MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Shoegaze

zoeken in:
Oei oei oei Wat een heerlijk nummer dat Sunshine Smile van Adorable!!!

Hair shoes

Nog even een geweldig Shoegazer nummer! (Van een toch onbekende band, wordt namelijks nergens genoemd hierboven)
Echt donders fijn nummer!!!

Leuk nieuw shoegaze bandje!!! Klinkt donders donders lekker!!

The Black Ryder - Buy the Ticket, Take the Ride (2009)

Prachtplaat uit 2009 maar nu pas ontdekt. Ik vind het alleszins zwaar de moeite....

Gallow
Helicon schreef:
Leuk nieuw shoegaze bandje!!! Klinkt donders donders lekker!!

(embed)

Wel erg jesus & mary chain rip-off als je het mij vraagt

YouTube - The Jesus And Mary Chain - Just Like Honey (Video)

maar goed, het klinkt inderdaad wel lekker

Gallow schreef:

Wel erg jesus & mary chain rip-off als je het mij vraagt

Zou heel goed kunnen hoor! Beter goed gejat, dan slecht bedacht!

En dan maar gelijk bij één van de grondleggers van het genre.
Zal je link eens bekijken

Is asobi seksu al gepromoot in dit topic?

Hun plaat Citrus is toch wel erg strak..

Bij Catherine Wheel - Ferment (1992):

Nu vind ik wel dat het shoegazegenre in verschillende (sub)stromen onder te verdelen is.
De meer gitaarmuur gerichte sound zoals dit album en bijv Ride, en de meer dromerige sound van bijv. Slowdive (dreampop?)
En misschien zijn er nog wel meer substromen aan te wijzen.

Ferment vind ik wel een geweldige plaat, die voor mij niet veel onderdoet voor Nowhere.

Ander shoegazebands? Adorable - Against perfection of Air Formation - Stay inside feel everything, zijn ook geweldige plaat. Ook het werk van Flying Saucer Attack is mooi (misschien niet echte shoegaze maar wel raakvlakken)

STaRS schreef:
PS: Zijn er nog bands die ik hier mis qua Shoegaze, want die zou ik dan met plezier willen ontdekken

Pale Saints - The Comforts of Madness (1990)

In mijn ogen een klassieker!

Woutt
Graag ook wat aandacht voor de volgende topper die ik heb ontdekt:

Ceremony

(afbeelding)

Twee ex-leden van Skywave hebben deze nieuwe band opgericht. Een band die doet denken aan de scherpheid van A Place To Bury Strangers, de gitaarmuren van My Bloody Valentine en de melodielijnen van Ride. Een nieuwe shoegaze-topper is geboren.

Ceremony - Rocket Fire (2010)

Heb deze volgens mij nog niet voorbij zien komen.

Vind zelf dit eigenlijk het enigste leuke nummer dat ik ken van Say Hi To Your Mom. Dit in tegenstelling tot de Silversun Pickups. Heb die een tijd geleden in het voorprogramma van Placebo gezien, moest ff wennen aan de zang maar het bleef wel hangen.

Voor liefhebbers van MBV Isn't Anything-periode (toch eerder de directe inspiratiebron van vele shoegaze-bands), nog deze titels:

Ecstasy Of Saint Theresa - Susurrate (bijna een kopie van Isn't Anything) (uit Tsjechië)
Ecstasy Of Saint Theresa - Fluidtrance Centauri EP (heel mooi)
The Nightblooms - Crystal Eyes/Never Dream At All EP (noise!)
The Nightblooms - Butterfly Girl EP (hemels) (uit Nederland)
The Telescopes - Taste (meer kruising tussen J&MC en MBV) en de daarvoor gereleasede EP's (Precious Little, To Kill A Slow Girl Walking, 7th Sharp Disaster, The Perfect Needle)
The Swirlies - Blondertongueaudiobaton CD en eerdere singles/EP's

Verder nog Naked Souls - Two And One EP (meer richting Slowdive) (uit Tsjechië)

Ook de laatste CD van Loop vind ik een aanrader (A Gilded Eternity); geen MBV, maar erg goed en tijdsgenoten van MBV en Jesus & mary Chain

Heb gisteren nog de laatste CD (Age Of Denial) van Sennen gehoord en vind hem fraai klinken (richting eerste Ride-LP). Staat nog niet op musicmeter.nl

Vooruit veel luisterplezier, heb nog meer aanraders, maar die volgen nog!

Wat is het hier stil zeg.
Tijd om die stilte te vullen met wat gitaargeweld/droommuziek.

Dit nummer van de Nederlandse (!) Nightblooms kreeg de goedkeuring van Kevin Shields himself!

