MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / nieuw design (januari 2014)

zoeken in:
Op MovieMeter een preview van het nieuwe design, die grotendeels gelijk zal zijn aan het nieuwe ontwerp van MusicMeter (afgezien van de kleuren natuurlijk).

Eventuele opmerkingen svp op MovieMeter plaatsen, zodat ik de discussie niet op 4 plaatsen hoef te voeren

**update**

Morgenavond komt er op MovieMeter de mogelijkheid om het nieuwe design "aan te zetten" via een instelling, zodat iedereen die daar zin in heeft het nieuwe ontwerp kan testen.

Als alle problemen en bugs zijn opgelost zal het ook hier mogelijk worden om het nieuwe design te testen. Ergens volgende week waarschijnlijk. Dan zal ik het slotje van dit topic halen zodat jullie je hart kunnen luchten en natuurlijk eventuele problemen kunnen melden die alleen op MusicMeter voorkomen.

Ergens in de tweede helft van januari hoop ik dan helemaal over te gaan op het nieuwe ontwerp, op alle Meter-sites.

Hallo allemaal.

Het nieuwe design is sinds afgelopen vrijdag op MovieMeter voor iedere ingelogd bezoeker te testen. Hier is veel nuttige feedback op gekomen, de bugs zijn er als het goed is nu grotendeels uit. Tijd om dit ook op de andere Meter-sites open te stellen! Ga naar je instellingen, http://www.musicmeter.nl/account/config , en je ziet onderaan een optie waarmee je kunt switchen tussen het oude en het nieuwe design (alleen nog voor de desktop versie van de site, mobiel volgt nog)

Ik ondersteun met het nieuwe design Firefox, Opera, Safari (ook iOS), Chrome (ook Android) en de standaard Android browser. Internet Explorer wordt volledig ondersteund vanaf versie 9. In IE8 zou alles wel moeten werken, maar ziet e.e.a. er wat minder gelikt uit. Ik zal waarschijnlijk ook niet veel energie steken in IE8 specifieke problemen. De site is niet getest in IE7 of lager. Wat betreft Windows telefoons en tablets kan ik alleen Windows Phone 8 met IE10 testen en ondersteunen.

Ik ben vooral benieuwd naar problemen en bugs, die bv. wellicht alleen in bepaalde browsers voorkomen. Ik ben natuurlijk ook wel benieuwd naar wat jullie er van vinden, maar ik vraag je wel om eerst even rustig je mening te vormen. Vooral als je van jezelf weet dat je niet zo van verandering houdt, voegt het niet veel toe om gelijk te gaan roepen hoe slecht het allemaal wel niet is. Kritiek mag natuurlijk, ik heb het vast niet iedereen naar de zin gemaakt maar probeer het een beetje opbouwend te doen.

Succes met testen, en bedankt alvast voor alle feedback. Hopelijk kunnen we voor het eind van de maand helemaal over op het nieuwe design, afhankelijk van hoeveel problemen jullie tegen komen natuurlijk

Wat betreft de smileys alvast het volgende. Ik verwacht veel kritiek/teleurgestelde reacties op de nieuwe set aan smileys. Ik vind ze zelf ook net iets minder leuk en grappig dan de huidige. Punt is echter dat dit design weer zeker 5 jaar mee moet, en ik het vanuit dat oogpunt belangrijk vindt dat we scherpe, hoge resolutie smileys/emoticons kunnen tonen. Nu zie je op schermen met een hoge pixeldichtheid (wat Apple bv. "retina" noemt) dat de smileys er een stuk lelijker en korreliger uit zien dan de rest van de site. Als we over 2 jaar allemaal scherpe schermen hebben zal dit verschil steeds duidelijker worden.

De keuze voor nieuwe smileys staat wat mij betreft om deze redenen vast. Dit is wat mij betreft het moment om over te stappen. Binnen deze voorwaarden zijn de nieuwe smileys de beste die ik kon vinden, die ook het meest leken op wat we al hadden, en die ik zelf best leuk vind. Mocht iemand een betere set aan smileys vinden (afmetingen minstens 40x40) dan is dat wat mij betreft nog wel bespreekbaar. Als je denkt, wat een flauwekul, die smileys zien er nog prima uit op mijn scherm, dan kan dat natuurlijk maar dan zijn we het gewoon oneens

Ohja, er verdwijnen ook enkele smileys. Je moet dat denken aan exotische smileys als de teleurgestelde cheerleader enzo. Zo lang het nieuwe ontwerp "in beta" is kun je in nieuwe berichten deze smileys nog gewoon gebruiken, als we straks helemaal over zijn niet meer. In oude berichten blijven deze smileys wel zichtbaar.

