De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 7 april 2011, 21:59 uur
Nee, totaal zo'n 2000 lp's in huis, is incl. mijn eigen lp's (die je op de foto ziet, de voorraad staat niet in de huiskamer uiteraard). Maar ik heb altijd wel heel veel lp's in huis die ik nog nooit heb gehoord, dus wat dat betreft altijd feest hier. 

0
geplaatst: 20 april 2011, 19:34 uur
Heb laatst een hipster gehoord, zo'n post-hipster meer die het draaien van elpees alweer helemaal passé vindt. "Het enige betere aan zo'n ding ten opzichte van de cd is dat ie lekker groot is en je hem zo niet gemakkelijk kwijtraakt." 

0
geplaatst: 20 april 2011, 19:37 uur
Slowgaze schreef:
Heb laatst een hipster gehoord, zo'n post-hipster meer die het draaien van elpees alweer helemaal passé vindt. "Het enige betere aan zo'n ding ten opzichte van de cd is dat ie lekker groot is en je hem zo niet gemakkelijk kwijtraakt."
Geen aandacht aan schenken - vinyl is cool en ik kan het weten

0
Misterfool
geplaatst: 20 april 2011, 20:37 uur
Ook van het weekend een lpspeler aangeschaft. Al vind ik cd´s nog steeds erg handig: en ook regelmatig beter voor genre´s waar lange nummers in zwang zijn. Het is geen poren om in het midden van een nummer een LP om te moeten draaien. Ik had een donatie gekregen van mijn oom en voor in totaal 3 euro zelf 3 lp´s gekocht. De platen van mijn oom zijn redelijk krom, maar spelen op een na nog prima af. De zelfgekochte lp´s zijn nog kaarsrecht.
0
geplaatst: 20 april 2011, 20:51 uur
Nochtans is vinyl uitermate geschikt om de nodige deernes in de bedstee te lokken.
0
geplaatst: 20 april 2011, 20:54 uur
Slowgaze schreef:
Nochtans is vinyl uitermate geschikt om de nodige deernes in de bedstee te lokken.
Zo jong en dan al een 'hidden agenda' - dat typeert generatie Einstein (=Z). Vooruitgang blijkt door het eerder inzetten van de valse pretenties: "zullen we op mijn kamer gezellig plaatjes gaan luisteren?"
Sure, 'nough funky

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 april 2011, 20:54 uur
Misterfool schreef:
platen van mijn oom zijn redelijk krom, maar spelen op een na nog prima af.
platen van mijn oom zijn redelijk krom, maar spelen op een na nog prima af.
Nooit meer dan vijf LP's op elkaar leggen, dan voorkom je dit.
Al kan het ook een andere oorzaak hebben dat ze krom zijn.
@ Mjuman:
Regel 1: geloof nooit wat Slowgaze zegt.

0
Misterfool
geplaatst: 20 april 2011, 20:56 uur
Weet ik. Mijn oom was zo stom om zijn collectie(iets van 20 of meer platen). in een doos op elkaar 2 jaar lang te bewaren. Nu staan ze netjes in een kast rechtop naast elkaar.
0
geplaatst: 20 april 2011, 21:03 uur
Stijn_Slayer schreef:
[@ Mjuman:
[@ Mjuman:
Precies, hij slaapt nl op een kampeerbed, met de foto's van Eefje en Marike aan zijn voeteneind - en op zijn nachtkastje Remco Campert's Nacht op de kale dwerg

0
geplaatst: 20 april 2011, 21:25 uur
Mjuman schreef:
Zo jong en dan al een 'hidden agenda' - dat typeert generatie Einstein (=Z). Vooruitgang blijkt door het eerder inzetten van de valse pretenties: "zullen we op mijn kamer gezellig plaatjes gaan luisteren?"
Sure, 'nough funky
(quote)
Sure, 'nough funky
Hidden agenda? Ik ben meer zo iemand die zelf de boel op wikileaks dondert. Als ik dan al pretendeer valse pretenties te hebben, dan is dat een stijlmiddel, uiteraard.
Regel 2: Nooit Stijn geloven. Nu weten jullie niet meer wie jullie moeten geloven, Stijn of mij.

