menu

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
slaemperayreon
Het valt mij de laatste tijd op dat er heel veel jongeren zijn die volgens mij metal luisteren om stoer te doen. Vaak zie ik bijvoorbeeld meisjes met enorme stekels om hun armen en soms ook littekens e.d. of anders jongens die zich ook helemaal uitsloven. Als ik dan vervolgens met hen begin te praten over metal, hebben ze er soms totaal geen verstand van.
"Waarom luister je Slayer?"
-"Omdat het lekker klinkt."
Nu is het natuurlijk ook zo dat metal misschien niet het meest populaire genre is wat er bestaat. Hoeveel mensen zijn er wel niet die het associeren met de duivel e.d.? Vandaar dat ik mij afvraag: draait metal tegenwoordig bij sommige jongeren alleen om mensen te shockeren en niet meer om de muziek zelf?

volgens mij draait jeugd überhaubt zelden muziek om de muziek zelf.

avatar van aslan
aslan (crew)
rebelleren en stoer doen hoort nu eenmaal bij de jeugd... zo ben ik in ieder geval jaaaaren geleden aan de metal gegaan, en ik ben er, ondanks alle psychiaters, nog steeds niet vanaf... ben dan ook nog steeds een ouwe stoere rebellerende gek!

avatar van tomthumb
Wellicht heeft het maken met het feit dat de teksten van Slayer nog steeds het puberale niveau niet zijn ontstegen.

avatar van nevyn
Tsja... ik denk dat ik zelf nog onder de genoemde jeugd val . Het valt me wel op dat veel van mijn leeftijd en jonger vooral muziek luisteren die tegen emo of nu-metal aanhangt, of ze vinden Metallica maar prut omdat St. Anger nergens naar klinkt, zonder het oude Metellica ook maar ooit gehoord te hebben. Dat soort dingen kan ik me erg aan ergeren.
En dat shockeren, tsja, vast wel. Maar dat doe je vooral met de kleding denk ik dan. Je hoeft metal niet eens te gaan luisteren, als je al met stekels en rare littekens enzo gaat rondlopen, dat shockeert al genoeg. Dat 'overdreven' kleden heeft denk ik vooral tot oorzaak dat metal als iets duivels gezien gaat worden.

Maar goed, er zullen vast ook nog genoeg jongeren zijn die metal luisteren omdat ze het echt goed vinden. En zoals aslan al zegt, het hoort gewoon bij de jeugd.

lambf
nevyn schreef:
Het valt me wel op dat veel van mijn leeftijd en jonger vooral muziek luisteren die tegen emo of nu-metal aanhangt


Ja, want je ziet ze vooral lopen met Slipknot en Marilyn Manson shirts. Maar die shirts zien er stoerder uit dan de muziek is.

Bobiej
ettettummu schreef:
volgens mij draait jeugd überhaubt zelden muziek om de muziek zelf.


Hé, ik wel. Ik luister metal omdat ik het geweldig vind, niet om stoer te doen. Ik ga mijn oren niet martelen omdat ik stoer wil zijn. En wat de vraag betreft: Natuurlijk luisteren alle (echte) metalheads metal omdat ze het een geweldig genre vinden met geweldige bands, in een hoger niveau dan de gemiddelde top 40 liedjes. Maar er zullen altijd mensen zijn die ermee gaan stoer doen.

avatar van tomthumb
Toch is er wel een wezenlijk verschil tussen metal-fan zijn in de jaren '80 of nu. Het is nu veel meer mainstream geworden . Je zou kunnen zeggen dat het nu makkelijker is om een metal-fan te zijn.

teutoon
Tuurlijk is het vrij idioot dat je muziek luistert omdat die muziek stoer is. Maar wees eerlijk, dat muziek stoer is speelt altijd wel een rol bij velen (ook bij jullie).

Het gaat pas echt fout als je muziek stiekem wel goed/leuk vindt, maar dat niet zegt omdat het geen stoere muziek is.

Dan wat kleren betreft. Mensen die met kleren willen shockeren of opvallen, beetje kansloos allemaal. Ze vergeten namelijk dat je door je te onderscheiden ook weer in een hokje wordt gedrukt. Dus dan ben je weer niet origineel.

Mooi voorbeeld: iemand speelde een nummer van Metallica op gitaar (erg goed trouwens) maar hij had een rode Lacoste Polo aan. Kreeg ie kritiek van metalfans, dat ie een mietje was en dat zoiets het imago verpest.

Wat een bullshit zeg, eigenlijk lachwekkend.

Of de Metallica DVD: Some kind of Monster, kreeg kritiek omdat te zien was dat Hetfield naar zn dochter ging kijken bij ballet. Tsja daar gaat je mooie droomwereld dan.
Gewoon de realiteit onder ogen zien, is veel beter!

