menu

De Site / Algemeen / Vrouwelijke leden, wie zijn ze?

zoeken in:
Toen ik als student wekelijks een dag achter de balie van een Leuvense tweedehands platenzaak zat, viel mij op dat ongeveer 1/10 van de kopers vrouwen waren. Ik kreeg wel voor 3 tot 4/10 vrouwen over de vloer, maar die vergezelden hun partner, beslisten niet over de aankoop, maar wachtten geduldig af (wellicht als wederdienst voor het gedwee mee in en uit-wandelen van kledingzaken van hun vriendjes).

Die 1/10 vrouwen die alleen kwamen, waren wel heel fanatiek met muziek bezig. Dat heb ik altijd opvallend gevonden, nu nog trouwens op platenbeurzen. Vrouwen die bewust en intens met muziek bezig zijn, moeten niet onderdoen voor de mannelijke melomanen. Jammer genoeg behoort mijn vrouw niet tot die categorie. Al heeft zij het probleem dat ik heb met platen, met boeken en kinderkleding.

Nog iets wat me vroeger als dj in het jeugdhuis opviel in verband met de muziekbeleving door mannen en vrouwen. Vrouwen dansen op muziek, hebben gevoel voor ritme, beleven muziek lichamelijk, bewegen sierlijk over de vloer.. Dancing queens. Mannen dansen met hun hoofd, moeten zich herkennen in de tekst of toch minstens in het imago van de artiest, mannen kronkelen eerder als stervende zwanen op het podium. Drama queens. Of geldt dat laatste alleen maar voor de new wavers waartoe ik behoorde?

Tja met de echte new wavers heb je de drama queens pur sang wel te pakken natuurlijk

vigil schreef:
Tja met de echte new wavers heb je de drama queens pur sang wel te pakken natuurlijk

In welke eeuw leef jij - de 19e? Wat een bizarre uitspraak - denk dat de jaren 80 een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de muzikale emancipatie van de vrouw, zowel actief (maken) als passief (luisteren); mijn eerste lady was op en top into wave - toen we uit elkaar gingen was de splitsing van de lp-collectie een drama (zij nam iig alle Bowie's mee).

Nog een reden om ZELF alles te kopen; hou je 't spul wel bij elkaar als het tot een breuk komt. Alternatief: vastleggen in een spreadsheet; boeken kan je middels naam/exlibris markeren; bij albums vind ik het erg vervelend om zoiets te doen. Alhoewel het me altijd intrigeert als ik op een hoes de tekst lees: "voor Anne van Bas, voor haar 22e verjaardag".

Degenen die denken dat verzamelen een mannending is, zou ik willen aanraden om eens naar de GROTE verzamelaarsbeurs in Utrecht te gaan (de platenbeurs is daarvan een onderdeel).

Ja bizarre uitspraak heh, wat een gekkie ben ik toch. Kijk eens naar de smiley die er bij staat...

Die GROTE beurs heb ik vele malen bezocht al vanaf het begin, zelfs met vrouwelijke aanhang. Sterker nog ik heb er zelfs met een kraam gestaan dus daar hoef jij mij niks over te vertelen.

Qua make-up gebruik waren ze inderdaad erg geëmancipeerd.

Toen Robert Smith dat in extremis overnam, leidde dat tot onstaan van de Gothen.

@Vigil - je kan wel snibbig doen, maar dat was de derde keer deze week dat ik op de site stuitte op een 'leuke' opmerking over de 80s - muziek en publiek. Die opmerking over de beurs was algemeen - meervoud en er stond een witregel boven
Moet ik nog reageren met een opmerking dat handelaars in tweedehands albums net zo zijn als handelaars in tweedehands auto's of snap je het wel ?

