menu

De Site / Algemeen / EP's en singles op de site

zoeken in:
Aangezien Tangmaster die allemaal heeft toegevoegd zal tuktak ze daar wel hebben gevonden.

Snap trouwens niet wat er erg aan is dat ze op de site staan.

tuktak
Gewoon via laatste toevoegingen, Tangmaster voegt extreem veel toe dus staat daar logischerwijs veel tussen.
En uiteindelijk is er niks ergs aan, ik zeg alleen dat ik het onzinnig vind. De reden daarbij staat in hetzelfde bericht, zo ingewikkeld is het niet.

Tja ik heb wel vaker gestemd op albums die er al twee jaar of langer en zonder stemmen op staan dus zo onzinnig is het niet.
Of het rommel is zou ik niet weten, ik ken de muziek niet.

tuktak
Ik begrijp je punt niet hoor. Ik heb ook wel eens op zulke albums gestemd, ik heb ook op ep's gestemd en ik zou ook best op de single van Burial willen stemmen. Ik ga er eigenlijk eerder vanuit dat je het wel snapt, maar dat je een andere mening is toegedaan.

AOVV schreef:
Mogen 7" zoals deze eigenlijk op de site?

Als je kan bewijzen dat het een EP is wel, maar in de link wordt dat niet aangegeven dus waarschijnlijk mag hij er niet op.
Singles mogen alleen bij drie non-album tracks of meer. EP's mogen altijd, maar dan moet het wel duidelijk aangegeven zijn dat het een EP is.

Dus, deze mag er wel op?
Images for Dire Straits - Private Investigations - discogs.com

Gewoon omdat het platenlabel in kwestie de term EP gebruikte
om 7" singles met een langere speelduur aan te duiden.

Maar deze niet.
New Order - Everythings Gone Green (Vinyl) at Discogs

Uitleg van de crew bij die laatste: bevat weliswaar 3 non album-tracks, maar mag er niet op
omdat een versie van track 1 een paar maanden eerder als b-kant op een single verscheen.

Wordt het niet eens tijd om die ep/single regel grondig te herbekijken?
Er zijn in het verleden voorstellen genoeg gedaan om één en ander scherper af te bakenen.
Dat geen enkel criterium echt sluitend is, daar kan ik inkomen, maar zoals het nu gaat, is de logica zoek.

Trebremmit vergeet erbij te zeggen dat singles er altijd op mogen
als er minstens drie nummers opstaan die "op het moment van release" nog niet op album stonden.
Dus als blijkt dat één of twee van die songs pas later wel op een regulier album verschenen, mogen ze toch.
The Cure - Inbetween Days (1985)

Ik ben voorstander van: "enkel ep's en geen singles".

Die single met drie non-album tracks is volgens mij in het leven geroepen
om releases die als een ep aanvoelen, maar waarvan nergens als dusdanig een bron te vinden is
toch toe te laten op de site. Ik vraag me af of een ep niet door de crew moet gedefinieerd worden
in plaats van (fan)sites of platenlabels (met elk hun eigen politiek) daarover te laten beslissen.

En als je toch singles toelaat, dan zou ik elke single (a-kant) toelaten die niet op een regulier album staat.

Bij De Site > Algemeen > Te verwijderen / verwijderde releases:

MJ_DA_MAN schreef:
Correct me if I'm wrong though.

You're not wrong. But I'm right.

Het bevestigt gewoon dat er geen eenduidige definitie bestaat over wat een EP is.

Noemt de band het een EP dan heb je als fan geluk.
Doen ze het niet omdat hen worst zal wezen heb je pech.

En vaak zijn het de labels die labelen.

Als een band een plaat van 20 minuten met drie nummers een LP noemt,
gaan wij hem dan als een regulier album op de site zetten? Ik dacht het niet.
Omdat er omtrent de term album wel een duidelijkere consensus bestaat.

Edit: Ik was hier net (in mijn laatste alinea) een beetje hetzelfde aan het schrijven als dazzler hieronder:

We hebben het hierover in het crewtopic (en in een usertopic) ook al eens over gehad, maar we kwamen er toen niet uit. Die regels werden net in het leven geroepen om minder discussie te krijgen, maar soms kan het gezond verstand toch zeggen: "Nou nee, deze release hoort eigenlijk niet thuis op MuMe".
Het probleem is een beetje dat iedereen zijn eigen gezond verstand bezit (dat soms andere kronkels heeft dan een ander het zijne/hare), vandaar de regels. Ellenlange discussies tussen users en crewleden hebben in het verleden ook niet veel oplossingen voortgebracht.

