MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Sietse
HPR schreef:
(quote)

Het gaat Slowgaze en Sietse er voornamelijk om om progressieve rock weg te kunnen zetten als onbetekenend en gedateerd.

Gedateerd ja, onbetekenend nee (waar zeg ik dat in hemelsnaam nu weer).

Met zijn uitgesproken wil om zijn eigen muziek - geen rockmuziek - als progressieve rock te bestempelen, ridiculiseert Sietse bovendien progressieve rock én deze discussie.

Ik ridiculiseer prog rock niet, maar wel jouw argumenten die gewoon geen goede onderbouwing zijn van wat je eigenlijk wilt zeggen.
Wegens een gebrek aan uitzicht op een constructief vervolg hiervan, ga ik dan ook elders op de site vertier zoeken.

Echt waar, omdat je zelf uit je nek lult en niet met valide argumenten kunt aankomen en daarbij ook nog eens mij probeert te kakken te zetten door te beweren dat ik mijn eigen mening als feit opleg (terwijl ik wel degelijke de definitie van het woord Progressief achter mij heb) om daarna precies dat te doen waarvan je mij beticht.

En dan ga je nu zeggen dat er geen constructief vervolg is volgens jou. Nou zo lust ik er nog wel een paar.
Als jij met valide argumenten kunt komen waarom Progressive Rock nog steeds zo ontzettend Progressive is sta ik daar geheel voor open. Maar het is precies zoals Casartelli zegt. Ergens wordt een labeltje opgeplakt en op den duur is het labeltje gewoon niet meer zo handig.
Dit neemt niets weg van hoe tof de muziek dan wel niet kan zijn, en hoe ontzettend complex, ambitieus en geraffineerd iets is. Dat is namelijk iets waar je me nooit een woord over hebt horen verkondigen.

Zoals ik al eerder zei heb ik op zich niet zo heel veel problemen met Prog Rock (sommige dingen vind ik heel tof, andere dingen gewoon totaal niet, net zoals in ieder ander genre), maar wat mij wel stoort is dat je blijkbaar geen grappen meer mag maken over de naam van een genre puur omdat de naam achterhaald is...

Het begint al met jezelf eens wat minder serieus te nemen, zoals sommige prog rockers in de jaren 70 ook al deden...

Jammer hoor, heel erg jammer.

Sietse
En dan nog iets wat ik zelf echt een fijn vind om te luisteren...

Far East Family Band - Nipponjin

Behoorlijke traditioneel spul wat nog zeer dicht op de "rock traditie" van bands als Pink Floyd blijft hangen, maar weet mij er goed te vermaken.

HPR
Sietse schreef:
Echt waar, omdat je zelf uit je nek lult en niet met valide argumenten kunt aankomen en daarbij ook nog eens mij probeert te kakken te zetten door te beweren dat ik mijn eigen mening als feit opleg (terwijl ik wel degelijke de definitie van het woord Progressief achter mij heb) om daarna precies dat te doen waarvan je mij beticht.

We kunnen hierover nog lang lullen maar ik denk dat de verschillen in opvatting duidelijk zijn.

Volgens jou kan rock alleen progressief zijn als het vernieuwend is. Aangezien progressieve rock meestal niet vernieuwend meer is, dekt progressief de lading niet meer en moeten degenen die hedendaagse rock die voor progressief doorgaat willen categoriseren, een ander label kiezen.

Volgens mij hoeft progressieve rock niet vernieuwend te zijn, maar 'slechts' ambitieus en sophisticatief. Common sense onder liefhebbers en kenners bepaalt of ambitie en sophisticatie voldoende aanwezig zijn om van progressieve rock te kunnen spreken. Niettemin, vaststellen of rock progressief is, is geen exacte wetenschap en verschillen in opvatting zullen er, ook onder liefhebbers en kenners, altijd zijn.

Complex - een andere term die opduikt in je laatste epistel - hoeft progressieve rock wat mij betreft niet te zijn. Ik heb uit deze hoek genoeg favorieten waarvan een groot deel van het oeuvre vrij eenvoudig na te spelen is. Pink Floyd is hiervan misschien wel het beste voorbeeld.

Ozric Spacefolk
Ik ben ook best een liefhebber te noemen van progressieve rock. Maar ik ben juist een liefhebber door het onderhoudende karakter.

Op enkele fusion en metal acts na, is de meeste prog erg paint-by-numbers-muziek. Dat is niet erg maar voor mij is progrock nou niet echt progressief te noemen.

Overigens is dat met weinig muziekstijlen. Alles is al gedaan, ik kan geen band bedenken die vernieuwend is. Daar staat wel tegenover dat alles steeds beter klinkt en muzikanten in alle genres steeds beter en virtuozer lijken.

