MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Beste rockband?

zoeken in:
clutch schreef:
(quote)

dat was een grapje neem ik aan?

Dan drijft hij hem wel ver door

On-topic:AC/DC

Wat verstaan we precies onder 'Rock'? Ik zie dat enkelen hier bijv. Pink Floyd onder scharen........ En zijn de Rolling Stones 'Rock'? Na ja, laat ik een poging wagen waarbij ik Floyd en Stones dus niet zal noemen omdat ik die tot een ander genre toedeel. Achtereenvolgens dus de band met daarachter de plaat (CD) die voor mij (mede) maatgevend is:

1. The Doors-The Doors
2. Pixies-Surfer Rosa & Come On Pilgrim
3. Iggy Pop-Lust For Life
4. Led Zeppelin-Led Zeppelin II
5. Urban Dance Squad-Mental Floss For The Globe
6. Sex Pistols-The Great Rock ‘n Roll Swindle
7. Jimmy Hendrix-Experience Hendrix, Spec. Edition 2CD
8. Black Crowes-Shake Your Moneymaker
9. Bodeco-Callin' All Dogs
10. The Sweet-The Best Of

Zeker vermeldingwaard, en sommige dagen zou ik ze zo binnen de bovenste 10 kunnen plaatsen: Smashing Pumpkins-Gish, Chuck Berry-The Collection, MC 5-Kick Out The Jams, Pixies-Doolittle, The Stooges-The Stooges, The Doors-LA Woman, Jerry Lee Lewis-Compilatie 'Rockin' All Night Long', Little Richard-Compilatie 'The Boy Can't Help It', Mud-Dynamite(The Best Of), Slade-Wall Of Hits,
The Kingsman-Greatest Hits, The Cramps-Off The Bone, The Who-The Ultimate Collection en The Electric Prunes-Long Day’s Flight, ........

N.b. 1. Queen en Status Quo zijn bands die zeker nog genoemd moeten worden die voor mij binnen het genre 'smoel'bepalend zijn (geweest)...
N.b. 2. Best 'Rock'-intro: Gardenia van Kyuss !!! (op 'Welcome To Sky Valley) en beste 'Live-rocknummer': Jimmy Hendrix op de Isle of Wight met Voodoo Chile!

nicolas
led zeppelin

Mijn favoriete (niet beste) rockband:

The Rolling stones.

de beste bands van wat ik gehoord heb;

The doors
Pere Ubu
captain beefheart & his magic band
Grateful dead
led zeppelin
the stooges
Nick Cave en The bad seeds
Jimi hendrix
My bloody valentine
Pop Group (aanrader!!!)
The Velvet Underground

De beste rock artiesten van wat ik gehoord heb:

Tori amos
Tom waits
Bob dylan
David Thomas
Tim Buckley
johnny Cash (twijfelaar of het echt rock is)
Jannis Joplin
Lou reed
Robert Waytt
Frank zappa
Van morrissson
Neil young

Led Zeppelin en Therapy?
Daarna Deep Purple Mark II en Uriah Heep

1. Radiohead
2. The Cure
3. Joy Division
4. Tool
5. Anathema
6. The Beatles
7. The Who
8. Pink Floyd
9. Porcupine Tree
10. Dream Theater

Tsja Rock kan je erg breed zien, de ene band is dichter bij pop en de ander dichter bij metal.

nuwjaah ik houd het bij die van tegenworodig dus : Muse,radiohead

Empyrium
Led Zeppelin
Thin Lizzy
The Who
KISS
Lou Reed
The Stooges
New York Dolls
MC5
Patti Smith Group
The Faces
Humble Pie
AC/DC

Op cd: Joy Division
Live: Jimi Hendrix Exp. en Red Hot Chili Peppers

hugo#9
Cloud schreef:
1. Radiohead
2. The Cure
3. Joy Division
4. Tool
5. Anathema
6. The Beatles
7. The Who
8. Pink Floyd
9. Porcupine Tree
10. Dream Theater

Tsja Rock kan je erg breed zien, de ene band is dichter bij pop en de ander dichter bij metal.

