MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
Ik kan je enkel gelijk geven.

fastpulseboy
Mr. Rock schreef:
rondvliegende schapenkoppen tijdens optredens

toch humor!

Oké ja die misschien wel . Als ik me niet vergis was Mayhem de band in kwestie bij dat incident .

EDIT: Moet er wel bij zeggen dat er iemand is omgekomen door zo'n schapenkop tegen z'n hoofd te krijgen...

Ik heb een metalen plaat in mijn kop maar verder merk je er niks van.

Ik luister vooral naar Metal omdat ik het goede muziek vind, de rest zal mij worst zijn. Ik probeer het ook niet meer uit te leggen aan vrienden of wie dan ook.

Naar mate ik ouder wordt, ga ik ook steeds naar extremere vormen van Metal luisteren, was ik in de jaren '80 een poedel, dan ben ik nu een pitbull.

Metal dat kun je gewoon mooi muziek vinden. maar je kunt het ook mooi vinden omdat je er weg bij kan denken. of om je aggressie kwijt te raken. of andere gevoelens.

het word vaak gezegt dat mensen die naar metal luisteren altijd depri zijn of niet sociaal. maar dat is totaal niet zo. metalheads zijn eigelijk een groepje rustige vriendelijke mensen met een tikje aggressie.

en stoer doen? no way. ja oke mischien als je een beetje kijkt naar somige nu-metal bandjes (limb bizkit,linkin park,dope) maar ik denk niet dat je van die patsertjes in die ow zo snelle auto's die altijd heel stoer zijn om overal te scheuren (wat stiekem eigelijk alleen maar irietand is) ff gorgoroth of dimmu of immortal hoort.

het is alleen irrietand dat sommige gekjes die beweeren groot metal fan te zijn. en die dan ook nog zeggen dat ze zelf goth zijn omdat ze naar metal luisteren xD paar keer meegemaakt. en dan bijvoorbeeld alleen maar metallica,slipknot en linkin park kennen. slipknot en metallica vind k nog wel goed. linkin park? sommige nummers van hun kan k nog wel door men strot krijgen maar fan ben k er niet van. en op dat moment denk je van wtf

lambf
Om je even uit de droom te helpen, die gasten van Gorgoroth zijn gewoon patsers hoor.

deathmetalhead schreef:
Metal dat kun je gewoon mooi muziek vinden. maar je kunt het ook mooi vinden omdat je er weg bij kan denken. of om je aggressie kwijt te raken. of andere gevoelens.

het word vaak gezegt dat mensen die naar metal luisteren altijd depri zijn of niet sociaal. maar dat is totaal niet zo. metalheads zijn eigelijk een groepje rustige vriendelijke mensen met een tikje aggressie.

en stoer doen? no way. ja oke mischien als je een beetje kijkt naar somige nu-metal bandjes (limb bizkit,linkin park,dope) maar ik denk niet dat je van die patsertjes in die ow zo snelle auto's die altijd heel stoer zijn om overal te scheuren (wat stiekem eigelijk alleen maar irietand is) ff gorgoroth of dimmu of immortal hoort.

het is alleen irrietand dat sommige gekjes die beweeren groot metal fan te zijn. en die dan ook nog zeggen dat ze zelf goth zijn omdat ze naar metal luisteren xD paar keer meegemaakt. en dan bijvoorbeeld alleen maar metallica,slipknot en linkin park kennen. slipknot en metallica vind k nog wel goed. linkin park? sommige nummers van hun kan k nog wel door men strot krijgen maar fan ben k er niet van. en op dat moment denk je van wtf

Maar metal is wel een anti-cultuur.

lambf schreef:
Om je even uit de droom te helpen, die gasten van Gorgoroth zijn gewoon patsers hoor.

En volgens mij is de zanger van Gorgoroth gay.

Fza
Tsjah, black metal, wat mij betreft het zwarte schaap van de metal familie.

Weet niet of het volgende artikel al eerder is gepost, maar zeker de moeite waard om naar te kijken. Heavy Metal wordt op een sociaal-wetenschappelijke manier benaderd. Een manier wat zelden of nooit voor komt. Artikel Heavy Metal Rebel &...

