De Site / Algemeen / Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)
zoeken in:
0
geplaatst: 30 mei 2011, 16:35 uur
Zo'n Knosti lijkt me op zich ook zo gek nog niet, Yann. Maar als het eigenlijk enkel gaat om die ene keer een tweedehandsplaat proper te maken, toch ook al snel van het goede teveel.
Maar sommigen zijn blijkbaar van mening dat de hele lp-verzameling regelmatig door de wasstraat moet. Dat is dan weer iets waar ik niks van snap. Behalve als je scratchende DJ bent ofzo en voortdurend met je vingers op het vinyl zit.
Maar sommigen zijn blijkbaar van mening dat de hele lp-verzameling regelmatig door de wasstraat moet. Dat is dan weer iets waar ik niks van snap. Behalve als je scratchende DJ bent ofzo en voortdurend met je vingers op het vinyl zit.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 16:42 uur
[reclame]Een goeie tweedehands plaat is ook gewoon schoon, als je hem bij mij koopt.
[/reclame]
[/reclame]
0
geplaatst: 30 mei 2011, 16:50 uur
reptile71 schreef:
[reclame]Een goeie tweedehands plaat is ook gewoon schoon, als je hem bij mij koopt.
[/reclame]
[/reclame] Dat klopt inderdaad. Niet alleen als je 'm bij jou koopt.

Maar dat doet me wel aan iets denken. Men heeft het hier over kalkaanslag en zo, maar dat heb ik nog nooit op een tweedehandsplaat zien zitten. Wat je soms wel ziet, vooral in het midden naast het label, zijn sporen van een of ander 'speciaal' reinigingsmiddel en een of ander 'speciaal' reinigingsapparaat. Vandaar mijn gezonde afkeer voor al die gekke spullen die op de markt verschijnen maar nooit door platenfabrikanten zelf worden voorgeschreven.
Na het verschijnen van de cd zag je ook allerlei van die speciale apparaatjes om te reinigen. Maar een cd wordt toch niet vuil?
En een lp ook niet. Die trekt enkel wat stof aan en dat is makkelijk te verwijderen met het klassieke borsteltje.
De rest is te mijden als de pest naar mijn mening, bij het normale gebruik (geen misbruik) van dat mooie glanzende vinyl-schijfje.
Fabrikanten van wasmachines vertellen natuurlijk anders. Die hebben het over stof dat zich diep in de groeven nestelt. Hoe diep is zo'n groef dan wel niet en hoeveel stof kan zich daar dan wel niet in nestelen, vraag ik me dan af.

0
geplaatst: 30 mei 2011, 16:51 uur
Hoe komen die zo schoon dan, reptiel? Met kraanwater? Want dan hoef ik ze niet hoor! 
Kronos, bij zo'n Knosti dek je als het goed is het label en de regio daaromheen af met een soort van schroefdop (ja, ik weet ook even niet hoe het anders te noemen...) alvorens het vinyl in het middel te dompelen. Die resten van reinigingsmiddel zitten er bij mij in elk geval nooit op.
Edit: en natuurlijk heb je gelijk, Kronos, dat het beste gewoon is om de plaat zodanig te behandelen dat reinigen überhaupt niet nodig is.

