menu

Genres / Rock / Progrock-album van de week

zoeken in:
In navolging van (oftewel gejat van) het jazz en soul album van de week wil ik ook een progrock-album van de starten.

Natuurlijk wil ik eerst wel weten of er eigenlijk wel animo voor is (progrock is nu eenmaal iets anders dan jazz of soul).

Dus als je mee wilt doen laat even iets weten!

Mocht er genoeg animo zijn dan wil ik zondag beginnen

Wil je weten hoe het precies werkt?
http://www.musicmeter.nl/forum/8/3870/60 -> hier wordt door reijersen uitgelegd wat in principe de regels zijn. (eerste paar berichten)
Ik zou zeggen laat de reacties maar komen

deelnemers:
- Wouter8

Fza
deelnemers:
- Wouter8
- Fza

Alleen prog rock of ook prog metal?

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged

Prog metal is denk ik geen probleem, dat maakt het ook iets breder

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli

ik zou zeggen: prog in ruime zin. Prog metal valt daar zonder meer onder, maar wat mij betreft mag postrock ook meedoen... ik kan me echter voorstellen dat misschien een meerderheid daar anders over denkt, dus... wat denkt men?

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers

ik ben meer voor prog in enge zin van het woord. Met prog metal erbij heb ik geen probleem (nu ja, op zich wel maar dat is een ander verhaal). Maar om het nu erg ruim te nemen, krijgen we progarchives-achtige bedoeningen, en dat lijkt me ook wat overdreven...

Na mijn post bedacht ik dat de populariteit van postrock op deze site wellicht die van prog in engere zin wellicht wat te zeer zou ontstijgen... maar dat is misschien ook een eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers.

Maar in elk geval... symfo, neoprog, prog metal, jazz-rock, RIO, ...?

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie

Post-rock is voor mij absoluut geen bezwaar.

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie
- schizodeclown

En Zeuhl en Canterburry horen er ook wel bij, alleen van Krautrock weet ik het niet...?

schizodeclown schreef:
En Zeuhl en Canterburry horen er ook wel bij, alleen van Krautrock weet ik het niet...?

Absoluut... zeuhl was ik gewoon vergeten en canterbury zie ik (met mijn beperkte verstand van deze hoek) altijd maar als het midden tussen symfo en jazz-rock.

Leuke manier om nog meer te ontdekken...

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie
- schizodeclown
- freitzen

Mij lijkt postrock ook niet zo een heel goed idee, ik ben bang dat het dan straks alleen nog maar postrock wordt en dat is wat mij betreft niet geheel de bedoeling.

Wat betreft de andere voorstellen: graag!
Ik was zelf ook aan het denken aan onder andere 'Bass Communion' dus meer de ambient achtige richting of is dat ook weer te breed?

Het enige waar ik nog over twijfel is of dat we misschien de 20-stemmen norm naar 30 moeten halen. Dit aangezien progrock toch ietsjes populairder is en omdat anders de keuze misschien erg klein wordt, of heb ik het fout?

wouter8 schreef:
Het enige waar ik nog over twijfel is of dat we misschien de 20-stemmen norm naar 30 moeten halen. Dit aangezien progrock toch ietsjes populairder is en omdat anders de keuze misschien erg klein wordt, of heb ik het fout?

Elke grens is verdedigbaar, maar deze site kent meer dan genoeg prog-(semi)klassiekers die de 20 stemmen nog lang niet hebben, om maar te zwijgen over het (naar progmaatstaven) minder bekende werk. Wat mij betreft is 20 dus zeker geen te lage grens (los van het feit dat het op deze site ook de grens is waarvoorbij albums meedoen voor allerlei toplijsten).

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie
- schizodeclown
- freitzen
- bonothecat

Laat ik ook maar mee doen

bonothecat doet mee

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie
- schizodeclown
- freitzen
- bonothecat
- Jester
doet ook mee.

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie
- schizodeclown
- freitzen
- bonothecat
- Jester
- Status Seeker

sq
Ik ben welzeker geïnteresseerd maar ik twijfel.

Nummer 2 en 5 van mijn top 10 zijn progrock, maar bij progrock hoort ook veel muziek die ik dus echt ´the horror´ vind. Misplaatste progrock is zo´n beetje het ergste om naar te luisteren uberhaupt. En bij wat ik daartoe reken ziten een aantal forse MuMe favorieten.

Ik kijk eerst wel even toe. Maak mij nieuwsgierig en ik doe misschien alsnog mee!

Je kunt ook gewoon af en toe een albumpje meepikken dat je leuk lijkt

deelnemers:
- Wouter8
- Fza
- Deranged
- grovonion
- Casartelli
- Waldo Jeffers
- Pellie
- schizodeclown
- freitzen
- bonothecat
- Jester
- Status Seeker
- meyer

wel geen post-rock graag...

Dat was al afgesproken

Het lijkt me dat er voldoende animo is, dus het gaat in ieder geval door, ik maak zaterdag bekend welk album de eerste wordt.

sq schreef:
Ik ben welzeker geïnteresseerd maar ik twijfel.

Nummer 2 en 5 van mijn top 10 zijn progrock, maar bij progrock hoort ook veel muziek die ik dus echt ´the horror´ vind. Misplaatste progrock is zo´n beetje het ergste om naar te luisteren uberhaupt. En bij wat ik daartoe reken ziten een aantal forse MuMe favorieten.

Ik kijk eerst wel even toe. Maak mij nieuwsgierig en ik doe misschien alsnog mee!

In mijn toptien vallen acht platen onder de prog in ruime zin... maar ik tref evengoed een hoop horror aan. Laat u niet ontmoedigen!

Fza
Ik ben benieuwd.

Kom maar op met dat eerste prog album

sq schreef:
maar bij progrock hoort ook veel muziek die ik dus echt ´the horror´ vind.

over horror gesproken, had je mijn nummer 1 al geprobeerd sq? (uit jouw jaar 1979 )

Omayyad
Ik twijfel nog over mijn deelname...

@ omayyad: je kunt ook zo af en toe een album mee pikken en waarom zou je niet meedoen? Je leert er alleen maar meer muziek door kennen

Omayyad
wouter8 schreef:
@ omayyad: je kunt ook zo af en toe een album mee pikken en waarom zou je niet meedoen? Je leert er alleen maar meer muziek door kennen

Vooral vanwege dat laatste twijfel ik... Niet dat ik pretendeer alles te kennen, maar ik denk dat ik binnen deze muziek weinig nieuws zal leren kennen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:03 uur

geplaatst: vandaag om 17:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.