menu

Genres / Electronic / Electronic-album van de week

zoeken in:
Ha, iets van Merck. Dat label bestaat niet meer/brengt geen nieuwe releases meer uit, toch?

Was in ieder geval altijd een fijn label dat kwaliteitselectronica uitbracht voor zover ik me herinner, dus ik zal er eens achteraan gaan. Benieuwd wat het dit keer weer wordt.

Hier nog even de link naar het album voor de luie medemens.

Goed dat je het zegt, heb de link even toegevoegd, zonde als mensen om die reden afhaken

Of Merck nog bestaat geen idee, maar de laatste release stamt uit 2007.. http://www.musicmeter.nl/label/Merck
Maar absoluut een hoog kwaliteitsgehalte in die lijst!

Merck is altijd leuk, alleen zelden uitdagend. Eén dezer wel een keertje achteraan.

bas
Landau - Thepicompromise staat al maanden op mijn mp3 en dat maakt het de eerste tip die ik al ken, maar niettemin een prachtige cd, een van de betere op Merck als je het mij vraagt. Ik ben het wel eens met Onderhond dat Merck nooit ECHT uitdagend wordt maar dat doet niet af aan de kwaliteit van Landau. Ik zal gelijk eens stemmen.

Even mn tip gequote, anders staat ie zo eenzaam onderaan de pagina..

Landau - Thepicompromise
http://www.musicmeter.nl/album/64114
Verenigd Koninkrijk
Electronic / Dance
Label: Merck

(afbeelding)

Mijn bericht bij het album:
Een jaar lang heb ik 3 nummertjes in het bezit gehad, de rest kon ik maar niet vinden, van de week dan toch het hele album weten te bemachtigen.

En het totaalplaatje stelt gelukkig niet teleur, veel afwisseling, maar het gaat wel allemaal lekker dezelfde kant op. Heerlijke krakende deuren, potten en pannen samples, ondersteund door stevige ritme's, scratches en fijne melodien.
Heb hem op 4.5* staan

Benieuwd wat dit album bij jullie gaat doen En de beste wensen nog!

tuktak schreef:
er wordt ook gewoon ontzettend veel electronic gemaakt, je kan niet alles luisteren...
Ja omdat t ook nogal simpel is, iedereen met een pc kan het

Maar goed, ben me aan t verdiepen in het genre en vermaak me er ondanks boven gezegde best heel erg prima mee.

tuktak
en iedereen met een gitaar kan gitaar spelen, en iedereen met een mond kan zingen. maar er is wel een groot verschil in kunnen en goed kunnen...

Sietse
VanDeGriend schreef:
(quote)
Ja omdat t ook nogal simpel is, iedereen met een pc kan het

Ik daag je uit...

tuktak
als er een liefhebber is die over 2 dagen een nieuw plaatje wil promoten, zou leuk zijn.

thejazzscène
Sietse schreef:
(quote)

Ik daag je uit...

Zo is het nu eenmaal. Je hebt software als Ejay waar je op een goeie 30 minuten een nummer in elkaar bokst. Je komt gewoonweg sneller met een resultaat op de proppen. Daardoor zijn heel wat doe het zelvers in het genre. (die met een drumcomputer wat spelen enzo) Dat het goed klinkt of niet daar spreken wij ons op deze site over uit.
Het is geen kwestie van uitdagen het is een kwestie van doen.

thejazzscène schreef:
(quote)

Zo is het nu eenmaal. Je hebt software als Ejay waar je op een goeie 30 minuten een nummer in elkaar bokst. Je komt gewoonweg sneller met een resultaat op de proppen. Daardoor zijn heel wat doe het zelvers in het genre. (die met een drumcomputer wat spelen enzo) Dat het goed klinkt of niet daar spreken wij ons op deze site over uit.
Het is geen kwestie van uitdagen het is een kwestie van doen.

Ja, fantastisch toch dat je met de pc en relatief laagdrempelige technieken muziek kan maken! Was zo'n 20 jaar geleden zo goed als ondenkbaar. Neemt natuurlijk niet weg dat je muzikaal talent moet hebben om een goed klinkende compositie te maken. Daar kan geen pc wat aan veranderen.

