MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / De MusicMeter-evaluatie

zoeken in:
Yak
Wel wel, het is nu precies een jaar geleden dat ik me registreerde op MusicMeter. Vanaf dat moment is de site ook langzaamaan beginnen te groeien buiten de crewleden en moderators, al was het natuurlijk bij aanvang wel voornamelijk MovieMeter-volk wat zich hier meldde.

Ik heb dit topic voornamelijk gestart omdat ik eerst zéér sceptisch tegenover MusicMeter stond. De bezoekers zouden zich al gauw gaan splitsen in elektronica-kampen versus gitaarrock-kampen, met virtuele rotte eieren gaan gooien, Britney-liefhebbers zouden vervolgens de zaak grondig komen verzieken, genre-aanduidingen zouden tot het einde der tijden voor ruzie zorgen en voor je het doorhad waren weer honderd miljard Duitse schlager-albums toegevoegd. Maar uiteindelijk heeft zich op MuMu toch een fijne, rustige, open gemeenschap gevestigd die elkaar tot op zekere hoogte uitdaagt om nieuwe dingen te beluisteren. Verdomd: Proem, eDIT, Somatic Responses, N-Vitral, cLOUDDEAD, had je dat een jaar geleden voorgelegd aan deze indierock-snob dan had ik het nog geen halve kans gegund.

Als we nu even op het eerste jaartje MusicMeter terugkijken, wat vinden we er dan van? Wat hadden we ervan verwacht, en wat is daarvan uitgekomen?

Wat ik er van vind ????

SLECHT VOOR DE PORTEMONNEE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man, wat ga je sommige albums (her-)ontdekken. Het erge is dat je al snel in de gaten hebt met welke gebruikers je redelijk op een lijn zit. Als deze dan heel enthousiast over iets zijn wat jij zelf niet kent ga je er naar op zoek, en 9 van de 10 keer vind jij het dan ook erg goed. Dus weer een album die je in je bezit wilt hebben.

Vroeger gebruikte ik bladen als OOR om aan nieuwe cd's te komen. Nu gebruik ik MusicMeter. Zeker met internet is het makkelijk om nummers op te zoeken en te beluisteren: is het wat dan ga je het aanschaffen.

Nee mij bevalt het heel erg goed

En de kampen vallen inderdaad erg mee: iedereen blijft toch redelijk op "zijn eigen terrein". En omlaagstemmers zijn er niet eens veel, en dat verbaast me nog het meest. Men gaat er over het algemeen integer mee om, en als je dat niet vind dan spreek je een user er op aan en kan die het uitleggen. Soms stemt dat tevreden, soms niet. Maar ach een pittige discussie hier en daar maakt de site wel levendig.

Positief: wat Yak zegt, het grotendeels leuke sfeertje, "probeer dit eens", "probeer dat eens", etc. De grote bereidheid voor toevoegen (20000 albums!!) en voor crew-taken. Begrip bij de meeste users voor de noodzaak van moeilijke (misschien wel onzinnige) criteria over welke albums/genres wel en welke niet.

Negatief: het idee van de site met de releases, "laat ik eens kijken wat ik deze week ga kopen" komt niet zo lekker uit: er komt vaak in een bepaalde week geen grote plaat uit. Ook negatief: kleine slordigheden in het programmeerwerk, moet na MovieMeter toch echt de boel eens goed onder handen nemen. Ook negatief: toch veel mensen die hele artiesten (of zelfs genres) op een 0,5 trakteren. Ook negatief: het blijkt toch wat meer een gevoelskwestie, het discussieren over albums. Minder diepgravende analyses, meer korte berichten waarin kort een mening wordt gegeven. Met hooguit wat welles/nietes berichten er opvolgend. Neem ik dus niemand kwalijk, maar muziek blijkt toch écht wat anders te zijn dan films

Overall positief hoor Ook als gebruiker, al veel leuke dingen ontdekt. Maar eind 2005 moet de site er écht staan. Misschien eens wat nieuwe plannen lanceren, de MovieMeter-dingen die voor muziek niet werken een beetje op de schop nemen, de sites hoeven niet per se 100% hetzelfde te zijn. Ga ik over een tijdje eens over nadenken.

neo
Jordy schreef:

Neem ik dus niemand kwalijk, maar muziek blijkt toch écht wat anders te zijn dan films

En nog steeds ben ik het er niet mee eens

Yak
Jordy schreef:

het blijkt toch wat meer een gevoelskwestie, het discussieren over albums. Minder diepgravende analyses, meer korte berichten waarin kort een mening wordt gegeven. Met hooguit wat welles/nietes berichten er opvolgend.

