De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter
zoeken in:
0
geplaatst: 9 september 2008, 18:16 uur
Ik niet. zoals ik al eerder aangaf; het is juist handig zo en je filtert op deze manier juist wel heel veel. Ook veel korte 2 zinnen berichten kunnen bij elkaar van veel waarde zijn om een indruk te krijgen van een bepaald album. lekker laten zo en het vooral een "mening" gaan noemen en niet "recensie", zoals Jordy al aangaf.
0
geplaatst: 9 september 2008, 18:21 uur
Ik vind het ook een prachtige "tool", mits die met wijsheid wordt gebruikt.
En wat betreft Hammerhead: ik wil best geloven dat hij gelijk heeft en dat het de beste metalplaat van de 80s is. Maar vindt iedereen niet van zichzelf dat die gelijk heeft? En hoe moet ik als bezoeker van deze site weten welke user "een kenner" is? En wanneer ben je überhaupt een expert?
Ik kan mij overigens ook nog een ander systeem voorstellen. Je zou de recensielijst ook kunnen laten samenstellen door de moderators. Zij zouden - uiteraad zo "objectief" mogelijk en zonder acht te slaan op persoonlijke voorkeuren - kunnen bepalen welke berichten waardevol zijn om als "recensie" aangemerkt te worden.
Het voordeel daarvan is dat de lijst niet "vervuild" wordt en dat het allemaal overzichtelijk blijft. Nogmaals: nmm zou de toegevoegde waarde van een recensielijst moeten zitten in het feit dat je als user of bezoeker van deze site een overzicht krijgt van echt inhoudelijke berichten over een album waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat je door allerlei nietszeggende berichten hoeft te ploegen.
Met name voor bezoekers die geen user zijn, maar alleen even komen kijken om wat informatie over een album te krijgen, zou een dergelijke invulling van de recensiefilter het gebruiksgemak en ook de waarde van de site aanmerkelijk vergroten.
En wat betreft Hammerhead: ik wil best geloven dat hij gelijk heeft en dat het de beste metalplaat van de 80s is. Maar vindt iedereen niet van zichzelf dat die gelijk heeft? En hoe moet ik als bezoeker van deze site weten welke user "een kenner" is? En wanneer ben je überhaupt een expert?
Ik kan mij overigens ook nog een ander systeem voorstellen. Je zou de recensielijst ook kunnen laten samenstellen door de moderators. Zij zouden - uiteraad zo "objectief" mogelijk en zonder acht te slaan op persoonlijke voorkeuren - kunnen bepalen welke berichten waardevol zijn om als "recensie" aangemerkt te worden.
Het voordeel daarvan is dat de lijst niet "vervuild" wordt en dat het allemaal overzichtelijk blijft. Nogmaals: nmm zou de toegevoegde waarde van een recensielijst moeten zitten in het feit dat je als user of bezoeker van deze site een overzicht krijgt van echt inhoudelijke berichten over een album waarin je geïnteresseerd bent, zonder dat je door allerlei nietszeggende berichten hoeft te ploegen.
Met name voor bezoekers die geen user zijn, maar alleen even komen kijken om wat informatie over een album te krijgen, zou een dergelijke invulling van de recensiefilter het gebruiksgemak en ook de waarde van de site aanmerkelijk vergroten.
0
geplaatst: 9 september 2008, 18:26 uur
Ik zeg niet dat Hammerhead vindt dat hij gelijk heeft, ik zeg dat ik iets heb aan zijn opmerking bij het Metallica-album. Voor nieuwkomers blijft het uiteraard lastig, dat lijkt me niet op te lossen. Dan zouden we quotes - en dus users - moeten gaan 'wegen'. Lijkt me niet gewenst.
Kortom:
Wijze woorden
Kortom:
Chameleon Day schreef:
Laten we eerst maar eens aankijken hoe het gaat en in welke mate er gebruik van gemaakt gaat worden.
Laten we eerst maar eens aankijken hoe het gaat en in welke mate er gebruik van gemaakt gaat worden.
Wijze woorden

