Genres / Rock / Progressive Rock
zoeken in:
0
geplaatst: 8 juli 2011, 20:29 uur
Ik volg het topic van Protonos ook, soms ligt dat sprookjesachtige mij wel.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 11 juli 2011, 12:15 uur
_Lynn_ schreef:
Haha, hoe ben je daaraan geraakt?
(quote)
Haha, hoe ben je daaraan geraakt?
Sowieso via hun eigen liveplaten (Camel on the Road, Livedates) en als bonus bij reguliere cds (Moonmadness, geloof ik) en talloze bootleg, natuurlijk....
0
geplaatst: 29 oktober 2011, 22:32 uur
Wikipedia schreef:
Symfonische rock
(Doorverwezen vanaf Symfo)
Symfonische rock (afgekort: symfo) is rockmuziek die gekenmerkt wordt door lang uitgesponnen nummers vol tempo- en themawisselingen, waarin niet zelden elementen van de klassieke muziek zijn verwerkt. Het genre is ontstaan aan het einde van de jaren zestig. Ook wordt het genre wel progressieve rock genoemd. Kenmerkend voor symfonische rock is het gebruik van elementen uit de klassieke muziek, zoals het gebruik van klassieke instrumenten, thema's of compositieschema's.
Vaak wordt de term symfonische rock ten onrechte gebruikt om progressieve rock mee aan te duiden. Ook wordt voor symfonische rock wel de term Adult Oriented Rock of melodieuze rock gebruikt.
Kijk voor meer informatie en bands onder progressieve rock.
Nu snap ik er niets meer van. Symfonische rock
(Doorverwezen vanaf Symfo)
Symfonische rock (afgekort: symfo) is rockmuziek die gekenmerkt wordt door lang uitgesponnen nummers vol tempo- en themawisselingen, waarin niet zelden elementen van de klassieke muziek zijn verwerkt. Het genre is ontstaan aan het einde van de jaren zestig. Ook wordt het genre wel progressieve rock genoemd. Kenmerkend voor symfonische rock is het gebruik van elementen uit de klassieke muziek, zoals het gebruik van klassieke instrumenten, thema's of compositieschema's.
Vaak wordt de term symfonische rock ten onrechte gebruikt om progressieve rock mee aan te duiden. Ook wordt voor symfonische rock wel de term Adult Oriented Rock of melodieuze rock gebruikt.
Kijk voor meer informatie en bands onder progressieve rock.
Is er een verschil tussen symfonische rock, symfo en progressive rock?
0
Misterfool
geplaatst: 29 oktober 2011, 22:51 uur
Tsja die genre's zijn meestal een geneuzel in de marge. Meestal wordt progrock als een containerbegrip gebruikt voor allerlei metal en rockstijlen die rock-metal probeerden te verrijken door langere muziek met afwijkende maatschema's,thema's en instrumenten. Overigens zul je maar weinig progbands vinden die zich ook daadwerkelijk zien als progband. Symfo is een stijl die meer tegen de klassieke muziek aanleunt(invloeden, stijlmiddelen, opbouw etc). Binnen symfo heb je weer neo-prog(doorgeefluikje van klassieke symfobands al dan niet gemixt met new-wave invloeden) en Zeuhl(franse symfo geìnspireerd door opera en jazz). Andere progstijlen hebben meer invloeden van avant-garde(krautrock), Jazz(canterburry scene)' of folk(progfolk).
Voel je vooral niet te beknot door diverse aanduidingen. Door verreweg de meeste progfanaten wordt symfo en prog gewoon door elkaar heen gebruikt.
kijk voor meer info ook hier eens:
Progressive Rock Music Ultimate Discography ... with Free MP3, Videos and Reviews - progarchives.com
Voel je vooral niet te beknot door diverse aanduidingen. Door verreweg de meeste progfanaten wordt symfo en prog gewoon door elkaar heen gebruikt.
kijk voor meer info ook hier eens:
Progressive Rock Music Ultimate Discography ... with Free MP3, Videos and Reviews - progarchives.com
0
geplaatst: 29 oktober 2011, 22:56 uur
jasper1991 schreef:
(quote)
Nee. Vroeger noemde men het symfo(nische rock), tegenwoordig prog(ressive rock). Sowieso moet je qua genres echt niet WIkipedia raadplegen, heb al vaker je reinste onzin over muziekgenres gelezen op Wikipedia. Sowieso is symfonische rock wat anders dan Adult Oriented Rock (AOR), terwijl dat volgens Wikipedia blijkbaar hetzelfde is.
