MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Hoe kwam je in aanraking met jouw soort muziek?

zoeken in:
Ik hoor mijn hele leven al niks anders dan bands als The Eagles, Toto, Supertramp, Genesis (vind ik wat minder) en Michael Jackson.

Niet voor niets waren Africa en Hotel California mijn eerste nummers van de "oude" tijd die ik begon te appreciëren.

Mijn eerste "oude" cd was Dire Straits & Mark Knopfler - The Best of Dire Straits & Mark Knopfler (2005). Zolang ben ik dus nog niet zo bezig met dit soort muziek.

The Opinionated
Onder invloed van de massamedia was ik als puber vooral geïnteresseerd in het hiphopgenre. Intussen heb ik gelukkig een veel bredere muzikale interesse ontwikkeld die van hogere culturele waarde is.

Met een schitterende nummer 1.

toen ik bij een vriend het intro nummer op burnout paradise city hoorde van GNR.
toen heb i kde discography opgezocht en nu luister ik dit iedere dag
ondanks dat ben i kdankzij mijn vader aan bands gekomen zoals: toto, alter bridge,as i lay dying, braking benjamin, bush en nog veel meer maar GNR is toch wel mijn favoriet

Vroeger toen ik TMF keek vond ik Nothing Else Matters van Metallica al een goed nummer. Ik vond de zanger alleen wel heel eng

Op mijn twaalfde ofzo kreeg ik een kopietje van Hybrid Theory.
Daarna heb ik een jaar of 3 niets anders geluisterd dan Linkin Park en af en toe wat top-40.

Toen ik een jaar of 15 was kwam ik erachter dat er in die top-40 af en toe "heel goede muziek" stond. Dus ik downloadde Maroon 5, Muse, Arctic Monkeys en Snow Patrol.

Toen ben ik rock gaan luisteren en heb ik me daar verder in verdiept.
Ongeveer een jaartje terug ontdekte ik Radiohead. Hierdoor ben ik naar meer alternatieve rock gaan luisteren.
Door de laatste top-2000 luister ik nu ook intensief naar muziek van vóór 1990.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren in de "electronica". Uiteraard kwam dit mede door Kid A.

Ik heb het gevoel alsof mijn verhaal niet echt origineel is

Het is inderdaad niet superorigineel. Het lijkt wel of iedereen Radiohead luistert. Wat wel erg origineel is is dat je James Hetfield eng vond. Ik had dat bij Marilyn Manson, mijn vader had Mechanical Animals en ik vond die voorkant heel eng en hij heeft toen het boekje eruit gehaald. Nu vind ik hem eigenlijk nog steeds eng.

Don Cappuccino schreef:
Het is inderdaad niet superorigineel. Het lijkt wel of iedereen Radiohead luistert. Wat wel erg origineel is is dat je James Hetfield eng vond. Ik had dat bij Marilyn Manson, mijn vader had Mechanical Animals en ik vond die voorkant heel eng en hij heeft toen het boekje eruit gehaald. Nu vind ik hem eigenlijk nog steeds eng.

Tsja, ik begon Ok Computer dan ook te luisteren omdat hij hier op 1 staat

Haha ja hij is nog even enger inderdaad, maar hij komt gelukkig niet op TMF

pim556 schreef:
(quote)

Tsja, ik begon Ok Computer dan ook te luisteren omdat hij hier op 1 staat

Haha ja hij is nog even enger inderdaad, maar hij komt gelukkig niet op TMF

Jaartje of twee geleden nog op TMF gezien met ''The Beautiful People'', gaaf nummer trouwens.

MindRuler
Alles begon toen Thunderstruck van AC/DC een hit werd. Nadien kwam de grunge waardoor ik oa Nirvana leerde kennen. Via Nirvana ging het over Metallica, Iron Maiden naar zwaardere bands als Sepultura en Death. Mede dankzij het metalprogramma op Studio Brussel (Metalopolis) leerde ik andere bands kennen (zoals Dream Theater en Fates Warning) en ging ik op zoek naar albums indien ik de gedraaide platen goedvond. Ik leende OOr's popencyclopedie uit in de bib en verdiepte me meer in het genre, leerde heel veel verschillende bands kennen en waarderen.

Ik zou dit topic eerder bij "algemeen" verwachten dan specifiek bij "rock".