YouTube - The Nightblooms - Crystal Eyes

uit een Peel-sessie (en van hun EP Fluidtrance Centauri) het mooie Fluidum van Ecstasy Of St Theresa

YouTube - The Ecstasy Of Saint Theresa - Fluidum

daarvoor speelden ze meer MBV-achtige noise op hun CD Susurrate en de EP Pigment

YouTube - The Ecstasy of saint Theresa - Pistaccio Places

Loop maakte op hun prachtige 'A Gilded Eternity' muziek als dit:

YouTube - Loop - Afterglow

Wie vroeger naar 120 Minutes keek op MTV (met Paul king destijds als VJ), kent dit pareltje ala Slowdive van het Tsjechische Naked Souls (van de EP Two And One)

YouTube - The Naked Souls - Sleep

De Amerikaanse Swirlies deden het ook op zijn MBV

YouTube - Swirlies - Bell

En een mooi voorbeeld van The Telescopes (jammer dat hun eerste CD Taste zo slecht werd geproduced)

YouTube - The Telescopes - To Kill a Slow Girl Walking

en dit komt van het dit jaar verschenen, gelijknamige album van Sennen

YouTube - Sennen Age of Denial

Zo Zie je maar dat haast en spoed zelden goed is
Pancake is inderdaad het prijsbeest van The Swirlies (staat nog in een andere versie op de EP Brokedick Car)

En The Telescopes veranderden met iedere nieuwe release toch iets van sound.

En het ongelooflijke van Aruca van Medicine is dat het lawaai van de intro ingespeeld is op een akoestische gitaar (ietsjes vervormd weliswaar )

Brokedick Car klinkt echt iets te glad. Blonder Tongue Audio Baton is daarentegen een erg gaaf album.

Van de eerdere releases van The Swirlies vind ik 'Upstairs' ook erg goed (van de 'Error'-7', waarop ook Park The Car By The Side Of The Road) en 'Sarah Sitting' van hun mini-LP 'What To Do About Them'.

What to do About them heb ik ook. Zal Upstairs als los nummer eens opzoeken dan, of zijn de versies weer anders klinkend dan op t album?

Nee hoor Upstairs en Sarah Sitting zijn allebei van What To Do About Them. Park The Car werd later dan weer uitgebracht op Blondertongueaudiobaton.

Op een splitsingle met Pitchblende staat wel nog het mooie Trudy, dat oorspronkelijk in 1991 op hun demo stond (samen met Chris R., Didn't Understand, beiden op What To Do..., en het nummer Crush)

Nod een vergeten band van begin jaren '90: Blind Mr. Jones !!

YouTube - Blind Mr. Jones - Eyes Wide

van de gelijknamige EP, waarop ook dit:

YouTube - Blind Mr Jones-Going on Cold

en dit nummer haalde ook hun eerste album Stereo Musicale:

YouTube - Blind Mr Jones-Henna and Swayed

Van hun tweede album Tatooine:

YouTube - Hey - Blind Mr. Jones

Alle nummers staan op deze compilatie Over My head: the Complete Recordings

(afbeelding)

Nog een oudje van het Amerikaanse Lorelei. Van hun in 1992 verschenen single The Bitter Air

(afbeelding)

YouTube - Lorelei - The Bitter Air

Als je van noise houdt , ga dan op zoek naar het nummer Float My Bed, enkel op de 7' versie van hun Sleep-EP!

Uit Nieuw-Zeeland en al weer wat jaren geleden gestopt, deze Bailter Space

en het wat extremere

Lekker, zo te zien heb ik binnenkort nog een hele hoop te luisteren.

pygmydanny's tip van de week

de rest van hun repertoire is zeker geen shoegaze, maar wel de moeite van het ontdekken waard, vooral de LP/CD Love Tara.

Deze week Eric's Trip (idd genoemd naar het Sonic Youth-nummer), met hun MBV-achtige Follow

Ah, luisterde dat album toevallig vandaag nog. Leuk nummer, ja, al vind ik het beter in de context van het album.

Dat album is ongelooflijk goed, een genre op zich...

oke, The Pale Saints zijn al eerder gepost, maar dit juweeltje staat op hun debuutcassette Some New Songs en verscheen in '88 ook op flexi

tip van de week

The Charlottes

en van dezelfde LP Things Come Apart:

Vraagje voor de kenners:
Shoegaze kwam ongeveer gelijk op met de Britpop, zo in de overgang van de jaren '80 naar de jaren '90. In hoeverre komen deze twee muziekstijlen met elkaar overeen? Zijn er bijvoorbeeld bands die voor beiden als invloed hebben gediend? Of is er geen bindende factor? Kan ik ook best begrijpen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:25 uur

geplaatst: vandaag om 02:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.