menu

Genres / Electronic / Electronic-album van de week

zoeken in:
Pastichio Rocker
Onderhond schreef:
Ik ken nummers die in een uur in elkaar gebokst zijn en beter klinken dan nummers waar weken aan geschaafd is. En dan zal het technisch wel beter zijn en muziektechnisch veel knapper in elkaar zitten, als het kut klinkt heb je er niks aan.

Typische visie voor musici, niet voor muziekliefhebbers wat mij betreft.

Idd, en Chinese Democracy is daar het levende bewijs van.

Sietse
lang aan iets werken is ook geen garantie idd, maar in een uurtje iets in elkaar flansen wat lekker klinkt doe je niet als geen kennis hebt van de apparatuur waar mee je werkt. Dat is mijn hele punt.

En als je wel dat ene lekkere nummertje hebt kunnen maken, maak er dan nog eens een, die anders is? En daar gaat het uiteindelijk gewoon mis. Dan komt er toch meer om de hoek kijken dan "ik koop een pc, installeer een programma, en nu ben ik muzikant".

Wat was er trouwens mis met Sci Fi Industries?

Ik begreep dat weinigen 'm kunnen 'vinden'.

Raar, vanmorgen even gezocht op het blauwe vogeltje en had em zo binnen.

Je hebt gelijk, zie 'm nu ook staan.

Terug naar Sci Fi, weekje later Pom Pom?

De blauwe mus laat zich niet lenen voor de mac.. Tenminste geen goed werkende versie. Denk dat ik me maar aan Pom Pom ga wagen.

tuktak
kuch rapid kuch share hatsjoe

Sietse
Visnet schreef:
De blauwe mus laat zich niet lenen voor de mac.. Tenminste geen goed werkende versie. Denk dat ik me maar aan Pom Pom ga wagen.

Er zijn twee versies die beide erg goed zijn, maar je moet wel ff de juiste server kiezen...ssX zweer ik je

bas schreef:
Deze is volgens mij nog niet aan de beurt geweest en bevalt me goed:
(tip komt origineel van Orbit)

Sci Fi Industries - The Air Cutter (2004)
http://www.musicmeter.nl/album/99191
Portugal
Electronic
Label: Thisco

(afbeelding)

Een klein citaat: "Het is schel, fel en sluit haarfijn op elkaar aan. Alle tracks zijn anders..."

Goede tip!

tuktak
nieuwe week...iemand?

tuktak schreef:
nieuwe week...iemand?

Deze misschien:

aMute - A Hundred Dry Trees

Ook met post-rock invloeden.

Ik ben voor! Ga hem binnenhalen.

Sietse
mooi album.
Live ook zeer aardig.
En ook nog eens een aardige gozer.

Sietse schreef:
En ook nog eens een aardige gozer.

Is Jerome Deuson een bekende van je?

Zijn tweede album is overigens veel minder electronic, meer rock-invloeden. Volgens mij komt in maart de derde er aan. Ik heb een enkele track daarvan gehoord en dat is weer heel anders. Meer avant-garde rock, nogal bombastisch......maar ja dat is een oordeel op basis van een nummer.

Sietse
heb ooit met hem opgetreden en hem ook ooit bij een festival gezien waar ik DJ was.
Daarna nog wel ff contact gehad via email, maar dat is behoorlijk verwaterd.

Leuk topic dit, misschien dat ik de volgende week ook eens een suggestie kan doen.
Zal iig de vorige eens beluisteren als ik wat tijd heb.

Chameleon Day schreef:
(quote)

Is Jerome Deuson een bekende van je?

Zijn tweede album is overigens veel minder electronic, meer rock-invloeden. Volgens mij komt in maart de derde er aan. Ik heb een enkele track daarvan gehoord en dat is weer heel anders. Meer avant-garde rock, nogal bombastisch......maar ja dat is een oordeel op basis van een nummer.

Ik heb hem inmiddels beluisterd, fijne tip!

Op myspace kwam ik wat tracks tegen van de tweede, dat beviel me al stukken minder.. teveel gebruik van vocalen en dergelijke.

orbit schreef:
(quote)

Ik heb hem inmiddels beluisterd, fijne tip!

Op myspace kwam ik wat tracks tegen van de tweede, dat beviel me al stukken minder.. teveel gebruik van vocalen en dergelijke.

Vind die tweede niet slecht, maar wel aanmerkelijk minder dan het debut. Dat album gaat verder de gitaar-kant op. Veel minder electronic, ook meer richting conventionele songstructuren.

PS: is het gebruik van vocalen (met normale zanglijnen zoals je ze in pop en rock aantreft) een doodzonde in electronic?

Ik vind het gebruik van vocalen meestal een doodsteek ja, zeker als je daar een hele plaat mee wil maken.
Je hebt natuurlijk acts als Depeche Mode en moderne varianten daarvan die speciaal met electronica hun nummers wat extra cachet geven, dat is prima.. maar als je én een langgerekte sfeerplaat met experimenten wil maken én vocalen gebruiken werkt dat vaak niet. Die vocalen maken het resultaat vaak cheesy, meestal zijn het ook niet de beste zangers of stemmen, en al helemaal geen sterke teksten, dat verprutst dus helemaal de sfeer van een electronic release. Dus gaarne niet, wat mij betreft.

bas
Chameleon Day schreef:
is het gebruik van vocalen (met normale zanglijnen zoals je ze in pop en rock aantreft) een doodzonde in electronic?

Voor mij zijn vocalen in 95% doodsteken, ja.

bas schreef:
(quote)

Voor mij zijn vocalen in 95% doodsteken, ja.

En waarom is dat voor jou zo?

