MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
Het is eigenlijk ook niet zo'n opvallend nummer, maar het klopt wel van alle kanten. Voor mij ook wel een kandidaat voor de lijst.

Water Jump is ook vet, maar Drone Logic vind ik nog net iets beter. Maar hoe dan ook tof dat Avery hier voorbij komt. Toffe producer.

Oxia - Domino heb ik destijds helemaal grijsgedraaid, maar ik kwam er destijds wel achter dat het wel erg veel lijkt op Eve By Day van Patrick Chardronnet, een net iets oudere track. Maar ja, beter goed gejat dan slecht bedacht.

Het is dat ik geen tijd heb voor een lijstje, maar bij mij zou Rej ook in de bovenste regionen staan. Misschien eigenlijk maar goed dat ik geen tijd heb, tegen de tijd dat het mijn beurt is is de helft van mijn favorieten waarschijnlijk al langs gekomen

Daar zijn we weer, de laatste update! Ik gooi mijn top 10 er in 1 keer op vandaag. Ook deze week weer elektronische uitvallers, dus ook in mijn top 10, puur omdat ik de niet-dance kant van elektronische muziek vaak stukken spannender en mooier vind. Zelfs mijn nummer 1 is een twijfelgeval wel of niet dansbaar genoeg, ik heb hem er toch maar uitgelaten:

9. Aphex Twin - Xtal
6. Boards of Canada - Everything You Do is a Balloon
5. Kashiwa Daisuke - Stella
1. Gridlock - Chrometaphor

-----

10. Dryft - Capsize Ctrl

Een om er even goed in te komen. Ik wilde eigenlijk ook tracks van Clubroot en Kryptic Minds erin, maar die zijn net iets te dark en uitgesponnen om voor Dance door te kunnen. Deze kan net. Ik kan een goede opbouw waarderen, in deze track meer dan geweldig. Dus niet meteen voetjes van de vloer, maar je moet er even 3 minuten op wachten. Wat daarna vervolgens openbarst, na die stilte is zo oorbetoverend bloedmooi dat ik er niet aan voorbij kan. Hoe je hier op danst is aan jou, maar ik ga helemaal los bij het horen van diepe bassen en prachtige tonen. Met 15 stemmen redelijk onbekend, maar met een gemiddelde van nu 4,33 niet ondergewaardeerd op deze site. Mogelijk een mooie ontdekking voor enkelen. Het gehele album is meer dan prachtig, dus ken je die niet: ga ervoor! Je zult geen spijt krijgen.

9. Yagya - Rigning Níu

Ik heb even het meest dansbare nummertje gepakt van deze cd. Ik wil deze er graag in hebben, omdat deze al jaren een belangrijke plek heeft. Bij nagenoeg alle momenten van stress pak ik terug op deze geweldige plaat. Deze dubtechno plaat stemt af op je hartslag en ademhaling en weet mij keer op keer rustig te krijgen. Ik heb mijn scriptie geschreven op letterlijk minimaal 30 keer het album repeat. Daarnaast heb ik één van mijn goede vrienden ontmoet via dit album. Ik wilde deze cd kopen, maar de bedragen lagen zeer hoog. Dus ik goed zoeken, kom ik erachter dat de hoes is ontworpen door een Groninger! Laat ik daar nou ook net wonen, dus ik hem mailen. Deze gast, Rutger, geeft aan dat hij nog wel een stapeltje heeft liggen en voor een reep chocolade mocht ik één komen ophalen. Sinds die ontmoeting zijn we bevriend, mooi hoe zoiets kan lopen. Toen ik las dat Yagya naar Utrecht kwam om op te treden heb ik dus niet geaarzeld, meteen een kaartje gekocht! Ik bleek 1 van de 8 personen te zijn die dat dacht! De hele ruimte, het was een soort soosgebouw, was en bleef leeg die avond. Maar wat heb ik staan genieten en ook staan dansen op de prachtige tonen die deze geluidstovenaar uit de speakers wist te toveren. Luister niet alleen deze track, maar het gehele album, zeer de moeite waard. Luister ook de albums Sleepygirls en Rhythm of Snow van hem, geweldig mooi. Yagya staat ook op deze mixplaat van Joris Voorn: Joris Voorn - Balance 014 (2009)