Kronos, bij zo'n Knosti dek je als het goed is het label en de regio daaromheen af met een soort van schroefdop (ja, ik weet ook even niet hoe het anders te noemen...) alvorens het vinyl in het middel te dompelen. Die resten van reinigingsmiddel zitten er bij mij in elk geval nooit op.
Edit: en natuurlijk heb je gelijk, Kronos, dat het beste gewoon is om de plaat zodanig te behandelen dat reinigen überhaupt niet nodig is.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 30 mei 2011, 16:58 uur
Oldfart schreef:
Aan Kronos en Sir Spamalot; tenzij er bij jullie kalkloos water uit de kraan komt......
..raad ik jullie toch aan te stoppen met het reinigen met kraanwater.
Aan Kronos en Sir Spamalot; tenzij er bij jullie kalkloos water uit de kraan komt......
..raad ik jullie toch aan te stoppen met het reinigen met kraanwater. Terechte bemerking, Jan, want in ons Oostends leidingwater zit veel kalk. Gelukkig heb ik een ontkalker met filter aangesloten. Ik woon hier al tien jaar en nog geen enkele kraan heeft het begeven onder invloed van kalk. Ieder jaar maak ik de filters in de waterkranen schoon (je weet wel, grote schoonmaak) en er is geen millimeter kalk te bespeuren.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:13 uur
Nochtans lees ik bij een beoordeling van de Knosti het volgende:
Tenslotte valt het mij op dat er een vliesje aan de diamant van mijn platenspeler hangt als ik een gewassen plaat heb gedraaid. (link)
Die Knosti lijkt me toch een beetje een gepros.
Mijn platen hoeven eigenlijk ook niet met een of ander chemisch spul antistatisch gemaakt te worden. Ik leg ze niet op de vloerbekleding of zo. Je weet ook nooit wat zo'n 'speciaal' middeltje op termijn met het vinyl doet. Om nog maar te zwijgen van de prijs, zo'n 15 euro voor een liter.
Water daarentegen is goedkoop en onschadelijk. De kalk neem je gewoon met het water mee op bij het afdrogen. Enkel als je water laat verdampen blijft kalk als aanslag achter. Gedestileerd of gedemineraliseerd water zal wel beter zijn. Dat lijkt me eventueel aan te raden. Hoewel het niet zo handig is om daarmee de wasbak te vullen en de plaat grondig mee na te spoelen.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:21 uur
Wat gebruiken die lui dan als reinigingsmiddel, een fles afwasmiddel of iets dergelijks? Of Knosti's eigen reinigingsmiddel wellicht, ik weet niet hoe die is; nooit geprobeerd... Nergens voor nodig om je geld daar aan uit te geven. Gewoon gedestileerd water is in principe voldoende, de borstel op de Knosti zelf doet het meeste werk. Als het zeer hardnekkig is, kan je wat alcohol toevoegen, maar dat is al vrijwel nooit nodig (hoogstens wanneer de plaat jaren heeft gediend als mat bij de voordeur o.i.d.).
Edit: ja, ik weet niet hoor. Die reviewer van het apparaat lijkt me niet de snuggerste. Z'n Stanley Clarke lp is kapot, want die heeft ie laten wegrollen van het afdruiprek...
Bovendien, is iets tijdrovend als je er niet daadwerkelijk bij hoeft te blijven zitten? Wachten duurt lang ja, dus ga lekker iets anders doen in de tussentijd. Je staart je plaatjes echt niet sneller droog.
Edit: ja, ik weet niet hoor. Die reviewer van het apparaat lijkt me niet de snuggerste. Z'n Stanley Clarke lp is kapot, want die heeft ie laten wegrollen van het afdruiprek...
Bovendien, is iets tijdrovend als je er niet daadwerkelijk bij hoeft te blijven zitten? Wachten duurt lang ja, dus ga lekker iets anders doen in de tussentijd. Je staart je plaatjes echt niet sneller droog.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:25 uur
Yann schreef:
Of Knosti's eigen reinigingsmiddel wellicht, ik weet niet hoe die is; nooit geprobeerd...
Of Knosti's eigen reinigingsmiddel wellicht, ik weet niet hoe die is; nooit geprobeerd...
Naar ik lees heeft de schrijver van het stukje dat inderdaad gebruikt.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:28 uur
In een van de posts hiervoor (ik meen van Jeko) wordt het recept voor die reinigingsvloeistof genoemd; ik meen dat er ook een theelepeltje dreft in ging, maar ik kan me vergissen. Op andere platenfora vind je idd recepten om eea zelf te maken.
Die Knosti - tja voor 50 euro heb je een redelijk goed werkend apparaat - alleen het drogen in het rekje, moet je wel liggen. Iets van reingingsmiddel heb je iig wel nodig om in de groeven aangekoekt vuil te verwijderen.
De oplossing hierboven die van time sharing van zo'n okki nokki is natuurlijk een bijna Nederlands idee (ons bun zuuneg).
Die Knosti - tja voor 50 euro heb je een redelijk goed werkend apparaat - alleen het drogen in het rekje, moet je wel liggen. Iets van reingingsmiddel heb je iig wel nodig om in de groeven aangekoekt vuil te verwijderen.
De oplossing hierboven die van time sharing van zo'n okki nokki is natuurlijk een bijna Nederlands idee (ons bun zuuneg).
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:33 uur
Mjuman schreef:
alleen het drogen in het rekje, moet je wel liggen.
alleen het drogen in het rekje, moet je wel liggen.
Ja, als je Parkinson hebt, kan je inderdaad misschien beter overwegen het niet te proberen...
En misschien had die reviewer wat minder koffie moeten leuten tijdens het wachten.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:51 uur
Mjuman schreef:
In een van de posts hiervoor (ik meen van Jeko) wordt het recept voor die reinigingsvloeistof genoemd; ik meen dat er ook een theelepeltje dreft in ging, maar ik kan me vergissen.
In een van de posts hiervoor (ik meen van Jeko) wordt het recept voor die reinigingsvloeistof genoemd; ik meen dat er ook een theelepeltje dreft in ging, maar ik kan me vergissen.
Een theelepel?

