menu

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
avatar van andnino
conspiracy schreef:

Dus ik draag ook mijn steentje bij aan het sociaale leven.
Dus van een anti cultuur is er geen sprake van.
Ik gebruik de muziek om te genieten en als steun als het nodig is.
ik ga graag naar festivals en concerten en leef me daar uit.
Maar ik zet me niet af tegen anderen, ik schop geen ruzie vanwege andere muzikale keuzes.

Dat Metal als anti cultuur ligt gewoon aan de individu die er naar luistert en metal gaat gebruiken om zich af te zetten tegen alles.
En als je naar die persoon kijkt is lang haar misschien het eerste wat opvalt. Maar het is de persoon erachter die handelt.

zie het zo.
Van de 10 metalhead heeft er misschien 1 lang haar.
Van de 10 hardcore liefhebbers gebruikt er misschien 1 drugs.
Van de 10 marokanen is er 1 crimineel.

En het is altijd die ene die er op nagekeken en geassioceerd mee word.

Een hoop getyp en ik hoop dat mensen mijn punt er een beetje door heen zien. En anders zal ik me maar wat moeten verduidelijken

Je bent zeer duidelijk, daar niet van. Maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat metal in principe een muziekstijl wás om je mee af te zetten. Het was hard, het ging tegen de gevestigde orde in en alle liefhebbers hadden lang haar en lelijke kleren. Toch?

Tegenwoordig, dat is een ander verhaal. Bijna elke serieuze muziekliefhebber heeft wel een metalband die hij te pruimen vindt, en metal is zeer vertakt en kent vele zeer muzikale vormen die verre van bedoeld zijn als afreageermiddel. Maar metal heeft wel een geschiedenis als anti-muziekstijl.

avatar van deathmetalhead
ja oke. als k hip hop hoor denk k gelijk van rot op.maar als iemand dat mooi vind. accepteer k het wel gewoon. en niet van joun stijl is dom k ben stoer want k luister METAL!!!. nee dus. k luister soms ook wel industrial of gewone hard rock. maar metal is gewoon de genre als k denk aan muziek. en k hoef ook niet altijd alle bandjes te zien als k bij een metalfest ben. meestal mis ik wel wat bandjes dan zit ik gewoon buiten lekker te kletsen.

en zoiewso k denk dat als je op een school zit met allemaal hip hop/gangster figuren meer tramalant hebt en meer afgekraak. dan op een school met allemaal metalheads/alternative die liever ff een plaatje van mayhem op zetten.

en ja je moet gewoon weten waar je van houd. en dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je in een slipknot t shirt gaat lopen en een half jaar later in een keer in hip hop kleding.

en wat ik ook al zag. je storen aan geschreeuw en mosh pits? daar moet je dan maar tegen kunnen. k snap best dat er ook mensen zijn die gewoon van de muziek willen genieten. maar de bands zelf willen ook altijd dat je helemaal uit je dak gaat en niet dat je een beetje met je hoofd staat te knikken.

sxesven
deathmetalhead schreef:
en ja je moet gewoon weten waar je van houd. en dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je in een slipknot t shirt gaat lopen en een half jaar later in een keer in hip hop kleding.

GOD VERHOEDE!

avatar van andnino
deathmetalhead schreef:
en ja je moet gewoon weten waar je van houd. en dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je in een slipknot t shirt gaat lopen en een half jaar later in een keer in hip hop kleding.

Hoezo moet je weten waar je van houd en hoezo 'de bedoeling'

avatar van deathmetalhead
ik bedoel dat je geen mee loper moet worden xD dat je niet gelijk je hele levenstijl moet veranderen omdat je denkt dat je ergens van houd. maar wat later blijkt toch neit zo te zijn.

avatar van Stapler
Ik snap nog steeds niet waarom mensen er steeds hiphop bijhalen als het over metal gaat.

Mensen zoek alstublieft op waarom deze twee prachtige genres zijn ontstaan. Dan kunnen we het ook allemaal beter relativeren.
Ok ik zal jullie op weghelpen met dank aan Wikipedia :

Hiphop is niet alleen maar een vorm van muziek maken, maar gaat veel dieper dan dat. Het is een manier om de samenleving een spiegel voor te houden (maar niet altijd). De hiphopteksten gaan vaak over dingen die fout gaan op onze aarde (en in de getto's), of over het leven van de hiphopper. Hiphop is een krachtige cultuur en heeft er voor gezorgd dat de onderklasse uit de getto's en andere achterbuurten een eigen stem kregen. Hiphop was onderdeel van een emancipatiebeweging van de bewoners van de getto's, en deze oorsprong heeft een stempel gedrukt op hiphopcultuur in brede zin.