De conclusie slaat de spijker op zijn kop:

'Al met al valt hieruit te concluderen dat heavy metal voor de fans een belangrijke integrerende en zingevende functie vervult. Het is echter een bekende sociologische "wet" dat de keerzijde van een hechte binding in een bepaalde gemeenschap van mensen maar al te vaak een grote vijandigheid jegens andere gemeenschappen is. Sterker nog: een gemeenschap ontleent vaak mede haar identiteit aan haar rivaliteit met andere gemeenschappen, zoals de identiteit van Ajax-supporters onder andere bepaald is door hun eeuwige twisten met Feijenoord-supporters, en omgekeerd. Zo lijkt de saamhorigheid in heavy metal-kringen ook beïnvloed te zijn door de afkeer van andere muzikale genres. De situatie is nog gecompliceerder als men bedenkt dat heavy metal zelf in de loop van de jaren tachtig en negentig uiteengevallen is in een aantal verschillende subgenres, waarbij met name aanhangers van meer extreme varianten van heavy metal als speed-, thrash-, black-, doom- en death-metal zich afzetten tegen de fans van meer melodieuze hard rock.'

In mijn ogen klopt dit niet. Als Metalfan, sta ik juist meer open voor andere genres. Dat zie ik Hip-Hoppers ofzo nog niet snel doen.

Het artikel is gericht op zijn algemeenheid van de cultuur, en hoeft niet per definitie op jou (als metalfan) betrekking te hebben.

Devoo schreef:
Als Metalfan, sta ik juist meer open voor andere genres. Dat zie ik Hip-Hoppers ofzo nog niet snel doen.

Dat klopt natuurlijk ook niet. Het feit dat je meer open staat voor andere genres heeft niks te maken met het genre wat je het meest beluisterd.

Maar die conclusie die Thomzic hierboven aanhaalt is ook nogal generaliserend. Het zal vast wel voor een deel kloppen, maar voor een minstens zo grote groep mensen slaat het nergens op. Wel is het inderdaad zo dat metal zich telkens meer uitbreid met nieuwe stromingen en subgenres die meer en meer uit elkaar komen te liggen. Alleen dat zijn ook maar weer naamgevingen...

nou mooie patsers die gast zie je denk k niet zo snel in de disco met alle vrouwen om hem heen

In mijn ogen klopt dit niet. Als Metalfan, sta ik juist meer open voor andere genres. Dat zie ik Hip-Hoppers ofzo nog niet snel doen.

Ligt eraan. hip hoppers lopen altijd breed. willen altijd respect maar geven het zelf nooit. ze gaan altijd door schelden zonder punt. altijd duure kleding en auto's enz. maar sommigen hebben niet eens een baan. en de sommige 'hip hop chickies' zijn vaak sletjes. k zeg sommige maar er ziten ook wel wat metalheads bij die nogal pats kunnen doen. terwijl de meesten juist vaak anti kak/pats zijnzie je er altijd wel een om het hoekje juist wel doen.

ook al een keer eerder waren er ook een paar van die ventjes van 15/14 jaar ofzo bij een metal feest. en toen zij ik zo. jonges er zijn daar binnen ook t-shirts te koop. en gingen ze gelijk naar binnen

maar verder komt dat stoer gedrag niet zo veel voor. meestal gaan ze wel raar doen als ze iets te veel alcohol in hun ballonetje gedaan hebben. mjah als k e veel op heb doe k ook raar

Waar baseer je dit nu allemaal op?
Bij metal-fans zitten er net zo goed patsers; degene die op een festival of concert zonder shirtje, breed rond lopen met een halve liter in de hand en om de willekeurige persoon keihard 'Slayer' roepen, met een blik waarvan je in je broek schijt.
Zo ook vind je bij metal-fans werklozen, ook junkies, misschien wel meer dan bij hip-hop-fans. Die hebben ook geen geld, maar komen op de een of andere manier toch aan hun stuff.
Zo kun je ook bij andere genres zulke typische 'fans' zien.
Maar over het algemeen zijn de fans van de ene muzieksoort net zo normaal als de ander, en is de ene fan wat meer open-minded dan de ander. Lijkt me vrij weinig te maken hebben met wat voor muziek ze luisteren; die cultuur bepaalt hooguit wat voor kleren ze dragen en hoe ze praten, niet hoe slim of rijk ze zijn.

