menu

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
geplaatst:
Kronos schreef:
(quote)

Maar zou je dan ook zeggen dat de naald tegen de afspeelrichting in gaat?

De draairichting van de lp is met de klok mee. Zet daar een vast punt op (een naald of een borsteltje) dan 'beweegt' dat vast punt zich ten op zichte van de lp tegen de klok in. Die richting zou ik de afspeelrichting noemen omdat dit de richting is waarin de naald de muziek afleest in de groeven. Door het borsteltje op de lp te houden terwijl die met de klok meedraait veeg je de met de afspeelrichting mee. Als je nog kan volgen.
Haha, ik kan het bijna niet geloven, maar zowaar: ik kan dit volgen! Hoewel ik me nu wel ietwat draaierig voel. En wat een heerlijke gedachte dat ik het dan blijkbaar toch al die tijd (zeg maar: m'n hele leven) 'goed' heb gedaan.

Met het mixje vervangen bedoelde ik btw de platenwasmix. Met de styluscleaner kan niet veel gebeuren.

Ik ken wel wat vinyl verzamelaars die nooit, maar dan ook nooit welke nattigheid dan ook in de buurt van hun vinyl laten komen en enkel met een borsteltje, speciaal platendoekje en/of Nagaoka rolling cleaner het vinyl schoonmaken (wat niet meer dan stof verwijderen zou moeten zijn, of wat doen jullie allemaal met jullie vinyl collectie, naast ze afspelen op een platenspeler) en de naald (sorry, de stylus natuurlijk) na iedere plaatkant in de kaugom, stopverf of Moongel dauwen. Meer dan afdoende voor een crisp & clear resultaat. Ze laten spoelmachines, wasmachines en druiprekken graag aan de wederhelft over om zich daarmee te vermaken.

Stijn_Slayer schreef:
Met het mixje vervangen bedoelde ik btw de platenwasmix. Met de styluscleaner kan niet veel gebeuren.

Ah, duidelijk dan, dank!

Tony schreef:
het vinyl schoonmaken (wat niet meer dan stof verwijderen zou moeten zijn, of wat doen jullie allemaal met jullie vinyl collectie, naast ze afspelen op een platenspeler)

Nou, als ik het goed begrepen heb draait het schoonmaken van nieuw vinyl (waar immers nog geen stof op kan zitten) voornamelijk om het wegpoetsen van restanten uit de fabriek. Dat zou de geluidskwaliteit enorm beïnvloeden.

Kaaasgaaf schreef:
...het wegpoetsen van restanten uit de fabriek.

Restanten van wat?

Tony schreef:
...het vinyl schoonmaken (wat niet meer dan stof verwijderen zou moeten zijn, of wat doen jullie allemaal met jullie vinyl collectie, naast ze afspelen op een platenspeler)...

Bij de platen uit de vorige eeuw die ik zelf nieuw heb aangekocht, geldt dit over het algemeen ook. Maar tweedehands is soms een ander verhaal, ook wanneer ik bij aanschaf goed let op de kwaliteit. En ja, mijn ervaring is dat een nieuwe, hedendaagse persing ook wel eens een schoonmaakbeurt nodig heeft voordat je hem voor de eerste keer afspeelt. Zou inderdaad niet nodig moeten zijn, zeker voor de prijzen die ze er tegenwoordig voor vragen. Maar helaas, de werkelijkheid is weerbarstiger...

Kronos schreef:
(quote)

Restanten van wat?

Dat kan van alles zijn, sommige elpees worden geperst in fabrieken waar ook pinda’s verwerkt worden. Nee geintje, ik heb werkelijk geen idee, maar begreep wel dat om die reden nieuwe elpees altijd een paar wasbeurtjes nodig hebben om het onderste uit de sonische kan te halen.

Soledad (moderator)
Precies wat gaucho zegt. Soms zijn het rafelende randjes van de LP-rand, best vaak al wat stof maar ook regelmatig witte restjes. Geen idee wat dat is maar kom het regelmatig tegen. Soms zijn de platen zelfs al statisch geladen. Tijdens een eerste luister beurt hoor je dat de plaat helemaal gaaf is maar door die vuiltjes hoor je hier en daar wel een kraak, een tik enz. Na een wasbeurt is ie echt helemaal puntgaaf. Bij papieren binnenhoezen is het vaak erger.

