MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
Ponty Mython
92. Nee, deze doet t m niet voor mij. Beetje saai. Ik verkies het origineel boven deze cover, hoe cheesy en typisch jaren '80 die dan ook mag zijn.

91. Grappig nummer, beetje chiptune-achtig. Duurt ook niet al te lang.

90. Music Sounds Better With You is zo'n nummer die je 100x kan horen, maar nooit verveelt.

89. Ook maar even het origineel beluisterd ter vergelijking, en de remix is idd meer mijn smaak, al ben ik geen fan van de vocals.

Ik wist niet eens dat Sunglasses At Night een cover was, dat origineel hoor ik nu voor het eerst. Geweldig nummer in ieder geval die van Tiga & Zyntherius, ook best bijzonder dat dat toen een hitje was.

92. Tiga & Zyntherius - Jaaa, fijne classic! Origineel is ook leuk trouwens.

91. Slagsmålsklubben - Wat mooi dat je deze Zweedse culthelden in je lijst hebt. Was vroeger een ding binnen mijn vriendengroep van de middelbare school. Heb ze toen ook nog live gezien, hilarisch. Een stuk of vijf hele witte nerds achter een shitload aan apparatuur. Het zag eruit alsof ze voor het eerst in de buitenwereld waren. Nu ik het voor eerst in jaren weer hoor, moet ik wel zeggen dat het niet zo goed de tand des tijds heeft overleefd.

90. Stardust - Wat Ponty Mython zegt.

89. Younger Brother - Deze stijl kan ik niet zoveel mee.

Dim schreef:
91. Slagsmålsklubben - Övningsköra

Die heb ik dit jaar nog voor de ladder genomineerd! Was natuurlijk kansloos. Leuke clip ook inderdaad.

Dim
Bedankt voor de reacties. Leuk dat er meegelezen en -geluisterd wordt.

88. Glenn Morrison - Jade Garden (Colin Benders Extended Dream Mix)
De nummer-88 lijkt me een prima nummer voor de (luie) zondag, al gebeurt er, ondanks de term "dream mix" genoeg om je wakker te houden. Fijn lang uitgesponnen keyboardthema.

87. Snap! - Exterminate
Als ik alle dancenummers die ik ooit leuk vond in een lijst zou zetten, dan kon ik makkelijk een Dance Top 1000 presenteren, en de 90's zouden oververtegenwoordigd zijn. In deze top 100 zullen maar mondjesmaat de grote top-40-hits uit dat decennium aan bod komen, maar voor Snap! maak ik graag een uitzondering. Deze Duitse act kan met recht een hitmachine genoemd worden: elfmaal achtereen in de top-10, waarvan tweemaal op #1. Uiteindelijk heb ik gekozen voor dit nummer, waarvan in de cassettesingle nog heb, en waar het eveneens geweldige Ex-Terminator, met leuke computergeluidjes, als B-kantje is opgenomen. Niki Haris is de zangeres, ze moest alweer snel het veld ruimen (of deed dat uit eigen beweging); in elk geval hielden zangeressen bij Snap! nooit lang stand.

86. Underworld - Moaner
Van het meesterlijke album Beaucoup Fish is vooral Push Upstairs een zeer populaire track, maar deze stamper doet daar niet veel voor onder. Verscheen overigens al een paar jaar daarvoor op de soundtrack van Batman & Robin.

85. Audio Bullys - Snake
"Got this feeling in my head, it won't go away". Ja, ook dit is een toepasselijk zondagsplaatje. Heb het album Ego War grijsgedraaid in mijn studententijd; naast deze zijn ook We Don't Care en Real Life nog altijd bijzonder fijne nummers.

88. Heeft een beetje een James Holden vibe, kan er wel naar luisteren
87. Ik ben mijn lijst nog aan het samenstellen en zat te twijfelen tussen deze en het geijkte 'the power', Exterminate zet ik ook wat makkelijker op, The Power heeft wel die briljante intro met de Russische tekst.
86. Mja, merk bij Underworld vaak andere nummers goed vind dan de meeste mensen, deze doet het niet zo voor mij.
85. Is wel zo'n nummer waar er geen twee van zijn, grappig genoeg heel lang niet gehoord.

