menu

Genres / Rock / Metal een anti-cultuur?

zoeken in:
avatar van Beeswax
Daarom ook dat deze site uitstekend is om je muzieksmaak te verbreden, waarvoor dank

avatar van Fake_world
Met deze site heb ik een schat ontdekt van onschatbare waarde naar mijn gedacht

avatar van Don Cappuccino
Ik luister Metal omdat ik het goed vind, maar ook stijlen als Jazz en Prog Rock hebben mijn voorkeur. Je moet variatie hebben, door deze website heb ik nu ook bands als Elbow en Sigur Ros ontdekt

avatar van Kill_illuminati
Ik moest eigenlijk wel lachen toen ik de tekst las van War Esemble. Nee ik ga helemaal in met de mening van Sir Spamlot. Ik generaliseer niet en denk niet in hoekjes. Daarmee verrijk je je zelf alleen maar meer mee. En bovendien ben je geen last voor anderen. Alhoewel m'n vrienden gek van mij worden als ik over het Bob Dylan (over hoe groots hij wel niet is) heb. Beatles moet ik al helemaal niet over beginnen. Metallica mag ik wel luisteren.

Stijn_Slayer
Dat herken ik ook wel Kill. Je raakt er zo aan gewend dat je hier op de site heel veel 'open-minded people' ziet, en dan in je sociale leven zeggen ze ga eens weg met je Beatles.

Maar om on-topic te blijven: ik ben nogal thuis in de metal, hoewel ik niet meer alleen in dat hokje kijk zoals vroeger. Er zijn bepaalde mensen die niets anders willen luisteren, en met een bepaalde air lopen van onze muziek is erg technisch en hoogstaand. 'Metal ligt qua composities dicht bij klassieke muziek', etc. Dat waardeer ik zelf ook, als muzikant zijnde heb ik daar onwijs veel bewondering voor, maar daarom sluit ik andere genres niet meteen uit. Ik probeer vrienden wel eens iets van Neil Young te laten luisteren, en als ze dan zeggen dat ze een valse noot horen, tja.....

Er zijn ook mensen die alleen maar naar dom geram luisteren, en bands met echte muzikale kwaliteiten dan bijv. te soft vinden.

Ik heb er geen cijfers voor, maar als je op metalconcerten rondloopt en 'metalheads' in je persoonlijke kringen hebt lopen kun je misschien een redelijk idee krijgen van hoeveel mensen zo denken. Ik denk rond de 35%, vrij veel mensen dus. Niet alleen jongeren. Al kan iemand anders dit dus heel anders ervaren.

Maar zou dit niet in elk genre zo zijn? Jazz liefhebbers die popmuziek niet complex genoeg vinden of 65 plussers die alleen maar klassieke muziek draaien, en popmuziek wild vinden. Mijn broertje is een fanatieke hiphop aanhanger en die vindt bijv. Roy Orbison en The Beatles zwijmelmuziek. Nogal generaliserend gesteld natuurlijk, maar ik noem dan ook de uiterste gevallen. Metallui zijn misschien nèt iets meer anti.. Een soort schoppen tegen de mainstream, maar dat hoort ook een beetje bij de leeftijd denk ik.

avatar van Edwynn
Waarom is metal dan meer anti dan bijvoorbeeld de hardere housescene of het hardere hip-hopsegment? Zeker begin jaren 90 (ik weet niet hoe dat nu is) hadden figuren uit die scenes ook een broertje dood aan commerciëlere varianten van 'hun' muziek.

Stijn_Slayer
Die housescene lijkt me inderdaad ook vrij extreem daarin. Het anti zijn toont zich ook een beetje in het imago. Hiphop liefhebbers hebben bijv. ook wel een bepaalde afwijkende kledingstijl, maar de die-hard metalliefhebber kan soms best schockerend overkomen.

Hier op de site valt het me ook op dat de 'hiphoppers' vaak veel waardering voor soul en jazz hebben. Bij de die-hard metal beluisteraars zie ik dat minder snel gebeuren.

avatar van Edwynn
Ik denk dat zulke gemeenschappelijke voorliefdes in alle stromingen wel te bedenken zijn.

