MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Wat mis je op MusicMeter?

zoeken in:
Lijkt mij ook oke. Bijvoorbeeld een album wat hoog scoort in de rotatielijst of zo.

Sietse
kan ook, maar waarom ik meer zit te denken aan tip top 100's omdat je dan ook nog interesse kunt wekken voor albums die nog niet zoveel luisteraars hebben.

Juist Sietse, een Tip 100 lijkt me ideaal. Wat zullen de voorwaarden moeten zijn voor een Tip 100???

Sietse
iets vergelijkbaars met
De tip 150: films met een hoge waardering, maar die vanwege een laag aantal stemmen (nog) niet in de top 250 staan. Om voor deze lijst in aanmerking te komen moet een film minimaal 20 en minder dan 100 stemmen ontvangen hebben. Films die in de afgelopen 2 jaar in de bioscoop zijn gaan draaien komen nog niet in aanmerking voor deze lijst
Maar dan misschien 20 tot 50 stemmen ofzo...ik weet het ook niet....zeg maar wat.

EDIT: ik zou qua toplijsten toch al meer zoiets willen zien als dat moviemeter heeft.
Een stemmen lijst, een stemmen lijst met te weinig stemmen en een lijst gebaseerd op top10 lijsten van users.

fredpit
Sietse schreef:
(quote)

Leuk idee, maar izou het dan niet aardig zijn om net zo als op MovieMeter een Tip Top 100 en Alt. Top 100 te hebben en juist daar gebruik van te maken in plaats van de standaard Top 250.

Goed idee, bijvoorbeeld een 250 van albums met minder als 50 stemmen of de hoogst scorende albums tussen de 10 en 20 stemmen..

we hebben natuurlijk de toplijsten al maar een totaaloverzicht (op wat voor wijze dan ook) zou wel een goede aanvulling zijn

neo
deric raven schreef:
Blijkbaar weer wat gemist.

Wat mis je op Musicmeter?
Toch wel een stukje respect naar andermans voorstellen. Jammer dat er op een eenvoudige vraag op zo'n manier gereageerd wordt. niemand is verplicht om de KO's te volgen. En ik weet van veel users dat er niet willekeurig gestemd wordt.
Discussies voeren; prima.
Onnodige discussies oproepen; liever niet.

Ook hier snap ik niet veel van. Je ziet blijkbaar in het ingaan op een voorstel/mening iets respectloos? Heb dit waarschijnlijk wel vaker elders gezegd; we zijn toch niet van papier-maché gemaakt?

Sietse
neo schreef:
we zijn toch niet van papier-maché gemaakt?

Niet?

Er wordt hier inderdaad gewoon normaal gediscussierd.

Een gemiddelde op stemmen gaat er niet komen, dat werkt fraude nog veel meer in de hand. Bovendien zal de lijst er dan niet veel interessanter uitgaan zien denk ik.

Sietse
ik denk het wel juist

Albums ouder dan 2 jaar komen niet in aanmerking voor de Top250, dus zou het ideaal zijn om een Tip250 te hebben voor albums jonger dan 2 jaar. Met minimaal 10 stemmen en maximaal 50 stemmen zorg je er ook voor dat de lijst regelmatig ververst wordt en de fraude beperkt blijft zoals hier bovenmij genoemd (Ik snap alleen niet wat voor fraude hiermee bedoeld wordt?). Ik weet dat er overige toplijsten zijn, maar daar kun je geen algemene toplijst met een maximaal aantal stemmen vinden.

Fraude die je tegenkomt bij een lijst gebaseerd op gemiddelde = alle hiphop albums zijn binnen no time die lijst uit of flink gezakt in gemiddelde. Ook andere genres zullen daar wel last van krijgen.

Een tiplijst heeft daar in mindere mate ook last van, kijk maar naar MovieMeter.

Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb net alle toplijsten op genre bekeken maar alleen Rock, Metal en Pop hebben een iets betere gemiddelde dan Hip-Hop, bovendien heeft de nr. 50 nog een gemiddelde van ruim boven de 4*. Ik denk dat Hip-Hop nog behoorlijk hoog gewaardeerd wordt t.o.v. van een genre als Dance, Jazz of Punk. Bovendien is zo'n tiplijst ervoor bedoeld om mensen ertoe aan te zetten omdat album te luisteren. Als het dan toch echt zo'n goed album is komt het na 50 stemmen zeker weer met een beter gemiddelde aanzetten.

Als zo'n lijst zorgvuldig wordt samengesteld lijkt me het ook geen fraude. Hier zal echt wel serieus mee omgegaaan worden, en de albums zullen op waarde ingegeschat worden. Alleen denk ik wel dat we een langere termijn dan 1 dag moeten instellen. Ik beoordeel een album vaak pas naar meerdere luisterbeurten.

Wat vinden jullie van een termijn van 3 dagen??

En misschien wel aangeven waarom je een album een aantal sterren geeft.

Dat de hip-hop toplijst op dit moment een hoog gemiddelde heeft, zegt natuurlijk niets. Mensen die niet van hip-hop houden, zullen niet de toplijst van hip-hop gaan bekijken en vervolgens alles naar beneden stemmen. Als er een algemene lijst komt op gemiddelden is die kans wel aanwezig. En inderdaad kunnen ook andere genres daarvan last krijgen.

Ik heb ook minder met hip-hop, maar ken wel een aantal ook zeer leuke albums. Albums die ik niet ken zal ik niet beoordelen, maar ik sta wel open voor nieuwe muziek te leren kennen; zelfs hip-hop.

De timing van deze post was gisteren niet zo ideaal; vandaar dat ik de vraag herhaal:

Ik vroeg me af of sommige genre's die tot nu toe vallen onder de indeling "wereld" niet een eigen genre-vermelding verdienen.
Ik denk dan met name aan een seperate genre vermelding voor latin en salsa.
Ska en reggae kennen wel zo'n aparte vermelding.
Voor grote delen van onze tegenwoordig gemengde samenleving zijn die genre's de dagelijkse dosis pop(ulaire) muziek.

Wat is daarop uw antwoord?

Ik denk niet dat er nog wat aan de genre's veranderd gaat worden, maar daar kan alleen Jordy antwoord op geven. Lijkt me overigens ook niet zo heel erg nuttig. Zoveel latin en salsa albums staan er niet op MuM en er zijn waarschijnlijk nog minder fans van die muziek op deze site aanwezig. Bovendien past het prima onder het kopje wereld.

Oldfart schreef:
Ik denk dan met name aan een seperate genre vermelding voor latin en salsa.

Latin vind ik een nogal nietszeggende genre omschrijving. Dit is dus gewoon alle muziek die door Spaanstalige artiesten is gemaakt? Dan kan latin zowel pop, rock, etc. etc. zijn. Daarnaast vind ik salsa al helemaal geen omschrijving van een muziekgenre maar veel meer van een dansgenre. Moeten merengue en samba e.d. dan ook worden toegevoegd?

Als je het wereld genre verder wilt uitbreiden kan je beter (in my humble opinion) denken aan genres zoals zydeco, bluegrass, cajun, gospel, tejano, klezmer, rai o.i.d.

Latin is wellicht een "ruim" jasje en zie ik in veel gevallen ook als een toefoeging aan andere genre's, als bijvoorbeeld in Latin/ Jazz.
Strikt genomen is het de traditionele muziek van het Latijns Amerikaanse Continent. In het engelstalige gebied is het echter wel degelijk een genre-aanduiding.

Kenmerkend voor de benamingen van de muziek van dat continent is inderdaad dat de naam voor het genre gelijk is aan de dans waaraan die muziek ten grondslag ligt.
Dans is die culturen nu eenmaal een "levensbehoefte".
Maar daarnaast zijn het zeker ook herkenbare muziekstijlen.
Als ik om iets te noemen bij een plaat 'Tango" lees informeert mij dat nauwkeuriger.
Aangezien ik jarenlang diverse soorten "wereldmuziek" heb gespeeld weet ik dat in die kringen wel degelijk op die noemers wordt gezocht.