Onweerwolf
Eerste indruk: ziet er zeer gelikt uit.

Onweerwolf
Wat me wel meteen opvalt is dat de breedte van het forum niet aansluit bij de breedte van de headers en het topic-overzicht en dat het forum links uitgelijnd is wat resulteert in een groter wit vlak rechts dan links.

Ter verduidelijking: eigenlijk zou het forum uitgelijnd moeten worden tot in het rode vlak.

http://puu.sh/6bvoe.png

Behoorlijk wennen, maar eerste indruk is positief. En ik ben Interaction Designer, en heel kritisch, dus dat zegt wat. Wellicht later commentaar, eerst even uitproberen.

Je hebt wel heel hard een nieuw logo nodig overigens.

Onweerwolf schreef:
Wat me wel meteen opvalt is dat de breedte van het forum niet aansluit bij de breedte van de headers en het topic-overzicht en dat het forum links uitgelijnd is wat resulteert in een groter wit vlak rechts dan links.

Ter verduidelijking: eigenlijk zou het forum uitgelijnd moeten worden tot in het rode vlak.

(afbeelding)

dat is m.i. te breed, niet fijn voor de leesbaarheid

inquestos schreef:
Behoorlijk wennen, maar eerste indruk is positief. En ik ben Interaction Designer, en heel kritisch, dus dat zegt wat. Wellicht later commentaar, eerst even uitproberen.

Je hebt wel heel hard een nieuw logo nodig overigens.

Heb ik overwogen, maar voor de herkenbaarheid/traditie toch maar niet gedaan

Onweerwolf
Jordy schreef:
(quote)

dat is m.i. te breed, niet fijn voor de leesbaarheid

Meen je dat nou? Het zou m.i. de leesbaarheid juist ten goede komen. Het forum is echt heel erg smal nu.

Maar als je het forum niet breder wilt hebben zou ik op z'n minst de boel centreren, nu staat het links in beeld en dat ziet er wel erg raar uit.

Onder mijn eigen profiel --> Tab Meningen zie ik links dit staan:
<<<<<<< HEAD
=======
>>>>>>> develop

Onweerwolf schreef:
(quote)

Meen je dat nou? Het zou m.i. de leesbaarheid juist ten goede komen. Het forum is echt heel erg smal nu.

Maar als je het forum niet breder wilt hebben zou ik op z'n minst de boel centreren, nu staat het links in beeld en dat ziet er wel erg raar uit.

De designer en ik vinden dit het mooist, en heb er op MovieMeter ook niemand over gehoord volgens mij. Het is gemodelleerd naar de bekende en veel gebruikte Disquss plugin die op heel veel sites gebruikt wordt, waar de discussie ook links gecentreerd staat.

JoostBo schreef:
Onder mijn eigen profiel --> Tab Meningen zie ik links dit staan:
<<<<<<< HEAD
=======
>>>>>>> develop

bedankt, ga ik even naar kijken

Onweerwolf
Jordy schreef:
(quote)

De designer en ik vinden dit het mooist, en heb er op MovieMeter ook niemand over gehoord volgens mij. Het is gemodelleerd naar de bekende en veel gebruikte Disquss plugin die op heel veel sites gebruikt wordt, waar de discussie ook links gecentreerd staat.

Onbegrijpelijk. Ik vind het design er voor de rest fris en picobello uitzien maar dit issue is toch echt wel een esthetische misser van formaat.

Had zoals gezegd niet verwacht dat het nieuwe design iedereen voor de volle 100% in de smaak vallen

Onweerwolf
Heb je ook een link naar een ander forum waarop dit ook zo wordt gedaan?

Misschien dat ik daar later nog op terug kom. Nu druk genoeg met bugmeldingen e.d.

Ponty Mython
Even wennen, maar het ziet er professioneel uit. Alleen jammer dat we nog steeds gebruik maken van zo'n klein formaat avatar. Gezien de ruimte die je rechts over hebt, zou een groter formaat best te realiseren moeten zijn. 120x120 bv.

Onweerwolf schreef:

(afbeelding)

Eens. Gevoelsmatig klopt het gewoon niet.

Begrijp ik uit je commentaar dat MovieMeter leidend is wat betreft commentaar over het nieuwe design, Jordy? Want omdat er op MovieMeter geen commentaar over is geleverd, wil niet zeggen dat het voor iedereen een goede keuze is (wat nu blijkt).

