De Site / Algemeen / Het grote feedback / opmerkingen topic
zoeken in:
0
geplaatst: 16 november 2011, 21:44 uur
De recommendation engine bij Amazon was aanvankelijk ene fors drama. Dat ding hield bijv helemaal geen rekening met compensatiegedrag van kopers. Compensatiegedrag is als een mannelijke muziekkoper denkt "ach weet je wat, naast die 4 cd's voor mezelf bestel ik er ook één voor m'n lief (zeg eentje van Shakira, of Amy MacDonald); daarnaast had dat ding er ging oog voor als je naast een bestelling van nieuwe cd's ook besloot - vanwege de prijs - om een of twee (categorie OLM) cd's uit de back catalogue te bestellen, for sentimental reasons.
Dat was niet gecorrigeerd en dus werden er soms vreemde correlaties gelegd. Inmiddels is dat mechanisme verbeterd, maar is met name vooruitgang geboekt door het hanteren van 'tags' die klanten/lezers zelf kunnen aanbrengen bij muziek. Obv die tags - per album/band een bepaald aantal - kan je nl seen soort van tag- cloud maken, waarbij je bands kunt aanbevelen aan de hand van een aantal (zeg 4) tags. En het werkt: toen ik eenmaal bijv Boratto en Villalobos had besteld werd me Trentemoller voorgesteld en dat heb ik beluisterd en ook aangeschaft. Er lijkt zelfs een stukje AI (lerend vermogen) achter te zitten, want als je bepaalde suggesties verwerpt of honoreert (of evt aangeeft dat je het album al hebt) krijg je meer verfijnde aanbiedingen. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat vwb Amazon de recommendation engine beter werkt naarmate die meer gevuld wordt door je eigen feedback en door geaggregeerde data van kopers met een profielverwantschap.
Overigens kende IMDB in het verleden ook een dergelijke voorziening en werkte de TIVO (een intelligente hard disk/video recorder) ook daarmee.
Een dergelijk systeem staat of valt met een transparante, consistente categorisering (normalisatie, standaardisatie), zeg maar klassificatiesysteem en toestaan van user/kopers feedback daarop, omdat het systeem voor herkenning van de 'subject matter', het wereldbeeld (in semantische termen de ontologie) moet geven
Dat was niet gecorrigeerd en dus werden er soms vreemde correlaties gelegd. Inmiddels is dat mechanisme verbeterd, maar is met name vooruitgang geboekt door het hanteren van 'tags' die klanten/lezers zelf kunnen aanbrengen bij muziek. Obv die tags - per album/band een bepaald aantal - kan je nl seen soort van tag- cloud maken, waarbij je bands kunt aanbevelen aan de hand van een aantal (zeg 4) tags. En het werkt: toen ik eenmaal bijv Boratto en Villalobos had besteld werd me Trentemoller voorgesteld en dat heb ik beluisterd en ook aangeschaft. Er lijkt zelfs een stukje AI (lerend vermogen) achter te zitten, want als je bepaalde suggesties verwerpt of honoreert (of evt aangeeft dat je het album al hebt) krijg je meer verfijnde aanbiedingen. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat vwb Amazon de recommendation engine beter werkt naarmate die meer gevuld wordt door je eigen feedback en door geaggregeerde data van kopers met een profielverwantschap.
Overigens kende IMDB in het verleden ook een dergelijke voorziening en werkte de TIVO (een intelligente hard disk/video recorder) ook daarmee.
Een dergelijk systeem staat of valt met een transparante, consistente categorisering (normalisatie, standaardisatie), zeg maar klassificatiesysteem en toestaan van user/kopers feedback daarop, omdat het systeem voor herkenning van de 'subject matter', het wereldbeeld (in semantische termen de ontologie) moet geven
0
geplaatst: 17 november 2011, 09:04 uur
Björk - Debut (1993)
De titel van track 4 is zo lang dat hij twee regels nodig heeft.