Mb.
Doet het er eigenlijk toe of de muziekliefhebber man of vrouw is? Iedereen heeft toch zijn eigen beleving van muziek. Wel valt me op dat mannen minder graag dansen - vooral blanke mannen. Ik vind het altijd een vreemd gezicht als men nauwelijks beweegt terwijl de band er een feestje van probeert te maken. Zelfs bij de beste Funk. Wellicht iets Nederlands - dat gereserveerde?

panjoe (moderator)
inquestos schreef:
Heb het altijd een compleet overbodige functie gevonden, de 'Geslacht' optie in het profiel; de enige 'vrouwen' die hier rond lopen lijken mannen met een aandachtstekort te zijn. Vrouwen zetten het wijselijk op 'man' of vullen het niet in.

Helemaal mee eens. Vanuit mijn interesse voor queer studies, en vanuit de neiging om tegen geslachtsonderscheid in te gaan die daaruit voortkomt, vul ik mijn geslacht nooit in op formulieren e.d. Op Facebook heb ik zelfs een aanpassingkje doorgevoerd waardoor ik in al mijn posts 'they' word genoemd in plaats van 'he' of 'she'.

panjoe schreef:

Helemaal mee eens. Vanuit mijn interesse voor queer studies, en vanuit de neiging om tegen geslachtsonderscheid in te gaan die daaruit voortkomt, vul ik mijn geslacht nooit in op formulieren e.d. Op Facebook heb ik zelfs een aanpassingkje doorgevoerd waardoor ik in al mijn posts 'they' word genoemd in plaats van 'he' of 'she'.

Hoe nobel/liberaal (vrijdenkend) de gedachtegang ook, niet helemaal realistisch. Waarom zou je het onderscheid niet accepteren als een bonus?

Vanuit projectmatig werken ben ik altijd blij als er een aantal vrouwen in een project-team betrokken is - ict, weet u wel (1 op 7 is de ratio). Waarom: dat geeft lucht ontspanning, relativering en balanceert de competitiedrang.

Femke91 schreef:
(quote)

Waarom zou ik mijn geslacht op 'man' zetten? Ik heb er nooit problemen mee gehad dat ik een vrouw ben en het is zeer onwaarschijnlijk dat dat nog ooit geen gebeuren.

Ik denk een misverstand, ik bedoel niet dat de vrouwen die hier rondlopen manvrouwen zijn. Maar er zijn een aantal vrouwen die vanwege de priveberichten van mannen die ze kregen hun geslacht van Mume/moviemeter hebben verwijderd. Omgekeerd ook; mannen die meer aandacht nodig hebben en hun geslacht upgraden naar vrouw.

Vrouwenhobby's bestaan denk ik wel degelijk. Neem bijvoorbeeld iets als breien.

Werkelijk, breien en winkelen? Ik denk dat als ik een vrouw vraag wat voor hobby's zij heeft "breien of winkelen bijvoorbeeld", ik een klap in mijn gezicht kan verwachten.

panjoe (moderator)
Mjuman schreef:
(quote)

Hoe nobel/liberaal (vrijdenkend) de gedachtegang ook, niet helemaal realistisch. Waarom zou je het onderscheid niet accepteren als een bonus?

Vanuit projectmatig werken ben ik altijd blij als er een aantal vrouwen in een project-team betrokken is - ict, weet u wel (1 op 7 is de ratio). Waarom: dat geeft lucht ontspanning, relativering en balanceert de competitiedrang.

Ik doe het juist om ruimte te geven aan realisme en relativering. Aangezien we allemaal opgroeien in een wereld die denkt in termen van geslachtsonderscheid, en iedereen naar dat gedachtepatroon handelt, zullen 'mannen' inderdaad over het algemeen meer competitief zijn. En zullen er meer mannen op MusicMeter zitten ('serieuze' muziekliefhebbers, -kenners en muzikanten zijn traditioneel grotendeels mannelijk). Ik denk dus dat die competitiedrang vooral het in stand houden van rolpatronen is, en dat dit zoals het er nu naar uit ziet zal veranderen, aangezien die rolpatronen steeds vager worden (emancipatie). Het is misschien wel vanuit mijn eigen 'vrijdenkende' gedachtegang, maar meer vanuit een theoretische dan een praktische: in het dagelijkse leven kan ik het toch niet laten mannen en vrouwen rigoureus van elkaar te scheiden. Toch zou me dat wel een mooie volgende stap lijken.

