MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

zoeken in:
brooklyn schreef:
Ik moet eigenlijk de armen van mijn draaitafels verzwaren... Ik denk dat ik een muntje bij het element ga plakken dit is toch niet schadelijk voor het vinyl ofzo? (dat het TE zwaar wordt voor de plaat)

Je moet even kijken hoeveel naalddruk je nodig hebt. Teveel of te weinig naalddruk verhoogd ruis en zorgt voor meer slijtage aan je naald en het vinyl...

Hoe doe je dat?

Gegevens over de hoeveelheid naalddruk staan beschreven in de gebruiksaanwijzing van de platenspeler of in de bijsluiter van de naald cq. element.

Ja, dus stel. Je platen blijven maar overslaan en je kan de naalddruk niet instellen. Dan kijk je in je boekje wat de naalddruk is en dan? Leg je de arm op de weegschaal en vult het tekort aan met ofwel een dubbeltje, een kwartje of een hypermoderne euro, al naar behoefte, waarbij je natuurlijk de munten eerst hebt gewogen om tot een besluit te kunnen komen. Yeah right.

Als er een verstelbaar contragewicht achteraan de arm zit dan hoor je daarmee het precieze gewicht te kunnen regelen.

Een muntje zal normaal enkel nodig zijn als er geen verstelbaar contragewicht aanwezig is en als er dan een ander (lichter) element is gemonteerd.

Denk er ook aan dat de oorzaak van het overslaan kan liggen bij een fout ingesteld anti-skating systeem of een vuile of versleten naald.

My two cents.

Maar als er helemaal niets in te stellen valt....

De (goedkope) platenspeler die ik had gekocht had (naar mijn eigen keuze) geen enkele instelmogelijkheid. Helaas sloegen platen constant over. Een legoblokje op de arm geplakt en het probleem was weg.

brooklyn schreef:
Ik moet eigenlijk de armen van mijn draaitafels verzwaren... Ik denk dat ik een muntje bij het element ga plakken dit is toch niet schadelijk voor het vinyl ofzo? (dat het TE zwaar wordt voor de plaat)

Ik zou bijna zeggen: "wat denk je er zelf van?"

Als de naald met hoger gewicht dan wenselijk/functioneel/aanbevolen wordt afgespeeld, zul je idd groeven houden, maar die worden steeds dieper - de naald drukt nl zwaarder op het vinyl dan gewenst. Je bent je platen dan gewoon aan het 'opspelen'.

Ook dat lego-blokje lijkt mij geen goede tip, om dezelfde redenen. Het kan ook liggen aan het gebrek aan of de instelling van het zgn anti-skidding mechaniek, dat is - zoals bij de Pro-Ject - een klein contragewichtje dat voorkomt dat de arm zijdelings gaat verglijden. Dat gewicht (of andere voorziening daarvoor) is essentieel. Dat volstaat vaak - extra gewicht is vaak een korte-termijn oplossing - op lange termijn verslijten je platen.

Anders gewoon eens advies inwinnen op een hifi-forum met beschrijving van merk en type speler - er wordt heel veel met oude spelers gedraaid en bijv Plexus/Platenmanneke in Delft heeft er ook kijk op. En ik maak me sterk als je met je vraag naar Wilbert gaat (Domstraat, Utrecht) zij je niet kunnen adviseren, tips geven zodat je evt. je onderdelen kunt bestellen (via internet).

reptile71 schreef:
Een legoblokje op de arm geplakt en het probleem was weg.

Ik ben het eens met wat Mjuman schrijft. Het korte termijn probleem is weg, maar mogelijk creëer je op lange termijn een ander probleem.

Met een platendraaier die geen instelmogelijkheden heeft maar constant overslaat is iets mis en daarmee zou ik terug naar de winkel gaan.

Platen draaien zonder een goed idee te hebben met welke naalddruk dat gebeurt lijkt me echt niet aan te raden.

Overigens ook goed om te kijken of de platenspeler wel waterpas staat.