0
geplaatst: 9 september 2008, 18:27 uur
Woody schreef:
Ik niet. zoals ik al eerder aangaf; het is juist handig zo en je filtert op deze manier juist wel heel veel. Ook veel korte 2 zinnen berichten kunnen bij elkaar van veel waarde zijn om een indruk te krijgen van een bepaald album. lekker laten zo en het vooral een "mening" gaan noemen en niet "recensie", zoals Jordy al aangaf.
Dit begrijp ik niet. Je kunt de "gewone" berichten toch ook raadplegen? Je hoeft toch geen gebruik te maken van de recensielijst?
0
geplaatst: 9 september 2008, 18:29 uur
Chameleon Day schreef:
Je hoeft toch geen gebruik te maken van de recensielijst?
Je hoeft toch geen gebruik te maken van de recensielijst?
Nog meer wijze woorden

0
geplaatst: 9 september 2008, 18:32 uur
lebowski schreef:
Ik zeg niet dat Hammerhead vindt dat hij gelijk heeft, ik zeg dat ik iets heb aan zijn opmerking bij het Metallica-album. Voor nieuwkomers blijft het uiteraard lastig, dat lijkt me niet op te lossen. Dan zouden we quotes - en dus users - moeten gaan 'wegen'.
Ik zeg niet dat Hammerhead vindt dat hij gelijk heeft, ik zeg dat ik iets heb aan zijn opmerking bij het Metallica-album. Voor nieuwkomers blijft het uiteraard lastig, dat lijkt me niet op te lossen. Dan zouden we quotes - en dus users - moeten gaan 'wegen'.
Wat ik bedoelde is dat als een enkele eenregelige mening al voldoende is om als "recensie" te worden aangemerkt, iedereen zijn meest onbenullige berichten gaat aanvinken. Je vindt je eigen berichten natuurlijk altijd van hoge kwaliteit. Mij lijkt dat onwenselijk (waarmee ik de deskundigheid van Hammerhead natuurlijk niet in twijfel wil trekken).
....maar laten we inderdaad eerst maar even afwachten....

0
geplaatst: 9 september 2008, 18:38 uur
Chameleon Day schreef:
Je vindt je eigen berichten natuurlijk altijd van hoge kwaliteit.
Je vindt je eigen berichten natuurlijk altijd van hoge kwaliteit.
Kom op, een beetje vertrouwen in je mede-user CD. Ik heb ál mijn berichten al doorlopen, ik denk dat ik bij zo'n duizend albums heb gepost, en ben - ruwe schatting - tot 40 aangevinkte quotes gekomen. De rest was inderdaad van zeer hoge kwaliteit, maar zinloos zonder de context van de omringende berichten.
0
geplaatst: 9 september 2008, 18:42 uur
lebowski schreef:
Kom op, een beetje vertrouwen in je mede-user CD. Ik heb ál mijn berichten al doorlopen, ik denk dat ik bij zo'n duizend albums heb gepost, en ben - ruwe schatting - tot 40 aangevinkte quotes gekomen.
Kom op, een beetje vertrouwen in je mede-user CD. Ik heb ál mijn berichten al doorlopen, ik denk dat ik bij zo'n duizend albums heb gepost, en ben - ruwe schatting - tot 40 aangevinkte quotes gekomen.
Ja, maar jij hebt ook de leeftijd voor voldoende zelfkennis.
Bij anderen betwijfel ik dat wel eens....maar laten we rustig afwachten, we zullen zien wat er aan "recensies" uitkomt....
0
|Joël|
geplaatst: 9 september 2008, 19:12 uur
Ja wel handig dit hoor, ik wil namelijk soms zien of een album iets voor mij is door hier wat berichten te lezen die bij het album staan en dan moet ik door al die slowchat heen om er bruikbare informatie uit te halen. Als iedereen op een normale manier gebruik maakt van deze functie gaat dat gericht lezen veel sneller. 

0
tangmaster
geplaatst: 9 september 2008, 19:38 uur
En waar mag dat ding zitten? Die recensiefilter?
0
|Joël|
geplaatst: 9 september 2008, 19:53 uur
Ga naar een willekeurig album en zie de recentiefilter-knop bovenaan de lijst met berichten. 