Dat gaat nogal schuimen volgens mij.

Ik bedacht net nog een bezwaar tegen de Knosti. Als de plaat daarin tussen twee borstels draait, dan gaat de borstel aan ene kant van de lp tegen de afspeelrichting in. Lijkt me dan weer niet zo gezond voor de groefjes.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:53 uur
Nee ik ben veel te bang dat het met water wassen de plaat verziekt. Platen die nat afgespeeld zijn die kraken ook as hell. (ik weet trouwens niet eens hoe dat nat afspelen werkt, heb het idee dat het dan een grote kliederboel wordt) Ik maak een plaat schoon met AM vloeistof als ik dat nodig vind. Als hij er schoon uitziet en je ook niks verdachts hoort dan laat hem zo en beschouw ik hem ook als schoon. Die stukjes vuil die soms tussen groeven kunnen zitten, waardoor de plaat dan overslaat, verwijder ik eenvoudig door een spuitje van dat spul erop te doen (desnoods even te wachten) en dan met een zacht doekje het weg te poetsen. Daar hoef ik de hele plaat niet voor te wassen. Ik kom trouwens nauwelijks platen tegen die helemaal vuil zijn. Ik koop partijen op en als ik zie dat iets van een viezerik is geweest dan is de kans vrij klein dat ik het nog wil, tenzij er echt bijzondere dingen tussen zitten. De kwaliteit (schoonheid) van platen uit één partij van één persoon geweest komt over het algemeen wel overeen.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 17:59 uur
reptile71 schreef:
Nee ik ben veel te bang dat het met water wassen de plaat verziekt. Platen die nat afgespeeld zijn die kraken ook as hell. (ik weet trouwens niet eens hoe dat nat afspelen werkt, heb het idee dat het dan een grote kliederboel wordt)
Nee ik ben veel te bang dat het met water wassen de plaat verziekt. Platen die nat afgespeeld zijn die kraken ook as hell. (ik weet trouwens niet eens hoe dat nat afspelen werkt, heb het idee dat het dan een grote kliederboel wordt)
Er is geen link tussen een plaat met water (en een druppeltje afwasmiddel) reinigen, afspoelen en dan drogen en een plaat nat afspelen. Hoe dat nat afspelen werkt en wie dat ooit in zijn hoofd heeft gehaald weet ik ook niet.
De manier van reinigen zoals jij het beschrijft lijkt me handig als er enkele vingerafdrukken op de plaat zitten. Dan is het inderdaad niet nodig de hele plaat te gaan onderdompelen.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 18:09 uur
Vroeger heb ik ook een wisser gehad die met een zuignapje op het draaiplateau bevestrigd zat; daarop zat een perspex staafje (met ene gat erin om te kunnen draaien) daaraan zat aan het uiteinde een fluwelen rolletje en daarvoor een borstelje; dat ding was geplaatst t.o. het punt waar de toonarm rustte. Dat borsteltje reinigide dan de groeven voordat ze de toonarm bereikten.
Het was alleen een heel gedoe met afspelen: twee armen optillen en terugzetten en dan van één het borsteltje wissen - het was wel een effectief systeem. Nat afspelen werkt op een bijna vergelijkbare manier: alleen zit dan op het uiteinde een borsteltje waarheen ook vloeistof wordt gevoerd - doordat het armpje iets schuin loopt, druppelt de vloeistof automatisch naar het borsteltje. Het grote nadeel: eenmaal nat afspelen, altijd nat afspelen en ook hier veel gepier met bevestigen, vullen etc. Ik geen enkele audiofiel die blij was met het systeem.