Gast Dream Theater is geen rock, Dream Theater is progressive metal. Het valt mij ook op dat Queen bijna tot niet vermeld word terwijl dat toch de beste rock band aller tijden is en dat is niet alleen mijn mening maar ik kreeg maandag de krant en daar stond de top 2000 aller tijden in met Queen op 1 met bohemain rapsody. Ze stonden ook het meest vermeld in de top 2000.

Queen is inderdaad een ongelooflijk goede rockband!

Ik heb ontdekt dat het niet verstandig is dat te zeggen dus zwijgen de meeste mensen. Gelukkig tonen vele lijstjes aan dat ze wel deglijk gewaardeerd worden. En terecht.

Queen had alles wat een rockband moet hebben: -een geweldige zanger die zowat alle stijlen aankon met zijn bereik van bijna 4 octaven.
-een gitarist die onmiddellijk herkenbaar is maar helaas veel te weinig respect daarvoor krijgt. Voor mij staat hij op het niveau van een Hendrix en Page
-en met Roger Taylor en John Deacon ook nog een krachtige, accurate ritme-sectie.

Ze schreven fantastische songs(alle 4schreven ze hits!!!!), gaven sommige van de beste en meest vernieuwende optredens.
Ze maakten prachtige clips en zaten niet verlegen om een experiment

Truly rock royalty

1. Pink Floyd
2. Led Zeppelin
3. The Who
4. Dire Straits
5. Porcupine tree
6. Rolling stones
7. The Beatles
8. Queen
9. Alan Parsons Project
10. Jetrho Tull

De beste Rockband (en dan laat ik progressive rock en andere stromingen buiten beschouwing) is voor mij zonder enige twijfel THE WHO !!!

Queenlive schreef:
Queen is inderdaad een ongelooflijk goede rockband!

Nou ja rock? Het is toch meer glamrock?

Running On Empty schreef:
(quote)

Nou ja rock? Het is toch meer glamrock?
Je bent echt niet goed op de hoogte wat Queen betreft

Queen heeft verschillende periodes meegemaakt en glamrock, dat zijn ze eigenlijk nooit echt geweest.
De muziek van Queen zat een stuk complexer in elkaar dan die van de typsiche glamrockband. En wat ze doen op A night at the opera en A day at the races is bijvoorbeeld geen glamrock. Op die albums hoor je een groep die tal van stijlen aankan. News of the world zou ik echt een rock-album noemen.
Een nummer als Sheer heart attack is een vette knipoog naar de punk(eigenlijk belachelijk maken van de punk, met punk mag dat )

There are musical genres and there is Queen zei iemand ooit( wie was dat al weer?als iemand het weet, gelieve het te posten). Met die uitspraak ben ik het eens.
Ze hebben heel wat dingen uitgeprobeerd en vaak met groot succes.

Heb je al ooit van de volgende nummers gehoord:
Stone cold crazy (harde rock, metal zelfs, gecoverd dr metallica)
My melancholy blues(blues)
You take my breath away(prachtige ballad)
Sail away sweet sister(rockballad, zo hebben ze er veel)
Crazy little thing called love(rockabilly)
Sheer heart attack(punk)
bring back that leroy brown
who needs you(salsa)
another one bites the dust(disco)
I want to break free(catchy pop)

Queen is pure rock'n roll. Eigenlijk echt artistiek, probeerden ten minste wat nieuws.

thejazzscène
Voor mij gaat er niets boven de diepgang die Lou Reed bereikt. De distortion in Nowhere At All die naar het noisegenre (metal machine music!) refereert, de gitaarsolo's van Heroin, Sweet Jane, Rock & Roll, de schitterende Cello's in Street Hassle waar je telkens dat monotoon geluid tegenkomt dat door je oren suist en diep in het binnenste van je lichaam een verandering teweeg brengt. Dan heb ik het nog niet over de prachtige maar ook harde teksten die hij zingt of praat.
Dit alles doet er maar één Schmuck: ome Lou.