Devoo schreef:
Er zijn juist veel Hip-Hoppers met een brede muziek smaak en dat komt voornamelijk door het samplen denk ik.

Waarom betrek je het trouwens op jezelf jij staat toch niet voor elke Metalfan? En waarom daarnaast gelijk een ander genre afkraken of in ieder geval de fans ervan?

Dexter schreef:
Maar over het algemeen zijn de fans van de ene muzieksoort net zo normaal als de ander, en is de ene fan wat meer open-minded dan de ander. Lijkt me vrij weinig te maken hebben met wat voor muziek ze luisteren; die cultuur bepaalt hooguit wat voor kleren ze dragen en hoe ze praten, niet hoe slim of rijk ze zijn.

Dit topic kan dus ook weer dicht, lijkt mij .

deathmetalhead schreef:
Ligt eraan. hip hoppers lopen altijd breed. willen altijd respect maar geven het zelf nooit. ze gaan altijd door schelden zonder punt. altijd duure kleding en auto's enz. maar sommigen hebben niet eens een baan. en de sommige 'hip hop chickies' zijn vaak sletjes. k zeg sommige maar er ziten ook wel wat metalheads bij die nogal pats kunnen doen. terwijl de meesten juist vaak anti kak/pats zijnzie je er altijd wel een om het hoekje juist wel doen.

ook al een keer eerder waren er ook een paar van die ventjes van 15/14 jaar ofzo bij een metal feest. en toen zij ik zo. jonges er zijn daar binnen ook t-shirts te koop. en gingen ze gelijk naar binnen

maar verder komt dat stoer gedrag niet zo veel voor. meestal gaan ze wel raar doen als ze iets te veel alcohol in hun ballonetje gedaan hebben. mjah als k e veel op heb doe k ook raar

Your point being...

Fza
Stapler schreef:
(quote)

Dit topic kan dus ook weer dicht, lijkt mij .

Er moeten volgens mij eerst 20.000 pagina's gehaald worden voor een topic dood mag gaan.

Dat gezever hier altijd.

Dexter schreef:
Waar baseer je dit nu allemaal op?
Bij metal-fans zitten er net zo goed patsers; degene die op een festival of concert zonder shirtje, breed rond lopen met een halve liter in de hand en om de willekeurige persoon keihard 'Slayer' roepen, met een blik waarvan je in je broek schijt.
Zo ook vind je bij metal-fans werklozen, ook junkies, misschien wel meer dan bij hip-hop-fans. Die hebben ook geen geld, maar komen op de een of andere manier toch aan hun stuff.
Zo kun je ook bij andere genres zulke typische 'fans' zien.

nou k denk dat metal fans minder arrogant zijn en vriendelijker zijn dan hip hoppers. met dat kk dit kk dat enz. en dan zeg k ook niet dat alle hip hoppers zo zijn. k ken ook wel wat en die zijn wel chill. maar zoals bij ons de kwinne 'een hang plek in stadskanaal ' is zowat helemaal over genomen door hip hoppers. en als je ff er anders bij loopt dan word je gelijk afgekraakt door die ventjes.

de meeste mis verstanden bij de metalhead is. ze zien er vaak aggresief uit. iedereen denkt dat ze vaak depri zijn en altijd terug getrokken 'k mijn vrienden en meer niet ' en ze worden vaak vergelijkt met goth's. maar kwa gedrag is de metalhead wel rustig vriendelijk enz. zo nu en dan zijn ze wel irrie als je over die metal genres begint xD maar goed soms zit ik er zelf ook wel eens over te zeiken

en slayer schreeuwen? dat gebeurt gewoon bij de feesten/concerten zelf. maar niet op straat. njah bijna niet

en k zeg niet dat iedereen zo is maar sommige.
er zijn hip hoppers die aardig kunnen zijn
maar er zijn ook metalheads die eikels kunnen zijn

Wat is volgens jou dan de reden dat metalheads hun haar lang laten groeien, veel bandpatches dragen, studs op hun kleren hebben en veel zwart dragen? Over het algemeen.......