Ben zelf overigens ook pas sinds kort bezig me wat meer te verdiepen in het genre. Ik vind 'Landau' heel behoorlijk, maar wel een beetje veel van hetzelfde. Eenzijdige klankkleur zeg maar. De vaak (te zeer) op de voorgrond geplaatste 'beats' storen mij op den duur wel wat. Voor mij een minpunt van veel electronic.

Sietse
sorry hoor, maar dat zie ik niet als muziek maken.

Muziek maken is iets meer dan gewoon presets in drukken.

Maar blijf erbij, kom maar op als het zo makkelijk is. Graag een technisch goede track over een uurtje hier zo geupload...

thejazzscène
Sietse schreef:
sorry hoor, maar dat zie ik niet als muziek maken.

En toch is het zo. Het resultaat primeert en niet de manier waarop men ertoe gekomen is. Al zijn er zo'n honderd effecten in één nummer gestoken en is daar een jaar aan gewerkt, dan nog kan het slecht klinken...

bas
thejazzscène schreef:
En toch is het zo. Het resultaat primeert en niet de manier waarop men ertoe gekomen is. Al zijn er zo'n honderd effecten in één nummer gestoken en is daar een jaar aan gewerkt, dan nog kan het slecht klinken...

Wat een onzin. Echt een uitspraak van iemand zonder kennis van zaken. Je krijgt van mij duizend euro als je zo even hup-boem-klaar een waardevol electronisch album in elkaar kan zetten.

Een uitspraak als "Ja omdat t ook nogal simpel is, iedereen met een pc kan het" is wel heel erg naief.

Kijk, iedereen kan wel ergens op rammen en wat tonen produceren, maar is dat volgens jou 'muziek maken'? Met een gitaar heb je wat dat betreft net zo snel een nummer in elkaar geflanst als met een PC. Het mooie komt toch echt uit een creatieve geest en niet uit een PC.

Maar goed, laat maar horen!

thejazzscène
Ik ben naïef en ken niets van elektronische muziek.

Ik zeg niet dat iedereen een 'boeiend' nummer kan afleveren maar ik zeg wel dat je veel sneller tot een resultaat kan komen in tegenstelling tot gitaar (daar moet je je instrument al goed onder de knie hebben). Ik zeg niet dat het simpel is om een kwalitatief nummer in elkaar te boksen (maar het kan).
Wat voor jou trouwens een waardevol elektronisch album is is voor mij misschien een platte en oppervlakkige greep in het abstracte.
Heb ik ooit beweerd dat creativiteit uit een PC zou komen?

Sietse
een programma moet je ook goed onder de knie hebben wil je met deze goed over weg kunnen.
Je hebt blijkbaar geen idee hoe het daadwerkelijk is. Tuurlijk heb je een programma zoals Music Maker, maar dat is net zoiets als Paint. Uiteindelijk kan je dan nog niets.

bas
thejazzscène schreef:
Ik ben naïef en ken niets van elektronische muziek.

Met zo'n soort opmerking impliceer je het wel. Het wordt al een beetje uitgevlakt lees ik, maar je moet evenwel verstand hebben van een PC om muziek te maken als dat je een gitaar moet beheersen om gitaarmuziek te maken. Dat het een veel simpeler is, bestempel ik nog steeds als complete onzin tot je me het tegendeel laat zien

Sietse
bas schreef:

maar je moet evenwel verstand hebben van een PC om muziek te maken als dat je een gitaar moet beheersen om gitaarmuziek te maken. Dat het een veel simpeler is, bestempel ik nog steeds als complete onzin tot je me het tegendeel laat zien

precies

tuktak
een beetje een bikkel speelt alle samples gewoon zelf in, veel electronische producers zijn juist ontzettend muzikaal en veelzijdig daardoor. natuurlijk zijn er nerds die werkelijk elke sample jatten, maar het jatten van melodieën of arrangementen en dergelijke zie je in elk genre, dat principe blijft hetzelfde.

thejazzscène
thejazzscène schreef:

Je komt gewoonweg sneller met een resultaat op de proppen. Daardoor zijn heel wat doe het zelvers in het genre.

Je hebt de mogelijk om een heel instrumentarium van samples aan te wenden en een nummer in elkaar te flansen. Je hoeft zelfs geen gevoel voor ritme te hebben want alles komt perfect op je computerscherm. Zodus kom je gewoonweg al heel gauw met een resultaat af (in tegenstelling tot gitaar waar heel wat oefening voor nodig is).

