MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
EVANSHEWSON
Koenr schreef:
Ik erger me aan de spaties die sommige mensen voor hun uitroeptekens zetten, aan mensen die hun berichten 2x plaatsen, aan mensen die midden in een zin een enter gebruiken en aan mensen die menen dat ze sommige woorden in hoofdletters moeten schrijven....

Tja, iedereen ergert zich blijkbaar aan andere dingen !

Kijk, ik plaats mijn uitroepteken nooit onmiddellijk achter een woord, omdat dat de leesbaarheid van dat woord niet ten goede komt ! (lees eens komt! dan staat dat uitroepteken zo dicht bij een t die er op lijkt, dan moet je goed kijken wat er precies staat, toch ?, daarom laat ik altijd één spatie tussen de laatste letter en het leesteken, behalve bij een comma. Ik ben dan ook een commaneuker, hahahahahaha !!)

En als ik mijn bericht 2 x plaats, dan is dat per ongeluk, omdat ik bij de eerste keer drukken op "plaatsen" niet de indruk kreeg dat die trage computer dat al doorhad, en voor de zekerheid nog maar eens drukte.
Dan krijg je dat !

Ik zal proberen me ook wat minder te ergeren aan anderen hun gewoontes, tenslotte moet je er niet mee samenleven !
Maar af en toe een woord in HOOFDLETTERS plaatsen, ik kan het niet laten, sorry ! ! !

EVANSHEWSON schreef:
[
Kijk, ik plaats mijn uitroepteken nooit onmiddellijk achter een woord, omdat dat de leesbaarheid van dat woord niet ten goede komt !
Ik heb hier eens goed over nagedacht en ben het er niet mee eens. En wel omwille van de simpele reden dat het uitroepteken zowel als het vraagteken gewoon deel uitmaken van de zin. Ze erachter plaatsen met een spatie geeft een bevreemdend effect dat taalkundig niet past. 't is meer een individuele afwijking zoals bijvoorbeeld dt fouten maken

Kommaneuker.
Als journalist in wording tracht ik alles foutloos te schrijven. Handige sites hiervoor zijn taalunieversum en de taalsite van de VRT.

EVANSHEWSON schreef:
Tja, ik ben zo'n muggenzifter of miereneuker, zo je wil.

Het is gewoon verschrikkelijk, als je zelf een beetje op zuivere taal gesteld bent, om soms zulk schabouwelijk Nederlands te moeten lezen, dat is alles.!

EVANSHEWSON schreef:
Tja, iedereen ergert zich blijkbaar aan andere dingen !

Kijk, ik plaats mijn uitroepteken nooit onmiddellijk achter een woord, omdat dat de leesbaarheid van dat woord niet ten goede komt ! (lees eens komt! dan staat dat uitroepteken zo dicht bij een t die er op lijkt, dan moet je goed kijken wat er precies staat, toch ?, daarom laat ik altijd één spatie tussen de laatste letter en het leesteken, behalve bij een comma. Ik ben dan ook een commaneuker, hahahahahaha !!)

En als ik mijn bericht 2 x plaats, dan is dat per ongeluk, omdat ik bij de eerste keer drukken op "plaatsen" niet de indruk kreeg dat die trage computer dat al doorhad, en voor de zekerheid nog maar eens drukte.
Dan krijg je dat !

Ik zal proberen me ook wat minder te ergeren aan anderen hun gewoontes, tenslotte moet je er niet mee samenleven !
Maar af en toe een woord in HOOFDLETTERS plaatsen, ik kan het niet laten, sorry !

Ik vind het wel meevallen met het feit dat je een taalpurist bent, als ik je zie schrijven:
"comma", "aan anderen hun gewoontes" en "tenslotte"

Wel vraag ik me af waarom je zo graag hoofdletters gebruikt? Dat wordt op internet nog steeds gezien als schreeuwen.

Nou ben ik niet zo goed thuis in de taal van onze zuiderburen, maar opvallend vind ik wel dat toevallig de Belgen op deze site veelal ander taalgebruik hebben. Of dat representatief is voor het taalgebruik van alle Belgen durf ik natuurlijk niet te zeggen. Feit blijft wel dat een Belg in een lichtelijk andere taal een 'taalpurist' zal willen zijn dan een Nederlander, en dat valt bovenstaande wel gedeeltelijk te verklaren.

EVANSHEWSON schreef:

Kijk, ik plaats mijn uitroepteken nooit onmiddellijk achter een woord, omdat dat de leesbaarheid van dat woord niet ten goede komt ! (lees eens komt! dan staat dat uitroepteken zo dicht bij een t die er op lijkt, dan moet je goed kijken wat er precies staat, toch ?