8. Mylo – Drop The Pressure

Deze kwam ook in de voorgaande lijst voorbij en ook ik kan er niet omheen. Dit is één van de meest dansbare, lekkerste danstracks ooit gemaakt. Afkomstig van het geweldige album Destroy Rock & Roll uit 2004 wat van mij de volle score krijgt. Het lekkerste vind ik die stem die overgaat in die gitaar of synth. Op elk feestje gegarandeerd succes met deze plaat, wat zou ik deze graag nog eens live meemaken! Elke keer weer kippenvel als ik dit korte filmpje zie: Mylo - Drop The Pressure (Live)

7. Daft Punk – Aerodynamic

Met deze track is het allemaal begonnen! Mijn liefde voor muziek is hier ontsproten. Ik was als klein jongentje vaak te vinden in de plaatselijke platenzaak. De meeste keren om deze cd op de koptelefoon te kunnen beluisteren. Ik weet nog dat ik zwaar onder de indruk was van die gitaarpartij, vooral die hoge tonen die tot me spraken in een taal die ik nog niet kende. Week op week terug om die zwarte cd met de bandnaam weer uit de rekken te halen, tot ik het kon kopen van mijn verdiensten als krantenjongen. Tot op heden zet ik dit album vaak aan, tracks als Harder, Better, Faster, Stronger en One More Time hebben een diepe indruk op me achtergelaten. Ik moet zeggen dat ik Da Funk en Around The World misschien momenteel wel iets beter vind nog dan deze, maar vanwege het sentimentele aspect kies ik nu toch voor deze. Ook sick in de Alive 2007 versie: Daft Punk - One More Time / Aerodynamic ALIVE 2007

6. Darkside – Golden Arrow

Het beste concert uit mijn leven was Darkside in de Gashouder tijdens Pitch. Volledig weggeblazen door de snoeiharde beat, die geweldige gitaarpartijen van Dave Harrington en de prachtige stem van Nicolas Jaar. Daarnaast was het lichtplan perfect en stonden wij op het mooiste plekje, midden vooraan. Ik was daar met mijn beste vrienden en we vielen elkaar letterlijk huilend in de armen, een moment van 100% gelukzaligheid, we werden allen overvallen door emotie. Dit was zó ongelofelijk goed. Op LP of CD komt het naar mijn mening iets minder naar voren, maar ik vergeet die ene avond nooit meer. Ik luister graag de gehele set op Pitchfork Festival: Darkside FULL SET - Pitchfork Music Festival Paris

5. Stephan Bodzin - Wir

Dit album staat hoog in de toplijst Dance op deze site (met een 4,22 gemiddeld) en terecht! Dit is één van de beste elektronische albums ooit gemaakt, vind ik. Sowieso is Stephan Bodzin een absolute baas, hij kan als geen ander alles uit de machines trekken, niet voor niets één van de meest populaire dj’s van de afgelopen jaren. Hij heeft een waslijst aan goede tracks (Luka Leon was ook een kanshebber), maar ik kies toch voor deze. Deze track is geweldig in al zijn facetten, de opbouw, die droge beat, maar vooral die heerlijk diepe lagen en de verspringende tikjes en geluiden. Zo’n track krijgt bijna een eigen identiteit, een karakter. Het geeft je herinneringen van plekken waar je nooit bent geweest, een feestje in je hart en hoofd. Perfect afgewerkt, sexy, opzwepend, troostend, maar vooral heel dansbaar en lekker. Laatst deze man weer gezien in de Gashouder, ik ben fan! Ook de track Birth van dit album is 10/10, hoe daar de ritmes verspringen heb ik werkelijk waar in geen enkele andere track ooit gehoord, subliem! Stephan Bodzin - Birth