Ponty Mython
88. Fijne regenachtige zondagmuziek inderdaad. Ik vind dit wel tof. 8.5/10

87. Prima old school dancetrack. Kekke breakbeats en Oosterse fluitjes. De OSC2 mix vind ik nog net wat leuker. 7.5/10

86. Om de één of andere reden hebben veel mensen een afkeer van deze track, maar ik vind het een leuk nummer. Heerlijk schurende synths en vervormde beats. De Relentless Legs Mix is ook tof. 8/10

85. Nooit echt iets met de Audio Bullys gehad, maar dit is wel één van de leukere tracks. 7/10

Hej Dim

88: mooie trip met fijne chill klanken, wist niet dat kyteman remixen maakt

87: Deze had ik op cd maxi, 1 van de lekkerste Snaps, hoewel Do you see the light ook enorm lekkel grooved

86: Beacoup Fish is mijn favo album van Underworld, de openingstrack Cups is geniaal! Deze moaner treetje lager in beleving

85: Hoe Brits kan dance zijn? Audio Bully,s geven antwoord, geinig

Val nu pas in maar 90: Stardust mag veel hoger hoor, wateenplaat! Helemaal goed deze track

Dim
84. Klangkarussell - Sonnentanz
Uitgekomen in een tijd (en qua seizoen niet in de zomer trouwens, het stond in april 2013 op #1 in ons land) dat je helemaal doodgegooid werd met dit soort deuntjes, maar deze komt nog altijd bijzonder lekker binnen, en ook wat de Oostenrijkers daarna produceerden, kon ik meestal wel waarderen, vooral het nummer Time zet ik nog regelmatig op. Voor beide nummers geldt: niet bijzonder creatief, geen floorfiller, maar toch zeer aangenaam.

83. Reverend and the Makers - Bassline
Craving for Friday's high, all the people want b-b-bassline. Hoe kun je een feestje beter beginnen dan met deze plaat? Uitgegroeid tot een klassieker in de PreParty van de Verrukkelijke 500 van Orinoco Radio en reken maar dat deze ook dit jaar weer voorbijkomt.

82. Crystal Castles feat. Robert Smith - Not In Love
Zeer interessante en mysterieuze formatie, dat Crystal Castles, dat ik al meerdere malen zag voorbijkomen in eerder gepubliceerde lijstjes alhier. Lekker, die donkere sfeer, die ze ook tentoonspreiden via de indrukwekkende albumhoezen. Heb gekozen voor de samenwerking met Robert Smith, uiteraard de zanger van The Cure, en laat dat nu één van mijn favoriete bands zijn.

81. Pendulum - Another Planet
Bij de heruitgave van Hold Your Colour moest dit nummer het veld ruimen, en dat vond ik meer dan jammer, zeker omdat dit qua sfeer en tekst zo'n perfecte albumafsluiter is.

84: geweldig leuk zomers deuntje, op mijn vorige werk (wit bruingroen zaak)zette ik deze plaat altijd op om de laagte in speakers te kunnen laten horen aan de klanten, knikkende hoofdjes in de hele tent op zaterdagmiddag.

83: jaaaaaaa wat een klassieker op Orinocoradio al jaren, nergens anders hoor je deze uptempo knal hitradioplaat die de juiste energie geeft op de stream, Positive Vibes

82: De welbekende jankerige Cure stem van dhr Smith met scherpe Crystal Castles synths, bijzonder combi, bijzonder en uniek plaatje

81: Oef tja dis veel herrie met teveel prikkels voor mijn tere oren, wordt hier niet echt blij van

Ponty Mython
84. Ach ja, het zomerse dancenummer wat is opgebouwd uit onbewerkte loops, geript van een sample cd. Daar was toen nog een hele 'rel' over. Blijft toch een prima nummer, loops of niet.

83. Nooit van gehoord maar best okee. Zelfs de zang is te pruimen.

82. Uit welke smoezelige bar hebben ze deze zanger vandaan gehaald? Grapje natuurlijk. Ook best aardig, al vind ik zijn samenwerking met Paul Hartnoll (Orbital) leuker.