Bovenstaande tref ik nooit bij Pure Pleasure, maar wel regelmatig bij de dure Tone Poets en Classics van Blue Note evenals bij de Acoustic Sounds serie van Verve. En dat is niet chique inderdaad.

Soledad schreef:
Precies wat gaucho zegt. Soms zijn het rafelende randjes van de LP-rand, best vaak al wat stof maar ook regelmatig witte restjes.

Oké. De scherpe rand van het vinyl wordt er in de fabriek soms afgesneden en daar blijft wel eens een restje van achter. Beetje stof kan altijd. Witte 'restjes' komen van de afgesneden randen van het papier van de binnenhoes. Die zie je ook wel eens op zwarte pagina's in een cd-boekje. Maar dat is droog allemaal prima te verwijderen.

Als lp's met de hand in de binnenhoes worden gestoken dan dragen de werknemers normaal gezien handschoentjes. Niet omdat het vinyl zo ontzettend vies is, maar om het proper te houden. En als het machinaal gebeurt kan er niets anders dan hierboven vernoemde droge vervuiling op het vinyl hangen. Is dat wel het geval, dan zou ik mijn geld terugvragen want dan komt de lp dus niet in mint-conditie uit de in cellofaan verpakte hoes.

Je wast voor je ze opeet toch ook geen koekjes af omdat die uit een vuile fabriek komen. Ik heb nog nooit nieuw vinyl in de vaatwasser gedaan. Maar ik wil best aannemen dat het er in fabrieken niet meer aan toe gaat zoals het hoort. En bij tweedehands is het sowieso een ander verhaal. Er zijn zo van die mensen het normaal vinden hun vette vingers op het vinyl te zetten en hun lp's te laten rondslingeren in plaats van meteen netjes op te bergen.

Soledad (moderator)
Tsja Kronos wat moet ik nou zeggen? Volgens mij hebben we het er weleens eerder over gehad en denken we er gewoon anders over. Ik weet dat het geen argument mag zijn dat heel veel mensen het doen en dat het om die reden dus zou echt zo is. Maar mijn eigen ogen en oren werken toch echt goed en het leidt tot een beter geluid. Ook de laatste kraakjes en tikjes zijn dan echt weg. Waar je misschien wel gelijk in hebt is dat een droge borstel beurt net zo goed zou zijn. Toevallig net een nieuwe Acoustic Sounds binnen dus ga het morgen direct even proberen.

Maar als ik weer wat vuile 2e hands plaatjes heb gekocht zal ik deze er ongetwijfeld ook weer even doorheen gooien. Want ik had het al bekend: ik vind het stiekem ook wel een leuk klusje

Het vervelende van tweedehandsjes is dat je het van tevoren nooit helemaal goed kunt inschatten. Ik ben best kritisch: zichtbare krassen zijn voor mij al een no-go, maar ook platen die er op het oog onbeschadigd uitzien, blijken toch nog wel eens wat stof in de groeven te hebben die voor gekraak kunnen zorgen. En soms blijken platen bij thuiskomst toch meer vingerafdrukken en vetresten te bevatten dan ik aanvankelijk dacht. De lichtval is bij de ene platenzaak ook beter dan de andere, dat maakt het soms ook lastig om te beoordelen.

Bij nieuwe platen merk ik dat het vooral gaat om minuscule papierrestjes, vermoedelijk van de binnenhoes. Maar soms toch ook wel een laagje stof of weet ik wat voor ander fijn spul dat zich soms verraderlijk diep in de groeven genesteld heeft. Ik heb zo'n rond platenborsteltje dat over het algemeen goed werkt en waarmee je het meeste er wel uit krijgt. Maar als dat onvoldoende soelaas biedt, wil een wasbeurt nog wel eens helpen.