0
geplaatst: 29 oktober 2011, 23:04 uur
Grappig dat dit bij metal net anders (en duidelijker) ligt.
Bij de Metal is er een onderscheid tussen symfonische en progressieve metal. Nightwish is absoluut geen progressieve metal, maar Dream Theater geen symfonische metal.
Met symfonisch worden echt arrangementen met orkesten bedoeld of veel strijkers en synths.
Kijk je naar het subgenre die de meeste invloeden uit de klassieke muziek heeft is dat waarschijnlijk net (symfonische) powermetal.
Als ik dan weer iets lees over 'symfo' dan ga ik altijd weer twijfelen. Het blijkt nogal erg grijs te zijn blijkbaar.
Bij de Metal is er een onderscheid tussen symfonische en progressieve metal. Nightwish is absoluut geen progressieve metal, maar Dream Theater geen symfonische metal.
Met symfonisch worden echt arrangementen met orkesten bedoeld of veel strijkers en synths.
Kijk je naar het subgenre die de meeste invloeden uit de klassieke muziek heeft is dat waarschijnlijk net (symfonische) powermetal.
Als ik dan weer iets lees over 'symfo' dan ga ik altijd weer twijfelen. Het blijkt nogal erg grijs te zijn blijkbaar.
0
geplaatst: 29 oktober 2011, 23:04 uur
AOR = MOR = adult oriented rock of middle of the road rock; denk Bon Jovi, Aerosmith en meer van die droefenis.
Heeft nitsj met prog te maken. Van de week bij de nacht van de popmuziek bleek maar weer eens hoe erg het is gesteld met de kennis van Leo en Matthijs op dat punt,
Heeft nitsj met prog te maken. Van de week bij de nacht van de popmuziek bleek maar weer eens hoe erg het is gesteld met de kennis van Leo en Matthijs op dat punt,
0
geplaatst: 29 oktober 2011, 23:06 uur
Arrie schreef:
Sowieso moet je qua genres echt niet WIkipedia raadplegen, heb al vaker je reinste onzin over muziekgenres gelezen op Wikipedia.
Sowieso moet je qua genres echt niet WIkipedia raadplegen, heb al vaker je reinste onzin over muziekgenres gelezen op Wikipedia.
Kleine correctie/aanvulling: je moet voor zulke zaken nooit en te nimmer de Nederlandse Wikipedia raadplegen

0
Misterfool
geplaatst: 29 oktober 2011, 23:16 uur
jasper1991 schreef:
.
.
Mwah, ook niet zo hoor. Ik ken voldoende mensen die DT symfonische metal noemen en Nightwish progmetal. Ik ben van mening dat geen enkel genre perfect af te bakenen is, er bestaan bands waar men altijd over kan discussieren(radiohead bijv). Zeker nu bands tegenwoordig allerlei invloeden met elkaar vermengen dien je genre's niet te restrictief te nemen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 november 2011, 21:43 uur
Hier ook nog maar even reclame maken: binnenkort beginnen we met de Prog KO. We zijn momenteel met de nominatieronde bezig!
0
geplaatst: 11 januari 2012, 22:02 uur
hallo allemaal,
ik ben de laatste tijd enorm erg into pink floyd en zou wel meer vergelijkbare muziek willen leren kennen, zouden jullie suggesties voor bands kunnen geven??
groet
ik ben de laatste tijd enorm erg into pink floyd en zou wel meer vergelijkbare muziek willen leren kennen, zouden jullie suggesties voor bands kunnen geven??
groet
0
geplaatst: 11 januari 2012, 22:34 uur
Bij dit album hoor je duidelijk de Pink Floyd invloeden. Verder zegt iedereen dat dat bij de vroege Porcupine Tree sowieso erg goed te horen is.
Daarnaast kan ik je King Crimson aanraden, daar ben ik erg gek op. Niet heel vergelijkbaar met Pink Floyd, maar wel de beste band ooit
.
Daarnaast kan ik je King Crimson aanraden, daar ben ik erg gek op. Niet heel vergelijkbaar met Pink Floyd, maar wel de beste band ooit
.
0
geplaatst: 11 januari 2012, 22:46 uur
dank jullie, zal het luisteren. heb ondertussen ook wat marillion, van der graaf generator en genesis geluisterd, en moet zeggen dat ik dat ook erg goed vind.