De crew moet natuurlijk geen bastion worden en ik vind het persoonlijk wel nuttig om ook buiten de crew over die zaken te kunnen discussiëren, want misschien komen er wel onverwachte oplossingen uit de bus van 'gewone' users die zich ook dagdagelijks inzetten voor deze site. En zoals Ozric Spacefolk aanhaalt, heeft Jordy deze site opgericht als discussiesite. Dan zou het wel een beetje sneu zijn als hier binnenkort 100.000 (van de 400.000) releases op de site staan met 0 berichten, 0 stemmen en 0 keer voorkomend in de gebruikerslijstjes. Als dat nu al niet het geval is; want je kan je ook gaan afvragen wat het nut is van deze discografie: Phrozenlight (308 albums, 0 stemmen, 0(?) berichten), maar da's een andere discussie.

Regels zijn er natuurlijk om de zaken te kunnen afbakenen, maar 't is wel een feit dat sommige bands een release met 1 nummer en enkele remixen daarvan als één van hun EP's gaan bestempelen, terwijl andere bands dit gewoon hun single noemen. Er zijn bijvoorbeeld dance acts die tijdens hun bestaan 20 single releases uitbrengen, met telkens 2 nummers per release. En ze hebben nooit reguliere albums of verzamelaars uitgebracht, maar wel 40 nummers waar niemand hier over kan discusieëren bij de albumdiscussies. Ze voldoen namelijk niet aan de regels. Bij die Wishbone Ash release waarvan sprake zou dit nu wel gaan kunnen, terwijl het om slechts 1 nummer (met afgeleiden) gaat. Die zal inderdaad geen interessante discussies opleveren. Mijn gezond verstand zegt trouwens ook dat dit gewoon een single is. Wat de band zelf (of één of andere gekende verkoopsite) daar ook over zegt.

Het zou misschien niet slecht zijn om e.e.a. te herzien, want nu is er altijd wel een omweg mogelijk om toch iets op de site te krijgen als we stuurs die regels blijven volgen. Die singles/EP releases regels op de wiki zijn precies om die reden in het leven geroepen, om niet teveel vervuiling van singles op de site te hebben:
- Singles mogen er alleen op als deze tenminste 3 non-albumtracks bevatten die niet op een eerdere release zijn verschenen. Remixen en liveversies tellen we hierbij niet mee.
- Geef bij de toevoeging van een EP altijd een link waaruit blijkt dat het daadwerkelijk een EP is. iTunes beschouwen we hierbij niet als een valide bron (aangezien zij alles wat geen album is een EP noemen), stuur dus een link mee van de website die van de band/artiest of het label ter bevestiging.

Vooral die tweede regel vind ik alvast voor aanpassing vatbaar. Het zijn ook niet enkel de webmasters van iTunes die gewone singles als EP's catalogeren (alhoewel het woord single hen wel bekend is), er zijn nog andere sites. En inderdaad, als ik een schijfje met 2 nummers uitbreng (A en B kant) en ik noem het op mijn website een EP, dan mag ik wel op MuMe en als Ozric Spacefolk een schijfje met 2 nummers uitbrengt (A en B kant) en hij noemt het een single, dan mag die brave jongen niet op MuMe. Ik denk dat het een ongelukkige zaak is om verkoopsites (hoeveel wereldwijd respect ze ook genieten) of de sites van de bands te laten beslissen over wat een EP is en wat niet. We moeten dit ZELF maar eens beter gaan definiëren.

Ozric Spacefolk
Dank je freddze, in al je wijsheid en verbale kunde, heb je precies mijn pijnpunt kunnen aanstippen.
Ik hoop op een voor iedereen acceptabele oplossing.

Wat betreft de 12"-inches van dance-acts waar niet over kan gediscussieerd worden; het is jammer, erg jammer, maar daar hebben de users zich al bij neergelegd en daar hebben we dan uiteindelijk het forum voor, denk ik.

Overigens begint er zich een nieuw probleem voor te doen; artiesten die enkel singles uitbrengen via Spotify en iTunes, maar ze niet tot een langspeler of EP bundelen.
Maar ja, daar is Musicmeter niet voor ingericht, en ook die liedjes kunnen in de forums behandeld worden.

Dit zou zeker een aanvulling kunnen zijn in de wiki bij de EP/single regel:
GrafGantz schreef:
Releases die niet verder komen dan een nummer in meerdere versies worden niet op de site toegestaan, ongeacht de naam (EP/single/mini-album) die er aan geplakt wordt.