Niet mee eens. Het is zelfs heel erg vervelend om te lezen.

EVANSHEWSON schreef:

Dan krijg je dat !

Maar gelukkig zijn we op Musicmeter gezegend met een knopje met een klein rood kruisje, dat standaard boven je net geplaatste berichtjes verschijnt. Probeer het eens!

EVANSHEWSON schreef:

Kijk, ik plaats mijn uitroepteken nooit onmiddellijk achter een woord, omdat dat de leesbaarheid van dat woord niet ten goede komt ! (lees eens komt! dan staat dat uitroepteken zo dicht bij een t die er op lijkt, dan moet je goed kijken wat er precies staat, toch ?

Man, stop alsjeblieft eens met altijd te roepen. Je moet niet in elke zin hoofdletters of een uitroepteken gaan gebruiken. Kleine letters en het punt-teken zijn niet voor niets uitgevonden... En ik vind persoonlijk een uitroepteken dat gescheiden wordt van een woord door een spatie erg irritant...

EVANSHEWSON
Wat sommigen blijkbaar niet kunnen begrijpen is dat ik soms behoefte heb iets goed te laten uitkomen door HOOFDLETTERS te gebruiken.

Op school werd ons geleerd een doffe, matte tekst op te vrolijken door bepaalde woorden ofwel :
te onderlijnen,
of in een andere kleur te zetten
of met hoofletters te werken.

Dat heeft niets met schreeuwen te maken, ik zie absoluut geen verband tussen hoofletters en roepen, en kan absoluut niet begrijpen dat je - mits je natuurlijk niet overdrijft - af en toe een woord (een albumtitel of zo, of gewoon een belangrijk adjectief - als je een album FANTASTISCH vind of zo ) in hoofletters zou schrijven.

Rare kronkels hebben sommigen....

En ik plaats uitroeptekens nooit meteen na een woord, dàt irriteert me pas ! Ik laat voor de goede leesbaarheid gewoon één spatie, en kom daar niet meer op terug, is dat nu zo belangrijk ?

Gewoon te belachelijk om me daar nog druk over te maken.

En maak allemaal maar geweldige dt-fouten, een beetje behoorlijke taal is tegenwoordig blijkbaar toch niet meer nodig, de verloedering van de maatschappij op alle gebied is dit !
Ik zal geen poging meer doen daar nog energie in te stoppen !

EVANSHEWSON schreef:
!

Mooi!

EVANSHEWSON schreef:
Wat sommigen blijkbaar niet kunnen begrijpen is dat ik soms behoefte heb iets goed te laten uitkomen door HOOFDLETTERS te gebruiken.

Op school werd ons geleerd een doffe, matte tekst op te vrolijken door bepaalde woorden ofwel :
te onderlijnen,
of in een andere kleur te zetten

Ja in de lagere school misschien, maar vanaf het middelbaar leer je dat je een tekst niet vol hoort te stoppen met kleuren, onderlijnen en hoofdletters. Dat hoort gewoon niet zo, omwille van de leesbaarheid. Als je een thesis moet schrijven ga je toch ook niet kleuren en hoofdletters gebruiken Doe niet zo kinderachtig dus. Een tekst maak je niet aantrekkelijker zo, je stoot mensen af.

EVANSHEWSON schreef:
Dat heeft niets met schreeuwen te maken, ik zie absoluut geen verband tussen hoofletters en roepen, en kan absoluut niet begrijpen dat je - mits je natuurlijk niet overdrijft - af en toe een woord (een albumtitel of zo, of gewoon een belangrijk adjectief - als je een album FANTASTISCH vind of zo ) in hoofletters zou schrijven.

Rare kronkels hebben sommigen....

Welkom op het internet, waar het de algemene regel is (overal) dat hoofdletters gelijk zijn aan roepen. Bljkbaar hebben alle internetgebruikers rare kronkels dan? Respecteer nu eenmaal de gedragsregels op het internet.

EVANSHEWSON schreef:
En ik plaats uitroeptekens nooit meteen na een woord, dàt irriteert me pas ! Ik laat voor de goede leesbaarheid gewoon één spatie, en kom daar niet meer op terug, is dat nu zo belangrijk ?

Ja. Het is gewoon de algemene regel in de taal dat je een voor een uitroepteken geen spatie moet zetten. Logisch dat het mensen irriteert als je je daar niet aan houdt. Als ik vandaag alles van rechts naar links ga schrijven, dan zal dat ook mensen irriteren, omdat de gangbare regel is dat je van links naar rechts schrijft en niet andersom. Dus houdt je gewoon aan de regels, hoe belachelijk ze soms ook lijken te zijn. Als je dat doet irriteer je niemand. Hetzelfde voor je overmatig gebruik van uitroeptekens (wat roepen is, de punt is niet voor niets uitgevonden)

EVANSHEWSON schreef:

En maar allemaal maar geweldige dt-fouten, een beetje behoorlijke taal is tegenwoordig blijkbaar toch niet meer nodig, de verloedering van de maatschappij op alle gebied is dit !

