MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Rock Album van de Week

zoeken in:
Dit album van Leaf Hound blijkt voordat het internet tijdperk begon een zeldzaam collectors item te zijn geweest (wiki)
Ik heb nu Graveyeard opstaan (het 2008 album dat je me ooit hebt aangeraden), en dat lijkt er inderdaad wel heel erg sterk op, was me nog niet eerder opgevallen.

Van Foghat heb ik onderstaand album in huis.

Nog maar 1 keer gedraaid, maar zal 'm deze week nog eens opleggen.

(afbeelding)

Ik lees ook nog op wiki dat zanger Peter French later naar Cactus zou vertrekken.

Leaf Hound, pioneers van de stoner en oa. invloed voor Wolfmother. Eigenlijk had Growers of Mushroom ook wel in het topic essentiële klassiekers gemogen.

Ja, heb mijn berichtje ff aangepast. Want die gitarist was al naar Foghat voordat Leaf Hound dit album had opgenomen. De groep heette toen nog Black Cat Bones, andere leden daarvan hebben The Free opgericht.
edit: lees ik nu ook net

Leaf Hound begint hier nu net aan eerste luisterbeurt.

Het eerste nummer vind ik behoorlijk Led Zeppelin achtig klinken. Hopelijk klinkt de rest ook zo!

Onder andere het eerste nummer doet inderdaad meteen aan Led Zeppelin denken, maar als je het het daarmee gaat vergelijken kan het natuurlijk uiteindelijk alleen maar tegenvallen

Dat klopt.

De muziek deed me er meteen aan denken. Uiteraard ga ik het er niet mee vergelijken want dan valt bijna alles tegen.

Ozric Spacefolk
Deze draad maar even in de gaten houden.

Interessante platen komen er voor bij...

@ Ozric: Spijtig dat het hier wat aan belangstelling ontbreekt. Er zijn inderdaad reeds leuke platen voorbijgekomen. Het loont zeker de moeite om terug te scrollen tot in de vorige rondes.
Enkele van mijn favoriete ontdekkingen hier: The Devil's Blood, Can, 35007, Kent, Johnossi, Brant Bjork, Pavlov's Dog, Clutch, The Hellacopters en The Sheepdogs hebben hier allemaal met een album ingestaan wat ik nog regelmatig draai, of waar ik nog meer albums van heb opgezocht. En dan is er ook nog die erg leuke verzamelaar 'Those Shocking, Shaking Years'. Toch wel een heel oogst

En jouw inzendigen: Vaughan Brothers, Spiteri, Mother Superior, Eatliz en nu Leaf Hound mogen natuurlijk ook vermeld worden.

Maar nog speciaal voor jou Ozric, deze nog eens onder de aandacht brengen. Een soort van Great White, dus lijkt me wel wat voor jou.

(afbeelding)

Ozric Spacefolk
Okay dan ga ik gelijk eens op zoek. Want lekkere bluesrock achtige hardrock vind ik altijd lekker....

Een plaat met kindermuziek, dat had vast niemand zien aankomen in dit topic. Maar dat is wat The Butterfly Ball and the Grasshopper's Feast (1974) van Roger Glover (Deep Purple) eigenlijk is. Gebaseerd op het gelijknamige boek.

Iedereen kent uiteraard het nummer Love is All, gezongen door Ronnie James Dio. Het album is een verzameling korte nummers waarin verschillende personages aan bod komen om zo het verhaal te vertellen. (In dat verhaal, een gedicht eigenlijk uit 1807 van William Roscoe, heb ik me verder niet verdiept.)

Maar niet alleen mensen met kinderen zouden dit album in huis moeten hebben want het is leuk voor jong en oud. (Stoere pubers gelieve zich te onthouden.) Voor de kleintjes kan het zelfs echt spannend worden, bij het hardrocknummer Watch Out for the Bat.

Eventuele vooroordelen even opzij schuiven dus, want dit heeft te weinig en te lage stemmen op MusicMeter. Maar de reacties die bij het album te lezen staan zijn uitsluitend positief.

Op zang zijn onder andere (15 verschillende in totaal) Glenn Hughes, David Coverdale en Dio te horen en al evenveel verschillende stijlen en invloeden komen er voorbij. Een kleurrijk geheel en een feest voor het oor.

Met de lente in aantocht lijkt dit me een mooie soundtrack om de laatste donkere dagen door te komen.

Probeer de versie met het bonusnummer Little Chalk Blue te vinden, dat oorspronkelijk op de b-kant van de single stond.

Voor wie er graag nog wat over leest, review van allmusic en meer op wiki. En hier nog een linkje waar enkele van Alan Aldridge's illustraties uit het boek te zien zijn.

Veel luisterplezier!

(afbeelding)

Eens opsnorren.

Wat is eigenlijk de regelmaat hier wat nieuwe inzendingen betreft? Cabeza deed zijn inzending vorige week vrijdag en vandaag (woensdag) is de volgende inzending. Is er geen vaste dag? Dit omdat ik de volgende ben

Cabeza was een paar dagen te laat.

Woensdag is de vaste dag.

Tot nu toe is elk album van deze ronde me goed bevallen.
Benieuwd naar de inzzending van Kronos.

Kronos schreef:
Cabeza was een paar dagen te laat.

Woensdag is de vaste dag.

Nog niet uit mijn winterslaap...