Oh, en regel 3, allicht een tip voor mensen die Camperts willen spellen: dit doen wij in het Nederlands zonder apostrof. De apostrof komt er bij kijken als het om sis-klanken gaat (en dan zet men er geen s achter), of om ongedekte klinkers die allicht een uitspraakverschil kunnen veroorzaken als er geen apostrof-s wordt gebruikt.
Camperts boek.
Wolkers' boek.
Nescio's boek.
Maar vooruit, het kleine foutje wordt je vergeven, de rest van je taalgebruik is over het algemeen gewoon goed verzorgd. Kan menig puber hier nog wat van leren.
0
Gallow
geplaatst: 21 april 2011, 09:29 uur
Slowgaze schreef:
Regel 2: Nooit Stijn geloven. Nu weten jullie niet meer wie jullie moeten geloven, Stijn of mij.

Geen van beide dan maar
0
geplaatst: 21 april 2011, 10:37 uur
Misterfool schreef:
Weet ik. Mijn oom was zo stom om zijn collectie(iets van 20 of meer platen). in een doos op elkaar 2 jaar lang te bewaren. Nu staan ze netjes in een kast rechtop naast elkaar.
Fataal, fataal. Ik heb het probleem zelf ook wel een beetje, ik heb geen idee waar ik die dingen moet laten, maar ik heb een goede, grote doos gevonden waar ik ze rechtop in zet, maar iets als een kast ontbreekt hier helaas nog.
0
geplaatst: 21 april 2011, 15:43 uur
Ik maak niet graag reclame maar wil hier toch wel een tipje geven: Ikea Expedit Echt ideale platenkasten. (ook in allerlei maten te krijgen)
0
geplaatst: 21 april 2011, 16:59 uur
reptile71 schreef:
Ik maak niet graag reclame maar wil hier toch wel een tipje geven: Ikea Expedit Echt ideale platenkasten. (ook in allerlei maten te krijgen)
Hear, hear! Ook de viervakkers zijn al aardig - met een beetje verstand kan je tussen de 70en 80 lp's goed kwijt in één vak. Die grote van 16 vakken kan je bijna niet alleen in elkaar zetten. Een tip: vraag niet je partner. Ikea meubelen partnerwise in elkaar zetten schijnt "a major disruptive element" te zijn in relaties - 't is maar dat u het weet

0
geplaatst: 21 april 2011, 17:01 uur
Alles netjes opgeruimd Reptile? Lin ook weer blij 
Heb ze boven als boekenkast staan die expediten, had me al af zitten vragen op lp' s er ook in zouden passen.