Sterker nog: aan mensen die nat afspeelden leende je niet meer uit- alleen wassen hielp dan.
--edit--
Op een hififorum vond ik:
Gebruik in elk geval gedestileerd water, gewoon water bevat teveel kalk en dat kan zich afzetten in de groef. Ik gebruik zelf op een liter ged. water een scheutje alcohol en een drupje dreft en een microvezel doekje, werkt prima.
en - over Knosti-vloeistof:
De vloeistof kun je per fles kopen, maar er circuleren ook zat "recepten" op internet om het zelf te maken. Meestal is dat half demi-water, half alcohol, een drupje vaatwasmiddel en een drupje tegen het "aanhangen". Platen reinigen is echter wel heeeel zinnig...
De Dreft klopte, maar het was een drupke - maar zoals wel vaker,wil ik na een drupke meer
--------------------------------------------------------------------------------
Het was alleen een heel gedoe met afspelen: twee armen optillen en terugzetten en dan van één het borsteltje wissen - het was wel een effectief systeem. Nat afspelen werkt op een bijna vergelijkbare manier: alleen zit dan op het uiteinde een borsteltje waarheen ook vloeistof wordt gevoerd - doordat het armpje iets schuin loopt, druppelt de vloeistof automatisch naar het borsteltje. Het grote nadeel: eenmaal nat afspelen, altijd nat afspelen en ook hier veel gepier met bevestigen, vullen etc. Ik geen enkele audiofiel die blij was met het systeem.
Sterker nog: aan mensen die nat afspeelden leende je niet meer uit- alleen wassen hielp dan.
--edit--
Op een hififorum vond ik:
Gebruik in elk geval gedestileerd water, gewoon water bevat teveel kalk en dat kan zich afzetten in de groef. Ik gebruik zelf op een liter ged. water een scheutje alcohol en een drupje dreft en een microvezel doekje, werkt prima.
en - over Knosti-vloeistof:
De vloeistof kun je per fles kopen, maar er circuleren ook zat "recepten" op internet om het zelf te maken. Meestal is dat half demi-water, half alcohol, een drupje vaatwasmiddel en een drupje tegen het "aanhangen". Platen reinigen is echter wel heeeel zinnig...
De Dreft klopte, maar het was een drupke - maar zoals wel vaker,wil ik na een drupke meer

--------------------------------------------------------------------------------
0
geplaatst: 30 mei 2011, 18:18 uur
Mjuman schreef:
De Dreft klopte, maar het was eenn drupke - maar zoals wel vaker,wil ik na een drupke meer
De Dreft klopte, maar het was eenn drupke - maar zoals wel vaker,wil ik na een drupke meer
Als het dan nog bij een theelepel blijft valt dat wel mee.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 30 mei 2011, 19:18 uur
Ik neem altijd gedestilleerd water met wat afwasmiddel. Wel even goed zorgen dat er geen sop achterblijft op de plaat (dus nog even een keer met gedestilleerd water zonder afwasmiddel afspoelen). Alcohol hebben wij nooit in huis, dus dat heb ik nog nooit geprobeerd.
0
geplaatst: 30 mei 2011, 20:06 uur
Stijn_Slayer schreef:
Alcohol hebben wij nooit in huis, dus dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Alcohol hebben wij nooit in huis, dus dat heb ik nog nooit geprobeerd.
houen zo -scheelt veel pegels. Ik spreek uit ervaring, want ik heb nooit gerookt (en da's ook kostbaar).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 30 mei 2011, 20:28 uur
Ik denk niet dat het een succes wordt als ik bier door het sopwater gooi. 