De radio stond bij ons vaak aan op zaterdagmiddag (hitparade).
Onbewust ontwikkelde ik een neus voor catchy nummers.

Van mijn 9de tot mijn 16de heb ik ook zelf op bescheiden niveau
muziek gespeeld in een kamerorkest. Je leert vooral luisteren naar muziek
als je zelf speelt. Je kan de verschillende stemmen ontleden en
hebt meer aandacht voor de structuur van een compositie.

In het televisieseizoen 1981/1982 liep op de Vlaamse televisie
het eigenzinnige muziekprogramma Hitring. Daarin wekelijks clips
van de internationale top 5, de Vlaamse top 5 en de belpop top 5.

De clip van Maid of Orleans van OMD was het keerpunt.
Muziek kreeg iets sacraals, leek te verwezen naar het diepere.
Toen begon ik bewuster naar de hitparade te luisteren.

In de zomer van 1982 kreeg ik voor mijn verjaardag
mijn eerste lege cassettebandje en kon ik muziek opnemen.
Een jaar en talloze cassettebandjes later kocht ik mijn eerste elpee.
Dazzle Ships van OMD en het experimentele karakter van die plaat
maakte me duidelijk dat new wave wat voor mij zou kunnen zijn.

Enkele new wave vrienden met een bredere platencollectie
en de plaatselijke bibliotheek deden de rest. Dit lijstje groepen
zal daarom voor altijd een deel van mijn muzikale identiteit blijven.

Cocteau Twins
Cure
Dead Can Dance
Depeche Mode
J. Geils Band
Joy Division / New Order
Mike Oldfield
Nits
Orchestral Manoeuvres in the Dark
Split Enz
Stranglers
XTC

Toch ben ik nooit de muziek die ik als kind in de jaren 70 op de radio hoorde vergeten.
De betere hitparademuziek, kleinkunst, belpop en new wave zijn wel mijn stokpaardjes.

master-rens schreef:

Jaartje of twee geleden nog op TMF gezien met ''The Beautiful People'', gaaf nummer trouwens.

Oh, dan heb ik te snel gesproken. Maar ik kijk ook geen TMF en ik luister ook geen metal, dus wat weet ik er eigenlijk van

MindRuler

Eén van de meest onderschatte bands op deze aardbol.

Ik kreeg een vriendje die luisterde naar Linkin Park, Nickelback, Green Day, Metallica (wel alleen de albums tussen TBA en St.Anger in, DM was nog niet uit) etc. en ik ging daar maar in mee. (Linkin Park vond ik meteen al niks, Nickelback opvallend genoeg wel)

Maar Metallica, dat vond ik nou helemaal geweldig!
Ik luisterde wel alleen Load, Reload en af en toe Enter Sandman, ik gaf geen aandacht aan de rest want daar had ik geen behoefte aan.
En toen kwam ik per ongeluk terecht bij Whiplash en daarna de rest van Kill ‘Em All, ik was echt blown away, ik heb daarna minstens 6 maanden alleen (oude-) Metallica platen geluisterd, er kwam verder niks anders in.

En ik zat ook nog eens op een hele strenge christelijke school, waar Top 40/popmuziek al heidens werd gevonden, dus ik voelde me zo badass en rebels, liep ik daar met mijn Metallica T-shirt aan over het plein (wel een rok eronder want dat moesten de meisjes allemaal aan..)
Later kwamen de wat alternatieve bands zoals Muse, The Kills, The White Stripes en daar heb ik nu wel een hele brede muzieksmaak uit verder ontwikkelt, ik kan nu wel echt bijna van alle muziek genieten ^^

ik heb een vader die hardrocker is die luisterde altijd al hardrock en metal
ik ben echt opgegroeid met iron maiden , annihilator en judas priest
80's hard/glam rock en metal zal ik nooit zat worden

Ik heb geen soort muziek

In 1979 als kleine rakker van 10 jaar oud zag ik kiss op tv met hun hit I was made for loving you.Dit klonk toch wel wat anders dan de singletjes uit de jaren 60/70 die ik kapot draaide van mijn ouders.Vanaf die clip van kiss werd ik gek op het hardere werk. Na kiss volgden ac/dc, van halen, iron maiden, priest, metallica, discharge, slayer, entombed, etc etc. steeds bruter dus. Nu jaren later luister en waardeer ik ook veel meer andere muziek dan metal/hardcore. Ik vond de jaren 60 altijd wel interessant en new wave, britpopmuziek maar luister nu net zo graag naar blues, house, grunge etc etc. Maar het meeste wat ik beluister blijft toch wel metal.

