MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / De MusicMeter-evaluatie

zoeken in:
Yak
EmDee schreef:

Wil je dan ook ff vertellen waarom je alle albums van Acda & De Munnick en Blof en nog veel meer NL-albums standaard op een halve ster trakteert?

Dat blijft een interessante vraag, maar misschien kan het beter hier uitgevochten worden.

't Valt mij op dat ik sinds MusicMeter steeds minder en minder muziek ga kopen, maar dat ik steeds intensiever ga luisteren. En dat een CD kopen weer een feestje is geworden, zoals in de tienertijd

Hoe dat komt? Omdat hier een paar mensen berichtjes schrijven die me prikkelen, met deze kanttekening: die mensen behoren al tot "mijn muziekparochie"

Mijn muzieksmaak heeft dus geen 11/09/2001-schok te verwerken gekregen. Wat me verder opvalt, is dat ik stukken conservatiever (om niet te zeggen: op 't reactionaire af ) ben op muziekgebied dan verwacht. Ik had daar wel een notie van, maar door contact met medemuziek-bewonderaars op deze site, ben ik me daar danig bewust van geworden. Ik heb dus mijn persoonlijke muzieksmaak scherper kunnen profileren: er ligt nu een mooi vloertje (= fundament ) in m'n bescheiden muziekhuisje.

Nogmaals - dankzij bepaalde personen op deze site: ElMeroMero, JB, Freud, herman, neo, fish, Onderhond, aERodynamIC en dan vergeet ik er nog een paar

Ze porren me liefelijk aan om te blijven zoeken naar wonderbaarlijke kaduuke muziekflesjes in het grote klankenuniversum

Kos
Voor mij is het grote pluspunt dat ik 'er een beetje bij blijf'. Ik lees geen Oor meer en volg de muziekwereld niet zo op de voet meer, dus is het erg handig om rond te kijken wat er allemaal is en om het 1 en ander uit te proberen.

Negatief is misschien alleen het eerder genoemde feit van weinig berichtjes die gepost worden, ook door mijzelf. Daar moeten we dus verandering in brengen .

Het valt me trouwens vooral tegen dat zoveel mensen afwijkende stemmen niet toelichten. Zo staan sommige albums op een 3,5 terwijl iedereen er positief over is.

Zal op MM trouwens ook wel het geval zijn, alleen hier valt het nog meer op doordat er nog niet zoveel stemmen zijn.

Ook wordt er vrijwel nooit gereageerd als je er iets van zegt als iemand elk album van een bepaalde artiest een 0,5 geeft. Zonder verantwoording neem ik die mensen dan ook niet meer serieus.

Dat komt toch vooral door het beperkte aantal stemmen in vergelijking met moviemeter. Ik pik er af en toe ook wel eens users uit die ik totaal niet meer serieus neem. Maar ja, dat soort mensen blijf je nu eenmaal houden.

Zachary Glass schreef:
Wat me verder opvalt, is dat ik stukken conservatiever (om niet te zeggen: op 't reactionaire af ) ben op muziekgebied dan verwacht. Ik had daar wel een notie van, maar door contact met medemuziek-bewonderaars op deze site, ben ik me daar danig bewust van geworden.

Dat constateerde ik dus ook van mezelf ! Als ik b.v. naar mijn top 10 kijk denk ik "Oei, dat is niet echt verrassend te noemen".
Ik kan er wel mee leven trouwens. Het is inderdaad zoals jij het noemt een stevig en degelijk vloertje. Het zijn de wanden die af en toe eens een lekker afwijkend behangetje krijgen. Dat zijn dan mijn scherpe randjes. Verder is het ook gewoon leuk om echt wat alleen te staan met je (slechte) smaak. Zo ben ik hier nog geen liefhebbers van een Marc Almond tegengekomen (om er maar eens eentje op te noemen).

Ze porren me liefelijk aan om te blijven zoeken naar wonderbaarlijke kaduuke muziekflesjes in het grote klankenuniversum

Ik heb nog wel wat jazz-tips

herman schreef:

Die generatie is ook minder actief op internet en fora als deze, denk ik. Zou idd. leuk zijn als er nog wat actieve 40/50/60'ers bij kwamen.