Iemand die hier bij toeval 'langskomt' salsaliefhebber is, en die benaming hier niet tegenkomt, zal dan ook niet snel verder zoeken.

Ik zou het in het geheel niet bezwaarlijk vinden wanneer de door jou genoemde genre's : zydeco, bluegrass, cajun, gospel, tejano, klezmer, rai, ook als zodanig vermeld worden.
Het is niet alleen nauwkeuriger, maar informeert diegene die bepaalde genre's zoekt veel beter, en geeft de nietsvermoedende Mumegebruiker een preciesere indicatie waar hij of zij mee te maken heeft.

neo
Andere hadden het ook al over verdere verdelingen binnen andere genres, maar een overvloed lijkt mij ook weer niet handig. In dit geval vind ik wereld een prima overkoepelende aanduiding. Misschien dat Jordy inderdaad iets ziet in meer genres gaan gebruiken.

Ik bedoel ik zou ook wel een verder aanduiding willen hebben bij score; gamescore, tvscore, filmscore.... Maar score dekt de lading prima wat mij betreft.

sxesven
En zo denk ik dat iedereen in zíjn genre op zich liever een onderscheid zou zien. Op zich zou ik zelf overigens wel vóór een onderverdeling van genres pleiten; zoals een keuze gamescore of filmscore te kiezen als iets een score is; niet als hoofdgenre, maar een soort subgenre (een beetje á la discogs). Zelf raak ik altijd danig in de knoop met toevoegingen in genres als screamo, hardcore en metalcore, waar punk of metal nimmer de lading dekt. Want vooralsnog vallen zowel bands als Sex Pistols en Ramones als Carry On en Saetia onder punk. Ik denk dus dat het wel degelijk wat toe zou voegen, aangezien veel genres momenteel te breed of te nietzeggend zijn. Een noise tag zou ook wel handig zijn, want om alle noise nu nog steeds onder avant-garde te scharen... Ja, kom maar op met die extra tags.

Maar ik heb het wel over het genre wereld: komt hier te weinig aan de bak; vandaar mijn post.

Het gaat hier toch ook om nieuwe muziek te leren kennen?
Of zie ik dat verkeerd?

Ik zie het probleem niet; een kwestie van invoeren/ programmeren lijkt mij.

Volgens kenners is dit hele MuMe zowiezo niet de moeilijkste site om te beheren; zou allemaal vrij goed te doen zijn om , hoe noem je dat: sub-genres onder de kop wereld te plaatsen?
Maar daar heb ik gelukkig weer geen verstand van.

Misschien dat de genres met een tagsysteem (gezellig web2.0) nader gespecificeerd kunnen worden.

wat ik nog wel aardig zou vinden is als je kunt tracken wat de laatste posts zijn geweest van een bepaalde user. Denk dat iedereen wel users kent waarvan hij de posts graag volgt

VanDeGriend schreef:
wat ik nog wel aardig zou vinden is als je kunt tracken wat de laatste posts zijn geweest van een bepaalde user. Denk dat iedereen wel users kent waarvan hij de posts graag volgt

Lijkt mij ook een goed voorstel

fastpulseboy
ja lijkt me een goed plan!
(lijkt me handig om mijn eigen posts op een rijtje te zien, om in te schatten hoe irritant ik eigenlijk ben)

fastpulseboy schreef:
ja lijkt me een goed plan!
(lijkt me handig om mijn eigen posts op een rijtje te zien, om in te schatten hoe irritant ik eigenlijk ben)

Dat wordt een hele lijst. Maar van de users boven de 1000 berichten, dan krijg je wel enorme lijsten. Om maar niet te spreken over het stel spammerts (niet beledigend bedoeld) dat boven de 10000 posts heeft.

Een tiplijst lijkt mij wel heel handig, dan wordt het nieuwe albums leren kennen zeker een stuk makkelijker.

Het gaat om de laatste posts, niet om alle posts.

fastpulseboy
herman schreef:
Het gaat om de laatste posts, niet om alle posts.

ja logisch (anders zou het heel slecht gaan met mijn zelfbeeld)

die history van posts is ook wel iets dat ik mis, vooral dan bij andere users, van men eigen minder

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.