MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Techno

zoeken in:

zeker in m'n top 10 techno tracks, een perfect voorbeeld van de verbazingwekkende schoonheid van analoge apparatuur. Klinkt mede zo mooi omdat veel geluiden met de hand in real-time getriggered zijn, omdat de apparatuur niet helemaal werkte, de timing heeft een mooie losheid hierdoor.

Poa
Techhouse of techno.. Ik zet 'em maar gewoon hier neer:

Thomas Heckman, das lang geleden!
YouTube - Drax LTD II Amphetamine

YouTube - Recondite - Cleric Dystopian Records 2013

Recondite-Cleric

Geweldige plaat. Dat Dystopian label gooit er alleen maar kwaliteitswerk uit

tuktak

Deze staat al een tijdje op 22tracks, heerlijk nummer. Staat oa op zijn debuut: Electric Rescue - Sonic Architecture (2013)

Koningen van de industrial techno (lid hiervan is oa. Blawan). Maken erg vette jams die live goed tot uiting komen ongeacht dit belabberde publiek.

Niet zo bekende oude (1997) track van Jeff Mills met fikse dosis atmosfeer. Rustig en eenvoudig maar puur en krachtig. Had prima op Carl Craig's album uit '97 gepast:

Hier ééntje van die plaat, meteen emotioneel de meest pijnlijke. Ik denk een top 10 techno track. Eigen weg gezocht qua productie, veel menselijke manipulatie van klanken die me aan verval doen denken.

Smerig en donker:

een track (uit 1995) van de one and only Emmanuel Top

Dit is mijn favoriete techno track al reeds lange tijd, maar het is geen vierkwartsmaat. Ik heb 'm zo gelinkt dat een iets hogere kwaliteit automatisch geselecteerd wordt, om de scherpte goed naar voren te laten komen. Heerlijk voor mij hoe je midden in een complex, maar stabiel ritme valt.

Nog niemand op deze site die op deze release met deze originele versie gestemd had. Eén van de betere 4x4 techno tracks vind ik.

Een aansluitende aparte, rustige:

Een mooie donkere van Aphex Twin:

Deze zal de meeste mensen wel bevallen denk ik trouwens, prima luchtige melodieën:
Juan Atkins - Track Ten (Kirk Degiorgio Mix) (zo gelinkt voor hd kwaliteit)

Hier een lijstje met wat van de beste techno uit 1993, 20 jaar geleden. Probeer maar een track te vinden die niet mooi is hiervan .

Vlak voordat de naam Basic Channel werd aangenomen, werd het geluid van Detroit techno hier aardig geperfectioneerd door deze twee Duitsers:
Quadrant - Hyperprism

Idem dito hier, meer eigen geluid ook:
Quadrant - Q 1.1 I

En dit is voor nu mijn favoriete harde Basic Channel track. Mooie nachtelijke autorit als video waarbij de politie makkelijk wordt afgeschud. Prachtige selectie van frequenties, flarden van drums. Moritz von Oswald vertelde eens in een issue van Wire Magazine die ik gekocht heb dat dub muziek hem een gevoel van verticaal opstijgen kan geven. Hier bij deze track heb ik dat ook wel een beetje. Sublieme (dub)techno track met een leuke video:
Basic Channel - Phylyps Rmx

Deze past er perfect achteraan, van dezelfde 12'', één van de betere dubby techno tracks:
basic channel - lyot rmx

Nog een diepe trance inducerende track met medewerking van Laurent Garnier (melodie is gepikt trouwens, weet even niet meer van welk nummer, iets met ''Eiffel'' in de titel ook): Choice - Acid Eiffel

vage geestveruimende psychedelische techno/electronica op Aphex Twin's label dit jaar (album hiervan is nog veel te onbekend hier):
Vibert/Simmonds - Reservoir

De brilliante Aphex Twin zelf onder de alias Polygon Window: Polygon Window - If It Really Is Me

Een heel grote (electronica) favoriet van mij uit '93
Autechre - Bike

om in dezelfde hemel te blijven: Reload - ehn 1993 en Stasis - Artifax

één van Luke Slaters mooiste ambient techno tracks: the 7th plain - to be surreal

Deze sluit er ook bij aan (één van de allermooisten van B12): B12 - Bio Dimension

Ritchie Hawtin met een vroege stoere Plastikman live achtige track: F.U.S.E. - Slac

Een mooi geproduceerde lekker lichte techno track van de Nederlander Speedy J uit dit jaar: Speedy J - R2 D2

Nog wat donkerdere Nederlandse track uit dit jaar: Ross 154 - Remembrance

Galaxy II Galaxy (Underground Resistance) in '93 met deze (naast Hi-tech Jazz van dezelfde 12'') emotieve track: Galaxy 2 Galaxy Journey of the Dragon UR-025

Afsluiten met nog een heel grote techno favoriet van mij: Model 500 - Pick Up The Flow

U kunt horen, '93 was een heel mooi jaar voor techno . Dit is heerlijk luistervoer uit die tijd.

Heerlijke post, paar tracks al jaren niet meer gehoord (7th plain, r2d2) en die Pick Up The Flow kende ik zelfs niet: prachttrack.

Een zelfgeproduceerde techno track geïnspireerd door een bezoek aan de Motor City: Side Chain Sanctuary

Zalige track:

wat is nou echt lekker dansbare techno?

Schnee

Joerii schreef:

wat versta jij daaronder?

Schnee
ik denk dat ie tips zoekt omdat hij niet weet wat lekker dansbare techno is!
Maar goed dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

gli|-t0_ch
Joerii schreef:

Pete Swanson
Svrenca
Female

Joerii schreef:

Bryan Zentz
Woo York
Kernel Key

MAS
Alles van het label Drumcode.

En (oude) platen van Adam Jay.

kortgeleden opgedoken

vooral de laatste twee minuten is een stuk diepe techno voor mij

wat een uitvoering zeg

John Doe schreef:

vooral de laatste twee minuten is een stuk diepe techno voor mij

Bijna rave! ook niet zo gek gezien het jaartal wellicht. Mooi inderdaad.

Sample van de (achterwaartse) snare ook in Flutter.

Die track met geen enkele bar hetzelfde als reactie op de Public Order Act 1994, van wiki: which would prohibit raves (described as gatherings where music is played), with "music" being defined as a "succession of repetitive beats." Sean Booth explained the band's strategy for the song "Flutter" by saying, "We made as many different bars as we could on the drum machine, then strung them all together."

.

Vind de overgangen tussen ritmes vaak niet geweldig, toch een heel mooie zet van ze en lekkere ravige track ook. De Cavity Job EP bevat meer pure rave tracks. ''Crystel'' is er ook één en dat is een erg mooie.

Nu trouwens een aantal dagen Q&A met Autechre mogelijk, voor iedereen toegankelijk en tot nu toe interessant om door te lezen.

Iemand 30 November op Drift te vinden?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:39 uur

geplaatst: vandaag om 00:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.