MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Drum & Bass

zoeken in:
Het klinkt vaak als wat 'ingehouden' breakcore inderdaad. Hoewel het natuurlijk van artiest tot artiest verschilt. Maar het heeft sowieso een heerlijke sfeer.

wat is precies het verschil tussen d&b en jungle als ik vragen mag?

De grens is erg vaag naar mijn weten. Even gegoogled (kun je volgende keer ook proberen) en zie hier.

had zelf ook gegoogled, maar kon er vrij weinig over vinden dus dacht dat dit wel een snelle manier was om het te weten te komen , maar zo te zien is er gewoon weinig verschil daarom dat ik ook niet zoveel gevonden had. iig bedankt

Puur op het gehoor, Jungle is naar mijn weten een stuk rauwer. Meer gebruik van snares, kicks & toms. Als zijnde een echt drumstel die aan het werk is. Drum 'n Bass is een ruimer begrip waar jungle een onderdeel van is.

Al mijn heel erg beperkte kennis terzijde, dacht ik altijd dat die twee dingen hetzelfde waren. Al klinkt jungle vaak iets losser en D&B iets meer gestroomlijnd.

Jungle is gewoon een oudere term voor drum&bass, daar zijn echt geen duidelijke verschillen in aan te brengen.

Destijds (in de vorige eeuw) dacht ik dat jungle m.n. werd gebruikt door mensen die graag hip wilden lijken. Tegelijkertijd had voor mij het werk van LTJ, Pub, Blue Marten en Big Bud een heel andere vibe dan Grooverider en Roni Size. Die laatste zou ik dan weer meer als 'jungle' typeren; The Conduit op deze verzamelaar Various - The Ultimate Drum 'n' Bass Experience (CD) at Discogs is dan weer een typisch voorbeeld van onrustmuziek, jungle. Dat, gevoelsmatig voor mij iig altijd meer snelheid, afwisseling had (en minder leunde op bas, maar meer op hi-hat).

Wellicht is D 'n B langzamerhand meer een containerbegrip geworden en jungle een historische typering daarbinnen. Zeg nou zelf: los van de chronologie, een scala van Adam F, via DJ Hype, Grooverider naar Big Bud - met ook nog eens verwijzingen naar dubstep - da's wel vrij breed.

panjoe (moderator)
Volgens mij legt Jungle wat meer nadruk op de drums, met wat meer blikkerige tikken? Op gehoor is het verschil best duidelijk, maar ik zou het denk ik eerder als een subgenre van DnB aanwijzen (net zoals bijv. Liquid) dan als twee aparte genres...

Jungle werd vroeger toch wel als onderscheidend gezien van d'n'b hoor, T.O.

Zoals ik het altijd heb geweten:
Jungle is rauwer en donkerder getint (Bad Company, Source Direct, Hype, Aphrodite). Drum'n'bass werd gebruikt voor de cleanere (wittere) varianten.

Ik dacht dat jungle de voorloper was van drum n bass, snelle breakbeat zeg maar met ragga invloeden. Vooral populair halverwege de jaren negentig.

panjoe (moderator)
trebremmit schreef:
Ik dacht dat jungle de voorloper was van drum n bass, snelle breakbeat zeg maar met ragga invloeden. Vooral populair halverwege de jaren negentig.

Dat klopt, maar het wordt nog steeds wel gemaakt hoor - en ook nog vaak gedraaid op raves.

Supernormal schreef:
Jungle werd vroeger toch wel als onderscheidend gezien van d'n'b hoor, T.O.

Zoals ik het altijd heb geweten:
Jungle is rauwer en donkerder getint (Bad Company, Source Direct, Hype, Aphrodite). Drum'n'bass werd gebruikt voor de cleanere (wittere) varianten.

ik dacht dat bad company ook drum and bass was... vind ik toch wel 1 van de fijnere d&b artiesten, maar als het jungle is moet ik die 3 anderen artiesten ook maar eens luisteren

Men hoeft hier niet te moeilijk over te doen, er is nu nog helemaal geen overeenstemming binnen deze scene(s) over waar het verschil ligt en of die ooit gaat komen is de vraag (zie wikipedia).