Ben van 1963 en net een beetje aan het rondkijken op MM, en ik moet zeggen dat ik op deze manier al muziek heb gevonden die anders nooit op mijn pad was gekomen, met name in de hiphop & dance-scene. Iets te veel gezeur over TOTO helaas . Jullie kunnen binnenkort een pakket onvervalste 60's en 70's verwachten. Eind jaren zeventig werd ook in Nederland verrassend veel goede muziek gemaakt waar ik niets van terug vind op MM. New Adventures, Sweet d'Buster, Phony & the Hardcore om maar wat te noemen.
I'LL BE BACK!

Yak
lebowski schreef:

Jullie kunnen binnenkort een pakket onvervalste 60's en 70's verwachten. Eind jaren zeventig werd ook in Nederland verrassend veel goede muziek gemaakt waar ik niets van terug vind op MM. New Adventures, Sweet d'Buster, Phony & the Hardcore om maar wat te noemen.
I'LL BE BACK!

Mooi zo! Lebowski wordt de Stinissen van MusicMeter!

Stinissen heeft gelijk een vraag, ik zoek een bepaald album van eeeeh... ongeveer 85 van eeeeh... nou ja dat soort vragen (de klok wel horen luiden), is daar ergens plek voor?

ElMeroMero
Afhankelijk van waar je naar op zoek bent, kun je volgens mij hier
en hier op het forum terecht.

Ik sluit echter niet uit dat er nog andere "Help! Ik zoek..."-topics van dezelfde strekking te vinden zijn

Enkele impressies:

Mijn 9/11 wat betreft mijn muzieksmaak was vorig jaar ergens in mei. Ne maat van mij raadde me aan "On The Beach" van Neil Young te beluisteren, zijn persoonlijke favoriet. Zogezegd zogedaan. On The Beach bleek een geweldige voltreffer en werd het begin van een vrij fanatieke muziekjacht die inmiddels nog volop bezig is. Aangezien ik haast al mijn nieuwe muziek op vinyl koop (véél goedkoper, authentieker én volgens Neil Young zelf kwalitatief beter) concentreer ik mij vooral op de jaren '60-'70 en in mindere mate '80.

Ervoor luisterde ik naar de "betere (hard)rock" maar wegens het magere aanbod bleef ik vooral vastklampen aan groepen als Tool, Placebo en The Queens of the Stone Age.
Nu, één jaar later, is mijn Top 10 - voor zover ik er al één had - helemaal overhoop gesmeten. The Beatles waren altijd wel al één van mijn favoriete groepen, maar met de ontdekking van oa. Rubber Soul en Revolver ging een nieuwe wereld open. "Pet Sounds" van de Beach Boys, ook al uit de jaren '60, was een andere schok van formaat. Verder leerde ik het oeuvre van groepen als Pink Floyd, Led Zeppelin, Stevie Wonder, Yes, Jethro Tull en het vroege Genesis appreciëren.
Ondanks dit alles blijft Tool met Aenima mijn nummer 1. Een andere overlever is Nirvana's onvermijdelijke Nevermind.

Maar wat heeft dit nu te maken met MusicMeter hoor ik jullie zeggen. Niet zoveel eigenlijk. Alleen is er het feit dat sites als MusicMeter en Rateyourmusic ideale partners zijn bij ieders zoektocht naar de betere muziek. En ja, ik geef het toe, ik ben wel een lijstjesfreak eigenlijk .

Minpuntje vind ik toch wel het erg geringe aantal gebruikers. 1383 users klinkt misschien veel, maar is het niet. Kijk maar naar hoeveel stemmen sommige albums hebben.. Zo kan er niet een goede top100 worden gemaakt. Want wat zeggen nou 20 stemmen op een album. Moviemeter heeft 10x zoveel gebruikers. Bestaat natuurlijk ook veel langer, maar misschien zou deze site wat bekender moeten worden ofzo. Maar dan heb je weer het risico dat er te veel vervelende mannetjes op komen.