4. Pantha du Prince – Lay In A Shimmer

De belletjeshelden, ik heb Pantha zeer hoog zitten. Knap hoe je met unieke instrumenten iets totaal unieks en nieuws kunt creëren. Al vele jaren staat deze track hoog in mijn afspeellijst. Alles klopt in deze track, die heerlijke beat, die diepe tonen en dus die speelse belletjes. Dan die harde en geile snare erbij, gevolgd door een droge, maar perfecte beat. Achterlangs lopen nog wat percussiegeluiden die lastig te duiden zijn, maar het klopt als een bus. Vanaf tweeminuutnogwat een geweldige opbouw in bass en belletjes, toewerkend naar het heerlijke terugbrengen van die onvergetelijke beat. Zo subtiel, zo fijnzinnig, zo dansbaar, ik hou ervan. Ooit live gezien, maar in een theaterzaal waar iedereen zat. Tijdens het tweede of derde nummer ging er één jongen precies vooraan in het midden staan dansen, waarna iedereen volgde. Voor de zitplaatsen weinig ruimte, dus volgepakt volledig uit ons dak staan gaan daar, mooie ervaring! Terechte hoge plek voor deze topper!

3. Minilogue - The Leopard (Extrawelt Remix)

Vanaf de eerste tonen voel je dat dit een speciaal plaatje is. Hemels mooie druppels geluid die het oppervlak beroeren, iets trekt je het water in en terwijl je afdaalt in een onbekende, verborgen wereld vol geheimen laat je alles los wat je kent en wilt. Een mysterieuze, diepe plaat met een ongekend goede basslijn. Die perfecte beat die af en toe heerlijk verspringt, kwaliteit dit. Tadatak! We gaan dieper en dieper tot we halverwege bij een moment van berusting en warmte komen. Het broeit wat, de beat zwengelt weer aan, dat gekke tikje komt er doorheen en dan die heerlijke synth, hoger, hoger, scheller, warmer, de beat harder, sneller, tot het absolute hoogtepunt van deze track: die belletjes/druppels en de drop: man man man. Hoe bedenk je dit, hoe maak je dit, mijn dank is groot!

2. Burial - Loner

Mijn held Burial moet in deze lijst, al valt het te betwisten of dit echt Dance is. Toch vind ik deze track, wat toevallig ook echt mijn favoriet van hem is, dance is. Want, die tempowisselingen, dat middenstuk, ik kan echt niet blijven zitten hoor! En wat zou ik graag dit soort muziek eens live horen! Al is het in een set, dit is toch maximaal diep gaan? Die prachtige stem in combinatie met die zieke synths, ik ga altijd snoeihard uit mijn plaat als ik deze hoor. Volgens mij is er daadwerkelijk niets gemaakt wat hier op lijkt, uniek, magistraal gecomponeerd, prachtige samples, meesterlijk. Niets minder dan adembenemend goed, wat mis ik deze oude Burial! Die break in het midden en dan weer opbouwend naar die belachelijke drop, ik kan oprecht wel janken bij deze track. Er zitten voor zoveel details in, ik beschouw dit bijna meer als kunst dan muziek. Zou zelfs overwegen dit op mijn begrafenis te laten draaien, op 4:20 word ik echt he-le-maal gek, wat is dat geluid toch? Daarna nóg drie schepjes erboven op. Ongelofelijk, wat een track. Misschien moet deze op 1 of…

1. Nathan Fake - The Sky Was Pink (James Holden remix)

Toch deze… Voor mij het absolute hoogtepunt van wat in het genre is voortgebracht. De crème de la crème van de electronische dancescene. Een trip in muziek, uniek in zijn soort en elke luisterbeurt weer garant voor tranen in de ogen en kippenvel. De opbouw, de unieke geluiden, het toewerken naar het geweldige losbarsten van emotie, elke toon is me dierbaar. Ik weet nog dat ik deze live hoorde in Eindhoven, ik spacete daar onvergetelijk hard de pan uit op deze perfecte track. Een van de meest bijzondere momenten van mijn leven, wat bij elke luisterbeurt weer een flashback geeft naar dat gevoel van 100% geluk, vrijheid en liefde. Hoe die hoge toon, een soort hoorn, je door het universum laat vliegen, die beat die versnelt, deze track scoort bij mij de volle score en meer.

-----

Ik wil iedereen bedanken voor het meeluisteren, meelezen en het reageren. Ik draag bij deze graag het stokje over aan Dance Lover die ongetwijfeld met een sterke lijst gaat komen. Ik heb er zin in!

panjoe (moderator)
Weer een pracht van een tiental hoor! Met The Leopard, Loner, Golden Arrow en vooral Rigning Níu die ook tot mijn persoonlijk neusje van de dansende zalm behoren. Sowieso een prachtlijst, waarin ik al veel nummers ontdekt en nog veel nummers te ontdekken heb.