0
geplaatst: 30 mei 2011, 21:23 uur
Maar goed, dus: gewoon whiskey en een drupje Dreft en je platen spelen als een tierelier.
Ik hou het bij mijn systeem voorlopig, volgens mij ook veel minder werk.
@Mjuman: niet alleen pegels, ook je lever komt er beter vanaf.
Ik hou het bij mijn systeem voorlopig, volgens mij ook veel minder werk.
@Mjuman: niet alleen pegels, ook je lever komt er beter vanaf.
0
jeko
geplaatst: 31 mei 2011, 06:12 uur
Wanneer ik met een stapeltje platen thuiskom gaan ze eerst altijd door de knosti en in principe één keer wassen is voldoende.
Eenmaal grijsgedraaide platen worden helaas niet beter, je kan dan wassen wat je wilt.
Eenmaal grijsgedraaide platen worden helaas niet beter, je kan dan wassen wat je wilt.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 12:43 uur
Wat je soms wel ziet, vooral in het midden naast het label, zijn sporen van een of ander 'speciaal' reinigingsmiddel en een of ander 'speciaal' reinigingsapparaat
Wat gebruiken die lui dan als reinigingsmiddel, een fles afwasmiddel of iets dergelijks?
Vroeger heb ik ook een wisser gehad die met een zuignapje op het draaiplateau bevestrigd zat; daarop zat een perspex staafje
Lenco Clean heette die rommel

was erger dan kraanwater; 1 x gedraaid ermee, tot in de eeuwigheid veroordeelt tot die troep
0
geplaatst: 31 mei 2011, 13:02 uur
@Oldfart: ie mot wel goed leez'n mien jong! Ik had het over een droog borsteltje - ik kan helaas geen foto vinden - waarbij een borsteltje de groef ZONDER VLOEISTOF schoon borstelde voordat de naald de plek bereikte; na afspelen moest je dan borsteltje en fluwelen (donkkerrood) rollertje schoonvegen. Heeft NITSJ met Lencoclean van doen.
--edit--
Volgens mij heette dat ding Dust Bug - ziet u eens:

--edit--
Volgens mij heette dat ding Dust Bug - ziet u eens:

0
geplaatst: 31 mei 2011, 14:59 uur
Oldfart schreef:
Daar zouden die sporen inderdaad wel eens van kunnen zijn, Oldfart.
Eigenlijk als je de berichten van de laatste dagen hier leest ga je je toch afvragen waarom we niet gewoon cd'tjes draaien.

0
geplaatst: 31 mei 2011, 17:20 uur
Een natte die wel werkt:
niet op vinyl, wel met. Droge worst dat hebben ze hier wel veel.
Zo'n Dust Bug hebben we ook gehad, hielp ook al niet zo goed.
niet op vinyl, wel met. Droge worst dat hebben ze hier wel veel.Zo'n Dust Bug hebben we ook gehad, hielp ook al niet zo goed.
Eigenlijk als je de berichten van de laatste dagen hier leest ga je je toch afvragen waarom we niet gewoon cd'tjes draaien.
.....allemaal retro, is in. ie mot wel goed leez'n mien jong!
...heb jij m'n leesbril gezien dan?
0
geplaatst: 31 mei 2011, 18:07 uur
Even een vraagje tussendoor.
Ik heb een draaitafel van Dual die wordt aangedreven door een snaar.
Nu vertelt de stroboscoop mij dat zowel op 331/3- en op 45 toeren de schotel te snel draait. Aan de pitch draaien biedt geen soelaas.
Zal het helpen om een nieuwe snaar erin te zetten?
Ik heb een draaitafel van Dual die wordt aangedreven door een snaar.
Nu vertelt de stroboscoop mij dat zowel op 331/3- en op 45 toeren de schotel te snel draait. Aan de pitch draaien biedt geen soelaas.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 18:19 uur
Als hij te traag draait zou het misschien kunnen dat de riem zo erg versleten is dat er slip optreedt.
Maar te snel, dat lijkt mij eigenlijk aan de motor te liggen en onmogelijk aan de riem.
Maar te snel, dat lijkt mij eigenlijk aan de motor te liggen en onmogelijk aan de riem.
0
geplaatst: 31 mei 2011, 19:53 uur
Kronos schreef:
Als hij te traag draait zou het misschien kunnen dat de riem zo erg versleten is dat er slip optreedt.
M.a.w.: als je riem slijt, zakt je broek af en wordt je slip zichtbaar. Dat weet toch iedereen!