Dan zijn we in ieder geval al van die Wishbone Ash gevalletjes af. We weten allemaal in ons hart en door het gebruiken van ons gezond verstand dat zo'n releases niet op deze site horen. Maar toch kan dit nu blijkbaar wel, als je er als toevoeger die bewuste (nogal ongelukkige) EP regel erbij haalt. Ik heb het vroeger ook niet anders geweten dan dat zo'n releases van de site geweerd werden.

Ik wou met die dance acts aantonen dat ze wat mij betreft nog meer discussiewaarde hebben dan zo'n single (door band eventueel EP genoemd) met 4-5-6-7-8 uitvoeringen van hetzelfde nummer. Maar 't is ook goed dat die op aparte discussie pagina's staan idd

Ja, ik kwam er nadat ik het postte achter dat die regel blijkbaar alleen voor singles geldt en dus niet voor EP's. Maar de grens tussen die twee is dus zeer arbitrair, logischer zou het zijn om daar gewoon een algemene regel van te maken.

Ozric Spacefolk
freddze schreef:
Dit zou zeker een aanvulling kunnen zijn in de wiki bij de EP/single regel:
(quote)

Dan zijn we in ieder geval al van die Wishbone Ash gevalletjes af. We weten allemaal in ons hart en door het gebruiken van ons gezond verstand dat zo'n releases niet op deze site horen. Maar toch kan dit nu blijkbaar wel, als je die bewuste EP (nogal ongelukkige) regel erbij haalt. Ik heb het vroeger ook niet anders geweten dan dat zo'n releases van de site geweerd werden.

Daartegnover staat natuurlijk dat dit soort releases wel interessant zinj, voor rates en reviews.
Hier nog zo'n remix EP, waarvan ik vind, dat het duidelijk meerwaarde heeft, al gaat het slechts om 2 songs.
Een dance//electro act leent zich nu éénmaal voor interessante remixes.
Een classic-rock band zoals Wishbone Ash niet.

Ozric Spacefolk
GrafGantz schreef:
Ja, ik kwam er nadat ik het postte achter dat die regel blijkbaar alleen voor singles geldt en dus niet voor EP's. Maar de grens tussen die twee is dus zeer arbitrair, logischer zou het zijn om daar gewoon een algemene regel van te maken.

Dat komt door dit soort en dit soort releases. Duidelijke begin jaren-90 maxi-singles met extra materiaal. Geen EP's, maar maxi-singles met lange speelduur.

buizen
dazzler schreef:
(quote)

You're not wrong. But I'm right.
Het bevestigt gewoon dat er geen eenduidige definitie bestaat over wat een EP is.

Als een band een plaat van 20 minuten met drie nummers een LP noemt,
gaan wij hem dan als een regulier album op de site zetten? Ik dacht het niet.
Omdat er omtrent de term album wel een duidelijkere consensus bestaat.

Wat een album is is blijkbaar volstrekt helder en duidelijk.
Wat een single is lijkt me ook wel duidelijk.
Als het een langgerekte single is dan is het toch een 12" of is dat nu een maxisingle ?

Alles wat dat niet is is dan toch een EP?
Knarsentandend 'zit' de crew nu met die verrekte Wishbone Ash die met een schijfje aankomt met hetzelfde nummer in meerdere versies.
Ik vind dat een EP.
Kun je blij of niet mee zien maar het is toch het meest een EP.
De artiest levert een wat apart schijfje maar het is echt geen single, het zijn verschillende versies.

buizen
GrafGantz schreef:
(quote)

Dat lijkt me nu net wat een single is, in elk geval vandaag de dag.

Maar dit is niet 1 single. Het is een geluidsdrager met meerdere versies/mixen van een single.
Dan zou je al in de definitie van EP moeten opnemen de clausule: mag niet om slechts 1 hetzelfde oernummer gaan. Iets is pas een EP als tenminste drie verschillende songs er op prijken. Dat is een keuze.
Maar daarmee worden dan dit soort Wishbone Ash releases van MuMe geweerd. Jammer.
Hoe vaak komt het nou voor? Hoort wel gewoon bij de WB-discografie.

Mijn punt is dat je als site zelf de criteria moet durven opstellen.
De regel is nu dat iets een EP is omdat iemand anders het een EP noemt.
Dus Wishbone Ash mag er op. Tenzij je vindt dat die regel aan herziening toe is.

Daarover is al veel gepalaverd en de meerderheid houdt vast aan de bestaande regel.
Ik ook, anders doe ik mijn job hier niet goed, maar ik mag het wel betreuren, vind ik.

