Genres / Electronic / Drum & Bass
zoeken in:
0
geplaatst: 18 september 2012, 16:49 uur
Joeri_000 schreef:
Ik luisterde veel Drum & Bass voordat ik naar Hardcore ging luisteren.
Ik luisterde veel Drum & Bass voordat ik naar Hardcore ging luisteren.
In mijn geval net andersom, maar ik beperk me liever tot de harde Drum n Bass voorlopig. Dat bevalt me prima en alleen daarin valt al genoeg nieuws te ontdekken voor mij. Noisia kende ik een jaar geleden ook nog niet
.Leuke track van Rawthang. Zangsample komt me erg bekend voor, maar ik kan hem even niet plaatsten...
panjoe schreef:
Die track van Hidden is toch geen Drum & Bass meer? Ik hoor het typische DnB ritme er in ieder geval niet in terug, het lijkt eerder op Hardstyle ofzo.
Die track van Hidden is toch geen Drum & Bass meer? Ik hoor het typische DnB ritme er in ieder geval niet in terug, het lijkt eerder op Hardstyle ofzo.
Hardstyle komt niet eens een heel klein beetje in de buurt van Hidden. Wat je waarschijnlijk bedoelt is Hardcore en dan begrijp ik je nog enigszins. Zoals vork666 al aangaf is er een samensmelting tussen Drum n Bass en (Industrial) Hardcore ontstaan de laatste jaren, wat men dus 'Crossbreed' noemt. Goede ontwikkeling wat mij betreft, zorgt ook gelijk voor een stuk meer originaliteit en variatie in beide genres.
0
geplaatst: 18 september 2012, 17:13 uur
Een dergelijke perversie komt ook voor bij Dubstep en daar wordt het Brostep genoemd. 'Klassiek' oftewel 'old skool' heeft mijn voorkeur, zoals in de laatste posts van TukTak en Panjoe.
Die andere aftakkingen (het NL-woord voor cross-breed is "bastaard") trekken meer richting Golf met boomboom box - Skrillectiscisme zeg maar
Die andere aftakkingen (het NL-woord voor cross-breed is "bastaard") trekken meer richting Golf met boomboom box - Skrillectiscisme zeg maar

0
geplaatst: 18 september 2012, 17:18 uur
Die Hidden vind ik ook niet veel aan.
Doe me dan maar de wat oudere stijl.
Doe me dan maar de wat oudere stijl.
0
geplaatst: 18 september 2012, 17:27 uur
Fijns - hier zit ook dat spacy element in dat kenmerkend is voor veel Good Looking/Looking Good releases.
0
geplaatst: 18 september 2012, 18:16 uur
Mjuman schreef:
Een dergelijke perversie komt ook voor bij Dubstep en daar wordt het Brostep genoemd. 'Klassiek' oftewel 'old skool' heeft mijn voorkeur, zoals in de laatste posts van TukTak en Panjoe.
Geen goeie vergelijking. Brostep is mateloos populair in tegenstelling tot Crossbreed, wat relatief onbekend is en ook niet de potentie heeft om populair te worden. Daarvoor is het simpelweg te hard en duister. Niet om het de hemel in te prijzen, maar het is gewoon niet geschikt voor het overgrote deel van de bevolking.
Daarnaast vind ik Crossbreed vele malen volwassener klinken dan veel Brostep. Vooral The Outside Agency weet dit zeer goed te doen (tevens grondleggers van dit genre). Hier een voorbeeld met Current Value, ongetwijfeld bekend hier.
0
geplaatst: 18 september 2012, 18:37 uur
Ik vind een van die laatste ontwikkelingen van Drum & Bass en metal wel grappig, schijnt het erg goed te doen op de dansvloer ook.... Moet er vreselijk aan wennen , heb het echter wel gekocht
0
geplaatst: 18 september 2012, 19:05 uur
Het was geen vergelijking - dit soort muziek is aan mij niet besteed en ik vind het wel zo fijn om grenzen tussen (sub)genres duidelijk te houden. Ook die Outside Agency vind ik hormoongeplaagde pubermuziek. Geeft niks, adolesceren is een tijdverdrijf dat fasegebonden is, maar probeer die opgepompte pubermuziek niet aan de man te brengen als echte D&B.