Voor mij komt er door de tijd wel een andere speler. Moet alleen nog even kijken hoe ik die neer ga zetten. Heb nu een minispelertje dat bovenop een stapeltje losse componenten staat. Een gewone platenspeler past daar niet op. Verder wil ik een speler waar ik zo min mogelijk omkijken naar heb. Eens in de zoveel tijd een nieuwe naald die er makkelijk op te zetten is. Meer werk wil ik er niet aan.

reptile71 schreef:
Hoe doe je dat?

Wat voor platenspeler heb je?

Een Kenwood P-110, het is amper een platenspeler te noemen, maar toch klinkt hij wel aardig. (ook een Sony PS-313 FA staan, maar die gebruik ik nooit)

reptile71 schreef:
Een Kenwood P-110, het is amper een platenspeler te noemen, maar toch klinkt hij wel aardig. (ook een Sony PS-313 FA staan, maar die gebruik ik nooit)

Ik heb even een handleiding opgesnort van vinylengine, ziet er idd uit als een crappy speler(no offence) Als je platencollectie je lief is en je wil toch niet teveel geld uitgeven aan n platenspeler kun je misschien beter een tweedehands thorens td 160 kopen en een Audio technica AT95 element. Even af laten stellen bij iemand die er verstand van heeft en dan kun je fatsoenlijk van je platen genieten

Thorens td160 - 75-100 euro
AT95 - 25 euro
Afstellen - 50 euro

Je kan em natuurlijk ook zelf afstellen, maar daar moet je wel een beetje handig voor zijn.

Nee mijn platenspeler is absoluut geen hoogstandje.

Kijk, daar heb je het al. Ik wil gewoon dat er al een element op zit en dat hij al goed afgesteld is. En ik wil gewoon zelf makkelijk een naald kunnen vervangen als dat nodig is. Er is hier in de verste verte geen winkel te bekennen die platenspelers weet af te stellen.

Ik zou zeggen, koop dan een middenklasser.

't Is dat je niet bij de deur woont, maar ik heb nog een prima Technics SL-BD20 staan met gloednieuwe naald en ook nog een voorversterker.

Voorversterker heb ik niet nodig. Ik heb een prima versterker met phono-aansluiting.

Als je niet al te ver woont... auto's bieden vaak uitkomst.

reptile71 schreef:
Voorversterker heb ik niet nodig. Ik heb een prima versterker met phono-aansluiting.

Als je niet al te ver woont... auto's bieden vaak uitkomst.

Je moet maar durven: een trip naar reptielen land:

reptile71 schreef:
Nee mijn platenspeler is absoluut geen hoogstandje.
Er is hier in de verste verte geen winkel te bekennen die platenspelers weet af te stellen.

Da's verschrikkelijk afzien daar- dat je überhaupt internet hebt, is een mirakel dat hedentendage met alle bezuinigingen niet meer mogelijk zou zijn. Je klinkt alsof je op St Kilda woont (google daar maar eens op) - maar ook in Rotterdam zijn er ongetwijfeld genoeg zaken die je kunnen helpen.En verder, zoals ik eerder al zei, check de diverse fora voor audiofielen.

En wie weet komt binnenkort mijn Pro-Ject Debut ++ te koop, ondat ik ga upgraden;koop momenteel meer vinyl dan cd'sen het geeft meer fun

Mjuman schreef:
En wie weet komt binnenkort mijn Pro-Ject Debut ++ te koop, ondat ik ga upgraden;koop momenteel meer vinyl dan cd'sen het geeft meer fun

Maar dan moet ie weer vanalles zelf gaan afstellen.

Maar als je een beetje het voordeel van vinyl wil, dan is zo'n Project wel het minste lijkt me. Mijn Technics draait probleemloos plaatjes maar klinkt in vergelijking nogal 'dun'.

Sir Spamalot (crew)
Is het heiligschennis als ik zeg dat ik mijn Technics SL-BD20 al meer dan tien jaar heb en nog nooit de naald heb vervangen?

