MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
Met anti-cultuur wordt tegen-cultuur bedoeld neem ik aan?

Bighead schreef:
Ik ben blij dat de enorme hype van subculturen van de jaren negentig achter ons ligt.

Weet je dit wel zeker?

Bobiej
Dionysos schreef:

Hmmpf, Metalheads zijn wel de domste massa die deze wereld rijk is. Echt, het is een subcultuur van zichzelf overschattende losers, nerds en anderzijds sociaal gehandicapten. Anders niet.

De muziek is wel leuk, hoor.

Hmm... verklaar?
Van de metalheads he, ik weet al dat de muziek leuk is

orbit schreef:
(quote)

Weet je dit wel zeker?

Ehhh.... nee? Ik l*l ook maar wat...
Maar ik zie nu bij concerten etc. wel wat minder subcultuurtjes..jawel..beetje gothic...beetje metal...maar qua uiterlijk is het allemaal wat minder gevarieerd. Of wordt het tijd dat ik hier onder die steen wegkruip. Zou net zo goed ook kunnen

Dionysos
Bobiej schreef:
Hmm... verklaar?
Van de metalheads he, ik weet al dat de muziek leuk is

Als je wat ouder en wijzer bent kom je daar vanzelf wel achter...

Maar au sérieux, Metal als subcultuur is natuurlijk een prachtige kans voor al diegenen die om eender welke reden hun draai in het leven niet kunnen danwel willen vinden. Er bestaat toch geen mooier excuus om je niet meer te hoeven inleven in je medemens (die begrijpen jou toch ook niet?!) en geen mooiere aanleiding om je eigen falen af te wentelen op een maatschappij (want die is toch kut!) dan je te nestelen in een stroming waarbinnen je veilig en wel 'Fuck jullie allemaal!' kan roepen? Metal is a-sociaal en bovendien nog a-modieus ook; moeiteloos dus.

Al wat dan overblijft is een self-fulfilling prophecy. Je luistert naar afwijkende muziek, je kleedt je afwijkend en merkt dat mensen daar voor jouw gevoel raar op reageren. Dat doet je beseffen dat je altijd al gelijk had: je bent onbegrepen! Maar gelukkig vind je troost in die rare muziek van je, een mooie toevlucht waar je al je frustratie en zelfmedelijden in kwijt kan.

Daaruit volgt dat je al je gevoel voor relativering kwijtraakt en je jezelf gaat zien als het enige verlichte intelligente wezen dat doorheeft waar het écht om draait; alle anderen zijn slechts opppervlakkige, bekrompen en leeghoofdige kuddedieren. Het grappige is natuurlijk dat het omgekeerde waar is, maar dat zie je niet. Ontkennen is makkelijker dan bekennen.

Dit alles IMHO, uiteraard.

Bobiej
Prachtig gezegt;).

Ik vind dit echt een belachelijke generaliserende opmerking die je dan wel op elke subcultuur kunt gebruiken.

Dionysos
Ik heb mijn bewoordingen nochtans zo gekozen dat ik niet van enige generalisering beticht kan worden.

En natuurlijk is Metal niet de enige subcultuur die aantrekkelijk is voor dergelijke outcasts, maar wel een van de grootste IMO. De toegangsdrempel is zeer laag, men wordt gauw geaccepteerd en er ontbreekt veelal een vorm van engagement (wat je bijvoorbeeld in punk en hiphop wel sterk hebt), waardoor het blijft hangen in apathie; een stel langharige kerels dat boos met de armen over elkaar staat al roepend dat alles niet deugt.

Let op: ik zeg niet dat alle Metalliefhebbers per definitie losers zijn, voor HammerHead bijvoorbeeld geldt dit allemaal niet . Ik zeg alleen dat Metal als subcultuur bovenmatig ontvankelijk is voor dergelijke individuen.

Dionysos schreef:
Let op: ik zeg niet dat alle Metalliefhebbers per definitie losers zijn, voor HammerHead bijvoorbeeld geldt dit allemaal niet .

Uiteraard, ik ben immers één van de weinige verlichte zielen op deze site.

