menu

De Site / Algemeen / Recensie- en meningenfilter

zoeken in:
SelmaDuim schreef:
Je kunt sowieso bij "zoek bericht" alle berichten van een bepaalde user naar voren halen. Zo'n lijstje is meestal dusdanig overzichtelijk dat nog eens een filter er overheen gooien wat overbodig is misschien.

Zo doe ik dat nu ook altijd (heb dat ook gezegd in deze discussie) en vandaar ook de verwarring die bij mij wat ontstaan was over deze nieuwe functie die nu overigens geheel duidelijk is

SelmaDuim
Het is maar net waarop je wilt selecteren: wil je selecteren op de berichten van een bepaalde user of op berichten die inhoudelijk interessant zijn? Het eerste kon al en het tweede is nu mogelijk met de nieuwe functie.

Ik wil gewoon kunnen lezen wat bepaalde users geschreven hebben; wat ze zelf een goed bericht bij verschillende albums vinden.
Dus dan hoef ik bij aERo (als voorbeeld) niet eerst naar Levellers; vervolgens naar Nick Cave en dan weer naar Gavin Friday te zoeken, in de hoop dat hij daar iets bij geschreven heeft.

P.S. Het werkt blijkbaar wel, bij New Gold Dream gelijk een reactie. Ik denk dat ik ook zeer zeker meer gebruik van de functie ga maken.

SelmaDuim
Je kunt nu alleen per album bekijken wat er geschreven is en niet puur per user, als ik me niet vergis. Het gaat er ook om dat je kunt bekijken of een album interessant is en niet of een bepaalde user interessant is.

SelmaDuim schreef:
en het tweede is nu mogelijk met de nieuwe functie.

En daar ben ik het dus niet helemaal mee eens omdat anderen voor mij bepalen wat in dat lijstje komt. Ik heb niks aan de oneliners die nu aangevinkt worden en anderen hebben weer niks aan de enorme lappen tekst die ook aangevinkt worden.
Op deze manier krijg je slechts een uittreksel van vele pagina's. Kan ook prettig zijn natuurlijk.
Het is dus inderdaad hoe je deze functie benadert en misschien blijkt zo'n uittreksel toch wel handig op den duur.
Hoe dan ook een aanvulling waar verder niemand last van heeft en dan is het natuurlijk altijd goed. Iedereen zal er ook wat aan moeten wennen denk ik en misschien krijgt het dan vanzelf vorm.

SelmaDuim
@ deric raven: Je kunt natuurlijk wel bepaalde users in "mijn updates" volgen, dan kun je alles bijhouden wat ze schrijven.

SelmaDuim
Het is maar net hoe serieus mensen zichzelf nemen op musicmeter. Veel mensen nemen zichzelf te serieus en zullen alles wat ze zeggen aan willen merken als recensie. Ik heb gisteren een aantal bijdragen van mijzelf doorgenomen en vind mijn berichten niet van een dusdanig grote waarde dat anderen er echt wat aan hebben. Zo serieus neem ik mijzelf niet.

@Selma. Dat doe ik ook, maar dat is maar voor een bepaalde periode.
Volgens mij begrijpt aERo wel wat ik bedoel. Jij waarschijnlijk ook wel grotendeels, maar ik heb het idee dat de nieuwe functie nog beter kan worden toe gepast.
Ik vind het hoe dan ook een goede aanvulling.

mathieudc
SelmaDuim schreef:
Je kunt nu alleen per album bekijken wat er geschreven is en niet puur per user, als ik me niet vergis. Het gaat er ook om dat je kunt bekijken of een album interessant is en niet of een bepaalde user interessant is.

mathieudc schreef:
Vraagje, voor die reviews, komt er ook een mogelijkheid om te zien welke recensies jij of anderen hebben geschreven / aangevinkt, vanuit het profiel van die gebruiker?

Jordy schreef:
Ja.

Als dit er komt lijkt het mij ideaal! Nu is die functie al goed maar bij users die je interessant lijken of waar je qua smaak met overeenkomt kun je dan al hun recensies bekijken via hun profiel, als ik mij niet vergis!

SelmaDuim
Ah, dan heeft deric meteen antwoord op zijn vraag.

Ik kan die functie dus nog niet vinden.

SelmaDuim
Die is er dus ook nog niet, zoals je kunt lezen.

Naar mijn mening is dit een zeer nuttige functionaliteit, mits mensen er een beetje serieus mee omgaan. Hulde aan het MM-team.

mits mensen er een beetje serieus mee omgaan.