Weer een oldie
Met drie kleine muziekliefhebbende kinderen in huis, met een breede smaak (fav. o.a. Tsjaikovski, Mozart en Ludovico Einaudi tot K-3 en Volbeat.) kan ik natuurlijk alleen maar enthousiast worden bij deze keuze. Ik ga er meteen achteraan, en morgenvroeg in de auto de vuurproef voor een gemengd testpubliek
Benieuwd hoe het gaat bevallen (ook voor mezelf natuurlijk, maar met goden als Glover, Hughes, Coverdale en Dio kan het toch wel heel moeilijk tegenvallen.)

Cabeza Borradora schreef:
Benieuwd hoe het gaat bevallen...

Ik ben ook benieuwd wat die bende er van gaat vinden.

Gelukkig ben ik niet echt een stoere puber en kan ik dit album toch gewoon gaan beluisteren.

De namen die er aan hebben meegewerkt zijn in ieder geval al geweldig.

Kronos schreef:
En jouw inzendigen: Vaughan Brothers, Spiteri, Mother Superior, Eatliz en nu Leaf Hound mogen natuurlijk ook vermeld worden.

Maar nog speciaal voor jou Ozric, deze nog eens onder de aandacht brengen. Een soort van Great White, dus lijkt me wel wat voor jou.
(afbeelding)

Oeh, Katmandu....heb ik ook nog in de kast staan....lekkere plaat hoor en wat afwijkend van de standaard hardrock uit die tijd toch. Niet echt geweldig bekend geworden ook.

LEAF HOUND IS TE GEK!

Wel eens van de band gehoord, nooit gecheckt. Nu gelukkig wel! Dit is exact de reden waarom mee doe aan dit topic!

Nu maar 's 't nieuwe album luisteren... Ik verwacht er niet te veel van...

Tsja, het nieuwe album kan je bijna onder pop catalogeren, maar wel pop met een rock-randje. Het doet soms ook wat rock opera/musical-achtig aan. Soms ligt het ook wel wat in het Beatles straatje, ja, hun meer psychedelische periode. ... trips en paddo's... lekker educatief verantwoorde plaat
Toch is al dit niet als negatieve kritiek bedoeld, integendeel, want in al het aangehaalde blinkt het wel uit. Ik kan er in ieder geval wel een goed humeur uit halen. Benieuwd wat de kids er van gaan vinden. Ik had hem gisteravond nog niet klaar. De vuurdoop dus uitgesteld tot morgenvroeg.

Ben benieuwd waar Musichiel mee komt.
Roger Clover heb ik binnengehengeld. Nu nog Luisteren.

Hier dan mijn inzending:

Sixx:A.M. - The Heroin Diaries Soundtrack

(afbeelding)

Sixx:A.M. is een project van Mötley Crüe's bassist Nikki Sixx. Dit album is een soundtrack gebaseerd op het boek "The Heroin Diaries: A Year in the Life of a Shattered Rock Star" dat ook mede geschreven is door dezelfde meneer Sixx. Ik heb zelf dit boek niet gelezen, dus kan niet oordelen of de cd een goed beeld / emotie geeft van het boek. De muziek is over het algemeen stevige rock dat voor een deel overkomt als 'gewone muziek' en voor en ander deel inderdaad de indruk geeft een soundtrack te zijn.

Volgens mij is er een regel dat zegt dat de cd niet meer dan 20 stemmen mag hebben, maar deze cd is dusdanig 'uniek' in zijn concept dat ik hoop dat dit door de vingers wordt gezien (en 21 stemmen is ook slechts eentje meer).

Enjoy!
(of niet )

Ik denk dat hier een maximum van 40 stemmen was afgesproken. Geen probleem dus volgens mij..

Sixx:A.M. wilde ik al eens beluisteren na het lezen over hun nieuwste in Aardschok, dus dat komt goed uit.

Ik heb dit album en ook het nieuwe album van hem.
Zal hem weer eens draaien.

Mijn eerste indruk is toch niet geheel positief. Het is vaak nogal wat gladder en meliger dan ik had verwacht.

Ziet er weer een originele keuze uit, ik ga het toch ook maar weer eens opzoeken.

Cabeza Borradora schreef:
Bij Cortina ga ik verscheidene malen spontaan aan Coldplay denken, vooral vanwege de zanger, meer bepaald wanneer hij de hogere noten opzoekt. Maar er zijn genoeg momenten op het album die er ook mijlenver afliggen. Na het album slechts twee maal gedraaid te hebben kan ik nog niet veel meer meegeven dan deze eerste indruk, maar die is dus zeker niet negatief.

Muzikaal licht Cortina wel erg ver van Coldplay natuurlijk. Cortina maakt veel warmere, intiemer aandoende muziek. Het geluid van hun zangers is ook niet te vergelijken, maar het is iets in de zanglijnen dat me toch nog steeds regelmatig aan Coldplay doet denken. Zal wel een persoonlijke afwijking zijn, en is/was ook helemaal niet negatief bedoeld. Integendeel, prachtige plaat is dit. Weer een leuke ontdekking!

Vandaag is het aan cornucopia.

Update

Guinness1980 : Jaded Sun - Gypsy Trip (2008)
Papartis : Cortina - Sound of a New Day (2011)
Cabeza Borradora : Leaf Hound - Growers of Mushroom (1971)
Kronos : Roger Glover - The Butterfly Ball and the Grasshopper's Feast (1974)
Musichiel : Sixx:A.M. - The Heroin Diaries Soundtrack (2007)
cornucopia :
Don Cappuccino :
shadowboxer :

Best weer een leuke ronde zover. Alleen SixAM kan ik niet veel mee. Zit wel degelijk in elkaar, maar is gewoonweg mijn smaak niet.
Benieuwd met wat cornucopia op de proppen zal komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:45 uur

geplaatst: vandaag om 07:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.