Loner, Drop the Pressure, Golden Arrow, The Sky was Pink & Capsize Ctrl zijn gouden platen.

Het is echt een imponerende lijst geworden; met veel leuke ontdekkingen bovendien. Dank daarvoor Marcel!

Ik zal in de aanloop naar het weekend met een eerste update komen.

Mooi dat er ook wat te ontdekken viel Dance Lover! Leuk om klassiekers en persoonlijke favorieten af te wisselen. Vond het weer veel werk, maar zeker de moeite waard. Na mijn algemene Top 100, de Hiphop top 100 en nu Dance top 100 een nieuw lijstje selecteren. Zit eraan te denken iets te doen met mixalbums, zoals een top zoveel van uitgaven door Fabric, Balance, DJ Kicks, Renaissance, Body Language, Boogy Bytes, Global Underground etc. Benieuwd of daar animo voor is.

Wat mij betreft is daar zeker animo voor! Ik ben zelf in het laatste jaar een mixalbum-luisteraar geworden, dus ik kende al wel een aantal die je hier ook in het topic hebt genoemd, maar daar valt voor mij zeker nog veel te ontdekken, maar zou er ook zeker wat aan kunnen bijdragen.

Verder een hele fijne top 10 waaruit maar weer blijkt hoe erg ik je smaak waardeer. Wir en Golden Arrow zijn twee van mijn absolute favorieten aller tijden. Je zegt dat je nummer 1 de creme de la creme van de dancemuziek is (waar ik zeker in kan komen, geweldig nummer blijft dat van onze vriend Holden) maar eigenlijk bevat je hele top 100 creme de la creme van de dancemuziek.

Ook wat betreft de vorige 10 weer, die track van Helissandur is zo fijn bijvoorbeeld, heerlijk hoe die 10 minuten lang heerlijk voortbeukt. Ik weet bijna zeker dat Patric Baumel deze track draaide op The Gardens of Babylon waar ik deze zomer was, want hij kwam me superbekend voor en ik miste nog één nummer van het festival waar ik dat wauw-gevoel heb (maar geen Shazam bijdehand).

Verder ook geweldig nummer van Max Mohr, komt heel goed tot zijn recht op de mix-cd van John Talabot, wat sowieso een absolute topper is. Ik heb nu alles geluisterd van je lijst qua dancemuziek, komende tijd nog maar even verdiepen in de niet-dance muziek die je er nog bij hebt gegeven in de lijst!

Bedankt voor de mooie lijst, toch gaaf hoe je door zo'n lijst een nummer ontdekt (Max Cooper - Harmonisch Serie) dat by far de meeste gedraaid track werd van de laatste maanden (hij stond geloof ik in mijn top 10 van meest gedraaide nummers in Spotify). Ik kijk uit naar de volgende!

Heel erg leuk om te lezen Snoeperd, dank je wel! Ik ga binnenkort een tijdje reizen, daarna zal ik dat nieuwe topic openen. Tof dat je die track van Cooper zo kunt waarderen, is ook een pareltje!

-SprayIt- schreef:
Heel erg leuk om te lezen Snoeperd, dank je wel! Ik ga binnenkort een tijdje reizen, daarna zal ik dat nieuwe topic openen. Tof dat je die track van Cooper zo kunt waarderen, is ook een pareltje!

Niet met het door mij - in beperkte kring - geventileerde idee aan de haal gaan

Ben al bezig met research! Het vergt wel tijd. Leuke lijst op het einde meer herkenning/verwantschap. Wil er nog wel eens doorheen gaan; moet ongetwijfeld een fikse klus geweest zijn die lijst op te stellen. Eerst 18 muzikaal afronden, lijstmatig en dan de herdraai!

Volgens mij heb ik je dat al eens gevraagd, maar die gozer van de albumhoes van Yagya, is dat dezelfde die die kitsch-hoezen voor Sending Orbs maakt?