Ik denk dat muziek die echt progressief is, gezocht moet worden in de muziek-kunst. Math-rock en Noise vind ik wel erg progressief, maar dat vind ik vaak niet om aan te horen.

Conclusie: progrock als term is prima om bandjes in onder te brengen (ik houd erg van hokjes en archiveren), maar als term is het nogal hol.

Stijn_Slayer
Ik houd wel van progressieve rock, maar liefst wel met een psychedelische of spacy inslag. Inderdaad zoals Far East Family Band, maar bijv. ook Soft Machine, Nektar of Supersister. Houd qua prog vooral van gierende hammonds en freaky synthesizers, en klassieke of jazzinvloeden (Canterbury). Kan genieten van goed muzikaal vakmanschap.

Ben het wel met de commentaren eens dat prog niet progressief meer is. Enkel nog in het nastreven van een hoog muzikaal niveau (en dat wordt nogal eens onderschat). In die zin zijn Jeff Beck of Harry Sacksioni progressiever dan Pink Floyd. Veel moderne prog vind ik nogal opzichtig bands als Genesis imiteren. Ze trekken vaak ook een bepaald slag zangers aan met dunne, nasale stemmetjes en de producties zijn nogal eens te gelikt. Ook oudgedienden als Yes en ELP zijn hun geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Bands als Spock's Beard en Pineapple Thief vind ik best goed, maar niet origineel.

Qua hedendaagse prog kijk ik liever naar de metal met bands als Death, Obscura, Necrophagist en Nevermore. Al noemen ze het dan vaak weer technical i.p.v. progressive. What's in a name?

Stijn_Slayer schreef:

Ben het wel met de commentaren eens dat prog niet progressief meer is.

Ik ben altijd wel benieuwd hoe je dan progressief moet zijn? Volgens mij is rock onderhand al met elke ander genre gecombineerd, is elk instrument al wel eens gebruikt, zijn de speelbare maatsoorten ook wel op. Hoe kun je nu nog echt progressief zijn?

HPR
Brunniepoo schreef:
Ik ben altijd wel benieuwd hoe je dan progressief moet zijn? Volgens mij is rock onderhand al met elke ander genre gecombineerd, is elk instrument al wel eens gebruikt, zijn de speelbare maatsoorten ook wel op. Hoe kun je nu nog echt progressief zijn?

Niet, vandaar dat progressieve rock niet progressief in de zin van vernieuwend hoeft te zijn. Ambitie en sophisticatie, het compositorisch en artistiek willen verheffen van rock tot het niveau van klassiek en jazz, daar draait het om.

Misterfool
HPR schreef:
, het compositorisch en artistiek willen verheffen van rock tot het niveau van klassiek en jazz, daar draait het om.

Ergo muzikanten die al van het begin van het genre achterom gekeken hebben. Face it: progrock is een verdomd mooi genre, maar die benaming slaat ergens wel als een lul op een drumstel. Eerlijk gezegd voeg ik me in deze eerder achter Sietse.

Ozric Spacefolk
HPR schreef:
(quote)

Niet, vandaar dat progressieve rock niet progressief in de zin van vernieuwend hoeft te zijn. Ambitie en sophisticatie, het compositorisch willen verheffen van rock tot het niveau van klassiek, daar draait het om.

Dat geldt voor alle muzikanten in alle genres. Er zijn overigens wel heel veel paint-by-numbers progbandjes die helemaal niet verheffende zijn, en óf erg saai zijn of gewoon niet goed zijn.

Niet iedereen die progrock wil maken, slaagt er ook in. Neem nu een band als Airbag of Gazpacho. Twee voorbeelden van moderne prog, waar ik helemaal niks aan vind. Het is vast erg sfeervol maar sophisticated of verheffend kan ik het niet vinden.

Ik merk juist dat de écht goede muzikanten (drummers, bassisten, gitaristen etc.) vaak in begeleidingsbands zitten van pop of rap artiesten. (Michael Jackson, Madonna, Jay-Z, Marco Borsato etc. etc.)

Daar staat dan ook weer tegenover dat veel technisch uitgedachte muziek totaal geen soul heeft. Op het moment dat de prog richting de mainstream schuift, is het voor mij vaak veel interessanter.

Echter, vind ik uitgebreide instrumentale muziek wel erg gaaf, maar dan neem ik liever ouderwetse muziek dan een nieuwe band (Camel, Allman Brothers, Mike Oldfield, Return to Forever, Weather Report).

Nieuwe bandjes (die ook weer lang bezig zijn), die ik wel erg hoog heb zitten zijn Flower Kings, Uzva, Tangent en Hidria Spacefolk. Maar die luister ik juist omdat ik vind dat daar dan weer veel soul in zit.

