menu

De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter

zoeken in:
Gallow
Persoonlijk vind ik album omschrijvingen van enkele zinnen niet echt recensiester waardig. Meningen over het album horen toch ook gewoon onder het album? En hoeven dan toch geen speciale markering te krijgen? Als elk stukje waar iemands mening over het album staat gemarkeerd dient te worden staat zo de hele rij vol met gele sterretjes. Als je snel even wat informatie nodig hebt over het album, vind je er zo wel een stuk of 10 per pagina. Uitgebreide meningen zijn er zo makkelijk uit te pikken voor een diepere kijk in het album.

avatar van Jordy
Het is geen recenstiester, het is een "mening ster". Bij populaire albums staan tientallen, soms honderden berichten met voorpret, nieuwtjes en andere discussies. Leuk, maar soms wil je die niet lezen. Dan kun je het filter activeren. Je ziet dan alleen berichten die een mening bevatten, zowel oneliners als lange recensies.

Zal de titel van dit topic trouwens even aanpassen om dit misverstand te helpen voorkomen.

bennerd
Mjuman schreef:
(quote)


Dan voldoe je daarmee uitstekend aan het toekomstbeeld dat Nicholas Carr schetst in The Shallows - What the Internet Is Doing to Our Brains ; korte aandachtsspanne, snel schakelen tussen meerdere infobronnen en moeite om een langere redenering te volgen. Lees het gerust - de grondgedachte erachter is al te vinden in "Is Google Making Us Stupid" - en da's maar 12 pag. Google maar eens op die hele zin - dan vind je de link wel.

Prettige wedstrijd verder!


Begin jij enkel aan discussies om de wereld te tonen dat je slim bent?

Geloof me, ik ken dat werk van Nicholas Carr en ik ben het zeker eens met wat hij zegt. Maar de reden tot paniek zie ik ook wel niet. Als ik wat wil lezen, neem ik een boek uit de kast. Waarom iedereen moord en brand schreeuwt, weet ik niet, maar de hardste brullers zijn waarschijnlijk die uit een oudere generatie. Het beeld van een met de vinger wijzende vijftiger die klaagt over 'het verval van de jeugd sinds het internet' krijg ik niet uit mijn hoofd als ik voorstanders van Carrs werk hoor.

Als ik info over een album zoek, dan kijk ik hier even vlug naar wat meningen of een beschrijving en trek ik mijn conclusies. Zo gaat het in tijden van vandaag.

Harco
Mjuman schreef:
(quote)


Dan voldoe je daarmee uitstekend aan het toekomstbeeld dat Nicholas Carr schetst in The Shallows - What the Internet Is Doing to Our Brains ; korte aandachtsspanne, snel schakelen tussen meerdere infobronnen en moeite om een langere redenering te volgen. Lees het gerust - de grondgedachte erachter is al te vinden in "Is Google Making Us Stupid" - en da's maar 12 pag. Google maar eens op die hele zin - dan vind je de link wel.

Prettige wedstrijd verder!


Dat staat hier compleet los van: als ik een bericht van een paar regeltjes zie, gepost door een user die gelijkenissen toont met mijn muzieksmaak, weet ik al gauw of ik ergens achteraan moet gaan of niet. Dat werkt dan net zo goed als een recensie van 500 woorden.

avatar van Mjuman
@Bennerd - ok; laat ik even wat dingen op een rijtje zetten:

Kwantiteit is niet noodzakelijkerwijs een garantie voor kwaliteit. Het omgekeerde geldt evenwel ook: een kort stukje (2 regels) garandeert evenmin (altijd) kwaliteit.

De link die jijzelf leverde, was voor mij een voorbeeld van een stukje waar ik niets mee kon. Als je schrijft voor de incrowd, prima dan heb je een andere insteek dan wat ik van een mening/recensie verwacht (voorheen heette dat soort post gewoon recensies).

Ik mag graag rondkijken bij nieuwe albums (of albums die me of een andere reden intrigeren) en zo'n 2-regelstukje triggert me niet. Ik ben altijd geïnteresseerd in het hoe,wat en waarom - visie, evaluatie. Ik probeer zelf altijd iets van context of associatie mee te geven in mijn "meningen" en de ene keer lukt dat beter dan de andere (zoals wel meer dingen).

En de rest laat ik maar zitten - dan zou je nog meer regels te lezen hebben.

bennerd
Oh, in dat geval snap ik best dat je niets kunt met een stuk van twee regels. Zulke dingen zijn inderdaad erg 'incrowd' en niet uitnodigend voor de wat nieuws willen proberen.Maar daar reken ik ook niet op bij het achterlaten van een bericht bij veel albums die ik beluisterd heb

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik heb het hier vast al eens vaker verkondigd... maar de ideale lengte voor een "recensie / mening" op een site als MusicMeter, waar iedereen zijn zegje kan doen is voor mij een alinea of 2 a 3 van een regel of 5. Er zijn mensen die langer weten te boeien maar dat is wat mij betreft niet iedereen gegeven. De ideale lengte is wat mij betreft hoe dan ook korter dan die op een recensiemedium waar per album 1 recensie geschreven wordt, die als zodanig de meningrepresentatie van die site geeft.