Verder zijn alle niet-metalliefhebbers natuurlijk te bekrompen voor woorden.

teutoon
@ Dionysos

Op wat voor partij stemt een gemiddelde Metalliefhebber denk je?

Bobiej
Niet die nieuwe pedofielenpartij mag ik hopen.

Engagement en hiphop.. Het "help de brothers aan nog meer blingbling en bubbelbaden"- engagement zeker

Dionysos schreef:
(quote)

Maar au sérieux, Metal als subcultuur is natuurlijk een prachtige kans voor al diegenen die om eender welke reden hun draai in het leven niet kunnen danwel willen vinden. Er bestaat toch geen mooier excuus om je niet meer te hoeven inleven in je medemens (die begrijpen jou toch ook niet?!) en geen mooiere aanleiding om je eigen falen af te wentelen op een maatschappij (want die is toch kut!) dan je te nestelen in een stroming waarbinnen je veilig en wel 'Fuck jullie allemaal!' kan roepen? Metal is a-sociaal en bovendien nog a-modieus ook; moeiteloos dus.

Al wat dan overblijft is een self-fulfilling prophecy. Je luistert naar afwijkende muziek, je kleedt je afwijkend en merkt dat mensen daar voor jouw gevoel raar op reageren. Dat doet je beseffen dat je altijd al gelijk had: je bent onbegrepen! Maar gelukkig vind je troost in die rare muziek van je, een mooie toevlucht waar je al je frustratie en zelfmedelijden in kwijt kan.

Daaruit volgt dat je al je gevoel voor relativering kwijtraakt en je jezelf gaat zien als het enige verlichte intelligente wezen dat doorheeft waar het écht om draait; alle anderen zijn slechts opppervlakkige, bekrompen en leeghoofdige kuddedieren. Het grappige is natuurlijk dat het omgekeerde waar is, maar dat zie je niet. Ontkennen is makkelijker dan bekennen.

hmm

Wie is nu dom? De mensen die metal luisteren omdat ze het fijn vinden, of de mensen die zich alternatief kleden?

DutchViking
Dionysos schreef:
(quote)

Ik luister naar metal omdat ik het leuke muziek vind. Niet omdat ik het stoer vind of omdat mijn vrienden er naar luisteren. Dat gevoel heb ik eigenlijk nooit gehad. Ik vind je stukje toch erg generaliserend overkomen, Dionysos. Is iedere metalliefhebber sociaal minder begaafd? Voelen metalliefhebbers zich superieur ten opzichte van anderen? Je slaat de plank hier wat mij betreft toch wel enigszins mis.

Metal een subcultuur voor mensen die hun draai in het leven niet kunnen vinden? Oké, metal is voor velen een uitlaatklep. Laat die mensen dat liever met muziek oplossen dan met andere middelen Metal is voor mij een medicijn dat beter werkt dan het beste geneesmiddel, als het eens even tegen zit. Dat houdt dan toch niet in dat ik of andere metalliefhebbers automatisch sociaal zwakker of dom zijn, en dat zij zich niet bekommeren om hun medemens.

Ik wil mezelf niet de hemel in prijzen, maar als ik het op mezelf betrek, voldoe ik dus absoluut niet aan het prototype dat jij schetst. Ik ben een bijna afgestudeerde econoom, zit goed in mijn vel en heb wat sociale contacten betreft weinig te klagen. Toch luister ik naar metal en trek ik veel op met mede-metalliefhebbers.

Mijn mening ten opzichte van niet-metalfans is dat ook zij hun goed recht hebben om naar hun muziek te luisteren. Ik kan me niet voorstellen dat ik hierin alleen sta. Metalliefhebbers uit mijn omgeving kan ik moeilijk bestempelen als ‘asociaal’ of ‘bekrompen’, en al helemaal niet als ‘oppervlakkig’. Hooguit amodieus, maar dat vind ik geen negatief aspect. Laat iedereen gewoon doen wat hij/zij zelf wilt en iedereen moet ook vooral luisteren naar de muziek die hij/zij waardeert. Ik zie het probleem niet zo

Er is een kleine groep van metalfans die naar metal luisteren omdat het zogenaamd stoer overkomt en/of om tegen de maatschappij/gevestigde orde te schoppen. Ik geloof echter nog steeds dat het overgrote deel van de metalliefhebbers naar metal luistert omdat ze de muziek gewoon waarderen.