Inderdaad. Ik moet zeggen dat ik die oneliner van D-ark bij OKC ook een beetje jammer vond... Dat soort dingen zijn echt niet zo interessant dat ze er uitgefilterd dienen te worden. Daarbij is deze user iemand die juist ook veel goede lange inhoudelijke recensies schrijft, hopelijk vinkt ie die dan wel aan.

@Aero: als je eens een kwartiertje niets te doen hebt en er toch iets voor voelt: loop dan de eerste 2000 albums eens na via het hier gepostte tooltje. Dat zijn grofweg de populairste en dus meest besproken albums op de site; die hebben er denk ik het meeste 'baat' bij de recensiefilter.

Ben zelf nu de eerste 18.000 albums langs gelopen (hoe verder je komt, hoe sneller het gaat, aangezien de toegevoegde albums steeds minder bekend worden).

Goeie functie! Heb meteen een paar berichten aangemerkt als recensie.

herman schreef:
@Aero: als je eens een kwartiertje niets te doen hebt en er toch iets voor voelt: loop dan de eerste 2000 albums eens na via het hier gepostte tooltje.
Beste herman, inmiddels al een rijtje albums langsgelopen. Ik zou zeggen have fun

SelmaDuim schreef:
Het is maar net hoe serieus mensen zichzelf nemen op musicmeter. Veel mensen nemen zichzelf te serieus en zullen alles wat ze zeggen aan willen merken als recensie. Ik heb gisteren een aantal bijdragen van mijzelf doorgenomen en vind mijn berichten niet van een dusdanig grote waarde dat anderen er echt wat aan hebben. Zo serieus neem ik mijzelf niet.

Dit vindt ik een beetje jammer. Er wordt wat mij betreft teveel druk gelegt op die recensiefilter. Juist ook de -niet poetische, mooi geschreven stukjes kunnen erg informatief zijn. Het gene je nu filtert zijn ellenlange discussies over releasedata, de juiste hoes, dat user x er zoveel zin in heeft dat album verschijnt. Allemaal randzaken die je weg kan houden op deze manier. prima tool dus! De bescheiden mensen zullen in dit geval dus geen vinkjes zetten omdat ze bang zijn dat hun bericht dan weer niet als super recensie wordt gezien.

Hier gaat iets mis met de recensiefilter.

edit: mijn recensie stond er 3 keer. inmiddels niet meer.

stuart
Ik ben ook niet zo kapot van dit idee.

Briljant idee . Vooral op MovieMeter waar je bij de blockbusters door de bomen het bos niet meer kan zien.

Ik denk dat de recensiefilter ideaal is voor albums
waarover hele boeken geschreven zijn (ik pleit mede schuldig).

Het strekt ook tot bescheidenheid om je beste interventie aan te duiden
en snelle surfers die graag een inhoudelijke recensie lezen over een album
niet lastig te vallen met nerdy detailkritiek (ik pleit wederom schuldig).

MAARRR ...

Als ik mezelf in een later bericht corrigeer ivm mijn recensie,
dan mist de snelle surfer soms het hele plaatje ... heel wat recensies
refereren ook naar eerdere stukjes die niet aangevinkt worden.

Wat ik wil zeggen is: het haalt wellicht de rode draad
uit het lappendeken aan recensies die onder het album staan.

En het werkt ook alleen maar als veel schrijvers meedoen,
want als ik een album beter wil leren kennen, wil ik niet alleen
de mening van de fanclub lezen, maar ook van de doorsnee user.

Laten we eerst maar eens aankijken hoe het gaat en in welke mate er gebruik van gemaakt gaat worden.

Ik heb wel al gezien dat sommige users berichten als recensie aanvinken terwijl het die naam niet mag hebben. Dan heb ik het over uitlatingen die enkel neerkomen op: "het is het beste album van" e.d. Zie bijvoorbeeld deze recensie. Een recensie moet wel wat meer zijn dan dit vind ik. Een lang verhaal hoeft het niet te zijn. Het kan heel beknopt, maar het moet de lezer wel aangeven wat hij naar de mening van de recensent van het album kan verwachten.

Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat de moderators daar een beetje toezicht op houden. Voorkomen moet worden dat je weer een hele lijst berichten krijgt die zich qua inhoud in bijna niets onderscheidt van de "gewone" reacties bij het album.

Je bent op een forum deels om te discussiëren, dacht ik zo; en wellicht ook om gelijkgestemden te vinden en met hen van gedachten te wisselen. En eenieder heeft wel eens sterke en minder sterke momenten wat betreft formuleren. Ik denk dat een 'mechanistisch' (want niet op inhoud en toon gebaseerd) filter veel weghaalt. En meuk, die kan je toch 'skippen'.