Dit was dus mijn grootste bezwaar voordat MuMe überhaupt bestond, en ik ben het eigenlijk wel met Jordy eens. Muziek ervaren, daar is het me om te doen, maar uitleggen waarom je iets goed vind komt er vaak niet van. Tekenend is dat ik bij mijn allerfavorietste plaat die vast als een huis op nummer één staat, nog NUL berichten heb gepost.

Dionysos
Jordy schreef:
... Ook negatief: het blijkt toch wat meer een gevoelskwestie, het discussieren over albums. Minder diepgravende analyses, meer korte berichten waarin kort een mening wordt gegeven. Met hooguit wat welles/nietes berichten er opvolgend. Neem ik dus niemand kwalijk, maar muziek blijkt toch écht wat anders te zijn dan films

Yep, je slaat de spijker op zijn kop. Dat maakt dat ik hier veel meer de lurker uithang dan op MovieMeter. De meeste berichten bij de albums hebben voor mij geen toegevoegde waarde, de gebruikelijke uitzonderingen daargelaten, en zelf lul ik ook niet gemakkelijk over muziek (zelfs niet op internet, dan is het wel ernstig).

Maar ach, dat bespaart weer tijd. Afentoe voeg ik eens wat titels toe, zeer vaak komt er iets leuks voorbij om te ontdekken: genoeg rendement voor mij hier.

Net als de meesten was ik sceptisch in het begin, en schaar me achter Jordy als hij zegt dat één van de negatieve punten het beperkte aantal berichten is. Muziek is anders dan film, maar vooral omdat jij bij films meer rond de pot kan draaien. Muziek gaat dieper/abstracter, en is daarom eigenlijk veel persoonlijker. Wat tot prachtige berichten kan leiden, zoals ieder's vriend Zachary meermaals bewezen heeft .

Verder net zoals de meesten hier al enorm veel boeiende muziek ontdekt, niet alleen door aanraders van bepaalde mensen, maar ook omdat het ook leuk is om zelfs met iets boeiends te komen aandraven. Het zelf zoeken naar muziek wordt beter beloond, zeg maar.

Begrip bij de meeste users voor de noodzaak van moeilijke (misschien wel onzinnige) criteria over welke albums/genres wel en welke niet.
Hier blijft het grootste pijnpunt liggen vind ik persoonlijk. Met pijn in het hart blijf ik tracks/releases missen omdat ze per ongeluk op een EP staan met maar 2 tracks en als single aanzien worden. Ik begrijp dat bepaalde dingen geweerd worden omdat ze elders reeds staan (op albums ed), maar wanneer je je ei niet kwijtkunt over bepaalde nummers (ik herinner me die Void Settler release, 6 stemmen en 6 uitgebreide berichten plus een hoop discussie) dan is het toch ergens nog een tekortkoming van MuM.

Maar ik zaag weer, en dit is er niet echt het topic voor. Feit blijft dat ik hier meer te zoeken heb dan op MM, gezien het fanatisme dat hier voor bepaalde muziek bestaat (en wat ik op MM geregeld mis). Ook de crew is wat minder streng bij het toevoegen (al mag ik dat misschien niet luidop zeggen ) zodat EPs waar echt goede plaatjes nagenoeg onvindbaar zijn er toch nog opkunnen.

Eindconclusie:

Van die berichten is absoluut juist, ik denk niet dat ik al één diepgaand bericht gepost heb hier. Muziek heb ik altijd wat moeilijk gevonden om te beoordelen, ik heb geen echte smaak en vind al snel gewoon alles goed. Ik vind iets meestal al goed als ik er op enige manier door wordt meegesleept, muzikale kwaliteit an sich kan ik niet herkennen. Bovendien is mijn kennis ook erg beperkt, ik ken nog zo ongelooflijk weinig artiesten genres cd's liedjes enz. dat ik er triest van word.