panjoe schreef:
En zullen er meer mannen op MusicMeter zitten ('serieuze' muziekliefhebbers, -kenners en muzikanten zijn traditioneel grotendeels mannelijk). Ik denk dus dat die competitiedrang vooral het in stand houden van rolpatronen is, en dat dit zoals het er nu naar uit ziet zal veranderen, aangezien die rolpatronen steeds vager worden (emancipatie). Het is misschien wel vanuit mijn eigen 'vrijdenkende' gedachtegang, maar meer vanuit een theoretische dan een praktische: in het dagelijkse leven kan ik het toch niet laten mannen en vrouwen rigoureus van elkaar te scheiden. Toch zou me dat wel een mooie volgende stap lijken.

De metroman is echt een hedendaags verschijnsel: mannen mogen ook wel lekker ruiken, these days en een zekere mate van ijdelheid (jezelf goed verzorgen) vertonen. Toen ik 2-3 jaar geleden met Sinterklaas een Biotherm huidverzorgingssetje cadeau kreeg van mijn vriendin, repte ik daar niet over, totdat ik bij toeval ontdekte dat een vriend van me van zijn vrouw hetzelfde setje had gekregen.

In het dagelijks werkleven gaan mannen veel botter met elkaar om dan met vrouwen. Vrouwen die - in sales-jobs in de ict - vergelijkbaar competitief gedrag vertonen ("lik op stuk geven") worden dan veelal manwijven genoemd.

panjoe (moderator)
Exact, sommige grenzen van rolpatronen zijn al vaag (cosmetische producten voor mannen zijn oké), en andere worden nog in stand gehouden (zakenvrouwen zijn manwijven)...

Maar we dwalen af.

panjoe schreef:
(quote)

Ik doe het juist om ruimte te geven aan realisme en relativering. Aangezien we allemaal opgroeien in een wereld die denkt in termen van geslachtsonderscheid, en iedereen naar dat gedachtepatroon handelt, zullen 'mannen' inderdaad over het algemeen meer competitief zijn. En zullen er meer mannen op MusicMeter zitten ('serieuze' muziekliefhebbers, -kenners en muzikanten zijn traditioneel grotendeels mannelijk). Ik denk dus dat die competitiedrang vooral het in stand houden van rolpatronen is, en dat dit zoals het er nu naar uit ziet zal veranderen, aangezien die rolpatronen steeds vager worden (emancipatie). Het is misschien wel vanuit mijn eigen 'vrijdenkende' gedachtegang, maar meer vanuit een theoretische dan een praktische: in het dagelijkse leven kan ik het toch niet laten mannen en vrouwen rigoureus van elkaar te scheiden. Toch zou me dat wel een mooie volgende stap lijken.

Jezus man, je lult als een wijf.

panjoe (moderator)

sommige smilies begin ik wel te missen, zoals die smiley die met z'n hand op de grond slaat van het lachen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Jezus man, je lult als een wijf.

Laat je vriendin het maar niet lezen, anders krijg je vijf zweepslagen extra als aan het einde van de week de balans wordt opgemaakt. Alhoewel ik bij nader inzien twijfel tussen:

a. dat is precies wat je wilt
b. mannen die zo lullen, wonen ongeveer onder de toffel van de missus

inquestos schreef:
(quote)

Ik denk een misverstand, ik bedoel niet dat de vrouwen die hier rondlopen manvrouwen zijn. Maar er zijn een aantal vrouwen die vanwege de priveberichten van mannen die ze kregen hun geslacht van Mume/moviemeter hebben verwijderd. Omgekeerd ook; mannen die meer aandacht nodig hebben en hun geslacht upgraden naar vrouw.
(quote)

Werkelijk, breien en winkelen? Ik denk dat als ik een vrouw vraag wat voor hobby's zij heeft "breien of winkelen bijvoorbeeld", ik een klap in mijn gezicht kan verwachten.

Winkelen, oké, maar breien.....