Ik denk niet dat het zozeer om het stoer zijn gaat, aangezien
anderen weer vinden dan Rap of Hardcore stoer is en niet Metal.

Volgens mij gaat het er bij sommigen meer om, om zogenaamd op te vallen of "vreemd" gevonden te worden.

Bobiej
Of ook wel anders te zijn dan de massa.

"Het volk is dom, het individu is slim."

avatar van Pruut
Tja, ik val ook nog onder de jeugd... maar ik wordt toch ook raar aangekeken als ik als "kakker" (in de ogen van die metalheads) met cd's van Opeth en andere metalbands in mijn handen sta. Slaat eigenlijk nergens op.

Bobiej
Hoezo kakker?

teutoon
Pruut schreef:
Tja, ik val ook nog onder de jeugd... maar ik wordt toch ook raar aangekeken als ik als "kakker" (in de ogen van die metalheads) met cd's van Opeth en andere metalbands in mijn handen sta. Slaat eigenlijk nergens op.


Ik vind dat ook wel enigzins begrijpelijk, maar als je ff goed nadenkt slaat het nergens op. Stel dat ik van Hip-Hop zou houden, dan ga ik toch ook geen negerkleding dragen (plat gezegd).

avatar van Pruut
kraagje omhoog enzovoort... dan ben je gelijk een kakker volgens hun.

Bobiej
teutoon schreef:
(quote)


Ik vind dat ook wel enigzins begrijpelijk, maar als je ff goed nadenkt slaat het nergens op. Stel dat ik van Hip-Hop zou houden, dan ga ik toch ook geen negerkleding dragen (plat gezegd).


Maar natuurlijk zijn er veel metalheads met zwarte kleren, lang haar en bandshirts. Het is gewoon een deel van de metal dat er vanaf het begin al was. Net zoals er bij Hip-Hop veel blingbling hoort.

teutoon
Pruut schreef:
kraagje omhoog enzovoort... dan ben je gelijk een kakker volgens hun.


Haha, ja. Persoonlijk breng je jezelf alleen maar in problemen als je je extreemt kleed, of een extreem uiterlijk aanneemt. Alleen maar voor het imago van je muziek. Je hoeft echt geen brave henkie te zijn, maar mensen hebben toch al gauw een oordeel klaar als je afwijkt van de gemiddelde Nederlander.

Nu moet jij je niet extra als een kakker kleden, om de verbazing nog groter te laten worden. Maar vind het wel mooi dat het dus zo ook kan. Zie mn voorbeeld van die jongen met die Lacoste bloes.

teutoon
Bobiej schreef:
(quote)


Maar natuurlijk zijn er veel metalheads met zwarte kleren, lang haar en bandshirts. Het is gewoon een deel van de metal dat er vanaf het begin al was.


I know, maar een metalhead kan toch ook een kantoor baan hebben, een gezin met kinderen of hebben die daar echt geen trek in? Je kan niet op je werk aankomen met een zwarte broek, kisten en een zwart shirt.

Bobiej
Nee, maar als je naar een gemiddeld metalconcert gaat, zul je zien dat er gigantisch veel bandshirts met kisten rondlopen. Maar deze kunnen ook natuurlijk gelegenheidskleding van het kantoorpersoneel zijn .

avatar van Pruut
Op pinkpop (bij Tool) stond ik ook mee te juichen naast/met een paar metalheads die ik niet kenden En die waren echt niet veel ouder dan 18, dus ook nog jeugd lijkt mij... waren prima kerels

avatar van Exfrozen
Heerlijk om dit te lezen.
Metal is toch wel nu voor mij de muziek waar ik mee leef, maar dat lange haren gedoe en die kisten is voor mij allemaal overbodig.
De mensen om me heen kijken me altijd zo raar aan, 'Hou jij van Metal?, dat had ik nou echt niet van jou verwacht'.
En mijn vriendenkring kan het ook niet begrijpen, want die leven nog met de top-40. En ik zal dus ook nooit van mijn leven een cd van Tool bij hun in de auto krijgen helaas. Zo erg vind ik dat niet, maar ze willen het ook niet eens proberen en dat komt volgens mij ook een beetje door wat Teutoon zei:
teutoon schreef:
Het gaat pas echt fout als je muziek stiekem wel goed/leuk vindt, maar dat niet zegt omdat het geen stoere muziek is.

avatar van HammerHead
tomthumb schreef:
Toch is er wel een wezenlijk verschil tussen metal-fan zijn in de jaren '80 of nu. Het is nu veel meer mainstream geworden . Je zou kunnen zeggen dat het nu makkelijker is om een metal-fan te zijn.