Elke track klinkt gelukkig anders, of het nu jungle of d&b of neurofunk wordt genoemd, luister, kijk of het voor jou bevalt en als je een term ervoor wilt gebruiken kun je het altijd drum & bass noemen.

trebremmit schreef:

Dit komt het meest in de buurt van de waarheid, maar net zoals de muziek evolueerde ook de genrenaam heel geleidelijk tot iets anders.

Eigenlijk zitten we nu in een vergelijkbare situatie met 'dubstep'.

Dit is wat Photek er in een recent interview over zegt:

I was there when we sort of took the vote on calling it drum and bass, but I'm absolutely not involved in that scene in any way, really. I do what I do, and I've done what I've done.

Wait, was there actually a “drum and bass” vote?
We had a meeting at Goldie's house about Metalheadz. And Goldie comes into the room and says, "We're going to change the name. We're going to call it drum and bass from now on, because we've got to differentiate it from the dancehall-reggae jungle thing." They were becoming two very distinct, different sounds. And I was like, "Well, I always liked the name jungle!" [Laughs.] I think everyone else was like, "No, we need to call it drum and bass." I'm not sure if the decision literally got made then, but it certainly felt like it. From this point on, no one's saying the word "jungle" when they're talking about this music.

Do you know where Goldie got the term "drum and bass"?
I don't know, to me it sounded like "rhythm and blues." And I suppose, okay, if you want to define drum and bass, tempo-wise might be a reasonable way to box it in, but it's certainly got drums in it, and bass. I suppose if you want to get specific, that's a pretty good name for it. [Laughs.]

panjoe (moderator)

Lekker weertje!

tuktak
Tijd voor wat smoothness:

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik denk dat er niet veel mensen zijn op dit forum die deze producer kennen. De meer ruige kant van Drum n Bass.

Duurt veel te lang, maar voor de rest is het nog een vette track.

panjoe (moderator)
Wat Psy-DnB dan maar?

Banzaiiiiiii!!!!!!

Hellblazer schreef:
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik denk dat er niet veel mensen zijn op dit forum die deze producer kennen. De meer ruige kant van Drum n Bass.

(embed)

Die is lekker in de mix !!!!

Vind deze track zooo lekker , ietsje pitchen en raggen maar !!!

Misterfool
Timeless van goldie vind ik alvast erg sterk. Ik hoop nog meer moois in dit genre te vinden.

Hidden
Ken nog steeds niet al z'n werk, maar afgaande op z'n recentere releases is het allemaal erg goed.

Misterfool schreef:
Ik hoop nog meer moois in dit genre te vinden.

Zie bericht boven je.

Ik luisterde veel Drum & Bass voordat ik naar Hardcore ging luisteren.. Van het vroegere werk vond ik Black Sun Empire, Concord Dawn, Calyx wel tof, en het zwaardere werk van Spor en Noisia.. Favorietje van vroeger blijft toch wel Rawthang...Er wordt zo verschrikkelijk veel uitgebracht op moment.... Deze blijft epic.

panjoe (moderator)
Die track van Hidden is toch geen Drum & Bass meer? Ik hoor het typische DnB ritme er in ieder geval niet in terug, het lijkt eerder op Hardstyle ofzo. Sowieso monden feesten waar zogenaamd veel DnB zou worden gedraaid steeds vaker uit in Hardstyle of Hardtekno . De track hierboven is wel okee, ik hou wel van rauwe breaks - al grijp ik zelf eerder naar een wat meer melodische of likwiede tune.

Tegenwoordig heeft men voor nummers als die track van Hidden weer de subsubsubgenrenaam 'crossbreed' bedacht, geloof ik

Gast
geplaatst: vandaag om 05:33 uur

geplaatst: vandaag om 05:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.