Die keiharde rapscene kon ook behoorlijk schokkend zijn. Of vinden we teksten over ellenlange drive-by shootings en groepsverkrachtingen niet chokkend genoeg meer in 2010?

bennerd
Stijn_Slayer schreef:

Er zijn ook mensen die alleen maar naar dom geram luisteren, en bands met echte muzikale kwaliteiten dan bijv. te soft vinden.


No offence, maar kun je die stelling eens verduidelijken? Wat je bedoelt met 'dom geram' en 'echte muzikale kwaliteiten'?

avatar van andnino
bennerd schreef:
(quote)


No offence, maar kun je die stelling eens verduidelijken? Wat je bedoelt met 'dom geram' en 'echte muzikale kwaliteiten'?

Wat ik hier zelf bij zou bedenken: kruisbestuivingen tussen metal/grindcore en noise/industrial/breakcore, gemaakt door 16jarige pubers op hun slaapkamers. Geprogrammeerde drums, uitgekauwde riffs en hersenloze teksten. Maar om nou te zeggen dat deze overrated zijn... bepaald niet. Metal blijft echt een genre waarvoor je muzikaal goed onderlegd moet zijn, ook al speel je een simpele vorm zoals thrash of het zogenoemde 'groove metal'.

Stijn_Slayer
bennerd schreef:
(quote)


No offence, maar kun je die stelling eens verduidelijken? Wat je bedoelt met 'dom geram' en 'echte muzikale kwaliteiten'?


Nou, bands die vooral zo hard mogelijk spelen, zonder dat ze hun instrument echt beheersen. Soms maakt het zelfs bijna niet uit wat ze spelen als het maar keihard is.

En dan bijv. een band als Iron Maiden. Dat zijn sterke muzikanten, hoe je het ook wendt of keert. Maar die zijn dan niet hard genoeg, niet evil genoeg, mietjes etc.

Ik kan daar met m'n hoofd niet goed bij als mensen alleen maar naar herrie zonder enige muzikale inhoud luisteren. Ze moeten het zelf weten, maar zo sluit je wel héél erg veel muziek buiten. Zelfs binnen hun 'eigen' genre.

In zekere zin is dat ook een soort 'anti-gedrag'.

avatar van andnino
Stijn_Slayer schreef:
(quote)


Nou, bands die vooral zo hard mogelijk spelen, zonder dat ze hun instrument echt beheersen. Soms maakt het zelfs bijna niet uit wat ze spelen als het maar keihard is.

En dan bijv. een band als Iron Maiden. Dat zijn sterke muzikanten, hoe je het ook wendt of keert. Maar die zijn dan niet hard genoeg, niet evil genoeg, mietjes etc.

Ik kan daar met m'n hoofd niet goed bij als mensen alleen maar naar herrie zonder enige muzikale inhoud luisteren. Ze moeten het zelf weten, maar zo sluit je wel héél erg veel muziek buiten. Zelfs binnen hun 'eigen' genre.

In zekere zin is dat ook een soort 'anti-gedrag'.

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden. Ik heb geen idee waarover het nou gaat... kan niet echt een voorbeeld noemen van een hedendaagse metalband die zijn instrumenten niet beheerst.

avatar van avdj
Grappig topic dit. Voorheen sprak ik regelmatig metalfans en de volgende dingen vielen mij op:
- Rustig en vriendelijke mensen
- Links en anti-Amerikaans
- Voorkeur gaat naar instrumenten, geen melodie/ritme/tekst
- Veel underground bands

Ik vertelde hun vaak dat de composities belangrijker zijn dan de gitaarsolo's maar dat wilde er nooit zo in.

Stijn_Slayer
andnino schreef:
(quote)

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden. Ik heb geen idee waarover het nou gaat... kan niet echt een voorbeeld noemen van een hedendaagse metalband die zijn instrumenten niet beheerst.


Ik was er al bang voor... Probleem is een beetje dat ik dan liefhebbers van die bands massaal over me heen krijg.