The Oath
andnino schreef:
Wat is volgens jou dan de reden dat metalheads hun haar lang laten groeien, veel bandpatches dragen, studs op hun kleren hebben en veel zwart dragen? Over het algemeen.......

Lang haar of Kort haar? Wie bepaald wat normaal is en wta vreemd is? Kort haar is zelf vreemd. In de oertijd enzo had niemand kort haar! En met lang haar moet ge minder snel nr de kapper.

En waarom dragen jumpers een klak? Waarom zijn hip-hopers meestal negers? Waarom zijn daar altijd bitchies bij? Waarom tunen jumpers hun auto's? Waarom dragen hippies geen kleren, maar wel bloemen in hun haar?

Wat een domme vragen allemaal.

Ps: ik heb kort haar, draag zelden bandshirts, heb geen gepachtte kleding,
Heb wel een bandje met studs, maar dat draag ik 1 keer in de maand ofzo, omdat het bijna nergens op past. En ook zo'n klassieke lederen jacket, maar zelfde opmerking als hiervoor.

Ik probeer deze discussie terug te leiden naar het oorspronkelijke standpunt.

Feit: Metalliefhebbers hebben vaak lang haar. Dat is vreemd wánt het merendeel van de mannelijke bevolking heeft kort haar.
Feit: Metalliefhebbers dragen in de typering veel zwarte kleding. Tegenwoordig vast en zeker minder dan vroeger, maar toch.
Feit: Metalliefhebbers dragen veel bandpromotie bij zich. Shirts, patches, soms zelfs tattoos, enz.

Nu is de vraag: Is (of misschien nog wel meer: was) metal een anti-cultuur? Is het gedrag en kledingstijl van de liefhebbers een manier om zich af te zetten tegen de 'normale' muziekliefhebbers?

Ik zeg zonder twijfel ja.

Nee, ik ben ook niet op die manier een metalliefhebber. En nog veel meer mensen niet. En die vooroordelen kloppen vaak niet. Maar toch is er de vraag of metal een anti-cultuur is... en waar komt die vandaan? zie boven. Daar gaat deze discussie over. En ik vind 'm te interessant om hem met een dooddoener af te kappen.

Metal een anti-cultuur? Het zal wel; kan me geen zak schelen, eerlijk gezegd.

Wat ik wel weet is dat..

a) Ik er de schurft aan heb om er als een 'metal-head' bij te lopen, al moeten ze dat zelf weten. Ik doe gewoon mijn ding, zij hun.

b) ik 35 ben en vind dat metal totaal niet leeftijdsgebonden is.

c) ik op m'n 10de jaar ben betoverd door Queen's Sheer Heart Attack (m'n oudste broer had de lp) en sindsdien gelukkig nooit meer ben genezen.

Metal wordt maar al te vaak ondergewaardeerd. Wie de moeite neemt om te luisteren hoort nl. alles wat goede muziek behoort te hebben. Metal vervoert me, maakt me los, brengt me langs hoge toppen en diepe dalen en ik vind het, mits technisch knap gespeeld, gewoon HEERLIJK!

andnino schreef:
Ik probeer deze discussie terug te leiden naar het oorspronkelijke standpunt.

Feit: Metalliefhebbers hebben vaak lang haar. Dat is vreemd wánt het merendeel van de mannelijke bevolking heeft kort haar.
Feit: Metalliefhebbers dragen in de typering veel zwarte kleding. Tegenwoordig vast en zeker minder dan vroeger, maar toch.
Feit: Metalliefhebbers dragen veel bandpromotie bij zich. Shirts, patches, soms zelfs tattoos, enz.