En nu snap ik ook waarom volgens jou vrouwen hun geslacht 'wijselijk' op man zetten. Ik ben het verder wel eens met Femke, maar dat soort privéberichten kunnen uiteraard vervelend zijn. Heb ik zelf gelukkig nooit meegemaakt op MuMe.

Alleen heb ik er nooit zo over gedacht. Ik vond zelf eigenlijk altijd dat het geslacht, evenals naam en leeftijd en dergelijke, je profiel wat persoonlijker maakt. Dat vind ik zelf wel prettig, anders is alles zo anoniem.

Overigens ging de discussie een paar pagina's geleden over creativiteit. Mannen creatiever dan vrouwen? Ik luister inderdaad meer naar muziek die door mannen gemaakt is, maar dat is dus puur op muzikaal vlak. Wat betreft beeldende kunst denk ik toch niet dat dat het geval is. Ik teken en schilder bijvoorbeeld zelf ook veel, en ik ken eigenlijk ook veel meer andere vrouwen die dit doen dan mannen. (Edit: wat ik me net ook nog bedenk, op de middelbare school volgde ik het vak beeldende kunst als profielvak. In mijn klas was ongeveer 3 op de 4 mensen vrouw!)
Dat iedereen altijd mannen noemt wanneer gevraagd wordt om een bekende schilder komt denk ik eerder door het feit dat vrouwen vroeger voor het huishouden zorgden, en mannen werkten. Als kunstenaar werken was natuurlijk ook net zo goed een baan, en dus voornamelijk door mannen vervuld.

Cured
Mannen kunnen ook enorm 'breien', er komt soms geen eind aan hun verhalen. Ze kunnen net zo goed een steekje los hebben.

Ik moet de eerste vrouw nog tegenkomen hier.

Hoe was het in het verleden gesteld met het vrouwengehalte op de site, in vergelijking met nu?

Mjuman schreef:
Alhoewel ik bij nader inzien twijfel tussen:

b. mannen die zo lullen, wonen ongeveer onder de toffel van de missus

Ik ben een man van de ruige soort.

inquestos schreef:

Het waren voorbeelden. Als je het zo bekijkt dan vind ik ook dat er geen mannenhobby's bestaan. Daarbij denk ik dat je van weinig vrouwen een klap in hun gezicht krijgt als je vraagt of ze van winkelen houden, als je het maar op een aardige manier vraagt.

Nou Femke, hou je van winkelen?

Femke is op zoek gegaan naar een nieuwe hobby

Als het niveau van de reacties hierboven representatief is voor wat ze hier tegenkwam, kan ik me daar alleszins iets bij voorstellen.

Tja, ik merk ook dat veel vrouwen zich (over het algemeen) met hele andere zaken bezig houden. Muziek is leuk, maar dan vooral datgene dat bij de Voice of SkyRadio voorbij komt. Als je geluk hebt een Spotify speellijst met de laatste hits. Platen/CDs/DVDs verzamelen komt slechts zelden voor. Helaas

Veel mensen (waaronder verkopers in platenzaken) zijn soms ietwat verrast dat ik zo fanatiek met muziek bezig ben. Ik ben ergens dan blij dat ik kan laten zien dat vrouwen zich niet alleen bekommeren om luiers en prada-schoentjes. En oog hebben voor de naald van de platenspeler, in plaats van die andere naald...

Ik heb overigens op MM nog nooit iets vervelends meegemaakt. Volgens mij gaat men hier veelal respectvol met elkaar om. Het is een leuke, diverse mix van veel mannen en soms een enkele vrouw.

De blik van de platenboer als ik zeg dat het een cadeautje voor mezelf is - priceless.

Ik heb het geluk dat ik een best veel vriendinnen heb die vrij fanatiek met muziek bezig zijn (vooral thuis luisteren en concerten, een enkeling ook met verzamelen).

Marjet schreef:
En oog hebben voor de naald van de platenspeler, in plaats van die andere naald.

Heroïne?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:16 uur

geplaatst: vandaag om 02:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.