GrafGantz schreef:
Volgens mij heb ik je dat al eens gevraagd, maar die gozer van de albumhoes van Yagya, is dat dezelfde die die kitsch-hoezen voor Sending Orbs maakt?

Zeker niet! Hij heeft slechts die hoes gemaakt voor dat label. Daarnaast veel voor oa Noisia. Jij bedoelt die getekende hoezen van Secede en Kettel etc?

Ja, die zijn echt dramatisch. Al heb ik er wel een paar in de kast staan vrees ik ?

GrafGantz schreef:
Ja, die zijn echt dramatisch. Al heb ik er wel een paar in de kast staan vrees ik ?

De muziek ik wel goed, dat scheelt. Ik vind het artwork wel meevallen eigenlijk, heb ze erger gezien. Jij hebt dus geen tijd voor lijstjes, maar wat zou jouw top 3 Dance zijn Graf?

Is toch een lijstje dan, maar een kleintje.

-SprayIt- schreef:
Zelfs mijn nummer 1 is een twijfelgeval wel of niet dansbaar genoeg, ik heb hem er toch maar uitgelaten

"Twijfelgeval". Ik moest grinniken. Ieder zijn/haar recht op wat hij/zij dansbaar vind uiteraard.

top-10

Geweldige #1 en het emotionele in het stukje is heel herkenbaar.

Dryft en Yagya ga ik binnenkort maar eens luisteren. De artiestennamen herken ik wel, de nummers (denk ik) niet.

De rest van de top-10 ook top, buiten Daft Punk (wel oké). Van Burial's EP vind ik dit wel de minste.

Mjuman schreef:

Niet met het door mij - in beperkte kring - geventileerde idee aan de haal gaan

Haha, zeker niet. Als deze er al komt is het of in samenwerking of van jouw hand. Een top 100 en de verschillende series is wel wezenlijk anders dan hetgeen wij bespraken, maar laten we daar nog over PM'en

Teunnis schreef:
(quote)

"Twijfelgeval". Ik moest grinniken. Ieder zijn/haar recht op wat hij/zij dansbaar vind uiteraard.

Haha, ik heb hem net weer beluisterd en nee, hier valt nauwelijks tot niet op te dansen. Terecht terzijde geschoven dus, maar het blijft een indrukwekkende track.

Was er nog vergeten aan toe te voegen dat het inderdaad wel een briljante track is. Gridlock is in korte tijd gegroeid tot mijn favoriete "IDM-artiest".

Zag je score al voor Trace Weet nog dat ik deze artiest ontdekte, ging een wereld voor me open.

Ja alleen het gebruik van IDM als typering is tamelijk loos - zoals alle containerbegrippen die genres typeren. Daarbinnen vallen gewoon de meest uiteenlopende artiesten: van Alva Noto, Amon Tobin, Andy Stott, ATM, Gas, Tim Hecker tot aan William Orbit - enorme verschillen imo. D'r zijn er hier die bijv vinden dat Tobin veel te jazz-achtig is

De meeste platenzaken die een uitgebreid assortiment electronic hebben, werken ook niet met dergelijke typeringen als (zoek)ingang, maar eerder via het label. Dat kan soms onhandig zijn als iemand op meerdere labels releases heeft gedaan.

Het leuke van Hymen vinyl-releases is dan weer dat die een uniforme (strakke) look 'n feel hebben

Dance Lover schreef:

Ik zal in de aanloop naar het weekend met een eerste update komen.

Kom maar door!

Gaat toch pas morgen worden.

En we gaan van start!

In mijn lijst gaan jullie qua signatuur duidelijk meer disco aantreffen dan in de lijst van mijn voorganger, dus zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb. Verder is dansbaar bij mij een rekbaar begrip; fysiek kan ik mij helemaal uitleven op muziek die menigeen afdoet als gepruttel, hooguit lekker voor als je op bed ligt of languit op de bank.

Ik zou deze nummers juist maar wat graag willen horen in een club, zeker als brug naar een ander nummer toe, als rustmoment waggelend van geluk op de dansvloer, als opwarmer of juist om mijn zeer aanwezige armen momentum te geven door diepzinnigheid te faken met grootste gebaren tot in den hemelen.

