MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
bij Slipknot - Slipknot (1999):

hammerhead wat zit je te zeuren ik ben nog veel jonger dan jij

Dan is interpunctie toch nog niet zo'n heel moeilijke opgave.

ik hou me bezig met praat van deze tijd

Dan zit je op de verkeerde site.

Inderdaad. Hier wordt er van je verwacht dat je je berichten leesbaar maakt.

ho stoere jongens neem het voor hammerhead op hij kan zijn eigen niet verdedigen

Het gaat niet om Hammerhead, het gaat om jou. Het is een discussiesite, dan mag je je berichten ook wel zo opschrijven dat ze makkelijk zijn te lezen voor anderen. Met die SMS-taal kunnen we niet zoveel.

Behalve een discussiesite, is het ook een behoorlijke zeiksite.
Type je regeltjes gewoon in ABN, afentoe een foutje is heus niet erg.

maar helemaal geen interpunctie is wel gewoon heel irritant om te lezen.

Nou, in navolging van MovieMeter maar een centrale plek om al deze discussies naar toe te verplaatsen.

neo
Ik heb zelf ook een tijd enkel kleine letters gebruikt en direct na een . alweer een volgende zin. Dan is het nog te lezen. Maar zonder punten komma's dat is wat anders.

Maar waarom zou je? Het leest toch niet prettig? De 11-jarige K3-fan hoeft van mij echt niet feilloos te kunnen spellen (niemand eigenlijk), maar je mag best een beetje moeite doen je berichten leesbaar te houden.

dutch2
Precies. Verzorgd taalgebruik is eigenlijk een kwestie van beleefdheid. Als iemand al zo vriendelijk is om mijn bescheiden mening te lezen, dan mag ik toch op zijn minst ervoor zorgen dat die mening redelijk leesbaar is. En taal zonder punten en komma's leest nu eenmaal voor geen meter. Misschien wel handig voor de schrijver maar hopeloos voor de lezer.

herman schreef:
Maar waarom zou je? Het leest toch niet prettig? De 11-jarige K3-fan hoeft van mij echt niet feilloos te kunnen spellen (niemand eigenlijk), maar je mag best een beetje moeite doen je berichten leesbaar te houden.

Volledig mee eens, zoals bekend ben ik niet de beste type-koning van de site, ik vind dat het gewoon leesbaar en begrijpelijk moet zijn. Al stikt het van de spelfouten als het standpunt maar duidleijk is.

soeperman87
Behalve een discussiesite, is het ook een behoorlijke zeiksite.
Type je regeltjes gewoon in ABN, afentoe een foutje is heus niet erg.

dat valt ruize mee, alleen willen de mensen die de site vaak bezoeken (waar ik mezelf ook toe reken) er voor zorgen dat de site ook serieus genomen wordt en niet alleen bezocht word door mensen die even hun favoriet bands komen pushen of die de muziek waar ze een hekel aan hebben even de grond in komen boren. Het is alleen de bedoeling dat de site (en ook de commentaren bij de albums) door iedereen serieus genoemen wordt.

joey schreef:

ho stoere jongens neem het voor hammerhead op hij kan zijn eigen niet verdedigen

Mijn eigen wat?

Grappig ventje ben jij, hoe oud ben je eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat het jonger is dan een jaar of twaalf. Dan behoor je de basis spellingsregels, zoals hoofdletters en punten toch echt onder de knie te hebben. Kom dus maar eens met een goed argument waarom ik me niet aan jouw gewauwel zou moeten ergeren.

wateengeneuzeloverinterpunctieenzoikzegmaarzoalsdeletterserm arstaandanvalthetaltijdtelezenikvindtrouwensweldatdithetleukstet opicopmuscimeteriswasgetekendbonothecat

Je komt een stuk deskundiger over als je je muzikale mening in verantwoord Nederlands presenteert. Da's alles wat ik erover kwijt wil. Of is het "er over"?

smash016 schreef:
Of is het "er over"?

Ja, dat weet ik nou ook nooit.

Iemand?

Erover is één woord, tenzij er iets over is natuurlijk.

"Hoeveel kaarten zijn er over?", bijvoorbeeld.

Mojo Pin
Ik ben een groot liefhebber van de Nederlandse taal, maar zo nu en dan sluipt er bij mij ook wel eens een stijlfoutje in, mag wel toch?

Snowman
herman schreef:

Precies wat ik wou melden.