Daarom even - om af te draaien; en voor de hormono's: er zit een babe in - een wat klassiekere D&B;
Daarom even - om af te draaien; en voor de hormono's: er zit een babe in - een wat klassiekere D&B;
0
tuktak
geplaatst: 18 september 2012, 19:25 uur
harde drum n bass kan best gaaf zijn, mits goed gemaakt en lekker rollend, zoals deze classics (incl oldscool lange intro's(tegenwoordig is de aandachtsspanne wat korter hè...)):
0
geplaatst: 18 september 2012, 20:15 uur
@Tuktak: helemaal juist - slim en doordacht beide; geen blafbassen en ratelroerders, minder eenzijdig. Dit wil ook wel hier 

0
geplaatst: 18 september 2012, 20:25 uur
Mjuman schreef:
Het was geen vergelijking - dit soort muziek is aan mij niet besteed en ik vind het wel zo fijn om grenzen tussen (sub)genres duidelijk te houden. Ook die Outside Agency vind ik hormoongeplaagde pubermuziek. Geeft niks, adolesceren is een tijdverdrijf dat fasegebonden is, maar probeer die opgepompte pubermuziek niet aan de man te brengen als echte D&B.
(embed)
(embed)
Lekkere track idd, doet me klein beetje denken aan Burial
0
geplaatst: 18 september 2012, 23:24 uur
Mjuman schreef:
Het was geen vergelijking - dit soort muziek is aan mij niet besteed en ik vind het wel zo fijn om grenzen tussen (sub)genres duidelijk te houden.
Het was geen vergelijking - dit soort muziek is aan mij niet besteed en ik vind het wel zo fijn om grenzen tussen (sub)genres duidelijk te houden.
Grenzen en hokjes maken ben ik ook wel een voorstander van, maar experimenteren met nieuwe muziekstijlen en het combineren van verschillende soorten muziek is iets waar ik volledig achter sta. Vernieuwing is het gouden woord.
Mjuman schreef:
Ook die Outside Agency vind ik hormoongeplaagde pubermuziek. Geeft niks, adolesceren is een tijdverdrijf dat fasegebonden is, maar probeer die opgepompte pubermuziek niet aan de man te brengen als echte D&B.
Ook die Outside Agency vind ik hormoongeplaagde pubermuziek. Geeft niks, adolesceren is een tijdverdrijf dat fasegebonden is, maar probeer die opgepompte pubermuziek niet aan de man te brengen als echte D&B.
Ik beweer ook niet dat TOA echte DnB is, maar er zitten zeker elementen van in verwerkt. Hormoongeplaagde pubermuziek vind ik nogal denigrerend klinken, maar om daar een discussie over te beginnen is nogal nutteloos vrees ik.
Mjuman schreef:
Daarom even - om af te draaien; en voor de hormono's: er zit een babe in - een wat klassiekere D&B
Daarom even - om af te draaien; en voor de hormono's: er zit een babe in - een wat klassiekere D&B
Kan ik ook waarderen, lekker kalm plaatje
.
0
geplaatst: 18 september 2012, 23:35 uur
Mjuman schreef:
@Tuktak: helemaal juist - slim en doordacht beide; geen blafbassen en ratelroerders, minder eenzijdig. Dit wil ook wel hier
Als je met de eenzijdige blafbassen en ratelroerders doelt op de tracks die ik neergezet heb, kan ik alleen maar zeggen dat dit zo'n typisch antwoord is van iemand die zich niet verdiept heeft in een dergelijke stijl.
Ik hoor in de twee nummers die tuktak gepost heeft ook datzelfde typische DnB geluid (weet even geen goede benaming, maar ik bedoel dat ratelende geluid), dat vind ik veel eenzijdiger klinken dan een dergelijke TOA track. Ligt er waarschijnlijk ook aan dat ik niet veel van deze DnB stijl ken, net als dat jij niet veel weet van Crossbreed.
0
geplaatst: 19 september 2012, 00:35 uur
Ben ik hier de enige die het raar vind dat een naam als Ed Rush hier in dit topic ronddwaalt ? Hij hield zich toch altijd bezig met jungle meets breakbeat, en af en toe een happy hardcore plaat ? Een stijl die ik tijdens het beluisteren van Proton heel hard hoor.
0
tuktak
geplaatst: 19 september 2012, 10:32 uur
ik denk dat je de enige bent idd. ed rush maakte al drum n bass voor jij geboren was
en tevens is ed rush (samen met optical) verantwoordelijk voor zo ongeveer de complete drum n bass sound zoals deze tussen 1998 en 2008 te horen was (techstep ed). gasten als bv noisia zouden wellicht niet eens bestaan zonder ed rush.
en tevens is ed rush (samen met optical) verantwoordelijk voor zo ongeveer de complete drum n bass sound zoals deze tussen 1998 en 2008 te horen was (techstep ed). gasten als bv noisia zouden wellicht niet eens bestaan zonder ed rush.
0
geplaatst: 19 september 2012, 10:49 uur
@Hellblazer: mijn bericht was wellicht een beetje 'strak' - laat ik dat even toelichten.