Kortom, het heeft meer weg van een dance/electronic Top 100. Ik ben namelijk ook geen hokjesmens en daarnaast ook simpelweg te chaotisch om alles exact naar een genre te ordenen.

100. Haiku Salut - Bleak and Beautiful (All Things) ( 2015 )

We dompelen ons eerst onder in de wondere wereld van Amelié, mijn favoriete film aller tijden. De muziek uit deze uitermate charmante publiekstrekker wordt in eerste instantie stevig gemarginaliseerd tot een paar fonkelingen verknipte electronic, totdat daar ineens de puzzelstukjes in elkaar passen en een overbekend accordeonakkoord het nummer voortstuwt naar een gelukzalige climax.

099. SOPHIE - Whole New World / Pretend World ( 2018 )

Een van mijn meest recente ontdekkingen is SOPHIE. Haar optreden op Lowlands dit jaar vond ik so so, maar haar album mag er absoluut wezen. Niets lekkerder dan dit nummer er op vol volume doorheen knallen als je bezig bent met een saaie nevenactiviteit zoals de wc`s schoonmaken van de gang waar je woont. Als een volleerd robot verzin je dan al snel de meest statische bewegingen op de vervaarlijke muziek apocalypse die je ondergaat.

098. Paul Kalkbrenner - Dockyard ( 2004 )

Hoezeer ik ook heb lopen stampen als een dolle op Gebrunn Gebrunn tijdens We Are Electric dit jaar of van Sky and Sand heb genoten al liggend in een netje op een boot en ondertussen de omgeving van Formentera in mij opnemend; dit nummer blijft mijn absolute favoriet. Gewoon een vrolijke, zomerse melodie die zon, zee en strand uitademt en net voldoende gas geeft. Het zinnetje ''Right Here Right Now'' is simpel doch uiterst doeltreffend gevonden; speels en om euforisch van te worden.

097. Laurent Garnier - Enchanté ( 2014 )

Al vanaf de eerste seconden voel je een gezonde spanning; een progressieve beat die vooruit wil maar subtiel wordt opgevangen en wordt terug verdreven, waarna al snel handgeklap en een hoop andere geluiden een steeds prominentere rol in gaan nemen om uit deze impasse te ontsnappen. Uiteindelijk is er een stem nodig om de boel open te breken waarna er ook nog eens een goddelijke melodie aan toegevoegd wordt, om getemd te worden en dan maar van pure ellende uit elkaar te splitten, zodat het nummer zich blijvend kan evolueren. Een uiterst rijk en gelaagd nummer, pure klasse van deze man uit Frankrijk!

096. Lucien N Luciano - Madre, Mother & Mere (ft. Andrew Bean) ( 2004 )

Een fris, fruitig en beetje poppy nummer bij voorbaat te consumeren tijdens een nakende zomer. Lekker voor in de tuin, op het terras maar ook zeker voor in de discotheek. Na 2 minuten bloeit het nummer helemaal open; eerst zonder vocalen maar daarna wat een heerlijke flow als die gast allemaal superlatieven gaat opnoemen over een bijzonder persoon in zijn leven.

095. Disclosure - White Noise ft. AlunaGeorge ( 2013 )

Garage house heeft het nooit echt gedaan voor mij, uitzondering op die regel toch wel Disclosure. Ze kietelen en teasen door niet zomaar het refrein prijs te geven maar eerst vertragingstechnieken toe te passen waardoor het geheel bijna op zijn gat komt te liggen. Waarna er weer overgeschakeld wordt naar een refrein die uiteindelijk ook steeds grimmiger tot stand komt. Raak niet uitgeluisterd op dit nummer.

094. Daft Punk - Rollin' & Scratchin'... ( 1997 )

Natuurlijk zijn hun grote ( disco ) hits fijn, maar zoals hier zie ik deze festivalschuwe kluizenaars toch het liefst. Stampend, stuiterend, beukend, bruut, knoeperend, knallend! Ook als grotesk anthem van het verval van menselijke waarden en normen gebruikt in de machtige film Climax (2018). Heeft ongetwijfeld bijgedragen aan een kleine herwaardering voor dit nietsontziende aftakelingsproduct bij uitstek.