Het thema in heavy metal muziek behelst vaak dramatische en psychologische aangelegenheden als horror, mythologie, oorlog, religie en nihilisme, Maar ook vaak onderwerpen als persoonlijke ontplooiing en zelfverbetering. Heavy Metal zet zich af tegen de gevestigde orde met name religie zoals openlijke aanbidding van satan, maar de meeste bands doen dat als "image" en vaak als zelfspot van het genre. Veel heavy metal muziek heeft een politieke boodschap. Een goed voorbeeld van zo'n tekst is "The Weapon They Fear" van Heaven Shall Burn, dit nummer is een soort "eerbetoon" aan de Chileense zanger Victor Jara, die is geëxecuteerd in 1973. Een ander goed voorbeeld is "Now You've Got Something To Die For" van Lamb Of God, dat gaat over de oorlog in Irak. Het nummer beschrijft beide zijdes, dus die van de terroristen en die van de Amerikanen. Ook "Clenching the fists of dissent" van Machine Head is een nummer dat over olie en de corruptie van landen gaat. Daarnaast is het nummer "For the greater good of God" van Iron Maiden een voorbeeld van de veelgebruikte stelling dat religie mensen aanzet tot geweld, door een opportunistische interpretatie van bijvoorbeeld 'heilige' teksten.


Zien jullie het nou in? Dat het allebei nut heeft gehad voor de wereld dat deze genres zijn ontstaan en er nog zijn?
Ik hoop het echt.

avatar van Stapler
The Oath schreef:
(quote)
Wie bepaald wat normaal is en wta vreemd is?

Normaal = de norm. De norm wordt bepaalt door de meerderheid .
En die meerderheid kan in de maatschappij zijn. Maar ook bijvoorbeeld je klas of je familie of je vriendenkring.

avatar van herman
deathmetalhead schreef:
ik bedoel dat je geen mee loper moet worden xD dat je niet gelijk je hele levenstijl moet veranderen omdat je denkt dat je ergens van houd. maar wat later blijkt toch neit zo te zijn.

Waarom moet je bij één stijl blijven? Luister gewoon wat je leuk vindt. Er zijn ook mensen die èn de meest godslasterende hoofdpijnmetal allertijden èn hiphop luisteren. Dat hokjes-denken ook altijd.

avatar van Stapler
Maar dat is toch lekker makkelijk herman . anders snappen we er toch niks meer van .

avatar van deathmetalhead
herman schreef:
(quote)

Waarom moet je bij één stijl blijven? Luister gewoon wat je leuk vindt. Er zijn ook mensen die èn de meest godslasterende hoofdpijnmetal allertijden èn hiphop luisteren. Dat hokjes-denken ook altijd.


k bedoel meer dat personen zich te snel in hokjes plaatsen. als je snapt wat k bedoel.

avatar van andnino
deathmetalhead schreef:
ik bedoel dat je geen mee loper moet worden xD dat je niet gelijk je hele levenstijl moet veranderen omdat je denkt dat je ergens van houd. maar wat later blijkt toch neit zo te zijn.

Dat is dan geen levensstijl.
En dit lijkt me bovendien behoorlijk vanzelfsprekend dat hoef je de meeste users van deze site niet te vertellen, lijkt me.

avatar van Them
deathmetalhead schreef:
k denk dat dit wel een goeie voorbeeld is over deze discuccie

YouTube - Ronald goedemondt - Metal


Ronald Goedemondt is geweldig. Hij zet de hardrockers even flink voor schut, maar hij komt er mee weg

avatar van deathmetalhead
andnino schreef:
(quote)

Dat is dan geen levensstijl.
En dit lijkt me bovendien behoorlijk vanzelfsprekend dat hoef je de meeste users van deze site niet te vertellen, lijkt me.