Als daarmee het probleem is opgelost, laat ik het erbij en voeg ik 'm toe aan de collectie. In principe heb je gelijk dat een product niet volmaakt is als je het bij ontvangst al meteen moet schoonmaken, maar ik ben niet het type dat meteen retourneert bij een klein probleem dat vrij gemakkelijk te verhelpen is. Echte productiefouten, zoals een kromgetrokken plaat, een verkeerd geperst label of een flinke deuk in de hoes, zijn natuurlijk wél aanleiding om te retourneren. Gelukkig ontvang ik ook veel nieuwe platen die perfect in orde zijn.

Nog een side-note: volgens mij is in dit of een ander topic wel eens het probleem van uitwasemende gassen van oude PVC-beschermhoezen ter sprake gekomen. Ik heb dat met LP's nog nooit meegemaakt, maar wel met singles en maxi-singles. Ik vermoed dat het vinyl gemakkelijker in aanraking komt met die 'gassen' als er slechts een enkele beschermhoes omheen zit, dus zonder binnenhoes. Soms is het echt zonde, want ik zie het - ook in winkels en op markten - regelmatig bij platen die voor het overige nauwelijks slijtage hebben en er verder prima uitzien.

Op het vinyl zie je dan een soort uitslag, soms in de vorm van een waas over grote delen van de plaat, en soms in de vorm van strepen die haaks over de groeven staan. Soms levert dat hoorbare ruis of tikjes op, en soms hoor je er bij het afspelen helemaal niets van. Mijn ervaring is dat een wasbeurt bij dit soort probleemgevallen nog wel eens wil helpen, in tegenstelling tot een droog borsteltje, dat aan dit soort dingen niets kan veranderen. Maar goed, dan hebben we het dus wel over tweedehands vinyl.

Ik heb laatst alle plastic buitenhoezen van mijn lp's verwijderd. Niet omdat ik bang ben voor 'gassen' maar om esthetische redenen. Mijn platenkast ziet er veel mooier uit en ik kan nu ook de tekst op de zijkant van de platenhoezen veel beter lezen. Bovendien scheelt het een hoop ruimte.

gaucho schreef:
Nog een side-note: volgens mij is in dit of een ander topic wel eens het probleem van uitwasemende gassen van oude PVC-beschermhoezen ter sprake gekomen. Ik heb dat met LP's nog nooit meegemaakt, maar wel met singles en maxi-singles. Ik vermoed dat het vinyl gemakkelijker in aanraking komt met die 'gassen' als er slechts een enkele beschermhoes omheen zit, dus zonder binnenhoes.

Bij lp's is de hoes dikker dan bij singles. En inderdaad ook nog eens een binnenhoes. Mijn broer heeft zijn hele collectie platen tot mijn grote plezier hier eens gedumpt en de lp's zaten allemaal nog in van die oude pvc beschermhoezen, met als gevolg dat de hoezen van de lp's plakkerig waren geworden. Met een goed vochtig gemaakte doek en wat reinigingsproduct was dat zo verwijderd. Aan de lp's zelf was niks te zien.

Ja, soms tasten die PVC-buitenhoezen ook de LP-hoezen aan. De über-nerd in mij heeft geconstateerd dat de dreiging van de vastplakken zich vooral openbaart bij Nederlandse persingen van CBS/Columbia-gerelateerde labels (CBS, Epic, Portrait, een tijdje A&M). Die platenhoezen hadden kennelijk een laagje over zich heen dat daar gevoelig voor was. Vooral bij klaphoezen, en zeker bij dubbel-LP's, was/is het oppassen dat de klaphoes niet aan elkaar kleeft. Dat is bij mij het geval bij Frank Zappa's Sheik Yerbouti. Die is echt niet meer los te krijgen zonder de binnenzijde van de klaphoes te beschadigen. Zonde, maar verder laat ik het maar zo. Verder geen onoverkomelijke problemen gelukkig.