093. Talaboman - Loser's Hymn ( 2017 )

Na al het gebeuk van hiervoor weer tijd voor een nummer dat zich in rustiger vaarwater begeeft. De bass die er op 2.10 inkomt is magistraal en geeft zoveel emotie mee aan dit toch al niet misselijke nummer. Een ideale duiveluitdrijver die energie verbrassen stopt en je zin doet geven om rustig mee te deinen op de begane grond; het hoeven ook niet altijd 101 verschillende bewegingen per minuut te zijn.

092. Bis - Eurodisco ( 1999 )

Ik ken weinig nummers die vanaf de eerste secondes zo lekker uit je speakers knallen, dat gitaargeluid in het intro zorgt gelijk voor de nodige schwung. Uptempo, vrolijk en uitermate aanstekelijk nummer. Zeker niet onbelangrijk; ondanks dat je de lyrics anders kunt interpreteren is dit voor mij bij uitstek een nummer dat zijn liefde voor disco niet onder stoelen of banken verstopt dat voel je gewoon; wat de lyrics ook mogen zeggen.

091. The Prodigy - Smack My Bitch Up ( 1997 )

Geen nummer dat ik vaak uit mezelf opzet, maar hoor ik dit op een festival of in een disco dan ga ik gewoon standaard heel hard, vooral het eerste stuk als de bass erin komt zorgt voor minimaal een jump van 1 meter. De vrouwenstem ben ik pas later gaan waarderen, in dat stuk wordt bij mij zoveel dopamine aangemaakt zodat ik het einde van het nummer gemakkelijk stuiterend haal.

100. Lief liedje met die onmiskenbare Amelié-sound. Ik sta nog niet te dansen, maar wat een fijn sfeertje.
099. ALARM! ALARM! Groot contrast met voorgaande track zeg. Chaotisch, maar tof, helemaal van deze tijd.
098. Ook één van mijn favo's van deze man, om zeer blij van te worden!
097. Eerste track die ik niet kende, heerlijke opbouw, geweldig geproduceerd, toppertje! Dank!
096. Grappige track, lekkere sound. Stem staat me ietwat tegen, maar gaat in mijn zomer slash bbq-lijst!
095. Absolute banger natuurlijk. Vind vooral de beat geweldig, kraakheldere productie, ook hier staat het stemgeluid me ietwat tegen (te zoet/kinderlijk?), maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
094. Nu nog meer zin om Climax te zien! Geweldige track!
093. Beste track van een tof album. leuk om weer eens te horen. Vanaf 2:10 inderdaad kippenvel.
092. Even wennen dit! Gitaartje en energie lekker inderdaad, wel onmiskenbaar eind jaren '90.
091. Klassieker natuurlijk, altijd instant shot energie. Dit jaar op WAE erg sterk!

Mooi begin DL! Vooral erg genoten van Kalkbrenner en Talaboman, mooie ontdekking van Garnier, kijk uit naar de volgende 10!

Leuk om te lezen wat je van alle tracks vindt.

En Climax gaat je zeker bevallen; als je wat aan kunt vangen met het andere werk van Noë.

Zowel Irréversible als Enter the Void (nr. 2 in mijn top 10) met 5* beoordeeld, dus kan niet wachten!

Enchanté, heerlijk! En nog een paar die op mijn short/longlist staan.

Lekker begin met Eurodisco en de beste Daft Punk.

Ponty Mython
Wat verstaan we hier precies onder 'dance'? Alleen nummers met een vierkwartsmaat of ook afwijkende dingen zoals d&b en idm?

[grumpy old man mode]Staan er een paar '90 tracks in, is dat eeuwige Prodigy door het filter geglipt, net als Daft Punk - nooit wat mee gehad, hun laatste 'poppy' worp, nog het meest [/grumpy old man mode].

Talaboman had van mij hoger mogen staan en Disclosure mag nog wel terugkomen. Gaarne iets meer 90s dan de voorgangers; verbaas me erover dat niemand tot nu toe Faithless - jarenlang een van de beste live dance acts - heeft genoemd (lagen we toen nog in de wieg of zo??) en gaarne ook minimale en strakke zaken

Mju, maak ook een lijstje dan. Ben wel benieuwd.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:07 uur

geplaatst: vandaag om 04:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.