De site dan, die is zeker goed. Interessante ontdekkingen volop, met als uitschieter voorlopig Bob Dylan, en Los Lobos lijkt ook een voltreffer te worden (waarvoor ik de heer Zachary nog hartelijk moet bedanken, maar dat komt nog wel een keertje) Voorlopig blijft muziek iets waar ik niet goed over kan meepraten, en dat maakt de site voor mij wat ontoegankelijk, maar ik doe erg mijn best om mijn achterstand wat in te halen. Ooit zal ik een echte top tien hebben, daar ben ik van overtuigd

Eindconclusie: ik zou hier nooit uit mezelf terecht zijn gekomen, voel me ook nog niet helemaal thuis, maar er is beterschap op komst.

MusicMeter biedt dan pas echt uitkomst in het ontwikkelen van je muzikale belevingsruimte Freud.

Een paar voordelen van MusicMeter zijn nog: Het is overzichtelijk nu het nog niet zo druk is. En veel ''goede'' muziek komt niet op de tv/radio, mensen die er niks bij te zoeken hebben komen er in vergelijking met veel ''goede'' films minder snel mee in aanraking, vanuit mijn huidige smaak bekeken. Er komen wat meer goede films op tv dan goede muziek bedoel ik. Ook denk ik dat mensen om meer uiteenlopende redenen van films kunnen houden dan bij muziek. Films bestaan namelijk vaak uit meer categoriseerbare elementen die beter onderscheidbaar zijn van elkaar ten opzichte van muzikale elementen. Muziek wordt eerder ervaren door mensen die er specifiek naar opzoek zijn dan films.

Jordy schreef:

Ook negatief: toch veel mensen die hele artiesten (of zelfs genres) op een 0,5 trakteren.

Hier ben ik t helemaal mee eens. Zelfde geldt voor mensen die hun favoriete artiest standaard op 5 sterren trakteren. Wees eens wat kritischer tov van die artiest.

neo
Maar waarom is het dan in hemelsnaam je favoriete artiest?

titan (crew)
Zelfs je favoriete artiest maakt wel eens een mindere plaat.

Yak
Wat me trouwens ook positief opvalt na een jaar MuMe, is dat we de krijsende Britney- en Christina-jongetjes en meisjes succesvol buiten de deur weten te houden. Albums van Britney scoren hier gemiddeld zo rond de anderhalf, twee sterren. Waarschijnlijk zijn we gewoon te elitair met ons gezaag over The Frames en µ-Ziq.

Yak
titan schreef:

Roerend mee eens.

Een artiest is zo goed als zijn/haar laatste plaat zeggen ze weleens...

Freud schreef:

Eindconclusie: ik zou hier nooit uit mezelf terecht zijn gekomen, voel me ook nog niet helemaal thuis, maar er is beterschap op komst.

Hehe, niet zo negatief over jezelf hoor. Niet iedereen hier is geboren met 1000 albums op zijn persoonlijke harde schijf. Sterker nog, zelfs niemand, denk ik. Wees liever blij dat er zoveel mooie dingen zijn die je nog voor de eerste keer moet horen.

Verder weinig toe te voegen aan deze discussie. Deel de algemene consensus (?) wel dat er ondanks kleine ergernissen een leuke, kleine gemeenschap is ontstaan waardoor je dingne ontdekt die je anders nooit ontdekt zou hebben. Voor mij zijn dat vooral Delays, The Veils, Lapsed, Kinks, etc. En natuurlijk is het ook erg leuk de bevlogenheid en mooie berichten van sommige users mee te krijgen.

brooklyn schreef:

Een artiest is zo goed als zijn/haar laatste plaat zeggen ze weleens...

Dan hebben sommige artiesten toch een ernstig probleem

titan schreef:

in mijn geval van Toto niet, dat vind ik tenminste, ik geniet evenveel van elk album wat ze gemaakt heben vanaf 1977 tot heden.
er zal toch wel kritiek komen van jullie hierop, maar daar maak ik me niet meer druk om, Toto is voor mij gewoon de beste en ben nog geen slecht album tegengekomen, misschien hun nieuwe wat ze nu aan het opnemen zijn

Dat bedoel ik dus...

D'r is volgens mij geen enkele band wiens complete oeuvre ik op 5 heb staan (of misschien een band met maar 1 album). Ik kan me niet voorstellen dat Toto alle Toto-platen ook even geweldig vind.

alleen Absolutely Live uit 1993 vind ik minder en die staat op 4, maar das geen album met nieuw materiaal, de rest vind ik gewoon allemaal 5 sterren waard, ik kan van elk album evenveel genieten, daarom zou mijn top 10 van Toto ook iedere week kunnen veranderen, waarom moet ik mezelf daarvoor steeds verantwoording tegen jullie af te leggen, ik vind dat gewoon punt.