Sir Spamalot schreef:
Is het heiligschennis als ik zeg dat ik mijn Technics SL-BD20 al meer dan tien jaar heb en nog nooit de naald heb vervangen?

OK [jokealert]Geen wonder als hard rock je favoriete muziek is [/jokealert]

Het kan geen kwaad om Kronos eens uit te nodigen;die woont dichterbij dan ik.

Sir Spamalot schreef:

Dat hangt er helemaal van af hoeveel platen je daar in die meer dan tien jaar op hebt gedraaid.

Op die Technics zit een saffiernaald. Die gaat maar een 300 'afspeel-uren' mee.

Of het heiligschennis is heeft te maken met wat je heiligt. Als dat onder andere je vinyl is...

Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar zo´n platenspeler is niet erg lief voor je platencollectie, als je bijvoorbeeld een thorens td160 of een technics koopt en even lief op audiofreaks.nl vraagt of iemand em voor je af wil stellen, komt er vast wel iemand, ze zijn erg sociaal daar.

Succes ermee

Sir, bij deze het type naald dat je nodig hebt. Kan je wat opzoekwerk besparen.

Bandridge naald nr. 757 (prijs 26,40 euro)

Nog verkrijgbaar op bestelling in de betere Hifi-zaak.

Sir Spamalot (crew)
Nog maar eens een voorbeeld van de sociale gemeenschap die MusicMeter is. Echt waar, het is nog altijd de originele naald. In het begin heb ik weinig vinyl gedraaid, maar nu "verslind" ik vinyl. Ik informeer eens bij mijn lokale en schitterende hifi-zaak. Thanks!

Als je een nieuwe naald wil bestellen, best de oude meenemen voor de zekerheid. Dan kunnen ze daar kijken welk type het is. Maar die nummer hebben ze mij speciaal gegeven omdat die nodig is om te bestellen.

Aangezien je in het begin weinig vinyl hebt gedraaid zal het nog wel meevallen met die naald. Bij mijn Technics was dat ook zo. Gekocht toen ik ook al een cd-speler had en amper platen op gedraaid.

Oh, en nog iets. De naald verwijderen is heel gemakkelijk. Gewoon dat oranje deel vastnemen en in rechte lijn van de arm af kan je het eraf trekken.

Om terug te bevestigen, gewoon weer erop duwen.

Erop letten natuurlijk dat je de naald zelf niet aanraakt.

Sir Spamalot (crew)
Bedankt, Kronos... zoals zo vaak in deze topic.

Online zijn naalden ook goed verkrijgbaar. Je kan zoeken op het typenummer van je platenspeler.

reptile71 schreef:
Online zijn naalden ook goed verkrijgbaar. Je kan zoeken op het typenummer van je platenspeler.

Lego is online ook heel goed te bestellen

Voor de geïnteresseerden: ik heb nog nooit in alle jaren dat ik platen draaide simpel de naald vervangen. Gezien de minimale prijsverschillen tussen een nieuwe naald en een upgrade in element heb ik altijd voor het laatste gekozen. Een nieuwe naald voor je huidige element bleek vaak maar een paar piek (euro's) goedkoper dan een nieuw element dat beduidend beter was. Herinner me nog het Shure V15 III element - jarenlang de benchmark; was uiteindelijk nog niet de helft van zijn oorspronkelijk prijs en daarna gingen Stanton elementen lang de lijst aanvoeren.

Nu levert Grado top of the bill.

Stijn_Slayer
Ik moet eigenlijk eens leren hoe je zelf die naald vervangt. Ik laat het altijd doen. Dat doen ze er wel gratis bij, maar dan moet ik die platenspeler weer helemaal meeslepen (en naalden zullen online vast wat goedkoper zijn).

Pa durft het niet meer aan omdat hij het al een jaar of 20 niet meer gedaan heeft.

Is er niet ergens een 'naalden vervangen voor dummy's'?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:13 uur

geplaatst: vandaag om 04:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.