Maarre, inderdaad lastig probleem want te langzaam draaien kan door een versleten aandrijfsnaar komen maar te snel... Een te strakke snaar, zou dat kunnen?
0
geplaatst: 31 mei 2011, 22:29 uur
...Kronos heeft gelijk: een versleten snaar is slapper geworden, dus "langer" en daarvan gaat de speler langzamer draaien.Te snel draaien kan een aantal redenen hebben.
1 -Vuil: even logisch denken; te snel draaien zou betekenen dat beide, of 1 van de twee, door de snaar aangedreven 'wielen' groter is dan zou moeten.
Oplossing: Goed schoonmaken met isopropylalcohol.
Maar ik twijfel of vuil een hoorbaar effect kan hebben, maar begin in ieder geval met schoonmaken.
2-Mechaniek Pitch vuil of stuk: is het pitch mechaniek vuil? Schoonmaken, is die stuk : vervangen/ laten repareren.
3- Snaar ligt niet goed: bij een snaar aangedreven draaitafel loopt de snaar over twee wielen.
De eerste is de motorpoelie ( het kleine wieltje wat op de as van de motor is gemonteerd): heb je een draaitafel met twee snelheden; dan bestaat die poelie uit twee diktes. Van snelheid wisselen gebeurd vaak door een soort armpje wat de snaar naar boven of beneden beweegt.
Wat wel eens wil voorkomen is dat het armpje de snaar niet op de goede plek op de poelie duwt. Ook in dat geval zou ik de draaitafel laten nakijken.
Het armpje kan bijvoorbeeld verbogen zijn.
Het kan zowiezo geen kwaad je speler een beurt te laten geven; reinigen, afstellen en ook de dempingsolie van de armlift laten vervangen. Lagers laten smeren. Eventuele gebreken komen dan vanzelf aan het licht.
Ik heb vorig jaar mijn ruim 30 jaar oude Thorens een beurt laten geven en was iets van 35 euro kwijt.
0
geplaatst: 11 juni 2011, 12:44 uur
Mijn eerste platendraaier.
De luidsprekers pasten er als deksel bovenop en dan had je een grote koffer die je kon meezeulen.

Helaas heeft het toestel niet lang goed gewerkt. Er kwam al snel storing op. Met een flinke vuistslag net boven die twee metertjes hield dat soms weer even op.
De luidsprekers pasten er als deksel bovenop en dan had je een grote koffer die je kon meezeulen.

Helaas heeft het toestel niet lang goed gewerkt. Er kwam al snel storing op. Met een flinke vuistslag net boven die twee metertjes hield dat soms weer even op.
0
geplaatst: 11 juni 2011, 16:38 uur
Ik moet eigenlijk de armen van mijn draaitafels verzwaren... Ik denk dat ik een muntje bij het element ga plakken
dit is toch niet schadelijk voor het vinyl ofzo? (dat het TE zwaar wordt voor de plaat)
dit is toch niet schadelijk voor het vinyl ofzo? (dat het TE zwaar wordt voor de plaat)* denotes required fields.