Dionysos
DutchViking schreef:
Ik luister naar metal omdat ik het leuke muziek vind. Niet omdat ik het stoer vind of omdat mijn vrienden er naar luisteren. Dat gevoel heb ik eigenlijk nooit gehad. Ik vind je stukje toch erg generaliserend overkomen, Dionysos. Is iedere metalliefhebber sociaal minder begaafd? Voelen metalliefhebbers zich superieur ten opzichte van anderen? Je slaat de plank hier wat mij betreft toch wel enigszins mis.

Ze kunnen in ieder geval minder goed lezen . Ik heb duidelijk gezegd dat mijn visie (waarvan het evident mag zijn dat deze geheel en al subjectief is!) niet op alle Metalheads betrekking heeft, noch dat dit verschijnsel exclusief inherent is aan Metal. Het is (nogmaals: naar MIJN constatering) wel een prominent verschijnsel.

Metal een subcultuur voor mensen die hun draai in het leven niet kunnen vinden? Oké, metal is voor velen een uitlaatklep. Laat die mensen dat liever met muziek oplossen dan met andere middelen

Kijk, dat bedoel ik dus. Die mensen stampen dus bij iedere tegenslag boos naar hun zolderkamertje om daar keihard hun Metal op te zetten (tot overmaat van ramp is dat vaak nog Metallica ook) en daar blijft het dan bij, zie. Er wordt NIETS opgelost. Geen actie, geen poging om de gemaakte fouten te analyseren en in de toekomst te vermijden, nada. Slechts boosheid en zelfmedelijden.

DISCLAIMER: bovenstaande is enigszins gecharcheerd, gelieve er niet te hard over te vallen.

Mijn mening ten opzichte van niet-metalfans is dat ook zij hun goed recht hebben om naar hun muziek te luisteren. Ik kan me niet voorstellen dat ik hierin alleen sta. Metalliefhebbers uit mijn omgeving kan ik moeilijk bestempelen als ‘asociaal’ of ‘bekrompen’, en al helemaal niet als ‘oppervlakkig’. Hooguit amodieus, maar dat vind ik geen negatief aspect.

Maar natuurlijk vind je dat .

Laat iedereen gewoon doen wat hij/zij zelf wilt en iedereen moet ook vooral luisteren naar de muziek die hij/zij waardeert. Ik zie het probleem niet zo

Het was ook niet mijn bedoeling om het als een probleem te presenteren hoor, het is slechts een persoonlijke observatie die ik even wilde poneren in dit topic. Natuurlijk moet iedereen maar kunnen doen wat hij/zij niet laten kan, ik zal er geen nachtje slaap om verliezen.

Er is een kleine groep van metalfans die naar metal luisteren omdat het zogenaamd stoer overkomt en/of om tegen de maatschappij/gevestigde orde te schoppen. Ik geloof echter nog steeds dat het overgrote deel van de metalliefhebbers naar metal luistert omdat ze de muziek gewoon waarderen.

Daarover verschillen wij dus van mening. Daarbij moet ik zeggen dat het één het ander niet noodzakelijk uitsluit. Je kan natuurlijk makkelijk in Metal een rechtvaardiging voor je bestaan vinden en het tegelijkertijd mooie muziek vinden.

DutchViking
Dionysos schreef:
Ze kunnen in ieder geval minder goed lezen . Ik heb duidelijk gezegd dat mijn visie (waarvan het evident mag zijn dat deze geheel en al subjectief is!) niet op alle Metalheads betrekking heeft, noch dat dit verschijnsel exclusief inherent is aan Metal. Het is (nogmaals: naar MIJN constatering) wel een prominent verschijnsel.

Er zijn inderdaad genoeg metalfans die zich – omwille van hun muziekvoorkeur – boven anderen verheven voelen, maar die vind je overal, in ieder genre. Ik vind niet dat het specifiek van toepassing is op metalliefhebbers.

