menu

De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter

zoeken in:
De "recensiefilter"-functionaliteit die een paar dagen geleden (met succes) op MovieMeter is geintroduceerd, is nu ook hier actief. Wat houdt deze functionaliteit in? Je kunt bij elk album één bericht aanvinken. Het vinkje houdt in dat jij vindt dat dat bericht jouw mening weergeeft over dat album, of dat het bericht jouw recensie van het album is. Het vinkje zet je op dezelfde manier als je een privebericht markeert: door middel van een klik op het sterretje linksboven in het bericht. Met deze vinkjes wordt een gefilterde weergave gemaakt, die via een linkje in de balk met paginalinkjes te openen is. Op deze manier kun je in een discussie van tientallen pagina's met een druk op de knop de recensies en meningen filteren.

Er zijn geen minimale eisen die aan een recensie gesteld worden, we accepteren dat een gefilterde reeks berichten ook minder interessante meningen zal bevatten. Mods hebben eventueel de mogelijkheid om markeringen ongedaan te maken, maar zullen dit alleen doen als ze toevallig ergens een bericht tegenkomen waar op geen enkele manier een mening in te ontdekken valt. Het is niet de bedoeling om foute markeringen via misbruikmeldingen in te sturen.

Het zou dus leuk zijn als je vanaf nu je recensies/meningen even markeert na het plaatsen. Mocht je je hele berichtenhistorie willen langs lopen, dan kan dat wat sneller en gemakkelijker via dit tijdelijke tooltje: http://www.musicmeter.nl/my_mm/my_reviews/.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

http://www.musicmeter.nl/album/4

leuke toevoeging? of wordt het zo te veel een kermis zooitje

mathieudc
Het oogt iets minder mooi, maar is volgens mij wel een goede toevoeging ja! Alleen, ik heb nu net eens Airbag geprobeerd, en die geeft een ander nummer? Maar ik ben voorstander, duidelijk!

Voor de rest schitterend werk!

Ja om dit handmatig met correcties te doen is denk ik te veel werk, en een automatisch opzoekscriptje (wat ik nu heb draaien) moet blijkbaar nog verbeterd worden

Jordy schreef:

Wat mij betreft erg leuk!

mathieudc
Vraagje, voor die reviews, komt er ook een mogelijkheid om te zien welke recensies jij of anderen hebben geschreven / aangevinkt, vanuit het profiel van die gebruiker?

Jordy schreef:

ziet er goed uit

Wat betreft de recensies, geweldige toevoeging!
Bij Airbag krijg je nu overigens wel het juiste nummer.

Jordy complimenten voor dat recensie gebeuren

hoe moet je die recensies eigenlijk ingeven?

Kheb hier en daar al geniale berichten gezien die toch wel waard zijn in die lijst opgenomen te worden.

Check:

Jordy schreef:
Het zou dus leuk zijn als je vanaf nu je recensies/meningen even markeert na het plaatsen. Mocht je je hele berichtenhistorie willen langs lopen, dan kan dat wat sneller en gemakkelijker via dit tijdelijke tooltje: http://www.musicmeter.nl/my_mm/my_reviews/.

Je kan dus wel alleen je eigen berichten aanvinken. En één per album.

(ik hoop dat Aero en Zachary hier gebruik van maken...)

herman schreef:

Want?

(volgens mij moet ik me nog verdiepen hierin )

Spijtig zeg.

ik weet enkele geniale recensies staan van andere users die niet op het forum komen. (Sinner is zo'n persoon, heeft met z'n oude grijze metalharen bij zowat elke echt Metalalbum een recensie gezet)

aERodynamIC schreef:
(quote)

Want?

Ik ook, ik vind jouw recensies toch wel bij de betere recensies horen, evenals die van Zachary.
Meestal als ik bij een album ben dat ik interessant vind, en er staat een recensie van jou bij, dan lees ik die als eerst.

