MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Dé Ultieme Metalband

zoeken in:
Raekwon the chef
persoonlijk vind ik toch nog steeds Iron Maiden dé ultieme metalband

Iron Maiden, Slayer, Black Sabbath, Judas Priest, etc... Dat zijn de ultieme metalbands. Volgend mij zijn alle metal acts wel van een dezer grootheden afgeleid. Op welke wijze dan ook.

We spreken niet over de beste, mooiste etc..., maar over de meest ultieme.

Raekwon the chef
Aan de invloed van Black Sabbath valt absoluut niet te twijfelen, maar toch vind ik het maar saaie muziek, tenminste, wat ik van ze gehoord heb.

Slayer is op zich al een hard afkooksel van Judas Priest en Maiden. (Hoor je ook zeer goed nog aan hun eerste album).

Bobiej
Ik vind de eerste 3 albums van Black Sabbath echt top, en Sabbath Bloody Sabbath ook. Ik vind het echt tof, dat je daar de meest heavy-sound van begin jaren '70 hoort; saai - allerminst, simpel - datzeker!

max en joep
ik ga voor Pantera en Slayer, gedeelde eerste plaats.

metallica als 'the godfather' caliban, trivium, slayer als kroonprinsen

Godflesh is de ultieme metal band.
Deze band verdient veel meer aandacht mensen!

Orklord
er is geen DE metal band. Ik hou het voor mezelf gewoon lekker bij Iron Maiden, Sodom en WASP

Verder verandert het met de stemming enzo

De meest ultieme metalband in de Death Metal (behalve Death en Morbid Angel dus) is volgens mij Suffocation. Met hun debuut EP Human Waste en vooral opvolger Effigy of the Forgotten waren zij de eerste echte Brutal Death Metal, Technical Death Metal én Slam Death Metalband, (lees dus: voor zowat de helft van het Death Metalgenre ) en ze staan nu nog altijd aan de top van het genre.

En vorig jaar bewezen ze dat nog eens heel keurig met de release van Suffocation.

Ik ken alleen Pierced From Within en dat was een steengoede plaat. Misschien moet ik me maar eens in deze band gaan verdiepen.

Zeker doen

godlydevil7
Black: Burzum, Mayhem en Venom (Venom is zelf geen black, dat weet ik, maar ze zijn toch van invloed geweest op het genre)
Death: Death, Cannibal Corpse
Thrash: Metallica, Slayer, Pantera
Heavy: Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath
Doom: My Dying Bride, Black Sabbath
Power: Helloween (waarschijnlijk veel meer, maar dat is de enige die ik ken)

Ik denk dat die bands vrij belangrijk waren in hun respectievelijke genre, en dat ze de titel "Ultieme Metalband" wel verdienen.

Raekwon the chef
Flammazine schreef:
Ik ken alleen Pierced From Within en dat was een steengoede plaat. Misschien moet ik me maar eens in deze band gaan verdiepen.

Effigy of the Forgotten is ook een goeie plaat van ze

godlydevil7 schreef:
Power: Helloween (waarschijnlijk veel meer, maar dat is de enige die ik ken)

En wellicht ook de enige die het verdient vernoemt te worden.
(of mss Manowar ook wat)

max en joep
ik vraag me af waarom Pantera thrash metal wordt genoemd....

Fza
Björnson schreef:
metallica als 'the godfather' caliban, trivium, slayer als kroonprinsen

Zou de godfather(s) niet Black Sabbath / Judas Priest zijn? Aangezien zij de grondleggers van het hele strooming zijn, en de bands die jij noemt slechts in een bepaalde genre zitten...

max en joep schreef:

Omdat men bands altijd in een hokje wil duwen.

EDIT: niet dat ik een haar beter ben

Ik denk dat hij bedoelt dat Pantera in een verkeerd hoekje geduwd wordt. Ik heb altijd gedacht dat hun muziek Power Metal was, maar blijkbaar is dat onzalige shit als Helloween en Manowar.

Dus ja max en joep, wat is het?

Raekwon the chef
max en joep schreef:

moet je niet teveel waarde aan hechten, judas priest wordt ook de ene keer powermetal genoemd en de andere keer weer heavy metal.....