Ik wil zo graag dat er meer leden komen, want een top100 (met albums boven de 50 of 75 stemmen) lijkt me erg mooi!

Gewoon geduld blijven hebben. Maar ik vind het eigenlijk wel fijn dat deze site ietsje kleiner is. Muziek is een stuk uitgebreider dan films. Als ik hier de updates pagina bekijk dan ken ik soms meer dan de helft van de albums niet. De meeste films bij de updates pagina op moviemeter ken ik wel.

..en volgens mij stromen de nieuwe mensen op dit moment binnen......volgens mij waren we in december pas aan 1000.....en er zijn er nu al 1350 ofzo

Misschien dat jullie het leuker vinden als er duizenden mensen op MM zijn en ik gun het alle menschen achter de schermen, maar ik ben hier nu een maandje of twee en heb toch aardig wat karakters gezien, een beetje - zeer aangenaam - dorpsgevoel. Ook eens op Moviemeter rondgekeken maar daar hangt veel meer een sfeer van elkaar beschimpen omdat je niet van hetzelfde fillumpje houdt. Hier zie ik veel leuke dialoogjes en natuurlijk dorpsgek TOTO. Klein = fijn.

Haha TOTO is vast niet gek.......maar een beetje oost-indisch blind voor toto

neo
lebowski schreef:

een beetje - zeer aangenaam - dorpsgevoel.

Dat typische gevoel had ik dus ook bij het oerbegin van moviemeter. Alsnog, ik pleit ervoor dat meer drukte in de eerste plaats altijd iets positiefs en leukers is. (als je praat over meer discussies, meer berichten, stemmen etc.) Natuurlijj komen hierbij dan ook onzinnige discussies enzo maar tegenover het positieve zal dat mij persoonlijk een niet al te grote zorg zijn.

Benninf schreef:

Moviemeter heeft 10x zoveel gebruikers. Bestaat natuurlijk ook veel langer, maar misschien zou deze site wat bekender moeten worden ofzo. Maar dan heb je weer het risico dat er te veel vervelende mannetjes op komen.

Ik denk niet dat MoMe zo snel zoveel users had dan MuMe nu.
Die vervelende mannetjes houd je toch niet tegen en anders zijn er altijd nog goede en actieve mods die er wat aan doen.

Je wilt niet weten hoeveel discussie een halve ster op kon leveren in het begin. Nu stem je er op MoMe echt niet meer een topper mee naar beneden.

Het is helaas wel minder knus geworden op MoMe en als je een paar dagen niet kijkt, heb je een waslijst aan updates waar je weer een paar uur mee zoet bent.

neo
Musicmeter heeft het voordeel dat veel van de andere site hier mee naar toe kwamen. Moviemeter is echt veel kleiner en intiemer begonnen dan Musicmeter, veel meer dan je zou denken. Het is net als het principe van de kleine en de grote broer.

Ik ben nu een maandje of twee een stuk minder actief op deze site, met als gevolg dat er in mijn hoekje ook niks meer gebeurd. Er zijn genoeg users bijgekomen, maar alles dobbert rustig verder in het pop/rock hoekje.

Wanneer er dan toch een keer een obscuur electronic album doorkomt wordt dat neergesabeld onder het mom van "openstaan voor alle muziek".

Klinkt misschien niet positief, maar het is hier voor mij maar een saaie boel geworden.

Yak
Tja, jij bent nu eenmaal mijn kompas wanneer het aankomt op electronics. Op mijn eentje ontdek ik waarschijnlijk alleen maar bagger.

Sietse
en mij spijt het dat ik niks toevoeg, maar ben gewoon te lui, en daarnaast ook gewoon te druk bezig met proberen aftestuderen...spendeer al te veel tijd aan internet

Is geen vingerwijzing naar bepaalde personen, alleen maar een constatatie

Yak
Ik vind dat TOTO bijvoorbeeld wel eens wat meer moeite mag gaan doen voor de electronica underground.