In mijn favoriete band blijft Saga. Omdat die juist zo heerlijk in de pop-hoek zitten, veel soul hebben, veel melodie en toch moeilijk na te spelen is.

HPR
Misterfool schreef:
Ergo muzikanten die al van het begin van het genre achterom gekeken hebben. Face it: progrock is een verdomd mooi genre, maar die benaming slaat ergens wel als een lul op een drumstel.

Het willen verheffen an sich, geldt als progressief. Dat men voor de referentiekaders achterom kijkt, is waar, maar staat daar los van.

Ozric Spacefolk schreef:
Dat geldt voor alle muzikanten in alle genres. Er zijn overigens wel heel veel paint-by-numbers progbandjes die helemaal niet verheffende zijn, en óf erg saai zijn of gewoon niet goed zijn.

Vanzelfsprekend is willen lang niet altijd kunnen. Zeker niet in progressieve rock.

Stijn_Slayer
Brunniepoo schreef:
(quote)

Dat is het probleem van deze tijd. Alles lijkt al gezegd en gedaan te zijn, niet alleen binnen de muziek. Wat dat betreft niet de beste tijd om in te leven als je een passie voor cultuur hebt, al kun je gelukkig nog terugkijken op alle vroegere ontwikkelingen. De ontwikkelingen zijn echter enorm gestagneerd, terwijl ze elkaar vroeger in rap tempo opvolgden. Het maakt het culturele klimaat helaas wel minder dynamisch en verrassend.

Sietse
Ozric Spacefolk schreef:

Conclusie: progrock als term is prima om bandjes in onder te brengen (ik houd erg van hokjes en archiveren), maar als term is het nogal hol.

Precies dat dus.

HPR schreef:
(quote)

Het willen verheffen an sich, geldt als progressief.

Een eerlijke vraag: weet je wel wat de term "progressief" betekend?
Je haalt er steeds dingen bij die op zich voor het genre wel opgaan, maar die totaal niets met de term progressief te maken hebben.

Ik quote even uit andermans werk:
Je kletst uit je nekharen door je persoonlijke definitie van progressief algemeen geldend te verklaren

HPR
Sietse schreef:
Een eerlijke vraag: weet je wel wat de term "progressief" betekend?
Je haalt er steeds dingen bij die op zich voor het genre wel opgaan, maar die totaal niets met de term progressief te maken hebben.

Jazeker, ik weet wat de term progressief betekent. En ik weet ook dat deze term in muzikaal opzicht niet overeenkomt met alles waarvoor het buiten de muziek kan staan. Hetzelfde geldt voor bijv. politiek.

Wat ik van jou weleens zou willen weten of jij een alternatieve aanduiding weet voor hedendaagse rockmuziek die voor progressief doorgaat die de lading beter dekt?!

Ozric Spacefolk
classic rock, mainstream, M.O.R., A.O.R.

HPR
Ozric Spacefolk schreef:
classic rock, mainstream, M.O.R., A.O.R.

De drie videos, om maar wat voorbeelden te noemen, die ik recentelijk in dit topic postte - Haken, The Windmill en Sky Architect, luister maar na - passen niet of totaal niet in die hokjes. Kom zeg!

Ozric Spacefolk
Mannen met ringbaardjes die bij de ICT werken, die op veel te dure apparatuur voor lege zaaltjes staan te spelen-rock

HPR
Haha, die is goed.

Als de neuzelaars klaar zijn met bashen kunnen we weer een paar maanden verder voordat de neuzelaars met dezelfde op- en aanmerkingen komen in een topic naar keuze...

Sietse
HPR schreef:
(quote)

Jazeker, ik weet wat de term progressief betekent. En ik weet ook dat deze term in muzikaal opzicht niet overeenkomt met alles waarvoor het buiten de muziek kan staan. Hetzelfde geldt voor bijv. politiek.

Wat ik van jou weleens zou willen weten of jij een alternatieve aanduiding weet voor hedendaagse rockmuziek die voor progressief doorgaat die de lading beter dekt?!

De term classical rock vind ik wel mooi passen. Dekt nog niet geheel de lading en zullen mensen dat verwarren met classic rock. Fusion vind ik ook wel mooi, al is die term al voor andere zaken gebruikt...wellicht Fusion Rock dan ofzo.

Verder hoeft de term Prog Rock wat mij betreft niet te veranderen, zo lang de mensen die er naar luisteren maar inzien dat ze helemaal niet zo'n progressief luistergedrag hebben. Net zo min als dat mensen die IDM luisteren intelligent zijn en daardoor verheven boven de rest. En mensen die New Wave en Nu-Metal luisteren zo vernieuwend bezig zijn.
Want niets van dat alles is waar (en zo geef ik dan maar wat voorbeelden).

