MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
Colucci_Era schreef:
Ik wil binnenkort ook een platenspeler kopen, maar ik zou totaal welke ik moet kopen en welke andere benodigheden ik moet hebben.
Iemand tips??

Alvast bedankt .

Even teruglezen op dit topic wil wel helpen; als je rechtsboven op de MuMe-functiebalk klikt op "zoek bericht", je typt als zoekopdracht "Pro-ject" en je vinkt "bericht" aan, vind je al heel veel info:

* over tweedehandse en sites daarvoor
* en uiteraard over de Pro-ject Debut - een favoriete (niet al te dure) hifi-platenspeler (ca 250, -; tel daarbij 20 - 100 euro voor de voorversterker, afhankelijk van je smaak, budget)

Succes!

@Colucci_Era,

Als je er even bijschrijft wat je budget is en welke installatie je nu reeds hebt, dan is het makkelijker goeie tips te geven.

Ik was een beetje onduidelijk in mijn vorige bericht, maar ik heb dit topic nog eens teruggelezen en het heeft al geholpen. Iig bedankt .

Colucci_Era schreef:
Ik was een beetje onduidelijk in mijn vorige bericht, maar ik heb dit topic nog eens teruggelezen en het heeft al geholpen. Iig bedankt .

De echt minimale optie is om bij kennissen, familieleden etc opde zolder rond te snuffelen, wellicht staat daar nog een oude platenspeler die je voor nop (Hollanders onder elkaar, lekker zuinig ) mee mag nemen.

Andere optie: de Ion-platenspeler die regelmatig in de aanbieding is her en der en die ca 75 euro kost dan. Heeft USB uitgang en pre-amp; dus ook daarmee kan je vinyl naar mp3 omzetten.

Let op: dit is goedkoop, maar kwalitatief ...

Die Ion platenspeler had ik al gezien voor 63 euro. Btw heb ik wel een CD en platen speler in één, maar die heeft zijn beste tijd gehad.

We hebben het toch wel over dezelfde ion platenspeler neem ik aan (deze)?

Om lekker plaatjes te draaien die je nog hebt liggen of gekregen van iemand die er niets meer mee doet, voldoet elke platendraaier. Maar om het plezier van goed vinyl echt te genieten en de cd minstens te evenaren is wel degelijk materiaal nodig.

Toch belangrijk, lang niet alle vinyl is evengoed als cd. Picture Disc is te mijden (als het om geluidskwaliteit gaat) en oppassen met gekleurd vinyl. Dit heeft vaak een mindere kwaliteit en zou bij gebrek aan de zwart kleurende component grafiet minder slijtvast zijn.

Colucci_Era schreef:
Die Ion platenspeler had ik al gezien voor 63 euro. Btw heb ik wel een CD en platen speler in één, maar die heeft zijn beste tijd gehad.

We hebben het toch wel over dezelfde ion platenspeler neem ik aan (deze)?

Ik denk het wel - om je even een idee te geven.

Een beetje element van het type moving magnet (=MM) kost vanaf ca. 50 euro,- MC (moving coil), heeft een veel lagere output.

Het element is bepalend voor de geluidskwaliteit. Voor 63 euro (speler incl pre-amp en , element) kan je dus niet zo veel verwachten. Als een start nniet verkeerd; tenzij je ergens een krijgertje op kun snorren, dan kan je die 63 foppen steken in element en pre-amp (Vivanco kost ca 20 euro bij een goede elekrtospullenwinkel) en dan heb je miscchien een leuke oude speler.

The choice is yours. Je kunt uiteraard ook fff Google'n op reviews van die Ion.

Ik zal er eens over nadenken.

Mjuman schreef:
Een beetje element van het type moving magnet (=MM) kost vanaf ca. 50 euro,- MC (moving coil), heeft een veel lagere output.

Ik denk dat de Project Debut III zo'n beetje de goedkoopste platendraaier is die standaard met een MM-element geleverd wordt. Klopt dat MjuMan?

Kronos schreef:
Ik denk dat de Project Debut III zo'n beetje de goedkoopste platendraaier is die standaard met een MM-element geleverd wordt. Klopt dat MjuMan?