0
tangmaster
geplaatst: 9 september 2008, 19:59 uur
http://www.musicmeter.nl/album/81458
Deze is genomen en waar zit die dan? Welke knop of ben ik nou gek.
Deze is genomen en waar zit die dan? Welke knop of ben ik nou gek.
0
|Joël|
geplaatst: 9 september 2008, 20:02 uur
Oh ja sorry, als nog niemand een bericht heeft geselecteerd als recensie dan staan ze er natuurlijk niet bij. Daar had ik even niet aan gedacht...
Hier dan maar één van mij voor het idee:
http://www.musicmeter.nl/album/22337/info/filtered/#messages
Druk op de reacties knop in de donkerblauwe balk boven de berichten om weer naar de "normale" weergave te gaan. Als je dat hebt gedaan kan je uiteraard ook weer terug naar de recensieweergave.
Hier dan maar één van mij voor het idee:
http://www.musicmeter.nl/album/22337/info/filtered/#messages
Druk op de reacties knop in de donkerblauwe balk boven de berichten om weer naar de "normale" weergave te gaan. Als je dat hebt gedaan kan je uiteraard ook weer terug naar de recensieweergave.
0
|Joël|
geplaatst: 9 september 2008, 20:06 uur
Druk op het recensiesterretje bovenaan je bericht naast de waarde die je het album geeft, dan wordt je bericht een "recensiebericht". 

0
geplaatst: 9 september 2008, 20:14 uur
En hier kun je in 1 keer al je eigen besprekingen zien en op een snelle manier aanvinken: http://www.musicmeter.nl/my_mm/my_reviews/
0
edris.
geplaatst: 9 september 2008, 20:15 uur
Let wel. "Dit tooltje is op "drukke momenten" (tussen 19.00 en 23.00 uur 's avonds) niet beschikbaar"
0
stuart
geplaatst: 9 september 2008, 21:07 uur
Ik heb nu eens wat vescheidene 'recencies' gelzen en er zit wel vaak een te 'gekleurde' mening in verpakt doordat ze bijv. 'zwaar fan'van dit album zijn. Ik ben 'bang'' dat Users teveel 'hopen' zichzelf als een recensist te zien (kan ook voor mij gelden). Kweenie.... 

0
geplaatst: 9 september 2008, 21:10 uur
Jordy schreef:
Het lijkt er inderdaad op dat je er van de verkeerde kant naar kijkt. Je vinkt je bericht niet aan voor jezelf, maar voor anderen. Als een deel van de mensen even een vinkje zet bij hun (toekomstige) recensies, hebben ANDEREN daarmee een gefilterd overzicht van allerlei meningen wanneer ze twijfelen of ze een album moeten gaan luisteren.
Het lijkt er inderdaad op dat je er van de verkeerde kant naar kijkt. Je vinkt je bericht niet aan voor jezelf, maar voor anderen. Als een deel van de mensen even een vinkje zet bij hun (toekomstige) recensies, hebben ANDEREN daarmee een gefilterd overzicht van allerlei meningen wanneer ze twijfelen of ze een album moeten gaan luisteren.
Hmmm, zo had ik er dus helemaal niet naar gekeken, ik heb bij een aantal platen gewoon het bericht aangevinkt wat al dan niet kort samengevat mijn mening over een album aangeeft. Ik zal eerdaags die hele korte berichtjes wel even weghalen als zijnde recensie. Ik moet sowieso nog eens een fatsoenlijk stuk schrijven bij MoP.
0
tangmaster
geplaatst: 9 september 2008, 21:15 uur
stuart schreef:
Ik heb nu eens wat vescheidene 'recencies' gelzen en er zit wel vaak een te 'gekleurde' mening in verpakt doordat ze bijv. 'zwaar fan'van dit album zijn. Ik ben 'bang'' dat Users teveel 'hopen' zichzelf als een recensist te zien (kan ook voor mij gelden). Kweenie....