Je snapt wel wat k bedoel

Ronald Goedemondt is geweldig. Hij zet de hardrockers even flink voor schut, maar hij komt er mee weg


ja vond m zelf ook wel goed eigelijk xD

avatar van deathmetalhead
elke metalhead word geboren als wannebe. meestal kun je dat zien wat voor muziek ze luisteren voor dat ze zich met het metal gebeuren bezig houden.

eerst luisteren ze vaak naar de commericiale bandjes zoals metallica,slipknot,disturbed,iron maiden enz. en meestal gaan ze later over naar amon amarth,children of bodom,arch enemy enz en zo gan ze steeds verder.

sommigen gaan gwn verder met de bandjes waar ze altijd naar luisterden en sommigen willen meer. en bezoeken festivals en concerten. en zo gaat dat bij de meesten wel ongeveer.

maar toch is er bij metal de laatste tijd nogal veel onnodig gezeik veral bij black metal is dat heel sterk.

avatar van Thomzic
Ik volg je echt voor geen meter. Wat is nou jouw punt?

lambf
Dat ie een geboren wannabee is en veel zeikt over black metal.

avatar van Sir Spamalot
Dus als ik hem goed begrijp, we luisteren naar verschillende stijlen tijdens ons bestaan en we gaan naar optredens en soms is er gezeik. Leg mij nu eens uit wat hier zo anti aan is? Ik beleef meer "anti" op een doordeweekse werkdag...

avatar van Beeswax
Metal was een tegenreactie, zoals er in de muziekgeschiedenis constant tegenreacties zijn, als ik het juist heb...

Edit: Het is daarmee geen tegencultuur, ik wil gewoon duidelijk maken dat geen enkele muziekstroming een tegencultuur is, het is een tegenreactie, en dat is heel wat anders.

avatar van Arrie
deathmetalhead schreef:

en zoiewso k denk dat als je op een school zit met allemaal hip hop/gangster figuren meer tramalant hebt en meer afgekraak. dan op een school met allemaal metalheads/alternative die liever ff een plaatje van mayhem op zetten.

Waar slaat dit op?

avatar van deathmetalhead
lambf schreef:
Dat ie een geboren wannabee is en veel zeikt over black metal.


ken jij iemand die op het eerste gezicht gelijk brutal death metal mooi vind?



Dus als ik hem goed begrijp, we luisteren naar verschillende stijlen tijdens ons bestaan en we gaan naar optredens en soms is er gezeik. Leg mij nu eens uit wat hier zo anti aan is? Ik beleef meer "anti" op een doordeweekse werkdag...


omdat er vaak word gezeurt over die genre's. en veral bij black metal kunnen mensen nogal overdreven zeiken om dingen wat niet eens belangrijk is. Dimmu borgir bijvoorbeeld is niet meer echt black metal. maar ze waren het wel. en dan gaan sommigen tegen je zeuren dat het nep is.

en door dat gezeik krijgen steeds mensen veel meer dingen binnen en veral de mensen die snel dingen geloven worden steeds meer naief en doen dan zelf ook wat die andere doet terwijl dat niet eens nodig is. en weten dan oplaast niet meer wat ze er mee aan moeten.

avatar van Edwynn
Beeswax schreef:
Metal was een tegenreactie, zoals er in de muziekgeschiedenis constant tegenreacties zijn, als ik het juist heb...

Edit: Het is daarmee geen tegencultuur, ik wil gewoon duidelijk maken dat geen enkele muziekstroming een tegencultuur is, het is een tegenreactie, en dat is heel wat anders.


Ik zie dat ook wel zo. Metal heeft van origine wat rebels in zich. Schoppen tegen heilige huisjes, donkere kant van de mensheid opzoeken. Het zorgt voor een uitlaatklep van de opgekropte agressie.
In die (inhoudelijke) zin is het een tegenreactie.

Een stroming of cultuur is het omdat het een muziekstijl is die dingen als eigen kleding en haardracht kent, metalfans laten zich binden door veel dezelfde interesses en liefde voor lelijke hoezen etc. Ik zie dat niet als een anticultuur. Het zijn gewoon duidelijke kenmerken van alles wat bij metal hoort.