Ik denk het haast wel - de Rega P1 (ook een mooi ding) zie: http://www.technologyfactory.com/reviews/Rega/Rega%20P1.pdf

Is denk net iets duurder (50 - 100 euro, beetje afhankelijk van waar je 'em koopt: hifi-zaak of via het web). Zou zelf altijdmet het oog op service en afstelling voor het eerste kiezen.

Die Rega wordt standaard met hetzelfde Ortofon 5e element geleverd.

Best mooi die Rega, maar niet zo mooi als de Project.

Prachtig die Pro-ject die ik nu heb, maar die vilt-mat die er op ligt is natuurlijk ruk. Het maakt platen statisch en dat is slecht voor het geluid. Hoe hebben anderen dit opgelost? Er zijn veel verschillende matten te koop, verschillend in dikte en materiaal en het moet natuurlijk 10 inch zijn (net als het plateau).

Ik heb al verschillende dingen gelezen op internet, maar ben benieuwd naar jullie ervaring. Leukste tip kwam van een Engelstalige site; haal een stuk kurk bij de bouwmarkt en knip zelf een antistatische mat.

dudehere schreef:
Prachtig die Pro-ject die ik nu heb, maar die vilt-mat die er op ligt is natuurlijk ruk. Het maakt platen statisch en dat is slecht voor het geluid. Hoe hebben anderen dit opgelost? Er zijn veel verschillende matten te koop, verschillend in dikte en materiaal en het moet natuurlijk 10 inch zijn (net als het plateau).

Ik heb al verschillende dingen gelezen op internet, maar ben benieuwd naar jullie ervaring. Leukste tip kwam van een Engelstalige site; haal een stuk kurk bij de bouwmarkt en knip zelf een antistatische mat.

Voor een x aantal euro kan je je hele plateau vervangen door eentje van acryl - geen mat maar nodig en veel stabieler; kost wel wat.

Die vilt-mat is idd k met p.

Ik moet ook nog altijd die kmp-vilten mat vervangen. Op de site van Pro-Ject staan ze trouwens in verschillende kleurtjes. Echt om ongelofelijk blij van te worden. Zou die in pastelgroen minder kmp zijn?

Maar ik zie ook draaimatten in leder. Iemand daar ervaring mee? Spreekt me meer aan dan kurk.

Die acryl-upgrade wil ik nog even mee wachten, recent al geïnvesteerd in de speler. Ik zoek naar een meer simpele oplossing. Leder is een optie, maar ik heb er geen ervaring mee. Kurk lijkt me harder en daarom meer stabiel dan leder. En dan zijn er ook nog rubber matjes te koop.

Het is natuurlijk algemeen bekend dat pastel kleuren een goede antistatische werking hebben.

De lp van Blood Ceremony die ik gisteren kocht is half zwart half rood.
Daarbij hoor je duidelijk dat het gekleurde deel meer naaldruis geeft.

(afbeelding)

Even iets anders... heb je zo'n geweldige zwarte schijf op je draaitafel liggen, staat/ligt die prachtige grote hoes daar... Wat doe je daar mee? Wij hebben dat als volgt opgelost. We hebben een klein schildersezeltje gekocht (kost peanuts) en deze staat op de platenkast. De hoes van de plaat die draait zet ik op het schildersezeltje en zo heeft dus het artwork op dat moment direct een ereplaatsje. Ik ben erg blij met deze simpele maar creatieve oplossing. Ik geniet nu zelfs nog meer van de plaat die opstaat.

Leuk idee reptile71.

Mooie oplossing reptile71. Het roept bij mij het oude beeld op van de platenzaak in het pre cd tijdperk. Daar was vroeger bij de toonbank te zien welke plaat ze draaide middels de hoes die daar stond opgesteld.

De hoes verhoogt voor mij ook absoluut het plezier van luisteren naar een plaat. Ik heb hem vaak in mijn hand; kijk er naar, draai 'm om, lees de info, ruik er aan. Of de hoes staat tegenover me op de grond tegen de kast. Naarmate de week vordert wordt die stapel groter, tot ik besluit ze weer terug in mijn kast te zetten.