@ Flammazine : Dat bedoelde ik ook, maar ik doelde vooral op het feit dat men Pantera niet in een hokje kan steken.

Daar moet ik je 100% in steunen, bennerd, Pantera is een hokje op zich

Bobiej
Raekwon the chef schreef:
moet je niet teveel waarde aan hechten, judas priest wordt ook de ene keer powermetal genoemd en de andere keer weer heavy metal.....

Komt ook omdat Priest in meerdere stijlen heeft gespeeld, in de begin jaren inderdaad Heavy metal met een hoog bluesrandje, daarna NWOBHM, daarna dacht ik Power metal - maar die platen heb ik niet gehoord, Turbo? - en daarna speed metal met thrash elementen, Painkiller.

MetalDex
NWOBHM ís Heavy Metal. En Priest wil ik niet zo snel Power Metal noemen. De ontwikkeling is meer Hard Rock > Heavy Metal > mix van Heavy en Speed Metal.
Pantera is Groove Metal), maar dat is een term meer bedacht om Pantera zelf in een hokje te kunnen duwen, want alle andere bands die Groove Metal genoemd worden zijn gewoon Post-Thrash.

Het betekent ook voor niet niets: New Wave Of British Heavy Metal.

Raekwon the chef
ja, maar je hebt ook the First Wave of Black Metal; dat zijn bands als Venom en Mercyful Fate, en Black Metal, bands als Mayhem, Gorgoroth, Burzum etc.

ik vind zelf Priest ook niet echt power metal, echte power metal is meer Dio en Manowar enzo, daar kun je Judas Priest toch niet echt bij in één hokje stoppen

@ MetalDex, er zijn wel een paar Groove-bands die zich onderscheiden van Post-Thrash, zoals Skinlab en Pissing Razors, maar die kunnen ook wel gezien worden als hedendaagse Pantera-klonen. (En Pissing Razors coverde ook nog eens Domination, heel goede versie.)

Maar Groove Metal is een nogal "enge" benaming, zoals de genres "Future Fusion Metal" (Mnemic), en "Razorgrind" (Leng Tch'e).

MetalDex
Inderdaad, die enorm specifieke genres waar eigenlijk maar één of enkele bands betrekking op hebben, zijn zo nietszeggend dat ze eigenlijk overbodig zijn.
Ik ken niet veel van Skinlab, maar is dat niet gewoon een mix van thrash en metalcore?

Bobiej schreef:
Komt ook omdat Priest in meerdere stijlen heeft gespeeld, in de begin jaren inderdaad Heavy metal met een hoog bluesrandje, daarna NWOBHM, daarna dacht ik Power metal - maar die platen heb ik niet gehoord, Turbo? - en daarna speed metal met thrash elementen, Painkiller.

Je bedoelt wel Glam Metal ipv Power Metal.

Rocka Rolla (1974)
Sad Wings of Destiny (1976)
Sin After Sin (1977)
--> Heavy Metal met een 'blues-achtig' randje.

Stained Class (1978)
Killing Machine/Hell bent For Leather (1978)
Britisch Steel (1980)
Point of Entry (1981)
Screaming For Vengeance (1982)
Defenders of the faith (1984)
--> Heavy Metal zoals we het gewoon zijn

Turbo (1986)
- Heavy Metal met een hele hoop glammetalinvloeden.
--> videoclip: Turbo Lover (moeite waard 1 keer te horen)

Ram It Down (1988)
Painkiller (1990)
--> heavy Metal / Speed Metal met een hoop thrashmetalinvloeden.

did i make myself clear ?

MetalDex schreef:
Inderdaad, die enorm specifieke genres waar eigenlijk maar één of enkele bands betrekking op hebben, zijn zo nietszeggend dat ze eigenlijk overbodig zijn.
Ik ken niet veel van Skinlab, maar is dat niet gewoon een mix van thrash en metalcore?

Zo denk ik er ook over.

En over Skinlab: ja, en voeg daar nog eens een portie agressieve Nu-Metal aan toe.
Maar ze noemen het zelf Groove Metal (of anderen noemen hen zo, ik weet het niet ), en het lijkt ook op een hedendaagse vertaling van Pantera.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:43 uur

geplaatst: vandaag om 20:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.