Is dit een EP? Dire Straits - Private Investigations (Vinyl) at Discogs
Eerst even klikken op de afbeelding en goed lezen wat er op het inner label gedrukt staat.
Het is een 7" single met twee tracks, maar het staat er nochtans duidelijk op dat het een EP is.
Omdat het nummer wat langer duurt wellicht (letterlijk: extended play).

Hier valt niemand over. Maar technisch gesproken mag hij op de site of niet?

buizen
Sommige bands schrijven lange epische songs. Als die nu een singletje uitbrengen met op kant A de singlehit van 8.34 min en op kant B de epische hymne van 22.18 min.
Is dat dan een single, een EP, een ?

Afwachten maar gewoon.
Ik wens de crew alle wijsheid maar ook coulantie toe bij het fenomeen "EP". En of dit schijfje van Wishbone Ash nu wel of niet 'mag' op MuMe.

buizen schreef:
(quote)

Maar dit is niet 1 single. Het is een geluidsdrager met meerdere versies/mixen van een single.

Nogmaals, dat is nu precies wat vandaag de dag een single is. En nu ga ik het niet meer herhalen verdorie!

buizen
Nogmaals, dat is nu precies wat vandaag de dag een single is. En nu ga ik het niet meer herhalen verdorie!

Ja dat begrijp ik maar
1 ben het er niet mee eens
2 wie zegt dat dan? "Dat is wat vandaag de dag".. "een single is".
Misschien kom ik heel dom over maar waar is die definitie terug te vinden? Oh wacht in de MuME-wiki? Maar hoe kan deze Wishbone Ash creatie er dan door geglipt zijn?!

Blijf vinden dat het jammer zou zijn als zo af en toe een 'moeilijk geval' buiten definities valt en dientengevolge gewoon van de discografie op MuMe wordt geweerd. Want die discografieen zijn hartstikke compleet en goed, alhans dat waren ze altijd wel..
Maar ik hou er over op. We zien wel waar de crew met het schip strandt.

Nee, uiteraard is er geen waterdichte definitie. Maar als deze van Wishbone Ash op de site mag dan ken ik nog wel een paar duizend techno/house/etc singles die identiek zijn: een originele singleversie aangevuld met een dotje remixes van hetzelfde nummer. Maar die mogen dus niet op MuMe.

Ozric Spacefolk
Beste buizen, leuk dat je je in de discussie mengt, maar vertel me dan ook even; welke Music-meter user gaat een uitgebreide review bij die Wishbone Ash-EP schrijven? En wie gaat het ding uberhaupt een cijfer geven?

MIjn punt -en ook die van anderen- is dat de site zo vol komt te staan met platen zonder berichten, zonder cijfers, zonder aandacht. Daar is Musicmeter niet voor bedoeld.
Er zijn al wat links geplaatst naar artiesten met 100+ albums op de site zonder een greintje aandacht.

Precies dat was mijn punt. Reason to Believe is een prachtige song van de Ash, en dat zal ik ongetwijfeld bij Blue Horizon hebben neergepend, daarvoor hoeft die EP niet op de site.
Dan bespreek ik nog liever DVD's en//of bootlegs.

buizen
Ozric Spacefolk schreef:

MIjn punt -en ook die van anderen- is dat de site zo vol komt te staan met platen zonder berichten, zonder cijfers, zonder aandacht. Daar is Musicmeter niet voor bedoeld.
Er zijn al wat links geplaatst naar artiesten met 100+ albums op de site zonder een greintje aandacht.

Dan bespreek ik nog liever DVD's en//of bootlegs.

Nou ja. Dat is natuurlijk ook weer waar. Misschien dan wel opnemen in de discografie maar 'bevriezen': geen mogelijkheid tot berichten plaatsen. Puur de geluidsdrager noemen, toch voor de volledigheid van de discografie.
We wachten wel af waar de jury (crew) mee naar buiten komt. Keulen en Aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd.

Ozric Spacefolk
De site is niet om de 'complete discografie' van een band weer te geven, daar is Discogs voor. Maar daar kan je weer niet discussieren en raten.
Dus beide sites naast elkaar is heerlijk.
Maar dan moet Musicmeter niet vervuild raken.

In de jaren 60 is een EP een 7" single met meer dan twee tracks.
Die definitie van EP blijft tot op heden bestaan.

In de jaren 70 met de opkomst van de disco en de 12" single
is een EP even goed een 12" single met meer dan twee tracks.