Toch is er nog voldoende witte ruimte tussen het einde van de regel en de hoesfoto.
Is het technisch mogelijk om die ruimte toch te benutten zodat heel wat langere titels
toch netjes op één rijtje passen? Ik vroeg het me enkel af omdat het me mooier lijkt.
Geen klacht dus, geen dringend probleem, gewoon even luidop gedacht.
De titel van track 4 is zo lang dat hij twee regels nodig heeft.
Toch is er nog voldoende witte ruimte tussen het einde van de regel en de hoesfoto.
Is het technisch mogelijk om die ruimte toch te benutten zodat heel wat langere titels
toch netjes op één rijtje passen? Ik vroeg het me enkel af omdat het me mooier lijkt.
Geen klacht dus, geen dringend probleem, gewoon even luidop gedacht.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 17 november 2011, 09:43 uur
Deze plaat Bachman & Turner - Bachman & Turner (2010) linkt niet goed naar deze artiest: Bachman-Turner Overdrive
0
geplaatst: 17 november 2011, 12:59 uur
0
bone machine (crew)
geplaatst: 17 november 2011, 13:16 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Deze plaat Bachman & Turner - Bachman & Turner (2010) linkt niet goed naar deze artiest: Bachman-Turner Overdrive
Aangepast.
0
bone machine (crew)
geplaatst: 17 november 2011, 13:20 uur
GrafGantz schreef:
Tweemaal hetzelfde label maar eenmaal foute spelling:
De juiste:
M_nus
De foute:
Minus
Tweemaal hetzelfde label maar eenmaal foute spelling:
De juiste:
M_nus
De foute:
Minus
Aangepast.
0
geplaatst: 17 november 2011, 13:39 uur
Het label met de foute naam staat nog altijd op de site, maar nu met de toevoeging Van dit label staan geen albums op de site.
Het lijkt me dat dat hele niet bestaande label wel van de site kan eigenlijk.
Het lijkt me dat dat hele niet bestaande label wel van de site kan eigenlijk.
0
geplaatst: 17 november 2011, 13:44 uur
Volgens mij kunnen dat soort pagina's niet weggehaald worden, maar worden die automatisch aangemaakt zodra je ze opent. Zie ook:
http://www.musicmeter.nl/label/GrafGantz
en
http://www.musicmeter.nl/label/wijbrengenalleenmaarrotzooiuit
Zolang er geen pagina's op de site staan die er naar linken is er geen man overboord.
en
Zolang er geen pagina's op de site staan die er naar linken is er geen man overboord.

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 november 2011, 13:47 uur
Mjuman schreef:
De recommendation engine bij Amazon was aanvankelijk ene fors drama. Dat ding hield bijv helemaal geen rekening met compensatiegedrag van kopers. Compensatiegedrag is als een mannelijke muziekkoper denkt "ach weet je wat, naast die 4 cd's voor mezelf bestel ik er ook één voor m'n lief (zeg eentje van Shakira, of Amy MacDonald); daarnaast had dat ding er ging oog voor als je naast een bestelling van nieuwe cd's ook besloot - vanwege de prijs - om een of twee (categorie OLM) cd's uit de back catalogue te bestellen, for sentimental reasons.
Ik ben niet in detail bekend met de recommendation engine van Amazon, maar zijn de bovengenoemde fenomenen niet domweg outliers in de data die bij voldoende grote aantallen vanzelf wel wegvallen?
chevy93 schreef:
Het feit dat iedereen anders stemt, kun je toch ook mee laten wegen? Bijvoorbeeld dat je kijkt hoeveel een 5,0* voor iemand waard is (verschil met gemiddelde van die gebruiker?)
Het feit dat iedereen anders stemt, kun je toch ook mee laten wegen? Bijvoorbeeld dat je kijkt hoeveel een 5,0* voor iemand waard is (verschil met gemiddelde van die gebruiker?)