Dus dan moet je geen liefhebber van Marco Borsato zijn zoals ik, een plaat van hem beluisteren, geen zak aan vinden, op MuMe die plaat de kachel inschrijven en dan als recensie aanvinken. Ik lees liever van iemand z'n fav. Dan dat iemand iets afbreekt, als ik er dan interesse in heb luister ik er een keer of meerdere keren naar en dan vormt zich van zelf een eigen mening.
0
tangmaster
geplaatst: 9 september 2008, 21:18 uur
En overigens een echte recensie is een weergave vanwat je hoort.
Hoeveel users op MuMe kunnen echt een recensie schrijven?
Want dat is echt niet makkelijk.
Hoeveel users op MuMe kunnen echt een recensie schrijven?
Want dat is echt niet makkelijk.
0
geplaatst: 9 september 2008, 21:20 uur
stuart schreef:
Ik heb nu eens wat vescheidene 'recencies' gelzen en er zit wel vaak een te 'gekleurde' mening in verpakt doordat ze bijv. 'zwaar fan'van dit album zijn.
Ik heb nu eens wat vescheidene 'recencies' gelzen en er zit wel vaak een te 'gekleurde' mening in verpakt doordat ze bijv. 'zwaar fan'van dit album zijn.
Op zich niet zo heel vreemd omdat menigeen wat meer zijn of haar best doet bij albums die hij/zij hoog heeft zitten. Dat is juist het gevolg van niet professioneel stukjes schrijven. Waarom immers dezelfde moeite doen bij albums die je totaal niet ziet zitten?
Gevolg is inderdaad wel dat je een opsomming krijgt van positieve stukken, maar aan de andere kant is het nu ook niet zo dat de andere berichten nu opeens verdwenen zijn natuurlijk. Het is maar een aardige toevoeging. In principe gaat het toch om de doorlopende lijn aan kritieken/recensies/opmerkingen.
Ik krijg een beetje de indruk dat wij nu met z'n allen deze functie belangrijker maken dan die eigenlijk is (het is en blijft een leuke toevoeging waar niemand last van kan hebben en wat alleen maar toevoegend kan zijn voor de liefhebbers)

0
geplaatst: 9 september 2008, 21:40 uur
Ik heb geen flauw idee of het nu 'professionele recensies' zijn of niet, maar ik heb gewoon mijn posts aangeklikt waar ik echt werk in heb gestoken om een (goede of niet goede, jullie keus) weergave te geven van de cd.
Verder vind ik het wel een goede toevoeging

0
geplaatst: 9 september 2008, 21:45 uur
HammerHead schreef:
Ik zal eerdaags die hele korte berichtjes wel even weghalen als zijnde recensie
Ik zal eerdaags die hele korte berichtjes wel even weghalen als zijnde recensie
Waarom dan? Ik kijk er echt van op dat er nu zelfs discussies komen over de objectiviteit (!) van gemarkeerde recensies. Het is, nogmaals, slechts een extra filtertje waarmee je alleen meningen leest en geen berichten over randverschijnselen. Het is niet de bedoeling van het filter om tot een lijst met lange, professionele, kwalitatief hoogstaande, "objectieve" recensies te komen.
0
geplaatst: 9 september 2008, 21:47 uur
aERodynamIC schreef:
Ik krijg een beetje de indruk dat wij nu met z'n allen deze functie belangrijker maken dan die eigenlijk is
Ik krijg een beetje de indruk dat wij nu met z'n allen deze functie belangrijker maken dan die eigenlijk is
zeg dat wel
alsof we aan het bespreken zijn wat de Nederlandse inzending voor de Nobelprijs voor de Literatuur moet worden
het is maar een website hoor!
0
geplaatst: 9 september 2008, 21:48 uur
bennerd schreef:
Ik heb geen flauw idee of het nu 'professionele recensies' zijn of niet, maar ik heb gewoon mijn posts aangeklikt waar ik echt werk in heb gestoken om een (goede of niet goede, jullie keus) weergave te geven van de cd.

Zo ben ik dus ook precies te werk gegaan.
0
geplaatst: 9 september 2008, 21:50 uur
@Jordy: het zit hem in het woord 'recensie' en daar ontstaat verwarring door denk ik (aanvankelijk ook bij mij) en het kan mensen er ook van weerhouden om aan te vinken.
0
geplaatst: 9 september 2008, 22:01 uur
Ik kan er geen ander passend woord voor vinden.
Maar ik merk wel dat er steeds meer mensen gebruik van maken, dus is het wel een geslaagde toevoeging te noemen.
Maar ik merk wel dat er steeds meer mensen gebruik van maken, dus is het wel een geslaagde toevoeging te noemen.
0
geplaatst: 9 september 2008, 22:05 uur
deric raven schreef:
Ik ook niet en Jordy heeft nu wel vaak aangeven wat de bedoeling er van is en of je het er mee eens bent of niet: het is nu duidelijk wat de functie inhoudt. Of je er gebruik van maakt is aan eenieder zelf te beslissen en dat is mooi zo.
* denotes required fields.