menu

Genres / Rock / Wie is de beste (hard)Rockzanger ?

zoeken in:
wijsneus
Er is al een topic voor de beste gitaristen en drummers, dus tijd voor : wie vindt jij de beste rock-zanger, en waarom ?

Mijn keuze = Ronnie James Dio.

Luister eens naar Rainbow - On Stage, en je snapt waarom.
Power, passie en melodieus tegelijk.

Voor mij Ian Curtis van Joy Division. Technisch zeker geen topper (hij zingt heel monotoon), maar de emotie die hij op mij weet over te brengen is ongeëvenaard. Daarom voor mij de beste rockzanger.

Andere favorieten van mij:

Rob Halford (Judas Priest)
Geweldig hoe die vent kan/kon uithalen zeg Luister maar eens naar het nummer Victim Of Changes

Ian Gillan (Deep Purple)
Ook deze man kan/kon heerlijk uithalen, luister maar naar het In Rock album van Deep Purple.

David Coverdale (Deep Purple, Whitesnake)
Heeft een krachtige stem, die zowel geschikt is voor uptempo nummers als voor ballads.

Ronnie James Dio (Rainbow, Black Sabbath, Dio)
Heeft een krachtige stem, alleen vind ik zijn ge-"oh yeah" en "all right" nogal vervelend worden (luister maar naar Live Evil van Black Sabbath ). Ook vind ik zijn stem niet geschikt voor ballads, maar al met al vind ik het wel een sterke zanger, luister maar eens naar het album Rising van Rainbow.

Graham Bonnet (Rainbow, Alcatrazz)
Was een waardige vervanger van Ronnie James Dio nadat hij Rainbow verliet. Zijn stem vind ik ook beter geschikt voor ballads dan die van Ronnie James Dio. Toch kan ik moeilijk zeggen of ik hem beter vind dan Ronnie of niet...

Antonio
Bobby Martin, Ike Willis en Ray White

Sir Spamalot (crew)
Misschien een interessante wedstrijd-topic?

Eddie Vedder

Lijkt me wel een leuke game. Je zou het eventueel ook weer in kunnen delen in de 70's, 80's, 90's, 00's.

wijsneus
Sir Spamalot schreef:
Misschien een interessante wedstrijd-topic?

Daar zat ik eerst ook aan te denken. Maar op welke manier ?
Organisator gezocht !

1. Robert Plant
2. Ian Gillan

Maar dat geldt dan alleen voor hardrock (géén metal), niet voor andere muziek.

The Oath
Enkele belangrijke namen zijn hier al genoemd.

Rob Halford
Luister maar eens naar het nummer Victim of Changes (live hier)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=CYD3IVlv00Y

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Zegt genoeg

Dio
Lijkt van een andere planeet te komen. Deze man is niet ver meer verwijderd van de 70 en zijn stem is nog perfect in orde.

https://www.youtube.com/watch?v=zPXvcZ2NVGE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

En dan nog eentje met Black Sabbath. De intonatie en kleur die die de nummers mee heeft is waanzinnig. Kan je niet van stil zitten.

https://www.youtube.com/watch?v=nhe1SuBGkiA

Ian Gillian
Child in Time... do I have to say more?

Jim Morrison
Zonder twijfel de beste zanger van de sixties. Geen hoge vocalen. Maar die stem van Morrison is laag en rustgevend, en soms kan die zo uitvliege, dat je er spontaan van recht springt. De intonatie en de passie die die legt in zijn nummers is niet normaal. Bekijk maar The End. ("Mother, I want to... fuck you!")
Break on Through

https://www.youtube.com/watch?v=RT5Xi8pbVTg

The End (live)

https://www.youtube.com/watch?v=dbI5K0AzNHI

Blackie Lawless
Ondergewaardeerde vocalist. Ideaal voor stevige Glamnummers, maar ook voor Ballads. En vooral in dat laatste blinkt die echt uit.
I wanna be somebody (het stevige rocknummer)

https://www.youtube.com/watch?v=pZb3Xya7jQ8

Forever Free

https://www.youtube.com/watch?v=P25hBk8LmUM

Mike Patton - Faith No More
Jim Morrisson - The Doors
David Bowie
Dave Gahan - Depeche Mode
Ian McCullogh - Echo & The Bunnymen
Roger McGuinn - The Byrds

Een paar zangers die in elk geval een vrij prettig stemgeluid hebben en redelijk wat aankunnen. Niet dat dat ook meteen de beste bands zijn echter.. wel een paar van mijn favorieten

Ian Astburry (The Cult)
Tony Martin, zanger op de beste Black Sabbath albums
Robert Plant
Glenn Hughes

voor mij is dat met ruime voorsprong op de rest : mike patton. beheerst (vrijwel) alles.

mastodonner schreef:
voor mij is dat met ruime voorsprong op de rest : mike patton. beheerst (vrijwel) alles.