MAAR ik zeg niet dat dit persé tot een goed nummer leidt!
Het kàn, maar elk van ons weet dat het moeilijke om in het elektronische genre uit te blinken juist het zoeken is naar vernieuwing. Dus dat wil zeggen dat deze manier van werken al gauw standaard kan klinken. Wat dan weer niet wil zeggen dat dit geen muziek is, zoals Sietse zei. Dat is het wel maar gewoonweg van een laag niveau.
Maar dat wil dan weer niet zeggen dat je met zo'n eenvoudige software niets moois kan maken. Om een degelijk nummer in elkaar te steken is echt geen Max/Msp nodig (dan denk ik bv aan minimal)

Ik heb zelf een tijdje met Traktor gewerkt en allerlei andere eenvoudige software, dus ik weet waarover ik praat. En, ja bij dat eerste programma is wel wat technische kennis van belang.

Ik denk dat we het wel (al van het begin) met elkaar eens zijn al moest ik maar weer eens een discussie beginnen. Scusi

Meest trieste aan deze discussie vind ik nog dat eenvoudige muziek blijkbaar meteen "van een laag niveau" is. Ik ken nummers die in een uur in elkaar gebokst zijn en beter klinken dan nummers waar weken aan geschaafd is. En dan zal het technisch wel beter zijn en muziektechnisch veel knapper in elkaar zitten, als het kut klinkt heb je er niks aan.

Typische visie voor musici, niet voor muziekliefhebbers wat mij betreft.

Al het gelul op een stokje. Even terug on topic. Iemand nog een leuke album tip? Ik heb laatst genoten van The Drive van Pixel (Raster Noton 2009). Maar die is te prematuur om daadwerkelijk aan te dragen. Iemand?

bas
Deze is volgens mij nog niet aan de beurt geweest en bevalt me goed:
(tip komt origineel van Orbit)

Sci Fi Industries - The Air Cutter (2004)
http://www.musicmeter.nl/album/99191
Portugal
Electronic
Label: Thisco

(afbeelding)

Een klein citaat: "Het is schel, fel en sluit haarfijn op elkaar aan. Alle tracks zijn anders..."

Kan hem niet vinden

tuktak
ik ook niet idd, op myspace klinkt het wel interessant iig

we tigers schreef:
Al het gelul op een stokje. Even terug on topic. Iemand nog een leuke album tip? Ik heb laatst genoten van The Drive van Pixel (Raster Noton 2009). Maar die is te prematuur om daadwerkelijk aan te dragen. Iemand?

Beter te vinden dan die Sci Fi Industries in ieder geval. Maar of ie nu meedoet of niet: goeie tip. De vorige releases van Pixel waren erg vet.

tuktak
de nieuwe pixel is iets toegankelijker en minder klinisch, dat absolute abstracte van de vorige release was echter wel interessanter. een tip voor de liefhebber van wat bass en een beetje experimentele industrial techno is NHK - unununium ook op raster-noton. dat zou in het straatje moeten lijken te passen van de stevige breakbeatliefhebbers hiero, lijkt mij.

tuktak schreef:
de nieuwe pixel is iets toegankelijker en minder klinisch, dat absolute abstracte van de vorige release was echter wel interessanter.

My words exactly. Beetje vlees noch vis die nieuwe Pixel.

Maar goed, we dwalen af Album van Pom Pom doen? Geweldig sfeervole grote-stad-bij-nacht-techno. (edit: zie ik net dat jij de enige stemmer bent, sorry man )

thejazzscène
Goodfella schreef:

Maar goed, we dwalen af Album van Pom Pom doen? Geweldig sfeervole grote-stad-bij-nacht-techno. (edit: zie ik net dat jij de enige stemmer bent, sorry man )

Ja, dat is een goeie keuze. Mooi minimal-techno album.

Is Pom Pom nu ook al minimal techno? Ik dacht dattie sinds jaar en dag zo'n beetje z'n eigen gang ging zonder dat er echt een labeltje op te plakken viel. Of zie ik het nu te romantisch? Ik ben iig vooral fan van 's mans artwork. Daar zit echt een stijgende lijn in...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:03 uur

geplaatst: vandaag om 11:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.