Betekent dat dan dat je zelf niet meer moet proberen om normaal te schrijven?

Dat spatie-laten voor een ! of ? is inderdaad wel irritant soms. Die functie springt wel eens ongevraagd aan bij mijn Word, heel vervelend is dat.

Sietse
het is gewoon incorrect.

(en ik herhaal) PUNT!!!

EVANSHEWSON
Einde discussie; Ik stop mijn energie liever in positieve dingen, van dit krijg je alleen maar hoofdpijn. Er er zijn al genoeg dingen in het leven (het drukke verkeer bijvoorbeeld) om je druk over te maken.
Zal totaal geen hoofdletters meer gebruiken, laat staan uitroeptekens of zo, wat een infantiele sfeer heerst hier zeg.
Kom hier echt niet meer op terug, je bekijkt het maar.

Dit vind ik een beetje grof, reijersen.. Hij schrijft best leuke stukken, iets wat van jou niet gezegd kan geworden

Van mij mag hij doorgaan met schrijven, tenminste nog iemand die moeite doet!

En van Toon1 en Sietse heb ik ook al geen tijden een fatsoenlijk stuk meer gezien.

musicfriek schreef:
(quote)

Dit vind ik een beetje grof, reijersen.. Hij schrijft best leuke stukken, iets wat van jou niet gezegd kan geworden

Van mij mag hij doorgaan met schrijven, tenminste nog iemand die moeite doet!

Als je het goed leest dan zie je er staan dat het gaat om de irritante corrigeer-opmerkingen en niet om zijn teksten verder op deze site.

En verder; ik vind jou ook lief

Er is toch niemand die iets negatiefs zegt over Evanshewson's teksten ofzo? Integendeel, die zijn tof. Maar dit is nu eenmaal het taal-topic, en daarin mag gezeurd worden over taal. Dus dan doe ik dat ook.

Reijersen schreef:
Mooi!

Ja, maar hij legt uit waarom hij zulke teksten schrijft en dat je dan alleen afdoet als mooi vind ik een beetje onzinnig. Als hij op die manier lekker schrijft, laat hem toch. Ook ik vind zijn hoofdlettergebruik soms irritant en dat heb ik hem in een PM gestuurd. Zo kan het ook.

musicfriek schreef:
(quote)

Ja, maar hij legt uit waarom hij zulke teksten schrijft en dat je dan alleen afdoet als mooi, vind ik een beetje onzinnig. Als hij op die manier lekker schrijft, laat hem toch. Ook ik vind zijn hoofdlettergebruik soms irritant en dat heb ik hem in een PM gestuurd. Zo kan het ook.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde he friek. Dus handelt niet iedereen hetzelfde. Anders wordt het ook zo saai.

Mojo Pin

(afbeelding)

Sietse
en dat je niet zoveel van mij ziet heeft verschillende redenen...

1) je kijkt in de verkeerde topics
2) ik kom er niet aan toe
3) heb geen zin om ontzettend lange stukken te schrijven als toch niemand ze leest (hoeveel lezers hebben mijn post bij Burd Early - Leveller gelezen, of Endless summer van Fennesz?,Denk daar maar eens over na)
Ik kan mij er niet toe aanzetten om veel tijd te besteden aan iets waar toch niemand iets mee doet.

fredpit
EVANSHEWSON schreef:
Einde discussie; Ik stop mijn energie liever in positieve dingen, van dit krijg je alleen maar hoofdpijn. Er er zijn al genoeg dingen in het leven (het drukke verkeer bijvoorbeeld) om je druk over te maken.

goed voorbeeld.

TREK JE VOORAL NIETS AAN VAN AL DAT GEZEIK EVANSHEWSON. IK LEES JE bErIChTeN Met VEeL PLEzieR...

Sietse schreef:
en dat je niet zoveel van mij ziet heeft verschillende redenen...

1) je kijkt in de verkeerde topics
2) ik kom er niet aan toe

Dat is te merken aan je belachelijke reacties bij sommige albums.

3) heb geen zin om ontzettend lange stukken te schrijven als toch niemand ze leest (hoeveel lezers hebben mijn post bij Burd Early - Leveller gelezen, of Endless summer van Fennesz?,Denk daar maar eens over na)
Ik kan mij er niet toe aanzetten om veel tijd te besteden aan iets waar toch niemand iets mee doet.[/quote]

Vooral ook niet doen zou ik zeggen, als je al zo negatief over je eigen reacties denkt, dan komt het ook niet over op anderen.