Voor mij ook de enige relevante zanger in het genre.

Axl rose
Paul Stanley
Ozzy osbourne
Robert Plant

Eddie Vedder - in het grunge genre is er volgens mij geen betere zanger te vinden
Max - Rauw, Ruig, (hard) Rock
Jim Morrison - Meer om zijn teksten dan om zijn zang, maar wel toon aangevend
Jimi Hendrixs - Niet alleen zijn gitaar kon zingen....
Shannon Hoon (Blind Melon) - Zo bijzonder, qua zang en bereik.

sq
Ik zag de topictitel en dacht Ronnie James Dio op 'On Stage'. Wat blijkt: de eerste post in het topic..

bashamar schreef:
Jimi Hendrixs - Niet alleen zijn gitaar kon zingen....

Ik vind Hendrix eigenlijk een waardeloze zanger.

Mark Lanegan

voorbeeldje;

https://www.youtube.com/watch?v=iaySZroQ-YQ

PriestMaiden
Robert Plant
Ian Gillian
Ozzy Osbourne
Ronnie James Dio
Rob Halford
en mijn favoriet blijft Bruce Dickinson

Freddie Mercury natuurlijk ! Niet alleen een wereldstem, maar wsl ook de beste performer on stage...

Warrel Dane.

Ex-Sanctuary, Nevermore.
Vorig jaar een solo-album uitgebracht, Praises to the War Machine.
Dit is de single ervan:

https://www.youtube.com/watch?v=tz0yhRIySAA

PriestMaiden schreef:
Robert Plant
Ian Gillan
Ozzy Osbourne
Ronnie James Dio
Rob Halford
en mijn favoriet blijft Bruce Dickinson

Haal Ozzy weg en je hebt precies mijn lijstje. Dickinson en Halford aan de top, Gillan en Dio volgen op respectabele afstand.

Sir Spamalot (crew)
Hardrockzanger? Spontaan denk ik aan Bon Scott...

Empyrium
Jon Oliva
Bruce Dickinson
Geoff Tate

Rik H.
Freddie Mercury

Ian Astbury
Robert Plant
Jeff Martin (Tea Party)
Chris Goss (Masters Of Reality)

Deze schieten me zo te binnen:

- Layne Staley (Alice in Chains)
- Eddy Vedder (Pearl Jam)
- Mike Patton (Faith no More)
- Myles Kennedy (Alter Bridge)

PriestMaiden
Layne Staley en Bon Scott zijn ook top ! Die was ik ook nog vergeten vermelden

Mike Patton !!!!

Tja, de meeste van mijn favorieten zijn al genoemd: Dio, Robert Plant, Ian Gillan, Freddie Mercury, Glenn Hughes, Geoff Tate. Dat lijkt me wel een mooie rijtje.

Ik voeg er graag nog een paar zangers uit het 'softere' rockgenre aan toe: Steve Perry (ex-Journey) en Lou Gramm (Foreigner). Vermoedelijk vinden de meesten van jullie het muzikaal drie keer niks, maar hun zangkwaliteiten zijn ontegenzeggelijk top.

En misschien is het een apart topic waard, maar als het gaat om de beste rockzangeressen, vind ik Ann Wilson (Heart) al jaren ongeëvenaard.

Kingsnake
Zeker Mike Patton.

Maar Daniel Gildenlöw (Pain of Salvation) is ook zeker niet onaardig.

Verder:
David Byron
Ian Gillan
Freddie Mercury
Phil Lynott
Ronnie van Zant
Gregg Allman
en
Warren Haynes

Gast
geplaatst: vandaag om 04:01 uur

geplaatst: vandaag om 04:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.