Het is nog steeds Thin Lizzy.

thejazzscène
snarf349 schreef:
Het is nog steeds Thin Lizzy.

Die zijn even goed als ze eruit zien.

Empyrium
thejazzscène schreef:
(quote)

Die zijn even goed als ze eruit zien.

Klopt, fantastische band.

Empyrium schreef:
(quote)

Klopt, fantastische band.
Dat kan ik alleen maar bevestigen! Lynott heeft een geweldige uitstraling.Live and dangerous is een geweldig album.

mijn top 4 van de groepen die ik het liefste hoor:

1. Queen
2. The Beatles
3. Led Zeppelin
4. Pink Floyd

beste rockband ooit:

Led Zeppelin

Empyrium
Queenlive schreef:
(quote)
Dat kan ik alleen maar bevestigen! Lynott heeft een geweldige uitstraling.Live and dangerous is een geweldig album.

Vandaag precies 22 jaar geleden overleden. rip.

- Phil forever -

Harald
Groepen die ik al jaaren het liefste hoor en die me niet alleen qua hun muziek aantrekken maar ook qua teksten, levensstyle- en philosophie:

Rolling Stones
Led Zeppelin
Kinks
Who
Beatles

1. System of a Down
2. The Pixies
3. Placebo
4. Muse
5. NOFX

(Oh mijn god, wat zal ik een berg kritiek krijgen...) * zucht*

AC/DC schreef:
(quote)

Je mag alice in chains ook zeker niet vergeten bij de grote namen van grunge. ik vind ze persoonlijk zelfs beter dan pearl jam.

Muse was schitterend... sindsdien kan ik ze niet ander dan vermelden...

EVANSHEWSON schreef:
(quote)

Je goed recht om dat te vinden, maar niemand kan ontkennen dat het nummer CHAMPAGNE SUPERNOVA van een haast bovenaardse schoonheid is.
Mocht je het niet kennen het staat op hun 2de (volgens mij hun beste) album What's The Story, Morning Glory - dezelfde plaat waar ook Wonderwall en Don't look back in Anger op staan.

Nu mag je de broertjes Gallagher GROTE EIKELS vinden, ik vind dat zelf ook geweldige ettertjes - guys you'd love to hate - maar ze hebben toch in het begin van de nineties redelijk tijdloos werk op de wereld losgelaten.

Champagne Supernova mag voor mij in geen enkele "Tijdloze Top Zoveel" ontbreken !

Ondanks het feit dat ze een vreselijk grote berg gestolen baggermuziek hebben achtergelaten... moet ik toegeven dat men "Champagne Supernova" op mijn uitvaart mag draaien...

Queenlive schreef:
(quote)
Je bent echt niet goed op de hoogte wat Queen betreft

Heb je al ooit van de volgende nummers gehoord:

another one bites the dust(disco)
I want to break free(catchy pop)

Queen is pure rock'n roll. Eigenlijk echt artistiek, probeerden ten minste wat nieuws.

Ook als Queen fan moet je af en toe onder ogen kunnen zien dat jouw favoriete bandje nummers heeft gemaakt die inderdaad geen glamrock zijn maar meer in de categorie pulprock vallen. De genoemde nummers zijn daar een uitstekend voorbeeld van.

Running On Empty schreef:
(quote)

Ook als Queen fan moet je af en toe onder ogen kunnen zien dat jouw favoriete bandje nummers heeft gemaakt die inderdaad geen glamrock zijn maar meer in de categorie pulprock vallen. De genoemde nummers zijn daar een uitstekend voorbeeld van.
Ik weet niet wat pulprock is dus gelieve wat extra uitleg te geven.

En als je me quote, gelieve dan de gehele opsomming van nummers mee te quoten:-)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:18 uur

geplaatst: vandaag om 22:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.