Fijn te horen natuurlijk,bedankt, maar wat is het effect als ik gebruik maak van deze toevoeging? (m.a.w. aERo heeft het totaal niet gevolgd )
Hebben andere users daar wat aan dan? Het is toch iets voor jezelf of niet?

Je vinkt een van je berichten aan, die volgens jou je mening weergeeft of je recensie is. En dat is zichtbaar voor iedereen.

Nee, want als je bij een album dan op het knopje 'recensies' klikt, dan worden alle recensies uit de berichten gefiltert, en dan zie je dus alleen de recensies. En zo heb je dus de meest waardevolle berichten op een rijtje. En zeker bij albums met heel veel pagina's is dat erg handig. Snap je?

Ja ik snap het (denk ik). Heb het nu met eentje geprobeerd: Radiohead's OK Computer.
Daart staan nu 2 recensies vermeld. Ik krijg die dan van mijzelf te zien en van D-ark. Maar het nut hiervan ontgaat me eigenlijk. Want ik bepaal liever zelf welke recensies ik dan te zien krijg en die waardevol zijn. Na mijn lange stuk volgde dan dit bericht van D-ark:
'No supires is wel onzettend mooi maar voor de rest doet deze plaat mij echt niks. Te glad gewoon.'.
Als ik graag alle voor mij boeiende recensies op een rijtje wil hebben is deze recensie, met alle respect, voor mij niet bepaald interessant en nogmaals, dan ontgaat me eigenlijk het hele idee van deze toevoeging. Of ik moet iets helemaal verkeerd doen nu.......
Het zou een ander verhaal worden als ik ze zelf kan aanvinken, dus ook die van andere users en dat kan toch niet?

Als iedereen trouw meedoet zie je op den duur overzichtelijk de diverse meningen, zonder al teveel blabla er doorheen. Dus niet alleen maar meningen van mensen die van het album houden, maar alle meningen.

Maar wie bepaalt wat bla bla is: dat is toch voor ieder verschillend? Ik vind het aangevinkte bericht van D-ark voor mij persoonlijk niet in hett rijtje interessante recensies thuishoren maar het staat er wel. Dan schiet het wat mij betreft zijn doel al voorbij.
Ik kan heel leuk mijn stukken gaan aanvinken, maar een ander zal het juist draken vinden om doorheen te worstelen. Wat heeft die ander er dan aan?
Als ik stukjes van b.v. Zachary wil lezen dan ga ik gewoon naar 'zoek berichten'.

Ik vind het persoonlijk wél erg handig, mits er genoeg mensen zijn die hun stukken aanvinken. Tot nu toe heeft het nog niet veel nut, als zelfs bij OK Computer nog maar twee recensies zijn. Maar hopelijk hebben over een paar weken wat meer mensen hun recensies aangevinkt, en dan ga ik het zeker gebruiken. Even snel wat meningen en recensies lezen zonder allerlei onzinberichten ertussen. Hoef je zelf tenminste minder de goede berichten er tussenuit te zoeken. Maarja, wat je over dat berichtje van D-ark zegt, daar ben ik het dan wel mee eens.

Even een voorbeeld:

http://www.moviemeter.nl/film/500/info/filtered/#messages

Om dan even op de opmerking van herman terug te komen:
herman schreef:

Het spijt me, maar ik heb aardig wat geschreven overal, ik voel er weinig voor om alles langs te gaan. Ik hou het lekker bij het schrijven van nieuwe stukjes en crew-werk (en ik snap dat het bij nog te schrijven recensies een kleine moeite is om het dan gelijk aan te vinken). Maar ik vind het ook een beetje een rare functie. Ik ga niet bepalen dat mijn stukje in zo'n rijtje thuishoort. Dat moeten anderen doen en dat kan blijkbaar niet

Nou ja, de tijd zal het leren, misschien blijkt het ooit nog de moeite waard. Nu begin ik er even niet aan.