Heb ze boven als boekenkast staan die expediten, had me al af zitten vragen op lp' s er ook in zouden passen.
0
geplaatst: 21 april 2011, 18:21 uur
Heb nu 2 van die kasten met 16 vakken. Beide alleen in elkaar gezet.
Opgeruimd staat netjes.
In één vak passen overigens wel 90 lp's.
Opgeruimd staat netjes.
0
geplaatst: 21 april 2011, 20:36 uur
reptile71 schreef:
Opgeruimd staat netjes.
Opgeruimd staat netjes.
In één vak passen overigens wel 90 lp's. Wel 100, maar kan ze dan nog draaien en hebben ze dan hoezen (hard of zacht plastic)?
0
geplaatst: 22 april 2011, 07:38 uur
Zonder plastic hoezen is 90 redelijk volgens mij (het vak staat dan wel echt vol). Ik heb de plastic hoezen (op enkele na) verbannen omdat ik het niet mooi vind staan als de platen in de kast staan (tja...). Die zacht plastic hoezen vind ik helemaal afschuwelijk irritant omdat ze eraf schuiven als je de LP terug in de kast zet. (misschien zou ik dat probleem er overigens niet mee hebben als ik maar 70 LP's in een vak had staan)
0
geplaatst: 22 april 2011, 13:17 uur
Die harde zijn idd foeilelijk, en die zache buitengewoon irritant - vanwege het door jou omschreven verschijnsel;de kneep zit erin dat die dingen echt wel een functie hebben - de bescherming van de buitenhoes en bij een aantal van mijn albums (m.n. de fraaie van factory en 4AD) wilje dat echt wel - en ook de hoes van de eerste OMD is kwetsbaar - mede vanwege de prijs nieg ik ertoe de zacht plastic hoezen erbij te vragen of ze te kopen; ik heb denk nu een paar honderd met hoezen, het merendeel dus nog niet, het blijft nl best irritant - vandaar ook dat lagere aantal.
0
geplaatst: 22 april 2011, 13:27 uur
Zo'n plastic hoesje werkt inderdaad uistekend als bescherming van de buitenhoes. Maar wat heb je daaraan als je daarmee van die buitenhoes nooit helemaal ten volle kan genieten.
Ik zou wel geen nieuwe of zeldzame platen in een open kast zetten zonder zo'n hoesje. In een gesloten kast en met de nodige zorgzaamheid blijft een buitenhoes er wel mooi uitzien.
Ik zou wel geen nieuwe of zeldzame platen in een open kast zetten zonder zo'n hoesje. In een gesloten kast en met de nodige zorgzaamheid blijft een buitenhoes er wel mooi uitzien.
0
geplaatst: 22 april 2011, 13:53 uur
Ja ik blijf het lastig vinden. Moet ik kiezen voor een platenkast vol lelijk plastic en de buitenhoezen daarmee mooier houden of toch maar de platenkast waarin de ruggen gewoon mooi zichtbaar zijn met de kans dat je sneller ringwear e.d. krijgt. Ik weet dat de hoezen echt wel goed functioneren als bescherming van de buitenhoes. Voorlopig heb ik bijna geen plastic hoezen meer in de kast staan. Als ik ze ooit (weer) ga gebruiken dan toch die stevigere plastic hoezen.
0
geplaatst: 22 april 2011, 13:59 uur
Als je de plaat draait, haal je die buitenhoes eraf, nietwaar? En vervolgens laat je het geheel door je handen gaan - deze, deze, en deze heebn zeer fraai artwork, al zou je dan niet altijd zeggen afgaand op de afbeeldingen hier op de site. Bedenk ook dat een beschermhoes, de werking van het licht tegengaat. Kijk maar eens hoe de rug van een album, dat in de kast staat, kan verkleuren.
Slechts een klein deel van mijn vinyl (10%) heb ik in een kleine Expedit in de woonkamer staan; de rest elders, zoveel mogelijk uit het licht.
Slechts een klein deel van mijn vinyl (10%) heb ik in een kleine Expedit in de woonkamer staan; de rest elders, zoveel mogelijk uit het licht.
0
geplaatst: 22 april 2011, 14:07 uur
Mjuman schreef:
Als je de plaat draait, haal je die buitenhoes eraf, nietwaar?
Als je de plaat draait, haal je die buitenhoes eraf, nietwaar?
Wat is het nut er dan van? Het is toch juist dan dat er sporen van gebruik kunnen achterblijven. Eens ze netjes opgeborgen in de kast staat niet. Behalve als je te veel platen bij elkaar drukt.
Bedenk ook dat een beschermhoes, de werking van het licht tegengaat. Kijk maar eens hoe de rug van een album, dat in de kast staat, kan verkleuren.
Een transparant plastic hoesje zal dat niet voorkomen. Direct zonlicht vermijden wel.
0
geplaatst: 22 april 2011, 14:36 uur
Kronos schreef:
Wat is het nut er dan van? Het is toch juist dan dat er sporen van gebruik kunnen achterblijven. Eens ze netjes opgeborgen in de kast staat niet. Behalve als je te veel platen bij elkaar drukt.
Een transparant plastic hoesje zal dat niet voorkomen. Direct zonlicht vermijden wel.
(quote)
(quote)
Als ik drie voorbeelden geef met links erbij, doe ik dat niet voor Jan of Jean met de korte achternaam: van de drie albums die ik gaf móet je - vanwege de vormgeving - de beschermhoes er wel afhalen, als je ze wilt draaien tenminste - en daarom heb ik van sommige albums, raar maar waar, weer de cd gekocht teneinde het vinyl en de hoes te ontzien. Mijn Still is bijv. een eerste editie gatefold (hessian karton) waarbij de platen ahw achter kartonnen flappen zitten (in een dito binnenhoes).
Die zachte plastic hoes is troebel en houdt wel degelijk licht tegen- neemt niet weg dat je platen ook vanwege staticiteit beter uit zonlicht kunt laten.
* denotes required fields.