Gemiddelde en standaardafwijking in de stemmen van een gebruiker worden op deze site al automatisch bijgehouden, dus een eventueel algoritme zou dat ook als basis kunnen nemen, ipv absolute stemmen. Enig nadeel daarvan is dat het de inzichtelijkheid van het algoritme niet echt ten goede komt, maar het gaat hoe dan ook al om een query die wat minder makkelijk te doorzien is dan het natellen van het aantal punten van een Top 250 notering, om maar eens een dwarsstraat te noemen.
0
geplaatst: 17 november 2011, 13:47 uur
herman schreef:
Volgens mij kunnen dat soort pagina's niet weggehaald worden, maar worden die automatisch aangemaakt zodra je ze opent. Zie ook:
en
en
Ah, op zo een fiets. Lijkt nu wel alsof het GrafGantz label op zich wel bestaat maar dat er gewoon geen releases van op MuMe staan. Misschien toch eens wat toevoegen

0
geplaatst: 17 november 2011, 17:36 uur
Kan er niet iets geprogrammeerd worden dat identieke hits bij de snelzoekmachine ook op albumtitels kan slaan.
999 van de 1000 mensen die op Closer zoekt wil Joy Division - Closer (1980) en niet Closer (2004). Zelfde 'probleem' heb ik met Desperado.
999 van de 1000 mensen die op Closer zoekt wil Joy Division - Closer (1980) en niet Closer (2004). Zelfde 'probleem' heb ik met Desperado.
0
geplaatst: 17 november 2011, 17:51 uur
In hoeverre is dit een probleem? Daarnaast heeft Closer van Joy Division meerdere zoek mogelijkheden, terwijl Closer (2004) alleen met Closer gevonden kan worden.
0
geplaatst: 17 november 2011, 22:20 uur
Maar als ik "Close" intyp, komt Closer wel bovenaan. Dat is gewoon niet logisch. Overigens staat probleem tussen apostroffen.
0
geplaatst: 17 november 2011, 22:26 uur
Dat is wel logisch. Sommige titels worden anders totaal onvindbaar.
0
geplaatst: 18 november 2011, 13:47 uur
Er is nog altijd de uitgebreide zoekmachine voor dat soort albums. De snelzoekmachine is bedoeld om de beste hits te geven.
Nog eentje mbt die snelzoekmachine. Muziek >> Toplijsten en favorieten >> The Eagles - album top-5 wordt niet gevonden als ik The Eagles intyp. Sowieso moet de The weggehaald worden, maar dat is niet zo relevant.
Nog eentje mbt die snelzoekmachine. Muziek >> Toplijsten en favorieten >> The Eagles - album top-5 wordt niet gevonden als ik The Eagles intyp. Sowieso moet de The weggehaald worden, maar dat is niet zo relevant.
0
geplaatst: 18 november 2011, 20:30 uur
Het kan aan mijn laptop liggen, maar de site laadt veel slomer. Pagina's laden in delen en het lijkt allemaal wat trager. Bij andere sites heb ik daar over het algemeen geen last van.
0
geplaatst: 19 november 2011, 01:43 uur
In De Site > Algemeen > Website upgrade:
Aangezien deze site enorm vaak bezocht wordt en ook groeit, zou het niet verstandig zijn als men hem in een nieuw jasje steekt en een grote update toepast? Het is nog steeds allemaal zo standaard, de site lijkt haast niet gebouwd voor zo'n groot aantal bezoekers.
Aangezien deze site enorm vaak bezocht wordt en ook groeit, zou het niet verstandig zijn als men hem in een nieuw jasje steekt en een grote update toepast? Het is nog steeds allemaal zo standaard, de site lijkt haast niet gebouwd voor zo'n groot aantal bezoekers.