Het klinkt mij een beetje in de oren alsof een Porsche gaat kopen en na een half jaar terug gaat naar de dealer voor een snelheidbegrenzer - je krijgt te veel bonnen. Is het niet doodeenvoudig een kwestie van het gebruiksgedrag?

Gewoon "vrij" discussiëren zonder dat het steeds strikt om de inhoud van het album gaat, kan toch ook gewoon? Daarnaast heb je dan nog een lijst met recensies die (meer) op de inhoud van het album gericht zijn. Dat lijkt mij zeer nuttig bij albums met (zeer) veel berichten. Kun je als raadpleger van deze site meteen tot de kern van het album doordringen zonder pagina's tekst te hoeven doorlopen. Voor een verdere verdieping en de nuances in de discussies raadpleeg je de "normale" lijst met berichten. Echter, dit systeem werkt alleen als de recensielijst niet wordt vervuild met de gebruikelijke "meuk". Met de recensiefunctie moet dus een beetje verantwoord worden omgegaan.

Dat bedoel ik dus met gebruiksgedrag. D'r zijn genoeg momenten dat ik zou willen dat er een 'pubertaal'-filter bestond. Wat je eigenlijk zou willen dat er soort intelligente Google-functie bestond voor binnen MuMe.

Als men de verwachting blijft houden dat het filter alleen hoogwaardige verhalen van meerdere alinea's als resultaat heeft, is het misschien beter om de term "recensie" overal door "mening" te vervangen. Een korte mening van 2 zinnen is in ieder geval iets dat gewoon in de gefilterde resultaten hoort. Als je op zoek bent naar lange verhalen, dan pik je die er snel genoeg uit in de gefilterde weergave.

stuart
Ik heb al een paar 'recencies' gelzen die ik persoonlijk geen recencies vind; het moet eigenlijk gefilterd worden door bepaalde mensen; ik weet het , dat is (misschien) lastig. Ik ben echter nog niet helemaal op de hoogte; kan iedere MuMe-user zomaar een albumbericht als een recensie aanvinken?

stuart schreef:
kan iedere MuMe-user zomaar een albumbericht als een recensie aanvinken?

Nee, je kunt één (dus niet meer) bericht van jezelf aanvinken als recensie.

Toch blijf ik van mening dat berichten die niet meer inhouden dan "het beste album van..", "ik vind dit steengoed/ruk slecht" e.d. niet als een recensie zouden moeten worden aangemerkt. De mods zouden dergelijke berichten eruit moeten halen.

Als je dergelijke berichten wel toestaat, verliest de recensiefilter mi een groot deel van zijn toegevoegde waarde. Met name bij populaire albums met veel berichten kan het gevolg zijn dat je een recensielijst krijgt die qua inhoud nauwelijks verschilt van de lijst met "normale" berichten, alleen dan met dit verschil dat de recensielijst korter is omdat elke user maar 1 bericht als recensie kan aanvinken. Een probleem kan dan worden dat de recensielijst ook weer pagina's lang wordt en bovendien gevuld met nietszeggende berichten. De toegevoegde waarde van de recensies zou mi moeten zijn dat je een overzicht krijgt van echt op de inhoud van het album gerichte berichten.

Als je alleen als minimum-eis zou stellen dat het bericht "een mening" moet verkondigen van 1 of 2 regels lang, kun je in feite alle berichten die bij albums staan als "recensie" aanmerken. Een mening staat er bijna altijd wel in. Maar wat voegt de recensiefilter dan nog toe, behalve dat de recensielijst korter is omdat je maar een bericht als "recensie" kunt aanvinken?

stuart
@Chameleon Day; ik ben het wel met eens met je verhaal.

Chameleon Day schreef:
Ik heb wel al gezien dat sommige users berichten als recensie aanvinken terwijl het die naam niet mag hebben. Dan heb ik het over uitlatingen die enkel neerkomen op: "het is het beste album van" e.d. Zie bijvoorbeeld deze recensie. Een recensie moet wel wat meer zijn dan dit vind ik.

De bedoelde quote is van Hammerhead, die in dit genre weet waar hij het over heeft. Dus is die recensie voor mij van toegevoegde waarde. Een kenner vertelt mij namelijk dat dit de beste metalplaat is van de jaren tachtig. Daar kan ik meer mee dan met menig uitgebreide recensie. De bron doet er in dit geval dus ook toe.

Vind het een prachtige aanwinst, deze tool.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:17 uur

geplaatst: vandaag om 00:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.