Ik ben wel bezig met een geleidelijke upgrade van mijn beschermhoezen. Met name bij die CBS-albums heb ik ze allemaal vervangen door die lichtere en slappere buitenhoezen die je tegenwoordig overal kunt kopen. Lijkt me op de lange duur toch veiliger.
Nadeel daarvan is dat er in de loop der jaren allerlei verschillende soorten beschermhoezen om mijn albums zijn komen te zitten. Dat oogt wat rommelig in de platenkast, dat geef ik toe. Maar onbeschermd in de kast zetten? Nee, dat is voor mij geen optie. Daar ben ik vermoedelijk net iets teveel OCD voor. Ik heb het gevoel dat de platenhoezen dan toch te snel beschadigen. Maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze.

gaucho schreef:
Ja, soms tasten die PVC-buitenhoezen ook de LP-hoezen aan.

Aangetast, vastplakken, zo erg was het bij mij gelukkig niet. Met wat water en glasreiniger (als ik me goed herinner) zagen de hoezen er weer als nieuw uit, want voor de rest had de beschermende functie gelukkig wel het beoogde resultaat.

Germ (crew)
gaucho schreef:

Ik ben wel bezig met een geleidelijke upgrade van mijn beschermhoezen. Met name bij die CBS-albums heb ik ze allemaal vervangen door die lichtere en slappere buitenhoezen die je tegenwoordig overal kunt kopen. Lijkt me op de lange duur toch veiliger.

Welke hoesjes gebruik je nu, de 'Blake-Sleeves'?

Soledad (moderator)
Ik had alles netjes in PVC hoezen maar twee keer de ervaring gehad dat deze vast bleef plakken aan de buitenhoes en dat ik die vervolgens stuk trok. Dat was wel even slikken. Sinds die tijd zitten ze in andere hoezen van poly……

Ergernis: die wat te ruime en te grote plastic hoezen. Als je dan de plaat terugzet, duw je vooral de plaat terug en steekt de hoes uit. Het gaat redelijk als je een heel setje platen tegelijk terugzet, maar toch irritant.

Germ schreef:
Welke hoesjes gebruik je nu, de 'Blake-Sleeves'?

Ik weet nooit met zekerheid hoe al die dingen heten, maar die Blake sleeves zijn die heldere, doorschijnende hoezen die flinterdun zijn, toch? Ik krijg ze wel eens mee als ik bij mijn plaatselijke Plato-vestiging een plaat koop. Maar die hoezen zijn veel te dun, beschermen niet echt en scheuren bovendien vrij snel bij de naden.

Ik heb nu hoezen van polyethyleen (zo heet dat spul volgens mij). Eigenlijk zitten er best een hoop nadelen aan. Ze zijn wat doffer, waardoor het album-art niet zo goed tot zijn recht komt. Ze zijn slapper dan die oude PVC-hoezen en eigenlijk te ruim voor de gemiddelde LP. Ze beschermen daardoor ook minder goed, maar wat mij betreft net voldoende. En als je er een stapeltje van oppakt, gaan ze heel gauw 'glijden' en bestaat de kans dat je er een paar uit je handen laat vallen.

Wat Stijn_Slayer hierboven noemt, herken ik ook. Als je je albums met dezelfde opening naar rechts als de buitenhoes opbergt, werkt het niet. Dan duw je voornamelijk het album je platenkast in, maar niet de beschermhoes. Ik heb dat opgelost door de albums met de bovenkant van de hoes in de opening van de beschermhoes te schuiven. Iets meer werk om zo'n plaat eruit te halen (in feite voer je dan drie keer dezelfde handeling uit voordat je de plaat te pakken hebt), maar het beschermt beter tegen stof e.d.

Ideaal vind ik die polyethyleen hoezen dus niet. Ik zou het liefst het gebruiksgemak van die oude PVC-hoezen terug willen. Ik heb wel eens gelezen dat er ook moderne PVC-hoezen zijn die dat wasemen niet hebben, maar hoe kom je daar achter? Je merkt de effecten pas op de lange termijn, soms pas na vele jaren.

Soledad (moderator)
https://i.ibb.co/3sBG849/17435-C91-ACC9-41-E8-B483-1-AB36410-E35-C.jpg

Dit is dus wat er gebeurde met 1 van mijn platen. Nou had bij deze de laminering deels losgelaten maar hetzelfde gebeurde met een andere hoes waar helemaal geen laminering op zat. Heb zoals te zien nu de hoes er maar ingelaten voordat ik nog meer schade toebreng.