Vraag me vooral ook niet waar je wel naar zou moeten luisteren om progressief/vernieuwend te zijn, want ook dat weet ik niet (al kan ik wel voorbeelden van artiesten noemen die echt unieke muziek maken die gewoon niet te plaatsen valt, al is het ook bij hen dat ze wel gewoon refereren aan bekendere muziek).

Sietse schreef:
Verder hoeft de term Prog Rock wat mij betreft niet te veranderen, zo lang de mensen die er naar luisteren maar inzien dat ze helemaal niet zo'n progressief luistergedrag hebben.

ik wilde hier toch maar even opgemerkt hebben dat de 'prog is niet progressief meer'-opmerkingen zelden een reactie zijn op opmerkingen van progrockliefhebbers die suggereren dat dit wel zo zou zijn dus tot nieuwe inzichten leiden deze discussies eigenlijk nooit.

Sietse
Brunniepoo in dit geval is de hele discussie juist ontstaan omdat ik als grap een opmerking plaatste in "vraag van de dag" naar aanleiding van iemand die zich zelf "Progressief" noemde terwijl hij duidelijk een Prog Rock fan is. HPR reageerde daar heel serieus op en moes toch wel even aantonen dat Prog Rock nog steeds heeeeeeel erg progressief is.
En zie hier: een discussie ontstond.

HPR
Sietse schreef:
HPR reageerde daar heel serieus op en moes toch wel even aantonen dat Prog Rock nog steeds heeeeeeel erg progressief is.

Ik wilde niet meer dan wat tegenwicht bieden aan (impliciete) opmerkingen die hier op de site af en toe gedaan worden - en die ook in deze discussie onvermijdelijk (b)leken - over dat de hedendaagse progressieve rockscene zowel aan de zijde van artiesten als fans volledig uit jaren '70 klonen bestaat.

Dat hedendaagse progressieve rock meestal niet vernieuwend meer is, ben ik met je eens. Echter, wat ik nu wil zeggen heb ik in deze discussie al vijfmaal gezegd en mijn boodschap lijkt me nu zo onderhand wel duidelijk.

Zo, iemand nog leuke prog gehoord de laatste tijd?

HPR schreef:
Zo, iemand nog leuke prog gehoord de laatste tijd?

Laten we daarvoor uitwijken naar het volgende topic.
Dit topic is gereserveerd voor lang uitgesponnen discussies en solowerk.

HPR
Goed idee. Dat topic kan wel wat nieuw, vers bloed gebruiken.

Opkomend Nederlands talent Minor Giant brengt volgende week een album uit. Releaseparty in het Parktheater te Alphen a/d Rijn! Hier de trailer:
On The Road - Minor Giant TRAILER - YouTube

Dit is er ééntje om in de gaten te houden! Zelf kan ik helaas niet, maar het album ga ik zeker halen.

Ik heb ze twee jaar geleden een keer zien optreden en dat was zeker niet slecht. In september staan ze ook in het voorprogramma van Mystery en op 6 juli treden ze op in Nieuwerkerk a/d IJssel. Ik zal ze dus ongetwijfeld nog wel een keer zien dit jaar.

En hier dan het openingsnummer van het album dat is vrijgegeven, daarna hou ik op over deze band

On The Road - Minor Giant - YouTube

Volgende band dan. Als ik hier niet in het goede topic zit om reclame te maken voor dit soort dingen hoor ik het graag van jullie he

Silhouette komt over een aantal maanden met een gloednieuw album, getiteld "Beyond the Seventh Wave". Met een gastbijdrage van Ton Scherpenzeel (Kayak). Ook het eerste album met drummer Rob van Nieuwenhuijzen (Incidense).

Voor dit album hebben ze een crowdfunding actie. Mijn pre-order staat! Hopelijk halen ze het doel op tijd!
Home - beyondtheseventhwave.com

De Silhouette-aanhang was bij het vorige album in ieder geval behoorlijk zichtbaar dus als ze zich geen al te onmogelijk doel hebben gesteld moet zo'n crowdfunding wel lukken.

Volgende reclame. Christiaan Bruin (Sky Architect, Adeia), beter bekend onder de naam 'Chris', is dit jaar bezig met een bijzonder project genaamd The Black Codex. Voor dit project schrijft hij elke week een nieuw nummer die hij meteen opneemt en vrijgeeft aan de subscribers. Dit project moet het hele jaar doorgaan, dus uiteindelijk zal dit project 52 episodes bevatten. De eerste dertien verschijnen 4 juli op een dubbelcd en hier is een voorproefje.

Voor wie geïnteresseerd is kan zich ook nog subscriben om dus elke week zo'n episode te ontvangen.
T H E B L A C K C O D E X - theblackcodex.com
The Black Codex - Episode 1-13 (2014)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:24 uur

geplaatst: vandaag om 04:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.