0
geplaatst: 19 januari 2012, 09:46 uur
Er is nog zoveel moois te ontdekken, kijk maar eens rond in de eerder genoemde, onvolprezen Prog Songs KO.
0
geplaatst: 19 januari 2012, 13:53 uur
Er zit erg leuk spul tussen prog. Natuurlijk luister ik al jaren naar Rush en heb best nog cd's van andere bekende prog(rock)bands. Sinds ik Ozric tentacles heb ontdekt graaf ik wat verder en kom ik meer uit bij het verwante space-rock.....waar ik dan nog net wat meer mee heb.
Zoals deze Belgen...
En dit bevalt me ook wel...
First Band From Outer Space - The Guitar Is Mightier Than The Gun
Enige commentaar bij de cd is die van user "Ozric spacefolk"...wat niet vreemd is gezien zijn username.
Zoals deze Belgen...
En dit bevalt me ook wel...
First Band From Outer Space - The Guitar Is Mightier Than The Gun
Enige commentaar bij de cd is die van user "Ozric spacefolk"...wat niet vreemd is gezien zijn username.

0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 27 februari 2012, 15:50 uur
Dat is progressieve spacerock...
Dat is mijn pakkie-aan... Als je eens tips wilt, zeg het maar.
Probeer eens Oresund Space Collective of Hidria Spacefolk...
0
geplaatst: 27 februari 2012, 18:45 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Tips altijd welkom man !!
Oresund heb ik een maandje terug eindelijk een eerste cd van besteld.....super-muziek !!
En Hidria spacefolk staat zeer hoog op het verlanglijstje, dat is ook fantastisch !
0
geplaatst: 27 februari 2012, 22:00 uur
Mjuman schreef:
AOR = MOR = adult oriented rock of middle of the road rock; denk Bon Jovi, Aerosmith en meer van die droefenis.
Dat is ook weer niet waar. AOR is toch duidelijk een genre op zich. Ik herken het uit duizenden. Denk aan Asia, Boston, Foreigner, Journey, Survivor en Toto. In dat rijtje heeft Aerosmith niet te zoeken.
0
geplaatst: 27 februari 2012, 22:04 uur
Een genre aanduiding is alleen handig om te weten in welke richting je het een beetje moet zoeken. Verder moet je er niet al te moeilijk over doen.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 28 februari 2012, 08:06 uur
Von Helsing schreef:
Een genre aanduiding is alleen handig om te weten in welke richting je het een beetje moet zoeken. Verder moet je er niet al te moeilijk over doen.
Helemaal mee eens.
Maar vind het ook fijn als iets aangeduid is, want ik heb niks met postrock en dronemuziek of industrial.
Dus bij zulk soort 'tags' neem ik altijd een afslag...
Bij de tag 'progressive' ben ik dan altijd direct benieuwd.... Bijvoorbeeld....
0
geplaatst: 1 april 2012, 03:27 uur
Mjuman schreef:
AOR = MOR = adult oriented rock of middle of the road rock; denk Bon Jovi, Aerosmith en meer van die droefenis. Heeft niets met prog te maken. Van de week bij de nacht van de popmuziek bleek maar weer eens hoe erg het is gesteld met de kennis van Leo en Matthijs op dat punt,
AOR = MOR = adult oriented rock of middle of the road rock; denk Bon Jovi, Aerosmith en meer van die droefenis. Heeft niets met prog te maken. Van de week bij de nacht van de popmuziek bleek maar weer eens hoe erg het is gesteld met de kennis van Leo en Matthijs op dat punt,
AOR is een typische Amerikaanse typering voor typisch Amerikaanse rockmuziek. Toen het eerste album van Boston uitkwam, had ik absoluut geen enkele associatie met AOR o.i.d. Deze kreet kwam veel later in zwang om de lievelingsmuziek van de wat ouder geworden hippies te duiden. Boston's eerste was een sensatie voor gitaarliefhebbers. Stevige rocksound, verschillende fraaie gitaarpartijen, knap zangwerk, schitterend opgenomen, een album dat je moest hebben. Een band die qua stijl in de buurt kwam was .38 Special.
0
geplaatst: 8 april 2012, 17:41 uur
Een band die recent in aanmerking komt voor het stempel AOR is Flying Colors. Zoveel prog potentie en dan zo'n zoutloos product fabriceren...jammer. Geen vlees, geen vis.
0
geplaatst: 13 mei 2012, 21:46 uur
Twee female Rock-Prog bands komen naar Nederland; Touchstone en The Reasoning.