Het lijkt er inderdaad op dat je er van de verkeerde kant naar kijkt. Je vinkt je bericht niet aan voor jezelf, maar voor anderen. Als een deel van de mensen even een vinkje zet bij hun (toekomstige) recensies, hebben ANDEREN daarmee een gefilterd overzicht van allerlei meningen wanneer ze twijfelen of ze een album moeten gaan luisteren. Dus zonder dat ze zich door tientallen pagina's moeten worstelen met berichten over tracklistings, featurings, verkoopcijfers en verwachtingen. Als je een recensie hebt geplaatst weet jij al wat je van het album vindt, en heb jij dus bij dat album in theorie niet zoveel meer aan dat filter.

Het is ook niet de bedoeling om een elitair rijtje "mooie recensies" te maken, het is puur bedoeld om tot een filter te komen waarbij je alleen berichten ziet die een mening over het album bevatten. Van lange recensies tot "vet cool man"-berichten.

En als je het niets vindt moet je de optie gewoon negeren inderdaad, de gemiddelde die hard zal geen moeite hebben om zelf op zoek te gaan naar die ene mooie recensie, of om wel 80 pagina's door te spitten.

Jordy schreef:
Het is ook niet de bedoeling om een elitair rijtje "mooie recensies" te maken

Misschien dat dit een beetje is wat meespeelt bij mij.
Je uitleg is overigens helder zo en het is inderdaad maar hoe iedereen er tegenaan kijkt.
Maar mijn genoemde voorbeeld bij OK Computer weerhield me er ook van (als iedereen zulke stukjes nu gaat aanvinken is het effect wel heel erg minimaal lijkt mij, maar dan zit je met het probleem van wanneer het dan wel de moeite waard is.....).
Bedankt voor je toelichting.

Om nog even op OK Computer terug te komen: ik vond het vinkje van D-ark daar niks toevoegen, maar bij Siamese Dream van de Smashing Pumpkins staan er nu ook 2 waarvan die van D-ark juist erg geslaagd is en die staat dan weer onder deze voor mij niets zeggende regel van Hammerhead:
Samen met Gish het enige Pumpkins album wat ik echt ken. Mooie plaat: 3,5*

Volgens mij heeft nog niet iedereen, net als ik, door hoe hier mee om te gaan en vinken ze maar wat aan en dan is het effect van deze functie dus minimaal.

aERodynamIC schreef:
voor mij niets zeggende regel van Hammerhead

Als je bij dat album straks een filter hebt van 50 berichten, varierend van lange recensies tot bovenstaand bericht, heb je dan last van dit bericht van Hammerhead? Anderen vinden dit juist weer nuttig en zullen lange recensies skippen. Het is nogmaals niet de bedoeling om op kwaliteit te filteren, maar puur op de vraag: bevat het bericht een mening?

Ja zo kun je het ook zien, maar volgens mij is het toch nog steeds zo dat de overgrote meerderheid aan berichten bij albums redelijk mening-weergevend zijn (met dank aan onze mods die geleuter er meestal toch wel uithalen).
Overigens heb ik geen last van zulke berichten. Alleen is/was het me niet bepaald duidelijk wanneer een bericht nu wel of niet in dit rijtje thuishoort en daarom ook mijn opmerkingen van eerder: ik zou liever zelf andermans recensies aan willen vinken zodat ik een rijtje met voor mij interessante opmerkingen te zien krijg.
Want inderdaad: de één leest liever zulke oneliners en de ander liever ellenlange stukken.

Is het ook mogelijk dat ik van aERo bijvoorbeeld dan al zijn recencies kan lezen door hem aan te vinken.
Leuk voor zo'n druilerige zondag als vandaag.

Nee dat kan dus niet: je bent afhankelijk van mij. Ik had het ook graag andersom gezien (zie de discussie hierboven).

SelmaDuim
@ deric raven:
Je kunt sowieso bij "zoek bericht" alle berichten van een bepaalde user naar voren halen. Zo'n lijstje is meestal dusdanig overzichtelijk dat nog eens een filter er overheen gooien wat overbodig is misschien.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.