Leuk idee inderdaad!

Ik heb bij de bouwmarkt wat houten latjes gekocht en die tegen de muur geplakt.
Daar zet ik dan platen op en zo heb ik altijd een muur vol met mijn favo hoesen

In Overigen > Apparatuur > Problemen met aansluiting:

Hallo,

Ik heb ook hier gekeken op het forum of ik eenzelfde probleem tegenkwam als de mijne, maar dit heb ik niet kunnen vinden. Vergeef mij als ik dit topic in de verkeerde categorie geopend heb.
Ik heb mijn eerste platenspelers gekocht welke ik heb aangesloten op een mixer via de phone-ingang. Deze mixer heb ik weer aangesloten op de aux ingang van mijn versterker (een oude Technics sa300). Daarnaast heb ik 2 boxen aangesloten op de versterker. Als ik de apparatuur aanzet hoor ik een zachte ruis. Op het moment dat ik een plaat afspeel op de ene speler hoor ik bijna geen ruis meer, maar krijg ik geluid uit 1 box. Speel ik een plaat af op de andere speler krijg ik veel ruis, maar komt er wel geluid uit beide boxen. Ik heb geen idee, waar het nu misgaat. Heb online op veel fora gekeken, maar nergens dit probleem tegengekomen. Als ik overigens de radio aanzet via de versterker dan krijg ik een loepzuiver geluid uit de boxen. Als iemand hier weet waar het aan ligt dan hoor ik het graag!

Groet,

Gallow
Wat bedoel je precies met 'de ene speler' en 'de andere speler'? Twee platenspelers? Ik zou zelf denken dat het een bedradingsprobleem is.

Ik zou eerst eens de platenspelers los checken, dus stuk voor stuk direct aansluiten op de phono van een versterker (die oude Technics zal vast een phono ingang hebben) en dan kijken of je dezelfde soort problemen hebt. Als je dan geen problemen hebt dan ligt het mogelijk aan de ingangen van de mixer.

reptile71 schreef:
Ik zou eerst eens de platenspelers los checken, dus stuk voor stuk direct aansluiten op de phono van een versterker (die oude Technics zal vast een phono ingang hebben) en dan kijken of je dezelfde soort problemen hebt. Als je dan geen problemen hebt dan ligt het mogelijk aan de ingangen van de mixer.

Bedankt voor de reacties! Ik heb de platenspelers 1 voor 1 direct verbonden met de phono ingang van mijn versterker en het ruist niet meer. Alleen volume is niet zo hard meer (alleen de knop voluit geeft een redelijk hoog volume). Houdt dit dan inderdaad in dat er iets met de mixer aan de hand is? De mixer is een Gemini PS 626. Ik heb de mixer verbonden met de versterker vanuit de 'Master' output (overige outputs zijn 'Booth' en 'Rec'). Gaat het hier niet goed? Wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn? Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Nu weet je in elk geval dat de platenspelers goed zijn. Kan je verder gaan uitsluiten door bijv. een ander apparaat op de mixer aan te sluiten. Als dat apparaat dan zonder problemen werkt dan is er niks aan de hand met je aansluiting van mixer naar de versterker en zal het probleem zitten in de phono-ingangen op de mixer, denk ik. Maar ik ben ook maar een leek die wat probeert te bereiken door logisch nadenken.

Even een paar fotootjes van de schildersezel.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

The Sound en Echo als blikvanger

John Lennon / Plastic Ono Band staat ook erg sfeervol hoor en het ziet er net uit als een schilderij. From the Lions Mouth vind ik ook wel een erg mooie hoes en die staat ook erg mooi op de schildersezel.

Om in ieder geval voorlopig af te zijn van een aan platen klevende viltmat heb ik die vastgeplakt met enkele stroken van de Scotch 3M lijmroller. Doeltreffend en de lijmresten op het draaiplateau kunnen later makkelijk verwijderd worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:00 uur

geplaatst: vandaag om 19:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.