81. Dan kies je net het nummer waar ik niet zoveel aan vind! Ik hou meer van gestroomlijnde d&b, dan de variant die alle kanten op vliegt. Lekkere beats, maar Ik vind de melodie heel irritant.

88. Glenn Morrison - Fijne ontdekking dit! Lekker dromerige house.

87. Snap! - Dit klinkt mij iets te gedateerd. Heb sowieso niet zoveel met die 90s dance. Meer nostalgie dan dat ik het echt goed vind.

86. Underworld - De afgelopen jaren steeds meer moois uit hun discografie aan het ontdekken, kende ze vroeger alleen van Born Slippy. Deze track vind ik dan net wat minder, beetje te snel/druk voor mij.

85. Audio Bullys - Kende alleen We Don't Care van hun, die vond ik altijd wel geinig. Denk niet dat ik ooit fan van ze ga worden, daar brengt dit nummer geen verandering in.

84. Klangkarussell - Volgens mij is dit het nummer waar Bakermat zijn hele carrière op gebaseerd heeft Dan vind ik deze een stuk leuker, heeft ook wel sentimentele waarde door feestjes van vroeger.

83. Reverend and the Makers - Zo, die gaan er even met gestrekt been in aan het begin van het nummer. Voor mij is deze groep toch een beetje een eendagsvlieg. Heavyweight Champion of the World en The State of Things van het debuutalbum grijsgedraaid, deze vind ik niet zo denderend.

82. Crystal Castles - Geweldig nummer! Een van de hoogtepunten uit hun discografie, waar ook een hoop herrie in is te vinden.

81. Pendulum - Doe mij maar andere tracks van Hold Your Colour, zoals het titelnummer. Sluit mij aan bij Ponty Mython.

Dim
80. Fischerspooner - Emerge
Na een lange werkdag zit er niet veel meer energie in mij, maar het tekort wordt weer aangevuld met deze fijne electroclash. Warren Fischer en Casey Spooner bedachten dat hun achternamen achter elkaar geplaatst wel een goed idee zou zijn en inderdaad, het klinkt zoals je bij zo'n naam verwacht.

79. Chemical Brothers - Galvanize
We blijven op de dansvloer, deze oosterse beats zijn toch onweerstaanbaar - pauzemomentje na een minuut of 4 en dan er even later lekker nog een keer genadeloos inknallen, heerlijk. Mooi rustig afgebouwd en in een goede set perfect naar een nieuw nummer te mixen. Van het verder toch enigszins tegenvallende Push The Button - al was de het op het eerste gehoor op een Metallica-remix lijkende The Big Jump wel een erg prettig nummertje.

78. Black Strobe - Italian Fireflies
Als je dit draait op de dansvloer, dan is de teleurstelling groot na 2:30, maar gelukkig van korte duur, omdat na enkele seconden stilte deze stuwende house gewoon weer lekker doorgaat. Goed gekozen naam weer; je bedenkt er zo een stroboscoop bij. Ik zag dat er ook een "second date remix" van dit nummer bestond; als je dit op je tweede date ten gehore brengt, ben je wel erg zeker van je zaak.

77. Usura - Open Your Mind
Terug naar de 90's met deze heerlijke spin-off; in 1993 haalde het net niet de top-10.

Galvanize blijft the bomb.

Ponty Mython
80. Ondertussen ook wel een classic electro track dit. Heerlijk nummer.

79. Destijds vond ik Galvanize een dieptepunt in het oeuvre van de Chems, maar vandaag de dag hebben ze veel slechtere tracks op hun naam staan. Het doet me echter nog steeds niks.

78. Ook een leuke electro track. Doet me denken aan het geluid van Harold Faltermeyer (Top Gun, Beverly Hills Cop) en het zal er ongetwijfeld door geïnspireerd zijn.

77. Lekker nostalgisch, al klinkt het wel iets te outdated nu. Sommige muziek is tijdloos, deze helaas niet.

77: Simple Minds in the mix, geniale sample en zo goed gedaan, dikke 9

79: wat gebeurt er veel in deze plaat, het drammerige “push the button” klinkt zowel hoopvol als imminent, dus ook angstaanjagend, omg als ie maar niet drukt... Spannende Energie

80. Fischerspooner - Wat softere electro dan de eerdere electro tracks in de lijst en dat bevalt goed! Lekkere melodie en sfeer.

