MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Shoegaze

zoeken in:
titan (crew)
De enige overeenkomst die ik kan verzinnen is dat beide stromingen het liedje met een pakkende melodie en een kop en een staart (onder de distortion van Loveless schuilt een prachtige popplaat) weer voorop zetten. Verder hebben ze alleen het moment waarop beide stromingen opkwamen (waarbij shoegaze overigens duidelijk iets eerder piekte) gemeen en zijn er bij mijn weten geen bands die beide stijlen inspireerden.

Laatste album van Lush misschien?

mijn persoonlijke favoriet

geweldige opbouw !

Ik zie toch wel veel overeenkomsten tussen shoegaze en britpop en zou bijna willen stellen dat britpop shoegaze zonder gitaareffecten en distortion is. Bovendien zijn er genoeg bands te noemen die schemergebied tussen beide genres bivakkeren of die allebei gedaan hebben (Ride was in de begintijd shoegaze en werd later britpop).

Ik vind Adorable ook zo'n band in het schemergebied. Duidelijk shoegaze invloeden, maar de songs zijn toch erg catchy (als britpop)

een band die al jaren bezig is (wel een tijdje uit elkaar geweest)

Secret Shine

en ouder werk:

Cygnus schreef:
Ik zie toch wel veel overeenkomsten tussen shoegaze en britpop en zou bijna willen stellen dat britpop shoegaze zonder gitaareffecten en distortion is. Bovendien zijn er genoeg bands te noemen die schemergebied tussen beide genres bivakkeren of die allebei gedaan hebben (Ride was in de begintijd shoegaze en werd later britpop).

Ride bestond ten tijde van Nowhere al uit popjongens; de Bietels met een cirkelzaag er naast.

Het jammere van veel shoegaze-bands, is dat ze destijds eerst de hemel ingeprezen werden door de Engelse pers, en niet veel later met het opkomen van grunge en Britpop de grond ingeboord werden.
Een goed voorbeeld hiervan is o.a. Bleach. Een mooi nummer van hun eerste EP: Crimson O
Jammer dat de clip van Decadance van de zelfde EP (staat hier ten huize ergens op video) niet op youtube staat. Hun eerste 2 EP's verschenen samen op 1 CD, gevolgd door 1 album en 2 mini-LP's.

Onder invloed van de negatieve Engelse pers veranderden veel bands van stijl (Chapterhouse bijvoorbeeld) of hielden er gewoon mee op (o.a. Bleach)

deze week Closedown. Maakten een goede democassette en 1 album (Nearfield)

is er nog interesse?

Nog ééntje om het jaar af te sluiten. Drop Nineteens maakten een goeie demo en eerste CD. De tweede was beduidend minder.

en het titelnummer van hun eerste CD

titan (crew)
Mooi nummer!

Ook mooi!

Bedankt voor de tips Titan!

The Last Days

Volgens mij is deze hier nog niet voorbij gekomen.

Weekend - Sports

Het best van de laatste jaren.

Een oud bandje in de stijl van Ride. Zanger/gitarist Matt Flint later bij Death In Vegas en Deep Cut.

titan (crew)
Voor de liefhebbers van dromerige shoegaze:

Belong - Common Era (2011)

Heretoir - Heretoir (2011)

Nieuwe album van deze Duitse band. Blackmetal/Shoegaze

Nieuwe Belong, Heretoir, goed bezig hier. tnx

Helaas is deze band zeer onlangs gestopt, maar ze hebben ons 4 geweldige albums achtergelaten. En een paar prachtige EP's. JAMMER imho één van de betere nu/shoegaze bands van de laatste jaren.

Weekend - Red

(afbeelding)

Weer een fantastische plaat (EP) van deze band.
Weekend is wat mij betreft wel de Shoegaze sensatie.

titan (crew)
Nieuwe single van Ringo Deathstarr, één van de beste shoegazebands van dit moment:

YouTube - Ringo Deathstarr - "Rip" (Official Video)

Schnee

ontzettend MBV geluid natuurlijk, maar dat is ook erg lekker

Shoegazedocu Beautiful Noise in de maak. Het is nog maar de vraag of deze ooit het daglicht zal zien, aangezien de release afhangt van een fundraiser waar lang niet genoeg geld voor is binnengekomen, maar interessant ziet het er naar aanleiding van deze trailer wel uit:

Gast
geplaatst: vandaag om 06:33 uur

geplaatst: vandaag om 06:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.