Snowman, Herman, ik ga er in mee
(of is het erin mee? voor mijn GEVOEL leest dat laatste heel vreemd, dus ik gok op het eerste...en dat is ook de manier vaak waarop ik met taal omga, ik gebruik nooit het kofschip, nooit van al die andere onzin, ik ga gewoon op mijn gevoel af, en het heeft me nog nooit in de steek gelaten...ok soms dan...)

kleine aanvulling:
...En dan zijn er mensen die het irritant vinden als er een schrijver is die de taal juist exact onder de knie heeft, vervolgens een pil schrijft van 40539213 pagina's, en daar is dan zgn 'niet doorheen te komen'...als het diezelfde mensen zijn die klagen over incorrecte spelling, dan is daar vast een moeilijk woord voor te vinden, een soort lichte vorm van hypocrisie/hypocrietheid(weet ik hoe je dat schrijft, ligt een woordenboek naast me maar ik ben aardslui vandaag)

(Ik ben zelf overigens voorstander van jip en janneke taal, vooral als het om informatieve tekst gaat...maar wie niet?)

...en dan nog, als iemand's comment niet te lezen is, dan zit hij daar toch zelf mee? Want ik reageer dan gewoon niet, ik ga echt niet vragen van "goh wat staat daar?" Dikke *** voor 'em! En hey, wie weet zijn sommige onder ons dyslectisch, dan heb je denk ik toch een klein nadeel, hoewel ik me afvraag of dyslectie ook te maken heeft met het vergeten van interpunctie...

Ik ben een ontzettende taalfreak trouwens, ik schrijf nog wel eens gedichten en ik doe veel vertaalwerk van liedjes, voor sommige vrienden die slecht zijn in engels, dat doe ik al best lang en je leert er best veel van eigenlijk...je vult er je woordenschat ongemerkt enorm mee aan.

Metalhead88 schreef:
Snowman, Herman, ik ga er in mee
(of is het erin mee? voor mijn GEVOEL leest dat laatste heel vreemd, dus ik gok op het eerste...en dat is ook de manier vaak waarop ik met taal omga, ik gebruik nooit het kofschip, nooit van al die andere onzin, ik ga gewoon op mijn gevoel af, en het heeft me nog nooit in de steek gelaten...ok soms dan...)

kleine aanvulling:
...En dan zijn er mensen die het irritant vinden als er een schrijver is die de taal juist exact onder de knie heeft, vervolgens een pil schrijft van 40539213 pagina's, en daar is dan zgn 'niet doorheen te komen'...als het diezelfde mensen zijn die klagen over incorrecte spelling, dan is daar vast een moeilijk woord voor te vinden, een soort lichte vorm van hypocrisie/hypocrietheid(weet ik hoe je dat schrijft, ligt een woordenboek naast me maar ik ben aardslui vandaag)

(Ik ben zelf overigens voorstander van jip en janneke taal, vooral als het om informatieve tekst gaat...maar wie niet?)

...en dan nog, als iemand's comment niet te lezen is, dan zit hij daar toch zelf mee? Want ik reageer dan gewoon niet, ik ga echt niet vragen van "goh wat staat daar?" Dikke *** voor 'em! En hey, wie weet zijn sommige onder ons dyslectisch, dan heb je denk ik toch een klein nadeel, hoewel ik me afvraag of dyslectie ook te maken heeft met het vergeten van interpunctie...

Ik ben een ontzettende taalfreak trouwens, ik schrijf nog wel eens gedichten en ik doe veel vertaalwerk van liedjes, voor sommige vrienden die slecht zijn in engels, dat doe ik al best lang en je leert er best veel van eigenlijk...je vult er je woordenschat ongemerkt enorm mee aan.

Nu krijg ik zin om hier de spelfouten uit te halen
Maar dat doe ik niet mag blij zijn dat ik zelf kan spellen.

jowietje schreef:

Nu krijg ik zin om hier de spelfouten uit te halen
Maar dat doe ik niet mag blij zijn dat ik zelf kan spellen.

Zei hij, die op dezelfde dag meerdere berichten heeft gepost over een intervieuw (????) met Rihanna

Lukas schreef:

(...)
intervieuw (????)
(...)

interview

Ja... hahaha... daarom staat het er ook he

Lukas schreef:
Ja... hahaha... daarom staat het er ook he

aha
mein vaud

fastpulseboy
Sic!

Sietse
heel kort samengevat.

We hebben allemaal maar een soort Nederlands op school geleerd en die dan dus ook te gebruiken. Inclussief de punten, comma's enz.
Schrijffout kan en mag (ik maak ze zoveel) maar onleesbare taal dus niet.
1) het gaat het doel van je berricht/de site voorbij. Wat nl. discussie is.
2) het is rete irritant te lezen.

.

ach als we elkaar maar begrijpen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:24 uur

geplaatst: vandaag om 06:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.