Ik heb dus ook die doffe hoezen. Niet zo mooi maar toch het veiligste denk ik. Een Gatefold past er meestal ook goed in. Om het gekloot met schuiven te voorkomen schuif ik ze ook van onder erin. En dat beschermt inderdaad nog iets beter tegen stof ook.

De ervaring waar ik over schreef was met die doffere hoezen van polyethyleen (zoals dat spul volgens gaucho heet). Het gaat dan wel om lp's die daar al tientallen jaren in zaten. Echt vastplakken zoals jij laat zien Soledad, is helemaal dramatisch. Die zachte doffe zullen dus wel wat veiliger zijn. Maar ik gebruik helemaal geen hoesjes meer sinds ik in 2008 weer vinyl ben gaan verzamelen. Als je geen abnormale dingen doet met je lp's vind ik die hoesjes meer nadelen dan voordelen hebben. Slechts enkele collector items met hoezen die wat kwetsbaarder zijn heb ik nog in een hoesje zitten.

Oei Soledad, pijnlijk om te zien wat met die hoes is gebeurd. Wel een goeie plaat overigens.

rollingbeatle schreef:
Ik heb laatst alle plastic buitenhoezen van mijn lp's verwijderd. Niet omdat ik bang ben voor 'gassen' maar om esthetische redenen. Mijn platenkast ziet er veel mooier uit en ik kan nu ook de tekst op de zijkant van de platenhoezen veel beter lezen. Bovendien scheelt het een hoop ruimte.

Ja, ik moet bekennen dat ik die plastic buitenhoezen ook altijd meteen weggooi (beetje zonde wel, bij m'n vaste platenwinkel vragen ze me er gelukkig tegenwoordig naar). Behalve als een plaat heel bijzonder of zeldzaam is, of de hoes er fragiel uitziet, dan berg ik hem wel op met buitenhoes. Ik weet dat veel platenverzamelaars er bij zweren om dit altijd te doen, maar ik voel me anders toch als iemand die het plastic om z'n bankstel heen laat zitten. Nog afgezien van de ruimte die het inneemt inderdaad.

Kronos schreef:
De ervaring waar ik over schreef was met die doffere hoezen van polyethyleen (zoals dat spul volgens gaucho heet). Het gaat dan wel om lp's die daar al tientallen jaren in zaten. Echt vastplakken zoals jij laat zien Soledad, is helemaal dramatisch. Die zachte doffe zullen dus wel wat veiliger zijn. Maar ik gebruik helemaal geen hoesjes meer sinds ik in 2008 weer vinyl ben gaan verzamelen. Als je geen abnormale dingen doet met je lp's vind ik die hoesjes meer nadelen dan voordelen hebben. Slechts enkele collector items met hoezen die wat kwetsbaarder zijn heb ik nog in een hoesje zitten.

Ik was al even bang dat ik de enige zou zijn hier. Ik heb ze jaren geleden ook uit die plastic hoezen gehaald. Vooral omdat ik de lp’s wilde zien ipv een muur van plastic.

Alleen bij gimmick covers, zoals bijvoorbeeld Some Girls of Physical Graffiti, heb ik een plastic beschermhoes er om heen gelaten, omdat deze bij het terugzetten in de platenkast makkelijk kunnen beschadigen. Verder nog bij een aantal hoezen waarbij de lp met binnenhoes met geen mogelijkheid in de buitenhoes is te krijgen en bij een paar hoezen die zowat uit elkaar vallen.

Germ (crew)
gaucho schreef:

Ik heb nu hoezen van polyethyleen (zo heet dat spul volgens mij). Eigenlijk zitten er best een hoop nadelen aan. Ze zijn wat doffer, waardoor het album-art niet zo goed tot zijn recht komt. Ze zijn slapper dan die oude PVC-hoezen en eigenlijk te ruim voor de gemiddelde LP. Ze beschermen daardoor ook minder goed, maar wat mij betreft net voldoende. En als je er een stapeltje van oppakt, gaan ze heel gauw 'glijden' en bestaat de kans dat je er een paar uit je handen laat vallen.