79. The Chemical Brothers - Blijft een fijne classic.

78. Black Strobe - Klinkt in het begin wel leuk, maar er zit een spanning in die niet wordt ingelost naar mijn mening.

77. Usura - Leunt iets teveel op de Simple Minds sample, maar toch wel leuke track.

Galvanize blijft een bazentrack, de rest iets minder mijn smaak.

Dim
76. MSTRKRFT - Work On You
Tegenwoordig maakt MSTRKRFT lelijke, bonkige house, maar in 2006 was dat heel anders, toen ze nog op Daft Punk leken; de LP The Looks is een lust voor het oor.

75. Pendulum - Slam
En daar zijn onze Australische drum-n-bass-vrienden alweer. Zelfde album; dit keer met de track direct na de toffe prelude. Dit album heb ik veel gedraaid; de samenwerking met Freestylers en de samples uit de Willy Wonka-film vind ik ook erg geslaagd.

74. LCD Soundsystem - Daft Punk Is Playing at My House
Zei daar iemand Daft Punk? We zijn bij dezen allemaal jaloers op James Murphy, want Daft Punk in je huis, wie wil dat nou niet?

73. Gregory Porter - Liquid Spirit (Claptone Remix)
Als jazzy zanger niet zo interessant, maar deze remix is zo lekker, een soort van St.-Germain-vibeje.

Dim schreef:
80. Fischerspooner - Emerge
Na een lange werkdag zit er niet veel meer energie in mij, maar het tekort wordt weer aangevuld met deze fijne electroclash. Warren Fischer en Casey Spooner bedachten dat hun achternamen achter elkaar geplaatst wel een goed idee zou zijn en inderdaad, het klinkt zoals je bij zo'n naam verwacht.

En daar is ook nog een mooie mashup van die zelfs mijn (algemene) top 100 heeft gehaald!

Ponty Mython
76. Daft punk heeft toch wel een wat ander geluid, maar niettemin een leuk nummer.

75. Eén van de beste nummers van Hold Your Colour. Leuk dat ze in deze video ook de Prelude erbij hebben gedaan, welk voor een prima intro zorgt.

74. Nooit begrepen waarom deze band destijds zo de hemel in werd geprezen. DP Is Playing At My House is best aardig, maar een echte ontlading blijft uit. Het kabbelt (te) rustig voort tot het einde.

73. Prima track, goede opbouw. Die jazzy house vibes zijn sowieso wel tof.

Dim
Dubbele Dance Dosis Deze Donderdag!

72. Miss Kittin - Requiem for a hit
Ronduit een foute track, maar wel een dansvloerkneiter, met deze pompende sound. En een geniaal chillmoment halverwege.

71. Chemical Brothers - Block Rockin Beats
Muziekzender TMF zond natuurlijk heel veel pulp uit, maar had wel een enorm fijne herkenningstune. Van alle beats die de brothers op hun eerste albums ten gehore brachten, is dit toch wel de hardste.

70. The Presets - My People
Net als Pendulum afkomstig uit Australië. Weer zo'n nummer dat er zo heerlijk inknalt en het gevoel van samenzijn op de dansvloer bevordert. Ja, niet echt handig in deze tijden...De aanleiding is trouwens een stuk minder aangenaam, want Julian Hamilton schreef dit over opgesloten immigranten.

69. Leftfield - Universal Everything
Leftfield heeft met Leftism één van de beste danceplaten uit de 90's op haar naam staan, maar de nummer 69 komt van het wat recentere Alternative Light Source (2015). Paul Daley doet daar niet meer mee en dat is te horen, maar er staan me een paar vette tracks op, waar deze dan weer de topper van is. Fenomenale opbouw, en het lekkerst voor het laatst bewaard (5:30!).

Ponty Mython
72. Lekker simpel in opzet, maar ik vind het niks. Die eenvoud deed Simian Mobile Disco toch wat beter op hun debuutalbum Attack Decay Sustain Release.

