menu

De Site / Algemeen / EP's en singles op de site

zoeken in:
FlyLo (moderator)
Je zegt het zelf: "wij vinden dat...". Dat is geen uitleg, of toch niet in de zin die ik bedoel (een uitleg bevat argumenten of redenen).

titan (crew)
FlyLo schreef:
Je zegt het zelf: "wij vinden dat...". Dat is geen uitleg, of toch niet in de zin die ik bedoel (een uitleg bevat argumenten of redenen).

Ons argument is dat wij aantal track minder arbitrair vinden dan aantal minuten. Lijkt me duidelijk. Een EP heeft doorgaans een track of 4, maar inzake de tijdsduur kan je niet zo´n algemene uitspraak doen.

Laat ik het anders eens omdraaien. Ik heb aangegeven waarom wij de grens bij 4 tracks leggen. Kun jij mij aangeven bij welk aantal minuten wij de tijdsduurgrens zouden moeten leggen en waarom?

FlyLo (moderator)
Omdat EP's ook wat betreft tijdsduur een mediaanklasse hebben die er duidelijk bovenuit zou steken (nl. rond de 20'). De grens voor singles ligt trouwens op 3 tracks, niet 4.

titan (crew)
FlyLo schreef:
Omdat EP's ook wat betreft tijdsduur een mediaanklasse hebben die er duidelijk bovenuit zou steken (nl. rond de 20'). De grens voor singles ligt trouwens op 3 tracks, niet 4.

Ik noem 4, omdat de eerste track vaak het hoofdnummer is dat al op een andere release staat en de andere 3 de tracks zijn die niet op eerdere releases mogen staan (sorry voor de verwarring). Graag zie ik een nadere onderbouwing van die mediaanklasse tegemoet. Als je die kan aanleveren zou je hem eens moeten vergelijken met de mediaanklasse voor het aantal tracks.

Overigens vind ik dat een single nog steeds een single is, ook al heeft hij de tijdsduur van een gemiddelde EP.

FlyLo (moderator)
Als ik echt tijd en zin heb zal ik eens een excel-sheet fabriceren met de tijdsduur van EP's, en zal ik de frequentie (laten) berekenen van iedere tijdsklasse (pakweg 2' breed ofzo).
Wellicht eerder iets voor een regenachtige dag in de zomer (dan ben ik in principe toch afgestudeerd).

De tijdsduur is toch heel erg genre-gebonden? Je kunt grofweg deephouse- en grindcore-ep's toch niet op dezelfde hoop gooien.

FlyLo (moderator)
Aantal tracks is toch ook heel erg genre-gebonden? Je geeft eigenlijk zelf al toe dat een dubbelzijdig criterium beter zou zijn

Hoezo is dat genre-gebonden?

FlyLo (moderator)
In sommige genres is het gebruikelijk om lange tracks te hebben, in andere genres zijn korte tracks de norm
Daarom zijn er een behoorlijk aantal singles in elektronische genres die maar 2 tracks hebben, omdat er domweg niet meer plaats is op een 12" vinyl (nog altijd/opnieuw de norm). En mocht dit nog niet duidelijk zijn: de hoeveelheid plaats die muziek inneemt (zowel analoog als digitaal) is nog altijd recht evenredig met de totale speelduur, niet met het aantal tracks.

herman schreef:
De tijdsduur is toch heel erg genre-gebonden? Je kunt grofweg deephouse- en grindcore-ep's toch niet op dezelfde hoop gooien.

Als je ze beide niet meer draait, wel

Aan de ene kant van spectrum heb je hardcore punk (nummers van 1:20 en zo) en aan de andere kant meer electronic/ambient-achtige (Irezumi, Lindström, Basinski etc.) heel lange tracks, soms maar 1.

