MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
dix
Onweerwolf schreef:
Ik heb er overigens geen bezwaar tegen als mijn foutieve vervoeging van doordrammen wordt weggehaald.

En daar vraag je dan om met behulp van een tautologie?

Onweerwolf
dix schreef:
(quote)

En daar vraag je dan om met behulp van een tautologie?

Blijkbaar? Onderwijs me wat de tautologie hier is.

dix
Onweerwolf schreef:

Blijkbaar? Onderwijs me wat de tautologie hier is.

We gaan de Onweerwolf geen onderwijs geven, maar tot enig richting geven vind je me bereid. Een bezwaar is altijd 'tegen'.

Onweerwolf
dix schreef:
(quote)

We gaan de Onweerwolf geen onderwijs geven, maar tot enig richting geven vind je me bereid. Een bezwaar is altijd 'tegen'.

Als 'bezwaar tegen' het issue is dan zou je het hebben over een pleonasme, niet een tautologie, lijkt me; 'bezwaar' en 'tegen' betekenen niet zo goed als hetzelfde maar 'bezwaar' heeft al de eigenschap 'tegen' en dus is 'tegen' niet strikt noodzakelijk om te schrijven. Je kunt dat laatste argument in principe wel voeren maar levert het ook een stijlfout op? Wat zegt Slowgaze?

dix
Onweerwolf schreef:

Je kunt dat laatste argument in principe wel voeren maar levert het ook een stijlfout op? Wat zegt Slowgaze?

Pleonasmes zijn de naaste buren van tautologieën, pun uiteraard intended. Het kan zijn dat ik op de verkeerde bel heb gedrukt maar van een stijlfout heb ik toch echt niet gerept. Sterker nog, gelet op je statuur in dit topic kan het niet anders dan dat je je hebt bediend van een stijlfiguur. Ik prijs mijzelf ondertussen maar gelukkig met het gegeven dat je op een zwak moment van ijdelheid weer eens reageert op een post van deze veronderstelde ESF-hater

Onweerwolf
Een pleonasme is vaak een stijlfout tenzij het wel een functie heeft zoals bijvoorbeeld bij versteende uitdrukkingen. Ik durf niet te zeggen of dat hier wel of niet het geval is, vandaar mijn vraag aan de Neerlandicus, maar gevoelsmatig zeg ik 'nee'.

Als je iets interessants hebt te melden dan heb ik geen enkel probleem om inhoudelijk iets met jou te bespreken. Bovendien is het meegenomen om dit soort taalzaken weer eens te behandelen. Het frustreert mij namelijk dat ik het Nederlands niet honderd procent correct beheers. Ik doe er echter ook te weinig voor om er echt naar te streven.

Het zou helemaal mooi zijn als je, als inmiddels jarenlang meepratende gebruiker, in deze topic-reeks ook eens daadwerkelijk de inzendingen van het ESF voorziet van je muzikale mening. Het is namelijk wel vreemd dat je vrijwel uitsluitend alleen de randzaken behandelt. Ik had het eerder over een balans tussen zaken en die vind ik bij jou doorbuigen. Maar dat moet je natuurlijk zelf bepalen.

Ik vind het geen bezwaar of ik heb er niets op tegen.

Als naïeve taalmisbruiker vind ik dit voornamelijk een zwaar topic.

Vraag me vooral af wie van jullie het hoogste IQ heeft

Enige hiërarchie in dit topic zou een goede raadgever zijn op wiens inzichten ik het meeste kan vertrouwen.

Uitdaging voor de liefhebber:
Mensa IQ Challenge – Mensa International

Mijn eigen score na een eerste poging was 102.

Edgar18 schreef:
Ik vind het geen bezwaar of ik heb er niets op tegen.

Dan zou het dus een contaminatie zijn?

Maar tegelijkertijd teken je bezwaar aan tegen een besluit, dus de combinatie bezwaar + tegen is op zijn minst heel erg ingeburgerd.

Ik vind de initiële opmerking van dix overigens logisch klinken, maar het is wel de eerste keer dat ik haar hoor.

Onweerwolf schreef:
Ik heb er overigens geen bezwaar tegen als mijn foutieve vervoeging van doordrammen wordt weggehaald.

Volgens mij zijn bezwaren tegen iets. Of niet en dan heb je geen bezwaar tegen iets. Het rare aan deze zin is dat Onweerwolf een voorwaarde verbindt aan het intrekken van zijn bezwaar. Zonder context weet ik niet waar hij nu goedkeuring aan geeft onder de voorwaarde dat zijn foutieve vervoeging van doordrammen wordt weggehaald. Ik vermoed dat in bovenstaande zin "als" beter vervangen kan worden door "dat".

Onweerwolf
'Dat' zou veronderstellen dat er al gesproken was van mogelijke verwijdering.

Dim
Als Onweerwolf de zin als volgt had geformuleerd: "Ik heb geen bezwaar tegen het weghalen van mijn foutieve vervoerging van doordrammen", dan was er zeker geen sprake van een tautologie, aangezien "tegen" hier als onderdeel van de vaste uitdrukking "bezwaar hebben (of maken) tegen" functioneert.

Ook bij " Ik heb er overigens geen bezwaar tegen als mijn foutieve vervoeging van doordrammen wordt weggehaald" lijkt me daar geen sprake te van te zijn, ook al wordt datgene waartegen geen bezwaar wordt gemaakt hier in een bijzin vermeld.

'Tegen' is het correcte voorzetsel in dezen. Er is niets aan de hand met de zin van Onweerwolf. Ook niet in de betreffende formulering met een loos voorwerp/persoonlijk voornaamwoordelijk bijwoord ('er ... tegen').

Wanneer je overigens 'als' met 'dat' vervangt, krijg je dit:

Ik heb er overigens geen bezwaar tegen dat mijn foutieve vervoeging van doordrammen wordt weggehaald.

Dat zou betekenen dat het al zeker is dat de vervoeging wordt rechtgezet, terwijl dat allerminst het geval is.

Woord van de week: apneukwestie.

'Philips hield bewust informatie achter voor beleggers in apneukwestie'

Alleen te vinden bij Rtl trouwens…

Er kwam er nog een voorbij op de RtlZ ticker, maar die ben ik vergeten.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:04 uur

geplaatst: vandaag om 03:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.