Onderhond schreef:

Klinkt misschien niet positief, maar het is hier voor mij maar een saaie boel geworden.

Het is ook saai. Maar ergens verwachtte ik dat ook, ik vermoed dat binnen een jaartje of twee de boel écht interessant kan worden.

Er worden nogal veel één-tweetje uitgevochten bij de albums, vind ik. Ik bedoel: is het nu werkelijk nodig vijf of zes berichten te wijden aan een discussie of nummer x nu werkelijk beter is dan nummer y op album t?

Op die manier wint er niemand, denk ik.

De vraag is natuurlijk, wat wil je dan? Ellenlange discussies over de thematiek van sommige albums? Dat gaat nu niet gebeuren en over 2 jaar ook niet hoor.

neo
Ik vind het nergens saai als het om mijn hoekje gaat. De rest lees ik gewoon praktisch niet, met uitzonderingen daar gelaten. Als ik echt continu filmscore discussies zou willen hebben kan ik wel naar een forum daarvoor gaan. Maar ik zorg er in ieder geval voor dat ik regelmatig mijn stem bij een bepaalde score onderbouw. Misschien wel om mensen er onbewust voor klaar te stomen Maar ik weet niet of andere dat ook hebben maar ik typ soms maar gewoon raak als ik er zin heb, korte of langere stukken. Met mijn genre zal ik dan ook 9/10 zo'n beetje wel op iemand bericht in gaan indien gepost bij een album wat mij aanspreekt.

Wat ik aan mezelf merk is dat ik het erg lastig vind om een goed verhaal over muziek te schrijven. Het is meestal gevoel wat de overhand heeft en dat laat zich moeilijk in woorden gieten voor mij. Ik ben het wel eens met Zachary eens dat het niveau over het algemeen niet geweldig is. Er zijn maar een aantal mensen hier die daadwerkelijk iets toevoegen, of mij een andere kijk geven op muziek. Ik persoonlijk vind dat het op het moment te druk hier is. En berichtjes als.....dit vind ik een topalbum.....vind ik storend. Maar we zijn een open democratie hier....dus het zal wel zo blijven. Ik hoop wel dat ik de site weer leuker ga vinden dan nu het geval is.

gemaster schreef:

De vraag is natuurlijk, wat wil je dan? Ellenlange discussies over de thematiek van sommige albums? Dat gaat nu niet gebeuren en over 2 jaar ook niet hoor.

Thematiek? Ik ben geen progrocker ...

Neen ... ik zou gewoon graag zien dat we voorbij gaan aan de gemeenplaatsen ... we kennen ze allemaal langzamerhand, toch?

Tuurlijk zijn er muziekliefhebbers die nog sommige populaire albums kunnen ontdekken ... dat is logisch, je kent nooit alles

Maar het heeft iets bizar wanneer sommige gebruikers (waarvan ik ze een hoop popkennis bezitten) keer op keer op keer rond dezelfde poptoren fietsen ... terwijl je ergens weet: jongens, er is méér, véél méér - wat we nog niet kennen.

Zou het niet leuker wezen om op zoek te gaan naar onontgonnen muziek in plaats voor de 123ste keer hoog op te geven over - ik zet maar wat - Dark Side of the Moon?

gemaster schreef:

Concreet : mensen die bij een album posten "hé Onderhond, luister hier een keer naar", waarna blijkt dat het een mooie aanrader was. Niet dat ik hier niks bijgeleerd heb. Via enkele mensen een paar sterke labels leren kennen, maar ook zij posten niet meer zo vaak, en nieuwe impulsen blijven achterwege.

Het is ook niet dat ik niks gehad heb aan MuM, alleen lijkt het potentieel nu al op te zijn, en da's wel erg snel. Heb het gevoel klaar te zijn voor volgende stappen, en niemand die een richting uitwijst (en zelf ontbreekt mij een beetje de tijd om zelf fanatiek op zoek te gaan)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:54 uur

geplaatst: vandaag om 07:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.