The Beatles: Mijn vader, die al voor mij geboorte niet veel anders draaide.
Herrie: Mijn zussen die bij mij de punk introduceerden.
Glamrock: Een vriend van mij (op deze site genaamd Rizz) die mij een CD van Guns 'N Roses liet horen (tegen mijn wil in)
Tyfus Herrie: MusicMeter, dat mij introduceerde tot Radiohead, Jeff Buckley en Elbow.

Ik las "tyfus herrie" en ik dacht: goh sinds wanneer luister die gast naar noise dan? Ik ben hem nog nooit tegengekomen bij een noise-album of topic erover" Ik lees verder... "Radiohead, Jeff Buckley en Elbow"
Was het een poging tot humor ofzo...?

Sinds wanneer is Guns 'N Roses glamrock, en die bands die ''tyfus herrie'' zijn, maken toch vrij weinig ''harde'' muziek...

Als je mensen dat soort muziek laat luisteren, die geen er ervaring in hebben, en voornamelijk naar dingen luisteren als 3FM, vinden zij het Tyfus Herrie. Ik wist niet hoe ik het anders moet aanduiden.

In mijn ervaring vindt men de muziek van Elbow en Jeff Buckley eerder nogal aan de saaie kant, en Radiohead hoogstens wat apart. Men zou Guns N Roses eerder tyfusherrie vinden.

Trouwens, nu doe je net alsof het zo alternatief is. Volgens mij zijn die drie artiesten hartstikke populair bij het 3FM-publiek.

Worden die dingen niet gedraait op 3FM, ik dacht dat ze die muzikanten juist op een hoog voetstuk plaatsten...?

Interessant.....
Wat zijn dan de dingen waar het massale publiek dan echt een hekel aan heeft? Ik heb nog nooit een 3FM luisteraar het horen hebben over Jeff Buckley of Elbow. Anders vind ik het jammer dat ze het zo lang verborgen voor mij moesten houden.

Edit: bij voorbaat mijn excusses. Ik ben nog jong. Zowel op deze site, als in muziekervaring. Toen ik op deze site wat alternatieve rock ontdekte, ging er al een wereld voor mij open, waar ik nog steeds eeuwig dankbaar voor ben.

Noise, dat vind men over het algemeen ''tyfus herrie''...

Edit: Ik ben ook nog jong

Sectumsempra
Hoe ik in aanraking kwam met mijn muziek... Vrij simpel: mijn vrienden en mijn vriendje. Prima mensen overigens
Dus, dat betekent een heleboel metal, rock, punk... En ik heb de vreemde neiging om op YouTube te zoeken op soundtracks en daar zit ook nog vaak verbazingwekkend goede muziek tussen.

ClassicRocker
Sectumsempra schreef:
Hoe ik in aanraking kwam met mijn muziek... Vrij simpel: mijn vrienden en mijn vriendje. Prima mensen overigens

Muse en Led Zeppelin. Stay close friends, sister!

GrafGantz schreef:
Ik heb geen soort muziek

Mooie muziek

Toen ik een jaar of elf was had ik een walkmen met een radio erop waar ik stiekem naar luisterde als ik in bed lag, eigenlijk vooral voor dat programma van sylvana simons waar allemaal onzekere tienertjes vroegen of het normaal was om opgewonden te geraken van opgeblazen ballonnen.

Ik hoorde toen voor het eerst Californication van RHCP en dat was de eerst dat ik kippenvel kreeg van liedje, sindsdien heeft het eigenlijk altijd om muziek gedraait.

Sectumsempra
ClassicRocker schreef:
(quote)

Muse en Led Zeppelin. Stay close friends, sister!

Haha, met degene die mij geïntroduceerd heeft met Deep Purple heb ik nu nogal een... meningsverschil. En een blauw oog heb ik eraan overgehouden.

Iemand die Deep Purple afkraakt, zou ik ook een blauw oog slaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:12 uur

geplaatst: vandaag om 19:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.