0
Harco
geplaatst: 19 november 2011, 02:14 uur
Hoezo is hij niet gebouwd voor het aantal bezoekers dat momenteel te vinden is op de site? Ik ervaar geen problemen. Functies genoeg en het allerbelangrijkste: de site is extreem overzichtelijk zonder al te veel poespas.
0
geplaatst: 19 november 2011, 05:31 uur
chevy93 schreef:
Het kan aan mijn laptop liggen, maar de site laadt veel slomer. Pagina's laden in delen en het lijkt allemaal wat trager. Bij andere sites heb ik daar over het algemeen geen last van.
Hier hetzelfde. Waar voorheen de pagina's altijd in een seconde laadden, duurt het nu af en toe iets langer. En dan heb ik het niet over sporadische momenten van bijvoorbeeld updates, maar dit gebeurt continu. Zo'n 95% van de gevallen opent de pagina gewoon razendsnel, maar de andere 5% duurt het 2-5 seconde. Dus echt een probleem is het niet.
0
geplaatst: 19 november 2011, 08:52 uur
Het opslaan van een album (cq. bevestiging van toevoeging of correctie) kost mij vaak 10-30 seconden; dit was voorheen sneller. Dat is best annoying bij het afhandelen van een rij toevoegingen 

0
bone machine (crew)
geplaatst: 19 november 2011, 09:24 uur
Svendra schreef:
Het opslaan van een album (cq. bevestiging van toevoeging of correctie) kost mij vaak 10-30 seconden; dit was voorheen sneller. Dat is best annoying bij het afhandelen van een rij toevoegingen
Heb hetzelfde probleem, is inderdaad "annoying".
0
geplaatst: 19 november 2011, 20:13 uur
Waarom is het niet mogelijk om onder het commando "zoek bericht" bij "zoeken in" beide opties "Bericht" en "Gebruikersnaam" samen te gebruiken? Dat zou in veel (de meeste) gevallen de lijst zoekresultaten behoorlijk inkorten.
(Moet er wel een balkje "zoekopdracht" bijkomen natuurlijk: 1 voor Bericht en 1 voor Gebruikersnaam.)
(Moet er wel een balkje "zoekopdracht" bijkomen natuurlijk: 1 voor Bericht en 1 voor Gebruikersnaam.)
0
geplaatst: 20 november 2011, 11:35 uur
De site is inderdaad vaak erg traag. Ook nu weer: witte pagina's, alles laadt langzaam etc. Ik ervaar dit heel vaak, maar ik dat het meer aan de server ligt dan aan de website zelf.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 november 2011, 12:00 uur
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar als ik incidenteel op de homepage kijk, waarom zie ik daar dan heel vaak een review van aEro? Niet dat het mij verder uitmaakt, maar ik ben gewoon benieuwd of dat een reden heeft.
0
geplaatst: 20 november 2011, 12:07 uur
Omdat hij heel vaak als één van de weinige gebruikers een review schrijft. Ook bij Kate Bush is hij weer de enige tot nu toe.
0
geplaatst: 20 november 2011, 12:23 uur
chevy93 schreef:
Ook bij Kate Bush is hij weer de enige tot nu toe.
Ook bij Kate Bush is hij weer de enige tot nu toe.
Er zijn bij dat album wel meerdere posts die voor review kunnen doorgaan, maar die zijn niet als 'mening' gemarkeerd.
0
geplaatst: 20 november 2011, 14:01 uur
Svendra schreef:
Dit speelt op MovieMeter ook bij sommige crew-taken, ik zal het eerdaags uitzoeken.
0
geplaatst: 20 november 2011, 14:21 uur
Harco schreef:
Hoezo is hij niet gebouwd voor het aantal bezoekers dat momenteel te vinden is op de site? Ik ervaar geen problemen. Functies genoeg en het allerbelangrijkste: de site is extreem overzichtelijk zonder al te veel poespas.
De site is inderdaad erg overzichtelijk. Als je dit echter in een mooi modern jasje steekt wordt het allemaal nog mooier.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.