Grappig is het overigens om te bedenken dat ik het eind jaren 80, begin jaren 90 niet in mijn hoofd hoefde te halen om mijn Motley Crue of Giant elpees aan andere metalfans te laten zien. Je was of een echte heavy, thrash, of deathmetalhead of een poser.
Ik was/ben het allebei en meer. Gelukkig is dat onderscheid er heden ten dage een beetje vanaf. Daarnaast zijn de meeste concertmaatjes van vroeger inmiddels helemaal into Marco Borsato of Phil Collins en vinden ze het maar gek dat ik als brave huisvader nog steeds uit mijn dak kan gaan van die kolereherrie.

avatar van andnino
@Deathmetalhead: Je maakt een punt alsof het leven een middelbare school is. Relativeer het eens, want nu is er geen fatsoenlijke discussie over te voeren.

avatar van Edwynn
deathmetalhead schreef:


omdat er vaak word gezeurt over die genre's. en veral bij black metal kunnen mensen nogal overdreven zeiken om dingen wat niet eens belangrijk is. Dimmu borgir bijvoorbeeld is niet meer echt black metal. maar ze waren het wel. en dan gaan sommigen tegen je zeuren dat het nep is.



Hoewel ik dat totaal irrelevant vind, begrijp ik dat wel. Het is het zelfde als jouw stelling op de vorige pagina over mensen die zich metalheads noemen terwij zijalleen maar naar Slipknot of Linkin Park luisteren.

Zo heb je ook black metallers die zich ergeren aan hoe Dimmu Borgir of Cradle Of Filth gepresenteerd worden en door de jeugdige generatie geadoreerd worden als black metalbands.
Dus het is niet vooral bij black metal. Het speelt zich in elke (sub)stroming wel af. De echte kenner wil zich onderscheiden van de onwetende puber.

avatar van andnino
Edwynn schreef:
(quote)

Dus het is niet vooral bij black metal. Het speelt zich in elke (sub)stroming wel af. De echte kenner wil zich onderscheiden van de onwetende puber.

Inderdaad. Evengoed voor Hip Hop. En die ' kenners ' voelen vast ook geen band met zij die nog in de beginfase zitten en volgens hen kwalitatief mindere rappers luisteren.

avatar van Sir Spamalot
Ik blijft vechten, neen, strijden is een beter woord, tegen die mentaliteit van "wij-zijn-anders-dus-beter". Of ik nu een metalhead ben of niet, ouder of jonger, dat speelt voor mij nog altijd geen enkele rol, het is de muziek die telt, de muziek en enkel de muziek. Die ganse gedachte van "wij zijn tegen dus wij zijn beter" is een contradictio in terminis". Zijn wij anders? Voor discussie vatbaar. Zijn wij beter? Niet beter dan de collega-sukkelaar rechts en links van ons aan de toog! Voor mij blijft het nog altijd een ontdekkingsreis, niettegenstaande mijn eerste grote liefde blijf ik voor alles open. Ouder wordende zak is weer aan het zagen .

avatar van Edwynn
Zo zie ik het ook hoor, Sir. Door respect te hebben voor de verschillende smaken, verbreed je je horizon. Metal is het startpunt, daar weet ik het meeste van. Maar ik heb zoveel andere mooie dingen ontdekt en gehoord. In die stijlen ben ik de beginneling die niets weet.
Het is echter een nuchtere constatering dat metal zijn eigen kenmerken heeft. Veelal is het duidelijk te zien dat het iemand om metal gaat.

avatar van deathmetalhead
Ik luister zelf van alles. maar mijn voor keur gaat wel naar Death & black. maar dat zegt niet dat ik me zelf helemaal ga verdiepen op 1 genre.
maar toch okal mogen hun er meer ervaring mee hebben dan anderen. dan hoeven ze toch niet andere mensen er mee lastig te vallen.

_Lynn_
Mensen die zichtzelf metalhead noemen, maar ook andere (rock)genres kunnen proeven en nog andere interesses hebben, hebben mijn respect.
Maar als hun motto enkel "Metal is the best, **** the rest" is; ja... Dan vind ik ze maar close minded idiots. Maar ja, dat zal wel meer typisch voor sommige pubers zijn, zoals men hier al zei.

avatar van Fake_world
Als je constant slechts 1 muziekgenre luistert, mis je echt wat in je leven...

_Lynn_
Inderdaad.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:40 uur

geplaatst: vandaag om 02:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.