Verder kan er in langere stukken over een album (of over specifieke elementen ervan) gediscussieerd worden als zo'n discussie spontaan ontstaat. Het vooraf proberen alle discussie over een album of een doorwrochte analyse van alle nummers in één mening te stoppen, resulteert wat mij betreft maar zelden in prettig leesbare stukken.

avatar van Slowgaze
Kwam hier een interessant stukje tegen, uit de NRC:
Elke dag Halloween; Bob Dylan wordt vijftig | NRC Boeken - nrcboeken.nl
Natuurlijk wordt er wel heel fanboy-achtig over Bob D. gedaan, maar daar gaat het me niet zozeer om, het gaat me er om dat in Amerika blijkbaar platen ook binnen hun culturele context gezien en besproken worden. Ik heb op MuMe gelijk even nagezocht of dat hier ook het geval was, maar het is even schrikken: noch bij "Blonde on Blonde", noch bij "Bringing It All Back Home Again", noch bij "The Freewheelin' Bob Dylan" worden de namen Rimbaud, Kerouac en Ginsberg nergens genoemd. Alleen Stalin haalt even kort Ginsberg aan bij "Highway 61 Revisited".
En natuurlijk, wanneer wordt er nu een auteur of een schilder aangehaald in een recensie van een vaderlandse artiest? Waar zijn Campert en Nescio in de besprekingen van de laatste Lucky Fonz? Waarom niet iets over de invloed van Henry Moore op de Nits? Zetten we tegenwoordig alleen nog maar een cd'tje op, draaien we die en vatten we hem daarna samen in drie a vijf zinnetjes?

Het is dat MusicMeter die mogelijkheid niet heeft, maar anders had ik voetnoten toegevoegd aan mijn recensies die toch niemand leest. Een bibliografie is gelukkig nog wel mogelijk.

bennerd
Knuppel en koenderhok: kan ik volgens jullie een bericht als deze aanduiden als zijnde 'mening'? In die zin geef ik een treffende omschrijving van de muziek (al zeg ik het zelf), dus insiders weten wel wat gedaan. Maar ik vind het wel erg kernachtig om een extra streep op mijn meningenteller te zetten.

avatar van Onweerwolf
bennerd schreef:
Knuppel en koenderhok: kan ik volgens jullie een bericht als deze aanduiden als zijnde 'mening'? In die zin geef ik een treffende omschrijving van de muziek (al zeg ik het zelf), dus insiders weten wel wat gedaan. Maar ik vind het wel erg kernachtig om een extra streep op mijn meningenteller te zetten.


Welk gedeelte van die post zou je als mening willen omschrijven dan?

Ik kan er namelijk niet uit halen wat je van de muziek vindt. Op z'n hoogst kan ik de aanname doen dat je fan bent van Nasty & Reborn to Conquer en dat je daarom ook fan bent van 6 Weapons, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

avatar van deric raven
Natuurlijk kan dat, soms heb je aan een zin genoeg.

bennerd
deric raven: Dat is wat ik eerlijk gezegd ook denk.

Onweerwolf: Onder 'mening' versta ik 'een post die een duidelijke omschrijving geeft van de muziek'. Daarbij hoeft niet specifiek een waardeoordeel aan verbonden te zijn, want mijn score staat er onder de vorm van "sterren" duidelijk bij vermeldt.

avatar van Onweerwolf
bennerd schreef:
deric raven: Dat is wat ik eerlijk gezegd ook denk.

Onweerwolf: Onder 'mening' versta ik 'een post die een duidelijke omschrijving geeft van de muziek'. Daarbij hoeft niet specifiek een waardeoordeel aan verbonden te zijn, want mijn score staat er onder de vorm van "sterren" duidelijk bij vermeldt.


Werkelijk? Ik versta onder mening exact het tegenovergestelde. Niet een omschrijving maar juist een waardeoordeel.

Al prefereer ik in een recensie altijd een combinatie van die twee + een vergelijking met andere muziek en het liefst ook genre aanduidingen.

Wat dat betreft zou ik je post wel als een beknopte recensie kunnen classificeren maar niet als mening.

(En twee sterren van jou hoeft niet hetzelfde te zijn als twee sterren van een ander. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij iets wat je aardig goed vindt twee sterren geeft en dat een ander iets wat hij erg slecht vindt twee sterren geeft, maar dat terzijde.)

Gast
geplaatst: vandaag om 15:59 uur

geplaatst: vandaag om 15:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.