Dat er geen vocalen mogen zijn, lijkt bijna een stijlkenmerk te zijn. Neem bijvoorbeeld Björk, die toch een aantal electronic gedomineerde platen heeft afgeleverd (o.a. Homogenic, Vespertine). Is dat nou per definitie - vanwege de vocalen - slechte electronic (dus even afgezien van wat je an sich van Björk vind)? Of mag je dat zelfs geen electronic noemen?

Hetzelfde vraag ik mij bijvoorbeeld af mbt tot Midaircondo.

Nou, over het algemeen nemen vocalen in electro snel de overhand, wat er in veel gevallen voor zorgt dat de muziek er onder gaat leiden. Melodielijnen en voorname beats worden afgezwakt om de vocals ruimte te geven.. En dat zorgt vaak voor saaie electronica. Daarbij is dit electronica vaak een muziek die veel meer gebasseerd is op sfeer en persoonlijke beleving, vocalen geven muziek al snel een bepaald gezicht, waardoor er weinig ruimte is voor de fantasie. Zie het als een verfilming van een boek.

Sluit me daar geheel bij aan, en daarbij is zowel Björk, Depeche Mode of welke act dan ook die veel electronica gebruikt veel meer vocaal-gecentreerd. Het zijn acts met een couplet, refrijn.. eigenlijk traditionele pop, maar dan met een futuristisch jasje.
Dat heeft vind ik heel weinig te maken met de wereld van de pure electronica, die inderdaad veel meer draait om een sfeer, iets ongrijpbaars.. dat gaat vrij slecht samen met vocalen. Die nemen meestal iets van die sfeer weg. Er zijn wel tracks die daar een uitzondering op zijn, maar meestal is het niks.

Visnet schreef:
Nou, over het algemeen nemen vocalen in electro snel de overhand, wat er in veel gevallen voor zorgt dat de muziek er onder gaat leiden. Melodielijnen en voorname beats worden afgezwakt om de vocals ruimte te geven.. En dat zorgt vaak voor saaie electronica. Daarbij is dit electronica vaak een muziek die veel meer gebasseerd is op sfeer en persoonlijke beleving, vocalen geven muziek al snel een bepaald gezicht, waardoor er weinig ruimte is voor de fantasie. Zie het als een verfilming van een boek.

Dank voor je heldere reactie. Zelf ervaar ik dat (vooralsnog) niet zo. Zanglijnen kunnen toch een mooi samenspel vormen met andere melodielijnen? Wel zou je kunnen zeggen dat het toevoegen van zanglijnen minder plaats biedt voor andere melodielijnen (de electronica), maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan het geheel. Het kan verrijkend zijn en er aan bijdragen dat de muziek minder eentonig is - want dat vind ik bij veel electronic (met dwingende beats) toch wel een euvel. Ook kunnen vocalen de muziek meer warmte meegeven.
Iets anders is natuurlijk dat niet alle electronic zich voor vocalen leent. Ik zit nu bijvoorbeeld naar Tipper ('surrounded') te luisteren en daar passen idd geen vocalen bij. Zou afbreuk doen aan de muziek.

Chameleon Day schreef:

Iets anders is natuurlijk dat niet alle electronic zich voor vocalen leent. Ik zit nu bijvoorbeeld naar Tipper ('surrounded') te luisteren en daar passen idd geen vocalen bij. Zou afbreuk doen aan de muziek.

Spijker op de kop, ik denk dat de meeste electronic die hier beluisterd word zich, net als met deze tipper plaat, niet leent voor vocalen.

Visnet schreef:
(quote)

Spijker op de kop, ik denk dat de meeste electronic die hier beluisterd word zich, net als met deze tipper plaat, niet leent voor vocalen.

Dat geloof ik graag, maar het lijkt wel of electronic met vocalen op voorhand in het verdomhoekje staat. En dat lijkt mij niet terecht. Luister eens naar Midaircondo (zie de link hierboven); minimalistische electronica met zang, waarbij de zang nmm een mooi geheel vormt met de muziek.....maar ik denk dat jullie dat dus afschieten.

Ik heb je wel eens Ab Ovo aangeraden, ook die hebben één track waarop vocalen een belangrijke rol spelen en ook een verlengstuk zijn. Dat is echter wel meteen een nummer met een standaard en terugkerend patroon.
Maar als je de diepte ingaat en meerdere structuren binnen één nummer toepast, dan zie ik niet zo goed hoe je daar vocalen in wilt verwerken, tenzij het van dat new age geneuzel wordt. Denk bijvoorbeeld aan jouw tip 100 Dry Trees, no way dat dat ook maar enigzins beter wordt met vocalen. En ik luister vrij veel van dat soort acts, de electronica overheerst daar nu eenmaal.. en daar geef ik dan ook de voorkeur aan.

orbit schreef:
Maar als je de diepte ingaat en meerdere structuren binnen één nummer toepast, dan zie ik niet zo goed hoe je daar vocalen in wilt verwerken, tenzij het van dat new age geneuzel wordt.

Daar ben ik het mee eens hoor. Maar dat betekent nog niet dat (meer eenvoudige) electronic met vocalen geen goede electronic zou kunnen zijn. Het hoeft geen doodsteek te zijn. Alleen wel electronic van een andere soort.

Ik kan enkele acts uit de ebm-hoek bijvoorbeeld wel waarderen, maar dat leunt voor jou te dicht tegen het zo gevreesde goth aan ben ik bang
Dit is bijvoorbeeld een geweldige plaat mét zanger:
http://www.musicmeter.nl/album/48587

Gast
geplaatst: vandaag om 11:15 uur

geplaatst: vandaag om 11:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.