Nu is de vraag: Is (of misschien nog wel meer: was) metal een anti-cultuur? Is het gedrag en kledingstijl van de liefhebbers een manier om zich af te zetten tegen de 'normale' muziekliefhebbers?

Ik zeg zonder twijfel ja.

Nee, ik ben ook niet op die manier een metalliefhebber. En nog veel meer mensen niet. En die vooroordelen kloppen vaak niet. Maar toch is er de vraag of metal een anti-cultuur is... en waar komt die vandaan? zie boven. Daar gaat deze discussie over. En ik vind 'm te interessant om hem met een dooddoener af te kappen.

light eraan. er zijn ok wel kort harige metalfans. k heb zelf men haar net boven men schouders en langer dan dat word het ook niet als k naar m'n stage ga draag k altijd normale kleren.

het is meestal wel zo dat ze vaak mensen ontwijken of verlegen zijn. maar dat is niet iedereen. k trouwens ook niet.

en dat is met hip hop en hardcore precies het zelfde.

en het is ook niet verkeert of raar als een man lang haar heeft. er zijn ook vrouwen met kort haar. of als hij niet van voetbal houd. of zich nooit met auto's bezig heeft gehouden.

Ik ben een grote muziekfan.
Overal waar ik ben heb ik het liefst muziek om me heen.
Altijd rock/metal omdat ik dat gewoon het mooiste vind.
De ene dag luister ik naar The Doors terwijl ik de dag naarna een Machine Head cd opzet.
Dat heeft gewoon met de kracht van de muziek te maken.
Het kan zo zjin dat er een heel vet rap nummer uit komt en dat ik die ga luisteren. Hoewel dat zeer onwaarschijnlijk is, omdat ik rap niet kan waarderen. Maar er kan altijd wat moois komen.
Ik heb geen lang haar, maar vind het wel leuk om in bandshirts te lopen. Maarjah ik zie het liever zo.
Je kan een t-shirt hebben met een nike logo of een t-shirt met een mooie print. Draag ik liever een mooie print.
Ik heb twee banen, ik werk met gedetineerden en met licht verstandelijk gehandicapten.
Dus ik draag ook mijn steentje bij aan het sociaale leven.
Dus van een anti cultuur is er geen sprake van.
Ik gebruik de muziek om te genieten en als steun als het nodig is.
ik ga graag naar festivals en concerten en leef me daar uit.
Maar ik zet me niet af tegen anderen, ik schop geen ruzie vanwege andere muzikale keuzes.

Dat Metal als anti cultuur ligt gewoon aan de individu die er naar luistert en metal gaat gebruiken om zich af te zetten tegen alles.
En als je naar die persoon kijkt is lang haar misschien het eerste wat opvalt. Maar het is de persoon erachter die handelt.

zie het zo.
Van de 10 metalhead heeft er misschien 1 lang haar.
Van de 10 hardcore liefhebbers gebruikt er misschien 1 drugs.
Van de 10 marokanen is er 1 crimineel.

En het is altijd die ene die er op nagekeken en geassioceerd mee word.

Een hoop getyp en ik hoop dat mensen mijn punt er een beetje door heen zien. En anders zal ik me maar wat moeten verduidelijken

haveman
conspiracy schreef:

Van de 10 metalhead heeft er misschien 1 lang haar.
Van de 10 hardcore liefhebbers gebruikt er misschien 1 drugs.
Van de 10 marokanen is er 1 crimineel.

Denk dat de eerste nog het dichtst in de buurt komt tegenwoordig.

ja maar aan lang haar ga je niet dood. ja mischien als het je je haar ergens aan vast in de knup hebt en er net een trein aan komt.

Tijdens een headbangactie komt het haar van je buurman in je bier. . Metalpubliek het meest relaxte concertpubliek, symfo fans ook maar die soms half comateus aan het filosoferen.

k denk dat dit wel een goeie voorbeeld is over deze discuccie

YouTube - Ronald goedemondt - Metal

Gast
geplaatst: vandaag om 12:54 uur

geplaatst: vandaag om 12:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.