Het punt dat ik hierboven al 'ns heb gemaakt is dat de notie 'album' - m.n. gerelateerd aan een fysiek product - binnen niet al te lange tijd achterhaald is.Wat moet je met een werk dat a. in eerste instantie als één stream van ca 30 minuten beschikbaar komt en b. uiteindelijk op cd beland met onhoorbare 'edits' o.m. om de verschillende bijdragers per track hun credits (en royalties) te kunnen geven.

titan schreef:
Ik noem 4, omdat de eerste track vaak het hoofdnummer is dat al op een andere release staat en de andere 3 de tracks zijn die niet op eerdere releases mogen staan (sorry voor de verwarring)
Hoe zit het met deze dan? Sigur Rós - Svefn-G-Englar (1999)

FlyLo schreef:
In sommige genres is het gebruikelijk om lange tracks te hebben, in andere genres zijn korte tracks de norm

Onzin. Een langere speelduur is bij geen enkel genre per se gebruikelijk. Het gebeurt wel eens, maar dat betekent niet dat het gebruikelijk is. Er worden evenveel korte singles als lange singles uitgebracht. Ik durf zelfs te zeggen dat er meer korte singles dan lange singles uitgebracht worden. Langere nummers zijn meer artiest-gebonden dan genre-gebonden, dus voor mij is speelduur een loos argument. Want dat betekent dat we dan plots uitzonderingen moeten maken en dat is helemaal uit den boze. MusicMeter is immers onpartijdig, hoe jammer dat ook is voor Burial. Al maakt Burial meer EP's dan singles.

chevy93 schreef:
(quote)
Hoe zit het met deze dan? Sigur Rós - Svefn-G-Englar (1999)

Die is waarschijnlijk eerder uitgebracht dan het album.

FlyLo (moderator)
IllumSphere schreef:
(quote)

Onzin. Een langere speelduur is bij geen enkel genre per se gebruikelijk.

Ik zal er de genres bijzetten, in de zomer

FlyLo schreef:
(quote)

Ik zal er de genres bijzetten, in de zomer

En wat is jouw doel dan?

FlyLo (moderator)
Je stelling ontkrachten

Er zijn echt wel genres waar de gemiddelde speellengte van een track veel langer is en waar dat zelfs gebruikelijk is.
Bijvoorbeeld: Ambient, Drone, of Funeral Doom.
Net zoals er genres zijn waar hele korte tracks gebruikelijk zijn zoals Grindcore.

Prog vs. punk.

trebremmit schreef:
Er zijn echt wel genres waar de gemiddelde speellengte van een track veel langer is en waar dat zelfs gebruikelijk is.
Bijvoorbeeld: Ambient, Drone, of Funeral Doom.
Net zoals er genres zijn waar hele korte tracks gebruikelijk zijn zoals Grindcore.

Ik zei 'niet per se' wat wil dus zeggen dat het niet noodzakelijk zo is. Het is ook zo dat Ambient en Drone meer een stijl zijn dan een echt fundamenteel (sub)genre. En niemand zegt dat men moet langere nummers maken als het gebruik maakt van die stijlen, dat maakt dat zoiets artiest-gebonden is. Grindcore is een uitzondering, maar ik ben ook geen database die alle genres en stijlen bijhoudt.

Maar zelfs met die uitzonderingen maakt het dat argument over speelduur niet valide (om het in Mjuman's woorden te besluiten). Ik zei al eerder; MuMe is onpartijdig en gaat geen uitzonderingen maken om dat 'de elitaire club' het wil. Ook al speelt dat in het nadeel van fantastische artiesten als Burial. Wat maakt een single van hooguit tien minuten slechter dan een halfuur durende single van Burial? Kwantiteit staat niet gelijk aan kwaliteit, ook al hebben we het over iemand als Burial. Ik kan genoeg namen noemen die nooit een single maken van een halfuur, maar wel tien minuten datzelfde kan bieden wat Burial biedt.

Je zei gebruikelijk en dat is het dus wel bij bepaalde genres.
Elitaire club vind ik een beetje denigrerend, mensen willen gewoon graag bepaalde muziek op deze site daar is niks mis mee.
Als de lengte van een single al langer is dan die van een EP dan is het toch vreemd dat ie er niet op mag omdat er maar twee nummers op staan, daarom vind ik die tijdsduurregel wel een goede.
Tegenwoordig wordt een single toch voor andere doeleinden gebruikt als vroeger.
Maar ik heb wel vernomen dat het niet gaat gebeuren dus ik laat het verder maar rusten.

