menu

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
Slowgaze schreef:
Progrock is vet conservatief en derhalve een paradox, want progressief en rock sluiten elkaar compleet uit, waardoor het niet geschikt is als genre.

Op het moment van ontstaan was progrock zeker niet conservatief, maar alternatief. Bovendien staat "prog" niet voor het Nederlandse progressief, maar voor het Engelse "progressive", wat zoiets betekent als voortschrijdend. Haters van het genre zullen het een synoniem vinden voor langdradig.

Ozric Spacefolk schreef:
Ik vind persoonlijk New-Age een genre dat best mag toegevoegd worden.
Niet omdat ik er zo geil van word, maar omdat het zo moeilijk in een ander genre te gieten valt.
Ik probeer soms te schipperen tussen electronic en wereld, maar echt afdoende is het niet.

Volgens mij is New Age een variant van progrock waarin de principes tot in het extreme zijn uitgewerkt.

Justus18 schreef:
(quote)

Op het moment van ontstaan was progrock zeker niet conservatief, maar alternatief. Bovendien staat "prog" niet voor het Nederlandse progressief, maar voor het Engelse "progressive", wat zoiets betekent als voortschrijdend. Haters van het genre zullen het een synoniem vinden voor langdradig.

En het Nederlandse "progressief" betekent niet "voortschrijdend" bedoel je?

Justus18 schreef:
(quote)

Volgens mij is New Age een variant van progrock waarin de principes tot in het extreme zijn uitgewerkt.

Alles is een variant van prog. Vraag maar aan classicprogrockert.

Cured
Haha....onze classicprockert. Eerst was er prog, toen schiep....etc.

Cured schreef:
Haha....onze classicprockert. Eerst was er prog, toen schiep....etc.

Waarom denk je anders dat de belangrijkste progband Genesis heet?

Cured
Brunniepoo schreef:
(quote)

Waarom denk je anders dat de belangrijkste progband Genesis heet?
Ja, duidelijker aanwijzing heb je inderdaad niet.

Ozric Spacefolk
Ik zie New Age niet als een progrock-variant, hoor.

Ben geen New-Age fan, al vind ik het wel leuk zo nu en dan. New Age heeft een hoop elementen, maar het rock nooit.

Valt Ska en Reggae trouwens ook niet te herleiden onder Wereld? Want waarom zou bv. Latin wel onder Wereld behoren en Ska en Reggae niet? De enige reden die ik momenteel kan bedenken is dat Ska en Reggae een pak populairder zijn geweest in het westen dan andere (sub)genres die onder wereld horen.

Verder lijkt iets als avant-garde me ook niet bepaald een genre op zich, maar meer een predicaat van vooruitstrevende en experimentele muziek, dat onder verschillende genres kan vallen van Jazz tot Rock.
Hetzelfde met roots, hetgeen ook een predicaat is voor teruggrijpen naar oude muziek en dit kan ook bij zowel Country, Folk als Rock.

Als er al iets veranderd in de genreverdeling dan is dat het verfijnen van genres, niet nog meer dingen samenvoegen.

Dan moeten we Wereld afvoeren, hetgeen toch ook maar een parapulbegrip is en de echte genres die daaronder schuilen gebruiken.

Maar voor Avant-Garde en Roots blijf ik bij m'n mening dat dit niet echt muziekgenres zijn en dit eerder onder een ander genre kan geschoven worden.

Jordy schreef:
Ik vind het echt top dat er constructief wordt nagedacht over verbetering van de site, maar ik geloof dat het toevoegen van een paar genres dit probleem alleen maar verschuift, en we dezelfde discussie over een paar maanden weer hebben.

Zojuist heb ik Ayo toegevoegd. Daarbij wilde ik als genre rap toevoegen. Niet mogelijk. Wel vreemd voor een genre dat al zolang bestaat. En zo zijn er nog wel een paar genres die allang bestaan en nog steeds niet toegevoegd zijn. Voor mij onbegrijpelijk.

Rap is een zangstijl, geen genre.

En valt gewoon onder hiphop.

sxesven
Rappe muziek, langzame muziek, zo kunnen we overal wel een genre voor gaan invoeren!

Rick Astley moet een apart genre krijgen.

sxesven schreef:
Rappe muziek, langzame muziek, zo kunnen we overal wel een genre voor gaan invoeren!

Traag - trager - traagst - ... ... Sunn O)))

Sietse
Don Cappuccino schreef:

Don Cappuccino schreef:

Rickroll?

Lura schreef:
(quote)
Zojuist heb ik Ayo toegevoegd. Daarbij wilde ik als genre rap toevoegen. Niet mogelijk. Wel vreemd voor een genre dat al zolang bestaat.

Onweerwolf schreef:
Rap is een zangstijl, geen genre.

Rap is zeker wel een op zichzelf staand genre. Maar zoals al gezegd valt het uiteindelijk onder hip hop.

Ponty Mython schreef:
(quote)
Rap is zeker wel een op zichzelf staand genre. Maar zoals al gezegd valt het uiteindelijk onder hip hop.
Nee en nee. Het is geen genre maar een onderdeel. Het valt uiteindelijk ook helemaal niet per se onder hiphop; in principe kan een nummer van ieder genre rap bevatten.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Nee en nee. Het is geen genre maar een onderdeel. Uiteindelijk valt het ook helemaal niet onder hiphop; in principe kan een nummer van ieder genre rap bevatten.

Nu misschien, maar de roots van rap liggen in de hip hop cultuur.

Ponty Mython schreef:
(quote)

Grappig. Laatst had ik daar ook al een keer een discussie over, met iemand die de wat meer schreeuwerige hiphop met scheldpartijen 'rap' noemde, en de wat 'verstandigere' hiphop gewoon hiphop.

Volgens mij is rap net zo min een genre als zingen, fluiten of grunten. Het is een manier van muzikaal stemgebruik. Die vooral in hiphop wordt toegepast, dat wel.

Ponty Mython schreef:
(quote)
Nu misschien, maar de roots van rap liggen in de hip hop cultuur.
Ook dat niet. Het is al ver voordat hiphop bestond ontstaan.

Weer wat geleerd, maar dat komt omdat duidelijk mijn interessegebied niet is. En dat wil ik graag zo houden.

Lura schreef:
Weer wat geleerd, maar dat komt omdat duidelijk mijn interessegebied niet is. En dat wil ik graag zo houden.
En zo is het. Boeren eten ook niet wat ze niet kennen.

Wie zeg dat ik geen hiphop-platen ken? Dirty acres van CunninLynguists ken ik bijvoorbeeld. Vind ik niet eens zo verkeerd.

Lura schreef:
Wie zeg dat ik geen hiphop-platen ken? Dirty acres van CunninLynguists ken ik bijvoorbeeld. Vind ik niet eens zo verkeerd.
Toevallig dacht ik laatst nog dat ik die plaat maar weer eens moet gaan checken.

Verder zijn er nog genoeg vergelijkbare hiphopacts. Er zijn zelfs hiphopplaten met folkinvloeden. Maar goed, als je er niet voor openstaat houdt het op.

Kijk, nu kom je met iets dat het mogelijk wel interessant voor me maakt, hiphopplaten met folkinvloeden. Kun je me misschien via een PM wat voorbeelden van geven. Het wordt hier anders teveel off-topic. Er zijn trouwens nog wel meer hiphopplaten die ik goed vind.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:04 uur

geplaatst: vandaag om 10:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.