Ponty Mython
Is het trouwens niet mogelijk om in het nieuwe design afbeeldingen mee te nemen in een quote? Nu zie ik alleen '(afbeelding)' staan, waardoor je alsnog terug moet scrollen naar het originele bericht.

Nee dat is zeker niet het argument. Als er goede opbouwende argumenten gegeven worden dan sta ik daar voor open. Dus niet "ik zou het mooier vinden als..."

Ik vind het natuurlijk leuk om te horen wat iedereen er van vind, en begrijp dat er ook mensen zullen zijn die het niet mooi vinden, maar we gaan hier niet met z'n allen democratisch besluiten hoe het nieuwe design er uit komt te zien.

Ponty Mython schreef:
Is het trouwens niet mogelijk om in het nieuwe design afbeeldingen mee te nemen in een quote? Nu zie ik alleen '(afbeelding)' staan, waardoor je alsnog terug moet scrollen naar het originele bericht.

Ja dat blijft zo, was in het oude design ook zo

Eerste associatie: Free Record Shop met dat blauw en zwart?

- Kleuren en opmaak: Pagina's zijn nu wel erg wit. Op een desktop-pc is dat niet heel fijn voor de ogen. Vond de oude matte lichtblauwe achtergrond in dat opzicht rustiger. Ook had bijvoorbeeld de voorpagina veel meer overzicht. Alle functies waren in een oogopslag zichtbaar. Ik moest nu even zoeken waar het knopje staat om een album toe te voegen. Maar dat zal wel wennen in de toekomst.
Wat is verder alles groot! Op de voorpagina schreeuwt een nieuw album en de nr1. rotatielijst om aandacht met grote dikgedrukte letters.
Verder zijn de diverse knoppen in het menu ook groot. Vast fijn op pretmachines zoals tablets waar je met je dikke vingers al snel een verkeerd knopje indrukt. En ach, het is waarschijnlijk ook de mode. Zie de websites van NRC en Tweakers die ook op deze wijze vernieuwd zijn.

- Op mijn profielpagina is mijn avatar niet meer afgebeeld. Is dat omdat het aantal pixels te klein is?

- Verder: veel dingen werken goed. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat de zoekbalk bovenin sneller albums laat. Dat is fijn!

EDIT: Als ik hieronder druk op 'voorbeeld' zijn de smileys niet zichtbaar in het bericht.

Jordy schreef:
Nee dat is zeker niet het argument. Als er goede opbouwende argumenten gegeven worden dan sta ik daar voor open. Dus niet "ik zou het mooier vinden als..."
Persoonlijk vind ik het vooral raar dat het forum wel helemaal uitgelijnd is, maar de berichten dus niet.

Zie http://www.musicmeter.nl/forum/4

Ik snap het leesbaarheidsargument en ik vraag me af of het de leesbaarheid ten goede komt als je het helemaal uit gaat lijnen, maar wellicht dat je er andere informatie kunt weergeven? Bijvoorbeeld een mooie last.fm-plugin?

Ponty Mython
Is die lege ruimte naast de commentaren niet bedoeld voor toekomstige, meescrollende reclamebanners? Want dan zou ik die keuze wel begrijpen.

chevy93 schreef:
(quote)
Persoonlijk vind ik het vooral raar dat het forum wel helemaal uitgelijnd is, maar de berichten dus niet.

Zie http://www.musicmeter.nl/forum/4

waarom is dat precies raar? de gehele site is volledige uitgelijnd, behalve waar dat (in de mening van mij en de designer) niet fijn zou lezen

JoostBo schreef:
Kleuren en opmaak: Pagina's zijn nu wel erg wit. Op een desktop-pc is dat niet heel fijn voor de ogen.

Heb je dat probleem op Google ook?

Dat smileys missen in het voorbeeld is inderdaad een bug, zal ik naar kijken

Ponty Mython
Jordy schreef:
(quote)

Heb je dat probleem op Google ook?

Google is geen forum waar je lange tijd naar moet kijken.

Onweerwolf schreef:
Heb je ook een link naar een ander forum waarop dit ook zo wordt gedaan?

Tweakers bijvoorbeeld, en zo zijn er duizenden websites. Niet dat dat de reden is, de reden dat hier voor gekozen is, is dat deze breedte m.i. het prettigst leest, en dat links uitlijnen m.i. het mooist is.

Ponty Mython schreef:
Is die lege ruimte naast de commentaren niet bedoeld voor toekomstige, meescrollende reclamebanners? Want dan zou ik die keuze wel begrijpen.

Wie weet. Maar die is daar niet voor bedoeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:58 uur

geplaatst: vandaag om 20:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.