FlyLo (moderator)
IllumSphere schreef:
(quote)

Ik zei 'niet per se' wat wil dus zeggen dat het niet noodzakelijk zo is. Het is ook zo dat Ambient en Drone meer een stijl zijn dan een echt fundamenteel (sub)genre. En niemand zegt dat men moet langere nummers maken als het gebruik maakt van die stijlen, dat maakt dat zoiets artiest-gebonden is. Grindcore is een uitzondering, maar ik ben ook geen database die alle genres en stijlen bijhoudt.

Maar zelfs met die uitzonderingen maakt het dat argument over speelduur niet valide (om het in Mjuman's woorden te besluiten). Ik zei al eerder; MuMe is onpartijdig en gaat geen uitzonderingen maken om dat 'de elitaire club' het wil. Ook al speelt dat in het nadeel van fantastische artiesten als Burial. Wat maakt een single van hooguit tien minuten slechter dan een halfuur durende single van Burial? Kwantiteit staat niet gelijk aan kwaliteit, ook al hebben we het over iemand als Burial. Ik kan genoeg namen noemen die nooit een single maken van een halfuur, maar wel tien minuten datzelfde kan bieden wat Burial biedt.

Snap je dan niet dat er nu ook al uitzonderingen gemaakt worden? Singles mogen er wel op, maar enkel indien ze voldoen aan de volstrekt arbitraire regel dat ze minstens een aantal tracks moeten hebben die niet op een album staan.
Het voorstel is hier om daar nog een andere, volstrekt arbitraire regel aan toe te voegen (die in mijn ogen nog altijd meer steek houdt dan te kijken naar het aantal tracks).

Omdat ik besloten heb, deze discussie te laten voor wat ie is, ga ik niet meer inhoudelijk reageren. Wil alleen nog kwijt dat ik echt in een deuk heb gelegen over "MuMe is onpartijdig". Dat bracht mij terug naar de tijd van "remember when air was clean and sex dirty"; en dat was ongeveer een half dozijn jaar nadat ik was gestopt met geloven in Sinterklaas.

D'r zijn nu eenmaal mensen die zich beginnen te storen aan de elitaire mentaliteit die hier op de site leeft. Een mentaliteit die jouw niet vreemd is, maar dat heb je waarschijnlijk zelf niet eens door. Dat hoef ik ook niet te verwachten van iemand die pocht met zijn intelligentie, maar zelf de nodige kwaliteiten mist als het komt op discussiëren met andere mensen. Het is niet eens zo gek dat ik zeg dat MuMe onpartijdig is, als de discussie terug op gang is gekomen nadat er een single van Burial verwijderd werd. Moest Justin Bieber morgen een single brengen waarin hij 45 minuten in zijn ballen knijpt en zijn piepstem ten gehore brengt en dat het dan verwijderd zou worden, dan zou er geen haan naar kraaien. Maar als er een single verwijderd wordt van Burial omdat het niet kan volgens de regels, dan staat heel het forum in brand. Burial biedt meer dan Justin Bieber, maar hoe je het wendt of keert, Justin Bieber maakt ook muziek.

En dat zeg ik trouwens niet omdat ik een fan van Bieber zou zijn en dat ik Burial niets zou vinden, dat is ten eerste helemaal niet waar en ten tweede was het maar om een doeltreffend voorbeeld te nemen.

FlyLo (moderator)
Het is een slecht voorbeeld, maar als je er even over nadenkt weet je dat zelf goed genoeg.
De single van Burial was trouwens gewoon de aanleiding voor de discussie, maar daarmee nog niet het hoofdpunt ervan.