Het is mij nog niet opgevallen hoor, dat metal meer mainstream zou zijn. Ja al die emo-troep uit de VS misschien, of de zogenaamde "gothic" bandjes. Maar da's allemaal geen metal natuurlijk.
Trouwens, Iron Maiden was ook zowat mainstream in de jaren '80.

avatar van Pruut
Exfrozen schreef:
Heerlijk om dit te lezen.
Metal is toch wel nu voor mij de muziek waar ik mee leef, maar dat lange haren gedoe en die kisten is voor mij allemaal overbodig.
De mensen om me heen kijken me altijd zo raar aan, 'Hou jij van Metal?, dat had ik nou echt niet van jou verwacht'.
En mijn vriendenkring kan het ook niet begrijpen, want die leven nog met de top-40. En ik zal dus ook nooit van mijn leven een cd van Tool bij hun in de auto krijgen helaas. Zo erg vind ik dat niet, maar ze willen het ook niet eens proberen en dat komt volgens mij ook een beetje door wat Teutoon zei:
(quote)


Ja, bij mij precies hetzelfde Muziek die ik luister is bij voorbaat al teringherrie volgens mijn vrienden... en dan vooral meisjes

handsome_devil
Ik heb een omgekeerd probleem. Ik heb zwart haar en nu denken de meesten dat ik naar metal luister, wat dus niet zo is. Als ze dan vragen of ze even mogen luisteren naar wat ik op heb staan, schrikken ze, omdat ik natuurlijk met mijn zwarte haar naar 'herrie' zou moeten luisteren en niet naar Belle & Sebastian.

lambf
Exfrozen schreef:

De mensen om me heen kijken me altijd zo raar aan, 'Hou jij van Metal?, dat had ik nou echt niet van jou verwacht'.


Bij mij is dat ook zo, als mensen die je kennen je vragen wat je luisterd, en je zegt metal, staren ze je met open mond aan, omdat ze dat niet verwachten. Maar wat denken ze dan, dat als je rustig en stil bent naar Mozart luisterd?

avatar van HammerHead
Je kunt natuurlijk nog beter naar beiden luisteren.

Dionysos
slaemperayreon schreef:
Het valt mij de laatste tijd op dat er heel veel jongeren zijn die volgens mij metal luisteren om stoer te doen. Vaak zie ik bijvoorbeeld meisjes met enorme stekels om hun armen en soms ook littekens e.d. of anders jongens die zich ook helemaal uitsloven. Als ik dan vervolgens met hen begin te praten over metal, hebben ze er soms totaal geen verstand van.
"Waarom luister je Slayer?"
-"Omdat het lekker klinkt."


Waarom zou je anders naar Slayer luisteren dan? Niet om er wijze levenslessen uit te halen, me dunkt.


Bobiej schreef:
Of ook wel anders te zijn dan de massa.

"Het volk is dom, het individu is slim."


Hmmpf, Metalheads zijn wel de domste massa die deze wereld rijk is. Echt, het is een subcultuur van zichzelf overschattende losers, nerds en anderzijds sociaal gehandicapten. Anders niet.

De muziek is wel leuk, hoor.

avatar van HammerHead
Zo, het stereotype beeld is in ieder geval weer even neergezet. Maar het blijft aantrekkelijke muziek inderdaad.

avatar van aslan
aslan (crew)
heb me altijd wel thuis gevoeld tussen de sociale weirdo's haha, toch wel een stuk gezelliger dan tussen die altijd sociaal correct doende massa met een mening over dingen waar ze niets van begrijpen, of zoiets, en van de metal raak ik nooit meer af, vrees ik... maar een beetje openheid en inlevingsvermogen in andere muziekgenres moet altijd kunnen, wat je voorkeur ook moge zijn!

avatar van Bighead
*opa-mode aan*

Ach, in de levenslange pubertijd van ons bestaan zijn we allemaal op zoek naar identiteit. Somtijds doen we dat door middel van uiterlijk, somtijds door gedrag en somtijds door onze stijl van communiceren. En onze muziekkeuze is een fraaie combinatie van die zaken. Onzekerheid en ervaren onzichtbaarheid uit zich in non-conformisme en rebellie. Wij creëren onze eigen identiteit en laten de wereld weten: Kijk eens! Ik ben er ook hoor! Ik tel ook mee! Ik pas me niet aan jou aan! Ik ga mijn eigen weg! Image is everything...We zetten ons af tegen de massa en hebben ondertussen niet in de gaten dat we zelf tot een andere massa van quasi-unieke individuen behoren. Ik ben blij dat de enorme hype van subculturen van de jaren negentig achter ons ligt.

*opa-mode uit*

Gast
geplaatst: vandaag om 15:00 uur

geplaatst: vandaag om 15:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.