Mojo Pin
Groepsknuffel doen?

Sheplays
EVANSHEWSON schreef:

Een dergelijk gebruik van hoofdletters wordt op internet als schreeuwen beschouwd.

EVANSHEWSON schreef:

te onderlijnen, of in een andere kleur te zetten

In tegenstelling tot het bovenstaande werd ons op school geleerd door het juiste gebruik van de leestekens een zin beeldend te maken. Onderlijnen, kleuren en hoofdletters, anders dan bij aanvang van een zin, waren ten strengste verboden.

EVANSHEWSON schreef:

En maak allemaal maar geweldige dt-fouten, een beetje behoorlijke taal is tegenwoordig blijkbaar toch niet meer nodig, de verloedering van de maatschappij op alle gebied is dit !

Een zin wordt niet met 'en' aangevangen. De d/t fouten zijn inderdaad zeer storend maar dit moet toch ook wel worden gezien in het kader van een gepassioneerd betoog.

Overigens: 'de verloedering van de maatschappij op alle gebied?
'...op elk gebied' lijkt mij beter.

@Mojo Pin: big hug

En ik plaats uitroeptekens nooit meteen na een woord, dàt irriteert me pas !

Ga anders even in tegen de officiële manier van schrijven..

Fouten maak ik ook, maar toch: http://taaladvies.net/

Aan alle mierenneukers en zeikerds van deze wereld:

Lang leve de taalfouten.

Niets menselijker om een taalfout te maken, danwel je eigen manier van schrijven te hebben.

Sietse
musicfriek schreef:
(quote)

Dat is te merken aan je belachelijke reacties bij sommige albums.

Ik kan mij er niet toe aanzetten om veel tijd te besteden aan iets waar toch niemand iets mee doet.

Vooral ook niet doen zou ik zeggen, als je al zo negatief over je eigen reacties denkt, dan komt het ook niet over op anderen.[/quote]

ik heb geen slecht oordeel over sommige van mijn posts...ik heb een slecht oordeel op de gemiddelde interesse van de gebruikers hier.

Waarom een post schrijven die 1 andere user leest en de rest van de mensen op deze site niet

Sietse schreef:
Waarom een post schrijven die 1 andere user leest en de rest van de mensen op deze site niet

Omdat je misschien die ene andere user met een mooi album kan laten kennismaken. Het is toch veel beter om een van de weinige reacties te hebben bij een album dan dat je op pagina 36 van het laatste album van Coldplay staat.

Sietse schreef:
(hoeveel lezers hebben mijn post bij Burd Early - Leveller gelezen, of Endless summer van Fennesz?,Denk daar maar eens over na)
niet dat dit ter zake doet voor dit topic: ik heb je bericht bij Fennesz gelezen en oa daardoor de muziek beluisterd. Geloof me: ook al wordt er niet vaak op artikels gereageerd, ze worden wel degelijk gelezen.

Nightrider schreef:
Nou ben ik niet zo goed thuis in de taal van onze zuiderburen, maar opvallend vind ik wel dat toevallig de Belgen op deze site veelal ander taalgebruik hebben. Of dat representatief is voor het taalgebruik van alle Belgen durf ik natuurlijk niet te zeggen. Feit blijft wel dat een Belg in een lichtelijk andere taal een 'taalpurist' zal willen zijn dan een Nederlander, en dat valt bovenstaande wel gedeeltelijk te verklaren.

Niet alleen dat, een beetje dialect is gewoon mooi/leuk. Om een eerder genoemd voorbeeld te nemen, bij ons ergert niemand zich aan dingen, met irriteert zich eraan. Dat zal dan volgens de regeltjes van de taal niet correct zijn, ik blijf mij gewoon lekker verder irriteren, de rest mag zich daaraan ergeren.

Wat de uitroeptekens betreft, voor zover ik me kan herinneren moeten die inderdaad meteen achter het laatste woord komen staan. Wat vraagtekens betreft, daar bestaat enige twijfel over. In Frankrijk spreekt men van 1/4 spatiëring om het geheel toch niet te druk te maken.

En wat taalfouten op de site betreft, er is op zich niks mis mee om een bepaalde user op een fout attent te maken, het wordt wel vervelend als een post enkel dit is. Zeker in een discussie, waar wel eens argumenten genegeerd worden en over taalfouten gezeurd gaat worden. Het heeft z'n plaats en tijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:09 uur

geplaatst: vandaag om 05:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.