Imo duidt overdadig gebruik van de wob wob wob (blaf)bas en de ratel op gemakzuchtig en op effectbejag gebaseerd songs creëren. Ik vind dat weinig verfijnd en geen beroep doen op de luisterintelligentie van de liefhebber. Ik hou meere van complexere structuren, synkopé's of onverwachte wendingen - Tobin is ook fave hier.
Tuurlijk hou ik wel van scheurende geluiden (idd het hierboven genoemde Noisia) of knalbassen, mits functioneel. Vanaf de eerste keer dat ik via een MixMag compilatie kennis maakte met D&B (oa The Conduit) viel het goed.
Bij dubstep vind ik het jammer dat brostep en projecten zoals Magnetic Man langzaamaan de meer oorspronkelijke dubstep overvleugelt, zodat ik geen van mijn vrienden meer aan Burial, Kode9, of Skream etc krijg omdat ze dubstep nu met Skrillex associëren die in het oog van de publiciteit staat.
Post verder gewoon wat je aanspreekt, en ik luister zeker - al kan ik niet garanderen dat ik alles evenzeer waardeer, maar ik zal wat neutraler reageren. Even een paar klassiekers:
En een prachtige vocale D&B track, ruimtelijk
Imo duidt overdadig gebruik van de wob wob wob (blaf)bas en de ratel op gemakzuchtig en op effectbejag gebaseerd songs creëren. Ik vind dat weinig verfijnd en geen beroep doen op de luisterintelligentie van de liefhebber. Ik hou meere van complexere structuren, synkopé's of onverwachte wendingen - Tobin is ook fave hier.
Tuurlijk hou ik wel van scheurende geluiden (idd het hierboven genoemde Noisia) of knalbassen, mits functioneel. Vanaf de eerste keer dat ik via een MixMag compilatie kennis maakte met D&B (oa The Conduit) viel het goed.
Bij dubstep vind ik het jammer dat brostep en projecten zoals Magnetic Man langzaamaan de meer oorspronkelijke dubstep overvleugelt, zodat ik geen van mijn vrienden meer aan Burial, Kode9, of Skream etc krijg omdat ze dubstep nu met Skrillex associëren die in het oog van de publiciteit staat.
Post verder gewoon wat je aanspreekt, en ik luister zeker - al kan ik niet garanderen dat ik alles evenzeer waardeer, maar ik zal wat neutraler reageren. Even een paar klassiekers:
En een prachtige vocale D&B track, ruimtelijk
0
geplaatst: 19 september 2012, 12:40 uur
tuktak schreef:
ik denk dat je de enige bent idd. ed rush maakte al drum n bass voor jij geboren was
en tevens is ed rush (samen met optical) verantwoordelijk voor zo ongeveer de complete drum n bass sound zoals deze tussen 1998 en 2008 te horen was (techstep ed). gasten als bv noisia zouden wellicht niet eens bestaan zonder ed rush. Vreemd dan dat al zijn platen van voor 2000 klinken als jungle en breakbeat. En ze worden ook geclassificeerd onder die noemer.

0
tuktak
geplaatst: 19 september 2012, 13:31 uur
ik ga de discussie verder niet aan, het is gewoonweg niet zo. voor betrouwbare bronnen kan ik je bv discogs aanraden
of wikipedia, of elke willekeurige site over drum n bass.
0
geplaatst: 19 september 2012, 13:43 uur
Die discussie over jungle vs d&b is hier elders ook al eens gevoerd - compleet met citaten uit een Goldie interview (van wie de term afkomstig is). De hoofdconclusie was dat de termen d&b en jungle (zo goed als) identiek zijn, qua typering - voor mijn gevoel zou jungle iets onrustiger kunnen zijn. Weet wel dat de term in eerste instantie veel door innerds werd gebruikt. 

0
geplaatst: 19 september 2012, 13:59 uur
tuktak schreef:
ik ga de discussie verder niet aan, het is gewoonweg niet zo. voor betrouwbare bronnen kan ik je bv discogs aanraden
of wikipedia, of elke willekeurige site over drum n bass. Klik eens op de vier eerste singles op Discogs. Don Bad Man bijvoorbeeld, één van mijn favoriete platen van hem, is overduidelijk jungle. Maar goed, het verschil tussen drum 'n bass en jungle is zo verwaarloosbaar dat deze discussie overbodig geworden is.
0
tuktak
geplaatst: 19 september 2012, 15:06 uur
en klik daarna alle andere 283 singles en albums...
0
geplaatst: 19 september 2012, 18:04 uur
Mjuman schreef:
@Hellblazer: mijn bericht was wellicht een beetje 'strak' - laat ik dat even toelichten.