In de jaren 80 is de 12" maxi-single populair met extended versies of remixen van de 7" a-kant.
De term EP wordt dan gebruikt voor een 12" schijf met drie of vier tracks die los van een album staan.
Van vijf tot acht tracks en beperkte speelduur spreekt men doorgaans van een mini-album.

In het CD tijdperk van de jaren 90
spreekt men van een CD-single (2 tracks en kartonnen hoesje)
en CD maxi single (meerdere tracks en een jewel case of digipack).
EP's bevatten nog steeds meerdere tracks die niet op een album staan.

In de jaren 00 verdwijnt de traditionele single (en maxi single) naar de achtergrond.
Alles wat korter duurt dan een album wordt gemakkelijkheidshalve een EP genoemd.
Singles zijn dan losse nummers geworden die meestal worden gedownload.

Over een 7" single met meer dan 2 tracks valt moeilijk te twisten: dat is per definitie een EP.
En over een 12" of CD release met het woord EP op de hoes valt ook moeilijk te discussiëren.

Enkel 12" en CD releases met meer dan 2 tracks zonder het woord EP op de hoes of in de titel
vormen een moeilijk te definiëren grijze zone. Daarvoor zouden criteria kunnen bedacht worden.

Bijvoorbeeld: dergelijke releases zou je als EP kunnen beschouwen als ze minstens
twee * non-album titels tellen. Op die manier laat je een aantal 12" single uit de jaren 80 toe
die nu strikt genomen niet mogen, maar her en der toch al door de mazen van het net glipten.
voorbeeld: The Cure - In Between Days (1985)

Maar het idee dat op die manier titels die niet op een album zijn terug te vinden
toch een plaats krijgen op de site, kan de liefhebber enkel maar genegen zijn.

* Minstens 3 non album titels is ook een optie.
Dan is de traditionele 12" maxi single niet meer aan de orde.

Aanvullend en lichtjes corrigerend op mijn vorige bericht.

1. 7" singles met meer dan twee nummers zijn altijd EP's.

2. 12" singles met het woord EP op de hoes of in de titel zijn altijd EP's.

3. 12" releases zonder het woord EP op de hoes of in de titel zijn altijd EP's
als het titelnummer niet in een of andere versie al op een 7" single verscheen.

4. CD releases met het woord EP op de hoes of in de titel zijn altijd EP's.

5. CD singles zijn EPs van zodra ze minstens drie non-album tracks tellen.

6. Voor downloadbare releases die korter zijn dan een regulier album gelden regels 4 en 5.

Met non-album tracks worden nummers bedoeld die niet op het album verschenen
waar de single zelf van afkomstig is of op één van de vorige reguliere albums van die artiest.

Gewoon omdat ik het fijn vind om te schaven aan een zo waterdicht mogelijke bepaling.

Ozric Spacefolk
Ik vind ook eigenlijk een beetje, dat singles (vaak) als promotie van een album dient, en die zin ook de maxi-single, maxi cd-single, 12" en 7" etc. Dat zie je ook vaak terug in het artwork en de periode dat de band de studio is ingegaan. Het valt allemaal een beetje samen.

Een EP is vaak een live-plaat, een remix-plaat of een tussendoortje. Of, in het geval van beginnende bands, een daadwerkelijk product, om de kosten laag te houden.
Deze EP's zijn over het algemeen, op zichzelf staande producten, met eigen artwork etc., die los staan van de reguliere platen.
Daarom zijn EP's ook interessant om te bespreken.

Een schijfje of verzameling bestanden die eigenlijk het idee van de (promo)-single volgen zijn vaak niet interessant om te bespreken.
En eigenlijk gaat het op deze site toch om het bespreken van platen.

In die zin, zou je ook de wenselijkheid van duizenden verzamelplaten kunnen bespreken.

buizen
Een deftig aantal objecten uit de vinylverzameling die ik tot de allermooiste reken betreft EP's.
Haunting The Chapel van Slayer, Sortilege, Queensryche, Discharge. Vooral vroeger had je fantastische EP's, dat tijdperk zou terug moeten komen. Misschien gebeurt dat ook, met de huidige vinylrevival.
Laatst nog een 'album' (EP?) gekocht (een nieuwe release) met daarop allerlei nummers van vier Friese metalbands. Tegen een groene duurzame maatschappelijk verantwoorde budgetprijs.
Dat zijn vaak de mooiste schijven. De 18 minuten muziek is vaak steengoed

Gast
geplaatst: vandaag om 00:31 uur

geplaatst: vandaag om 00:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.