Touchstone zit een beetje in de neo-progrock, The Reasoning combineert meer rock en heeft wat hardere randjes. Live heb ik ze wel een paar keer gezien, welliswaar 3 jaar geleden. Toen was ik diep onder de indruk, vooral van the Reasoning, het had iets nieuws.
27-09-12 Poppodium W2 Den Bosch NL
28-09-12 Poppodium Nieuwe Nor Heerlen NL
29-09-12 Dru Cultuurfabriek Ulft NL <--- een Top lokatie, echt waanzinnig...
30-09-12 Bergkeller Reichenbach Ger
01-10-12 Logo Hamburg Ger

Touchstone zit een beetje in de neo-progrock, The Reasoning combineert meer rock en heeft wat hardere randjes. Live heb ik ze wel een paar keer gezien, welliswaar 3 jaar geleden. Toen was ik diep onder de indruk, vooral van the Reasoning, het had iets nieuws.
27-09-12 Poppodium W2 Den Bosch NL
28-09-12 Poppodium Nieuwe Nor Heerlen NL
30-09-12 Bergkeller Reichenbach Ger
01-10-12 Logo Hamburg Ger

0
geplaatst: 13 mei 2012, 21:51 uur
en als we toh over female fronted hebben:
Mostly Autumn, komt terug voor een dvd opname in de Boerderij Zoetermeer
zaterdag 15 September, een dag eerder in België Verviers, 30 km onder Maastricht.
Mostly Autumn was me Heather Findlay iets folk georienteerd, met de nieuwe zangeres Olivia Sparnenn gaat het meer de rock kant op en ook haar stem is waanzinnig zuiver.... de gitarist is waarschijnlijk een zoon van David Gilmour en Ritchie Blackmore.
Ondanks dat we deze band als prog bestempelen zijn de songs open en toegankelijk, melodieus.
www.mostly-autumn.com

Mostly Autumn, komt terug voor een dvd opname in de Boerderij Zoetermeer
zaterdag 15 September, een dag eerder in België Verviers, 30 km onder Maastricht.
Mostly Autumn was me Heather Findlay iets folk georienteerd, met de nieuwe zangeres Olivia Sparnenn gaat het meer de rock kant op en ook haar stem is waanzinnig zuiver.... de gitarist is waarschijnlijk een zoon van David Gilmour en Ritchie Blackmore.
Ondanks dat we deze band als prog bestempelen zijn de songs open en toegankelijk, melodieus.
www.mostly-autumn.com

0
geplaatst: 2 juni 2012, 16:51 uur
nick63 schreef:
Mooie tip. Ik denk dat ik hier naar toe ga want The Reasoning is een fijne band.
0
geplaatst: 2 juni 2012, 17:26 uur
Jammer dat The Reasoning niet in de buurt van mijn woonplaats speelt.
Ik heb ze ook al eens live mogen aanschouwen (P60 Amstelveen).
En Rachel is een zeer goede zangeres (ex Karnataka).
Mostley Autumn Zoetermeer zal ik wel bij zijn denk ik. Nog niet live gezien met Olivia als Lead Zangeres.
Bedankt voor de Tips Nick.
Ik heb ze ook al eens live mogen aanschouwen (P60 Amstelveen).
En Rachel is een zeer goede zangeres (ex Karnataka).
Mostley Autumn Zoetermeer zal ik wel bij zijn denk ik. Nog niet live gezien met Olivia als Lead Zangeres.
Bedankt voor de Tips Nick.
0
geplaatst: 2 juni 2012, 17:57 uur
Papartis schreef:
Ik heb Hearther dus weer nooit gezien dus kan niet vergelijken. Weet wel dat Olivia een prima lead zangeres is. Ik ga dus ook in september.
0
geplaatst: 25 juni 2012, 22:57 uur
nick63 schreef:
Kaartjes besteld. En bezig me in te luisteren in de band die ik nog niet kende (Touchstone).29-09-12 Dru Cultuurfabriek Ulft NL <--- een Top lokatie, echt waanzinnig...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 juli 2012, 16:06 uur
Ik ben enigszins verbaasd dat ik zo weinig stemmen zie bij Triumvirat. Met name deze plaat Triumvirat - Illusions on a Double Dimple (1974) vind ik erg goed. Voor liefhebbers van Yes, ELP, Genesis (en misschien een vleugje Jethro Tull).
* denotes required fields.