Ideaal vind ik die polyethyleen hoezen dus niet. Ik zou het liefst het gebruiksgemak van die oude PVC-hoezen terug willen. Ik heb wel eens gelezen dat er ook moderne PVC-hoezen zijn die dat wasemen niet hebben, maar hoe kom je daar achter? Je merkt de effecten pas op de lange termijn, soms pas na vele jaren.

Precies die punten hebben mij doen besluiten over te stappen naar de Blake hoezen. Ze zijn inderdaad wat dunner en kunnen scheuren. Wat ik er mooi aan vind is dat je platenhoezen er veel mooier van worden, zelfs oude tweedehandsjes ogen weer als nieuw. Ook zijn de ruggen beter zichtbaar en staat het dus wat mooier in je kast.

Kronos schreef:
Maar ik gebruik helemaal geen hoesjes meer sinds ik in 2008 weer vinyl ben gaan verzamelen.

RuudC schreef:
Ik was al even bang dat ik de enige zou zijn hier. Ik heb ze jaren geleden ook uit die plastic hoezen gehaald. Vooral omdat ik de lp’s wilde zien ipv een muur van plastic.

We zijn zeker niet de enigen. De binnenhoes is bedoeld om de plaat stof- en krasvrij op te bergen, de kartonnen platenhoes daaromheen is bedoeld om het vinyl en de binnenhoes te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Welke invloeden en waartegen dienen ze beschermd te worden eigenlijk? Ik doe niks anders dan mijn LP's voorzichtig uit de kast trekken, het vinyl eruit halen, dan draai ik ze, stop ze weer terug in al die beschermhoezen en berg ze weer netjes terug op hun plek, zodat ik ze kan vinden de volgende keer dat ik ze wil draaien. Ik kan niks verzinnen waarom ik er nog een extra plastic hoes omheen zou doen om de beschermhoes te beschermen, sorry, ik kan daar alleen maar om lachen.

Tony schreef:
Ik kan niks verzinnen waarom ik er nog een extra plastic hoes omheen zou doen om de beschermhoes te beschermen, sorry, ik kan daar alleen maar om lachen.

Als je ziet hoe sommige hoezen van tweedehands lp's er uit zien, dan begrijp je wel dat het zijn nut kan hebben. De hoezen van lp's die ik nog heb van toen ik twaalf was zien er beter uit want ik was er altijd al zuinig op, maar ze hadden toch zo'n hoesje kunnen gebruiken. Zo rond mijn vijftiende ben ik dat gaan doen. De hoezen vanaf dan zien er nog steeds als nieuw uit. Maar nu zijn beschermhoesjes voor mij overbodig geworden.

Tony schreef:
De binnenhoes is bedoeld om de plaat stof- en krasvrij op te bergen, de kartonnen platenhoes daaromheen is bedoeld om het vinyl en de binnenhoes te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Welke invloeden en waartegen dienen ze beschermd te worden eigenlijk?
Het idee van de buitenhoes is toch volgens mij niet om de plaat, maar om de platenhoes zelf te beschermen. Maar ik ben het volledig met je eens dat dit volstrekt overbodig lijkt, wanneer je voorzichtig met je platen omgaat. Het enige waar ik wel eens over twijfel - de eerder genoemde fragiele en zeldzame platen daargelaten - is dat ik boven mijn platenspeler een plankje heb staan waar ik altijd vier platen met mooie vormgeving op uitstal, om eens in de zoveel tijd te verwisselen. Daar valt wel wat zon op, en ik heb wel eens gehoord dat met teveel zon het artwork na verloop van tijd zou kunnen gaan verkleuren. Maar ja, als ik ze op dat plankje in plastic zou zetten, ziet het er natuurlijk veel minder mooi uit, ook omdat dan juist de zon kan gaan weerkaatsen. Dus dan waag ik het er toch maar op.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:51 uur

geplaatst: vandaag om 20:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.