Maar wat te denken van Nattefrost? 'Sluts of Hell' bijvoorbeeld, dat is alleen maar keihard en snel.

avatar van Edwynn
Dergelijke exponenten maken van metal nog geen anti-cultuur.

Stijn_Slayer
Dat klopt. De bekendere metalacts kunnen doorgaans prima spelen.

avatar van deathmetalhead
Stijn_Slayer schreef:
Die housescene lijkt me inderdaad ook vrij extreem daarin. Het anti zijn toont zich ook een beetje in het imago. Hiphop liefhebbers hebben bijv. ook wel een bepaalde afwijkende kledingstijl, maar de die-hard metalliefhebber kan soms best schockerend overkomen.

Hier op de site valt het me ook op dat de 'hiphoppers' vaak veel waardering voor soul en jazz hebben. Bij de die-hard metal beluisteraars zie ik dat minder snel gebeuren.


Tegenwoordig is het zo dat als je sommige bands goed vind word je gelijk al als wannebe gezien.

Veral die gasten met die spikes zijn irrietandt als het om de pit gaat

bennerd
Stijn_Slayer schreef:
(quote)


Ik was er al bang voor... Probleem is een beetje dat ik dan liefhebbers van die bands massaal over me heen krijg.

Maar wat te denken van Nattefrost? 'Sluts of Hell' bijvoorbeeld, dat is alleen maar keihard en snel.


Hehe, op zoiets was ik al aan het wachten. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die misschien gewoon liever luisteren naar 'minder technische bands' dan naar de 'hoogstaande techniek' van Iron Maiden. Ik vind Bathory bvb beter dan Metallica en Skinlab beter dan Dream Theater.. Ben ik dan anti?

Het is een ander verhaal als ik gewoon van Bathory zou houden om anti te zijn.

_Lynn_
deathmetalhead schreef:
Tegenwoordig is het zo dat als je sommige bands goed vind word je gelijk al als wannebe gezien.

Hoezo dan?

avatar van vin13
Ik ben een metalnerd,
innerlijk ga ik los en schud losjes met mijn haartjes,
bij het bierhalen wacht ik netjes op mijn beurt,
we maken met zijn allen duivelgebaartjes,
er is niemand die zeurt,
wat een harmonie zelfs de blackmetalgitaartjes,
nu nog hopen dat die metalchick mijn patches goedkeurt.

What a wonderful world zong Ministry op de achtergrond mee.

avatar van jasper1991
ik luister echt om het luisteren, ik ga niet naar concerten of provoceer met van alles.
metal vind ik een sterke muziekstijl, vooral wanneer het subtiele elementen bevat. ik luister dan ook voornamelijk power metal, wanneer het "hoe harder, hoe sneller, hoe beter" wordt haak ik af. maar er zijn ook bepaalde black/death metal bands die goed een subtiele kant goed naar boven brengen.

wat maakt metal zo goed? de double bass is een belangrijk aspect, ik denk dat je met name ritmisch jezelf een breder spectrum geeft om te componeren. ook de distortion zorgt voor kracht

buizen
jasper1991 schreef:
ik luister echt om het luisteren, ik ga niet naar concerten of ..

.. ook de distortion zorgt voor kracht

Bij mij is het precies andersom, veel metal aangaande. Thuis draai ik best veel niet-metal, omdat het zulke fijne luistermuziek is. Talk Talk. Nederlandstalige (ook Vlaams dus) 'kleinkunst' held(inn)en (Ann Christy, Zjef Vanuytsel). Chicago. Hardrock draai ik wel veel, maar als het 'echt' om metal gaat is juist de energie van live-concerten/concertjes fantastisch, terwijl ik het thuis niet zoveel draai.

avatar van jasper1991
Nou, als ik dit bericht na zeven jaar even actualiseer: eigenlijk luister ik het liefst metal tijdens het hardlopen. Heb wel wat concerten bezocht ofzo, maar ik luister ook graag naar details van bijvoorbeeld progmetal. Bij het schoonmaken werkt metal ook goed. Voor mij gaat die anti-cultuur helemaal niet op en is metal niets meer dan mijn muzikale voorkeur.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:41 uur

geplaatst: vandaag om 19:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.