Yak
TOTO schreef:

waarom moet ik mezelf daarvoor steeds verantwoording tegen jullie af te leggen, ik vind dat gewoon punt.

Dat hoef je niet, maar sta ons toe om onze verbazing erover uit te spreken.

titan (crew)
TOTO schreef:

Ik vind dat gewoon punt.

Dat mag je vinden, maar vind het daarom dan ook niet raar dat we jou niet helemaal serieus nemen. Je bombardeert jezelf hiermee tot moviemeters eigen vleesgeworden kritiekloze fan.

titan schreef:
(quote)

Dat mag je vinden, maar vind het daarom dan ook niet raar dat we jou niet helemaal serieus nemen. Je bombardeert jezelf hiermee tot moviemeters eigen vleesgeworden kritiekloze fan.

ehm musicmeter bedoel je denk ik.

En ik vind het inderdaad ook raar dat iemand elk album van een band 5 sterren geeft. En als het dan om 2 albums gaat kan het nog, maar als het om zoveel albums gaat, is dat erg opvallend. Maar het heeft ook te maken met je interpretatie van 5*. De meeste users hier zien 5* als een album waar ze een heel speciaal gevoel van krijgen en waar ze ten alle tijde naar zouden kunnen en willen luisteren. Maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die 5* geven voor elk album dat ze leuk vinden.

"Zucht" daar gaan we weer met de TOTO-discussie.................... (laat nou maar).

Ja, back on topic.

Ik kom er net via deze site achter dat Autechre eindelijk naar Nederland komt. Ik wil die lui onderhand al een jaar of 6 live zien, maar nu is het dan eindelijk zo ver. Zonder musicmeter was het waarschijnlijk langs me heen gegaan, want de site van de Effenaar bekijk ik nooit (want te ver weg). Leve Musicmeter!

Ik heb ook het idee dat er steeds meer discussies zijn, er steeds sneller meer users komen, dus volgens mij zit er aardig wat groei in dit gebeuren. Kan ik alleen maar toejuichen, want ik zou graag worden ingehaald als user met de meeste posts.

JonnieBrasco
MusicMeter... Mijn plussen en minnen:

+ Er is ook voor mij een nieuwe wereld aan muziek opengegaan. Het is hier erg effectief muziek zoeken en vinden!
+ Lijstjes en getalletjes!
+ Bij het vak Nederlands had ik altijd een mager zesje voor opstellen schrijven, maar ik krijg er nu steeds meer aardigheid in.
+ Redelijk wat muziekvrienden en 'neighbours' gevonden.
- Discussie over de site (bijv. genres) is mogelijk, maar actie blijft meestal uit.
- Surfen naar MusicMeter is automatisme geworden. Music is a drug, and so is MusicMeter.
- De 80's zijn 'hot' hier, maar er is nog steeds een beknopt aantal 'oldie'-users (60's/70's freaks).

Er zijn vast meer plussen en minnen te noemen, maar dit kwam in me op.

Er zijn inderdaad veel te weinig 60's/70's users om representatief te zijn voor de bevolking. Als er meer kernalbums van hun artiesten op staan zullen er wel wat meer op komen. Dat is ook mooi...wat je toevoegt lokt bepaalde mensen.

Die generatie is ook minder actief op internet en fora als deze, denk ik. Zou idd. leuk zijn als er nog wat actieve 40/50/60'ers bij kwamen.

TOTO schreef:
(quote)

in mijn geval van Toto niet, dat vind ik tenminste, ik geniet evenveel van elk album wat ze gemaakt heben vanaf 1977 tot heden.
er zal toch wel kritiek komen van jullie hierop, maar daar maak ik me niet meer druk om, Toto is voor mij gewoon de beste en ben nog geen slecht album tegengekomen, misschien hun nieuwe wat ze nu aan het opnemen zijn

Wil je dan ook ff vertellen waarom je alle albums van Acda & De Munnick en Blof en nog veel meer NL-albums standaard op een halve ster trakteert?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:19 uur

geplaatst: vandaag om 01:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.