De harde basdrums die je bedoelt zijn onderdeel van de stijl en zijn afkomstig van Hardcore. Dat kun je onverfijnd en gemakzuchtig vinden , maar dat is een kenmerk van de Crossbreed sound. Het is over het algemeen een dansvloergerichte muziekstijl, maar wat mij betreft toch heel wat intelligenter dan tal van andere soorten dansmuziek. They Are Human bijvoorbeeld is een goed voorbeeld van een track die -als je goed luistert- wel iets ingewikkelder in elkaar zit dan je op het eerste gehoor zou denken. Het is vooral de combinatie van de kick en snare die perfect om elkaar afgestemd zijn, maar ook de vreemde melodielijn en later de manier waarop de baslijn vreemd gedrag vertoont, waar hij begint te 'ademen'.
Mjuman schreef:
Ja dat kan ik me goed voorstellen, maar dit is waarschijnlijk gewoon een hype die na verloop van tijd weer afdwaalt. Het is sowieso jammer dat de meute alles maar lijkt te slikken, de Top 40 is ook bizar slecht en dat was vroeger toch anders.
Mjuman schreef:
Post verder gewoon wat je aanspreekt, en ik luister zeker - al kan ik niet garanderen dat ik alles evenzeer waardeer, maar ik zal wat neutraler reageren.
Post verder gewoon wat je aanspreekt, en ik luister zeker - al kan ik niet garanderen dat ik alles evenzeer waardeer, maar ik zal wat neutraler reageren.
Zal zo nu en dan eens iets posten, maar ben bang dat er op dit forum ook maar weinig mensen zijn die dezelfde muzieksmaak delen, zijn er nog geen handvol. Levert in ieder geval leuke discussies op
.Original Jungle Sound
Redelijk fijn trackje. Leuke melodietjes, zowel het pianostukje als het synthesizer werk.
The Tree Knows Everything
Vind dit een beetje te gelikt klinken. Wellicht een beetje een ongelukkige woordkeuze maar ik denk dat je me begrijpt.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 27 september 2012, 15:56 uur
Nou, zal ik nog maar eens een onversmadelijk likwiede plaatje plaatsen dan?
Niet mijn favoriete liquidnummer ooit, die eer gaat nog steeds naar het hier eerder door mij geplaatste Painted Smile (van dezelfde artiest), maar het komt toch behoorlijk in de buurt. All I ever...
Niet mijn favoriete liquidnummer ooit, die eer gaat nog steeds naar het hier eerder door mij geplaatste Painted Smile (van dezelfde artiest), maar het komt toch behoorlijk in de buurt. All I ever...
0
tuktak
geplaatst: 15 oktober 2012, 21:59 uur
drum n bass tune van het jaar wat mij betreft:
en nog eentje uit de collectie hidden gems (oplage 217 stuks) zoals ik ze zelf ontzettend fijn vind:
en nog eentje uit de collectie hidden gems (oplage 217 stuks) zoals ik ze zelf ontzettend fijn vind:
0
geplaatst: 15 oktober 2012, 23:17 uur
Die van S.P.Y. is erg vet, de tweede ligt me een stuk minder
0
geplaatst: 16 oktober 2012, 18:19 uur
Dying Star is heel erg vet, ken ik ook al langer. Vind de andere track van diezelfde release beter overigens (Drastic).
Die eerste van tuktak is heel leuk inderdaad, lekker kalm en warm sfeertje.
Ben ook geen fan van de andere. Begint vrij snel te vervelen.
Die eerste van tuktak is heel leuk inderdaad, lekker kalm en warm sfeertje.
Ben ook geen fan van de andere. Begint vrij snel te vervelen.
0
geplaatst: 16 oktober 2012, 18:42 uur
Die eerste is wel fraai, maar ik vind 'em wel erg in de hoge en middentonen zitten - al kan dat een kwestie zijn van een goed 12" en niet via de pc beluisteren - geluidskaarten en speakertjes bij pc's zijn eigenlijk maar behelpen.
De tweede vind ik wel prettig - doet me denken aan de Earth-dingen vanaf 5 - al snap ik wel dat de échte ADHD'tjes daar minder mee kunnen. Ook T.O, crew-lid hier, was wat kritischer over die latere LTJ-releases.
Die Dying Star: niet echt mijn ding, maar wel leuk om 'ns te horen.
De tweede vind ik wel prettig - doet me denken aan de Earth-dingen vanaf 5 - al snap ik wel dat de échte ADHD'tjes daar minder mee kunnen. Ook T.O, crew-lid hier, was wat kritischer over die latere LTJ-releases.
Die Dying Star: niet echt mijn ding, maar wel leuk om 'ns te horen.
* denotes required fields.