IllumSphere schreef:
D'r zijn nu eenmaal mensen die zich beginnen te storen aan de elitaire mentaliteit die hier op de site leeft. Een mentaliteit die jouw niet vreemd is, maar dat heb je waarschijnlijk zelf niet eens door. Dat hoef ik ook niet te verwachten van iemand die pocht met zijn intelligentie, maar zelf de nodige kwaliteiten mist als het komt op discussiëren met andere mensen.

Vrind het is Eerste kerstdag, een moment waarop een mens vervuld zou meten zijn van de vredesgedachte. Wat jou bezielt ontgaat me, vooral omdat je niet eens goed kennis hebt genomen van inhoud (van de discussie) én context.

Liever had ik dit laten rusten, maar omdat dit minimaal de tweede maal is dat je me openlijk zo attaqueert op een dergelijk botte manier - jazeker eigenlijk een melding waard - kom ik met een weerwoord.

Waarschijnlijk voel je je ernstig tekort gedaan - op je pik getrapt zeggen wij dan - door mijn tekst aangaande "MuMe is onpartijdig" Welnu laat me je helpen, MuMe is niet onpartijdig en zal dat ook nooit zijn - er zijn uitgangspunten geformuleerd (zie de Wiki) en die worden door mensen, met al hun voorkeuren en inzichten - gehanteerd. Een van die standpunten is: "geen politiek op MuMe." Dat zo'n standpunt het mogelijk maakte om, v'óór jouw toetreden hier, een ultrarechts, neo-fascistisch album - nota bene ingediend door een crewlid - toe te staan, zorgde bij een aantal mensen voor een fikse verontwaardiging (ook bij landgenoten van jou).

Daarover ging het in toevoegcontext en dan kan je wel de slimme jongeling willen uithangen die 'objectief' is, maar voor mij past die pet je echt niet, omdat je de context helemaal niet kent en dingen volkomen uit proportie trekt. Overigens heb je een vrij eenzijdige focus: berichten met een kritische ondertoon naar jou behandel je zoals een stier een rode vlag, welwillende (tijdvergende) adviezen (vinyl,hifi) die je tijd en geld hebben bespaard, beschouw je als doodnormaal zonder enige vorm van dank. Ik je verzoek je dit soort rare persoonlijke aanvallen te staken - het gaat nergens over, neem gewoon nog een oxazepam.

FlyLo schreef:
Het is een slecht voorbeeld, maar als je er even over nadenkt weet je dat zelf goed genoeg.
De single van Burial was trouwens gewoon de aanleiding voor de discussie, maar daarmee nog niet het hoofdpunt ervan.

Zei ik nu dat het een hoofdpunt was van deze discussie? Nee. Maar jij weet even goed als ik dat een tijdsduur enkel effectief zal zijn voor artiesten zoals Burial en andere artiesten die hier hoog in het vaandel gedragen worden. Je kan dan uiteraard zeggen dat ze moeten kiezen voor een niet zo lange tijdsduur, maar dan kun je even goed alle singles toevoegen. Het criterium van aantal tracks is er gekomen om een onderscheid te kunnen maken tussen single en EP. En dan ook nog eens een onderscheid te kunnen maken tussen singles die wel nuttig kunnen zijn (m.a.w veel nummers bieden) en singles die niet veel met zich meebrengen. En dat er dan artiesten als Burial buiten de boot vallen is heel spijtig, maar zoveel ontoelaatbare singles maakt Burial toch niet.

Maar dat is mijn mening. En aangezien wij de enigen zijn die er nog over discussiëren ga ik er ook mee stoppen. Als MuMe plots tot inkeer komt en wel jouw mening volgt en dat geïmplementeerd wordt, dan zoveel te beter. Maar als ze hun visie blijven volgen, dan is er ook niets verloren.