Kijk, dat bedoel ik dus. Die mensen stampen dus bij iedere tegenslag boos naar hun zolderkamertje om daar keihard hun Metal op te zetten (tot overmaat van ramp is dat vaak nog Metallica ook) en daar blijft het dan bij, zie. Er wordt NIETS opgelost. Geen actie, geen poging om de gemaakte fouten te analyseren en in de toekomst te vermijden, nada. Slechts boosheid en zelfmedelijden.

DISCLAIMER: bovenstaande is enigszins gecharcheerd, gelieve er niet te hard over te vallen.

Hier ben ik het deels wel mee eens, hoewel ik zelf nooit de drang heb gehad om me af te zetten tegen de maatschappij of de gevestigde orde. In ieder geval niet via het beluisteren of zelf maken (gitaar spelen) van muziek. Boosheid en zelfmedelijden kom je inderdaad wel tegen bij een aantal metalfans. Het beluisteren van metal versterkt dat gevoel misschien wel. Er iets aan doen is natuurlijk de beste oplossing

shappy1010
Hele leuke en interessante thread. Ik was laatst in zo'n metal clubhuis aangezien daar een vriend van mij optrad, en deze hele discussie speelde in mijn hoofd af. Ik wist eigenlijk ook niet meer dat ze bestonden, echte punkers met hanekammen, kisten en iron maiden shirtjes, jeetje back to the 80's zeg maar. En inderdaad, dat schoppen, shockeren, terwijl ik alleen maar dacht, als je hier staat te genieten van metal met je Ralph & Lauren shirtje aan, dan pas ben je echt een held die zich wil individualiseren.

En ben je echt zo anders als de massa? Is die muziek werkelijk zo alternatief en cool? Ach ik kom net uit italie, ik heb nog nooit zoveel mensen met een Tool t-shirt zien lopen, ze worden op elke straathoek verkocht samen met Guns & Roses, 2Pac en eminem. Jeetje mijn favo band is Genesis, maar ik ga niet anno 2006 op mijn 29ste lente met een t-shirt van hun lopen over straat zeg...

Mojo Pin

Die is pas erg

DutchViking

Mojo Pin
Totally Goth blijft ook geweldig natuurlijk.

"Marilyn Manson is much cooler than Hanson"

Vreselijk

teutoon
shappy1010 schreef:
Hele leuke en interessante thread. Ik was laatst in zo'n metal clubhuis aangezien daar een vriend van mij optrad, en deze hele discussie speelde in mijn hoofd af. Ik wist eigenlijk ook niet meer dat ze bestonden, echte punkers met hanekammen, kisten en iron maiden shirtjes, jeetje back to the 80's zeg maar. En inderdaad, dat schoppen, shockeren, terwijl ik alleen maar dacht, als je hier staat te genieten van metal met je Ralph & Lauren shirtje aan, dan pas ben je echt een held die zich wil individualiseren.

En ben je echt zo anders als de massa? Is die muziek werkelijk zo alternatief en cool? Ach ik kom net uit italie, ik heb nog nooit zoveel mensen met een Tool t-shirt zien lopen, ze worden op elke straathoek verkocht samen met Guns & Roses, 2Pac en eminem. Jeetje mijn favo band is Genesis, maar ik ga niet anno 2006 op mijn 29ste lente met een t-shirt van hun lopen over straat zeg...

Petje of voor degenen met roze Ralph Lauren shirts en bootschoenen.

teutoon schreef:
(quote)

Petje of voor degenen met roze Ralph Lauren shirts en bootschoenen.

Misschien nog wel fouter dan kisten en een band-shirt. Vooral bootschoenen... *gruwel*

teutoon
Verschrikkelijk inderdaad, die bootschoenen.

Roze Ralff Loren shirts dan...

Dit gebeurt er dus als je met een roze shirtje naar een Death Metal concert gaat. Rutger Leert Stappen

Sommigen zullen em misschien wel kennen, Ik kon er wel om lachen in ieder geval

Dionysos
orbit schreef:
Roze Ralff Loren shirts dan...

Ralph Lauren for teh win!!!1!!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:53 uur

geplaatst: vandaag om 07:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.