71. Je hebt een vergissing gemaakt. Dit meesterwerk hoort op nummer 1, niet op nummer 71.

70. Soort kruising tussen EDM en rock. Niet echt mijn ding.

69. ALS is een kneitervette plaat en Universal Everything een kneitervet nummer.

Miss Kittin

Dan ben ik benieuwd of we nog iets van perzikken gaan leren.

76. MSTRKRFT - Lekkere electro track. Vroeger ook veel naar hen geluisterd, maar deze track kende ik nog niet.

75. Pendulum - Helemaap top deze track van Hold Your Colour, classic.

74. LCD Soundsystem - En wederom een lekkere classic. LCD Soundsystem

73. Gregory Porter - Dit is mij wat te cheesy. Ik hoor liever deze van Claptone: Claptone - Cream

72. Miss Kittin - Sorry, maar die vocals werken echt op mijn zenuwen.

71. Chemical Brothers - Ze hebben een paar ontzettende bangers, deze is wat minder vind ik.

70. The Presets - Ik denk dat wij wel een beetje dezelfde electro fase hebben doorgemaakt, wederom een electro act die ik ken van vroeger. Krijg een nostalgisch gevoel van deze muziek

69. Leftfield - Lekker voortstuwende track, dit wil ik wel in een club horen. Episch einde idd.

Dim
Afgelopen zaterdagochtend had ik tijdens mijn shift voor de Verrukkelijke 500 zowaar electronica in de lijst: Faithless en The Knife. Eerstgenoemde heeft deze top 100 niet gehaald, de ander komt nog, maar niet vandaag.

68. Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl
Daar zijn de brothers alweer, met hun bekendste hit en eerste (en enige?) top-40-notering in Nederland eind jaren '90. Blijft een ultrafijne floorfiller. Op de verjaardagseditie van het album Surrender staat overigens ook een erg toffe versie van Soulwax.

67. The Prodigy - Smack My Bitch Up
Meteen nog een 90's-anthem erachteraan. Bekend en berucht vanwege de videoclip, maar het heeft uiteraard de lijst gehaald vanwege de moddervette bas.

66. Bloc Party & Peaches - Helicopter (Weird Science Remix)
Zei iemand daar perziken? Kele Okerekes stem past ook prima bij een electrotrack; en dit is wel de gaafste remix die van Helicopter werd gemaakt, met medewerking van Steve Aoki. Hiermee overigens opnieuw een track die niet op Spotify staat.

65. Moderat - Running
Ik houd niet van hardlopen, maar zou ik gedwongen worden, dan zou ik deze op de oortjes zetten. Enorm fijn ritme, en een magnifieke laatste minuut.

Vette remix inderdaad!

Heerlijke drop! Hey Boy Hey Girl en Running zijn goud, Smack My Bitch Up ook lekker.

Lekkere plaatjes hoor Dim!

Dim
64. M83 - Couleurs
M83 is een heerlijk veelzijdig collectief. Op dit nummer gaat het meteen los en kun je minutenlang genieten van een heerlijke trip, waarbij je je zowel op elk afzonderlijk muzikaal effect kunt richten als op het geheel. Alleen een beetje jammer dat het tegen het einde een beetje inzakt. Jori Hulkkonen, die we al op nummer 92 zagen met Tiga, heeft hier ook een remix van gemaakt, maar dat had hij net zo goed kunnen laten.

63. The Prodigy - Out Of Space
De link hierboven verwijst naar de singleversie (of "radio edit" zo u wilt), die ik verkies boven de albumversie. Onvervalste oldskool-Prodigy met een absolute floorfiller - zeker wanneer de DJ van dienst eerst een (fragment van) Max Romeo's Chase The Devil, waar de sample vandaan komt, draait en je even kunt opwarmen voor het echte werk.

62. Linea Aspera - Eviction
Even fijn jezelf onderdompelen in melancholie met deze darkwave. Van Linea Aspera verscheen zowaar recent nieuw materiaal, maar hun beste werk is zonder twijfel hun LP uit 2012.

61. Boxed In - Jist
Heerlijke sfeermaker, waar je als vanzelf "drop the pressure" bij gaat zingen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:59 uur

geplaatst: vandaag om 01:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.