Mjuman schreef:
Waarschijnlijk voel je je ernstig tekort gedaan - op je pik getrapt zeggen wij dan - door mijn tekst aangaande "MuMe is onpartijdig" Welnu laat me je helpen, MuMe is niet onpartijdig en zal dat ook nooit zijn - er zijn uitgangspunten geformuleerd (zie de Wiki) en die worden door mensen, met al hun voorkeuren en inzichten - gehanteerd. Een van die standpunten is: "geen politiek op MuMe." Dat zo'n standpunt het mogelijk maakte om - v'óór jouw toetreden hier een ultrarechts, neo-fascistisch album - nota bene ingediend door een crewlid - toe te staan, zorgde bij een aantal mensen voor een fikse verontwaardiging (ook bij landgenoten van je).

Ik heb het hier de hele tijd over singles en jij komt af met een discussie waar ik niet eens aan heb deelgenomen over een neo-fascistisch album? En jij zegt dan dat ik dingen uit de context haal?

Mjuman schreef:
Een typerende Mjumiaanse preek.

Het zit je echt heel diep dat ik eens geen 'dank u wel' heb gezegd. Waarom moet men altijd jouw superioriteit appreciëren alsof dat ons leven ooit gaat redden? Ik ben enorm dankbaar dat je mij hebt geholpen, maar moet ik dat iedere keer letterlijk zeggen? En dat bedoelde ik nu net met 'de nodige kwaliteiten mist als het komt op discussiëren met andere mensen'. Wederzijds respect bestaat niet bij jouw. Als er iemand iets idioots zegt of een totaal tegenstrijdige mening heeft met die van jouw moet je altijd wel denigrerend reageren. Mijn maag draait sowieso al van mensen die denken beter te zijn dan anderen en zeker op een plaats zoals het internet waar het heel moeilijk is om te weten op welke manier hij iets zegt. In een deuk gelegen hebben omdat ik iets heb gezegd (iets idioots in jouw ogen) is niet echt beleefd. Al bedoel je het waarschijnlijk maar spreekwoordelijk.

FlyLo (moderator)
IllumSphere schreef:
Maar dat is mijn mening. En aangezien wij de enigen zijn die er nog over discussiëren ga ik er ook mee stoppen..

Laten we het daar inderdaad maar bij houden want ik krijg buikpijn van de combinatie kerstdis+jouw bericht

Los van de tijdsduur en het aantal tracks: is het niet beter in geval van twijfel flexibel te zijn en de vermelding toe te laten?

Ik gebruik MuMe als een overzichtelijke manier om wat ik beluister en ken bij te houden, en mis vaak bepaalde releases die toch meer zijn dan een single.
Zo is bv. Year of the tiger van Fucked Up een single in naam, maar die bestaat uit 2 tracks van samen een half uur. Ik vond het wel treffend dat Pitchfork deze bij de albums besprak en ik mis de mening over dit 'album' van vele welbespraakte mede MuMe-ers

tuktak
DjFrankie schreef:
(quote)

Dit is natuurlijk bull-shit, waar zou je die grens willen bepalen?
Ik kom geregeld cd's tegen waarvan ik de eerste ben die daar op reageert / en stemt.

De discussie over singles zegt al genoeg, MuMe pretendeert niet een volledige database te zijn met de complete historie van de muziekgeschiedenis. Oftewel, MuMe kiest bewust kwaliteit boven kwantiteit. Het toevoegen van zoveel rommel als mogelijk vind ik dus logischerwijs onzinnig. Als een plaat niet op MuMe staat en je wil er toch op reageren, dan voeg je hem in luttele minuten zelf toe. Wil je op meer releases reageren, dan voeg je die ook toe. Voor een uitgebreide database van releases is bv Discogs geschikt, daar is weer minder ruimte voor reviews. De grens lijkt me dan ook vrij eenvoudig, toevoegen is reageren of stemmen. Is er in bv 2 jaar tijd nog niks gepost of op gestemd, dan was het toevoegen gewoon onzin. Check bv dit soort shit als lichtend voorbeeld: rommel. (klik voor de grap ook eens bij samenwerkingen op alle bijhorende artiesten, resultaat: rommel, rommel, rommel, etc...)

Hoe heb je dat gevonden?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:59 uur

geplaatst: vandaag om 23:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.