MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Stijn_Slayer
orbit schreef:
Bob Marley (en reggae in zijn algemeenheid) vind ik ongeveer het allersaaiste wat muziek te bieden heeft gehad over de afgelopen decennia.. luisteren naar gras dat groeit lijkt me nog enerverender.

Een memorabel Musicmeter moment: Orbit en ik zijn het eens.

@ orbit & Stijn
1) Bob Marley overstijgt toch wel ruimschoots het gerne.
2) Ken je iets meer van Bob Marley dan "Legend"?
3) 'Redemption Song'?
4) Je houd niet van feesten? Tropische eilanden? Relaxen en Good Times?
5) Je hebt het over een andere Marley dan ik?
6) Discussies ga ik dan ook niet aangaan, dat is trouwens altijd af te raden met fanaten die hun iconen altijd van een hoofdletter voorzien

Misterfool
@stijn
Judas!

orbit schreef:
Bob Marley (en reggae in zijn algemeenheid) vind ik ongeveer het allersaaiste wat muziek te bieden heeft gehad over de afgelopen decennia.. luisteren naar gras dat groeit lijkt me nog enerverender.

Jij lijkt me idd niet iemand die gras laat drogen om het vervolgens te roken; daar haal jij je neus voor op. Jij zoekt het in andere substanties, ook dewelke die in een glas gaan.

Bob Marley was zeker verwacht, maar niet dit album - had eerder gedacht dat het - o.m. door Elly de Waard - zeer geprezen Live album zou worden (at the Rainbow).

Voor alle Marley-dissers, twee tips:
* ga eens op zoek naar oude live opnames (Rockpalast oid) op YouTube; eenieder die geen oog heeft voor de impact en het charisma van de man kan zich meteen bij Pearl en of Schoonenberg vervoegen.

* probeer eens de oudere opnames van Bob Marley - op JAD - te vinden en te beluisteren, zoals Groovin' Kingston, Man to Man en Fy-a Fy-a - die zijn veel soberder en dramatischer; ze worden hier op de site ook genoemd.

Stijn_Slayer schreef:
Een memorabel Musicmeter moment: Orbit en ik zijn het eens.

Da's een typisch voorbeeld van Dutch comfort - maar ge zijt nog jong en er is nog hoop - ook zonder dope

Stijn_Slayer
Mijn broertjes favoriet is Bob Marley, en hij heeft pakweg 15 cd's, dus ik ken een hele hoop door en door.

Ik heb niet zoveel zin om vier minuten lang vrijwel alleen 'tsjakke tsjak tsjakke tsjak' (in constant dezelfde maatsoort en ritme) te horen. Eentoniger dan Bob Marley heb ik het zelden gehoord. En dan kon die gast ook nog niet eens fatsoenlijk Engels zingen.

Is Marley trouwens niet te OLM voor jou, Mjuman?

Stijn_Slayer schreef:
En dan kon die gast ook nog niet eens fatsoenlijk Engels zingen.

Dat is als zeggen dat een Zuid Amerikaan geen fatsoenlijk Spaans spreekt....

Stijn_Slayer schreef:
Is Marley trouwens niet te OLM voor jou, Mjuman?

Mjuman is ook fiks van de zwarte muziek (soul, oude R&B en jazz). Marley staat hierboven op m´n werkkamer - mag beneden ook gedraaid worden. Jij bent een beetje in de war. Bob Marley in de Westfalenhalle (Dortmund) is een van de legendarische concerten die ik niet snel zal vergeten.

*jaloers*

Bob Marley is een van die zeldzame artiesten waarvan ik de live opnames nog sterker vind dan het studiomateriaal... (heb hem spijtig genoeg nooit in het echt live gezien)

Cabeza Borradora schreef:
@ orbit & Stijn
1) Bob Marley overstijgt toch wel ruimschoots het gerne.
2) Ken je iets meer van Bob Marley dan "Legend"?
3) 'Redemption Song'?
4) Je houd niet van feesten? Tropische eilanden? Relaxen en Good Times?
5) Je hebt het over een andere Marley dan ik?
6) Discussies ga ik dan ook niet aangaan, dat is trouwens altijd af te raden met fanaten die hun iconen altijd van een hoofdletter voorzien

1) in welke zin?
2) Ja
3) Verschrikkelijk
4) Niet in die volgorde nee.
5) Nee
6) Fanaten? Hoofdletters?

Ik heb weinig of niets met reggae, maar om Bob Marley kan en wil ik niet geheel omheen. Zoals Cabeza al opmerkt, hij overstijgt ruimschoots het genre. Maar aan de twee verzamelaars (Legend en The Legend Lives On) heb ik dan ook wel weer ruimschoots genoeg. Dus geen Catch a Fire voor mij maar een week waarin ik Countdown to Ecstasy nog eens op de draaitafel ga leggen.

Stijn_Slayer
(quote)

Dat is als zeggen dat een Zuid Amerikaan geen fatsoenlijk Spaans spreekt....

Ik denk dat ik niet boven de zes was uitgekomen als ik zo m'n mondeling Engels had gedaan.

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:
Jij bent een beetje in de war. Bob Marley in de Westfalenhalle (Dortmund) is een van de legendarische concerten die ik niet snel zal vergeten.

Nee hoor, ik ben bijzonder helder van geest.

Ben verder blij dat ik niet bij dat concert was.

Mjuman schreef:

Jij lijkt me idd niet iemand die gras laat drogen om het vervolgens te roken; daar haal jij je neus voor op. Jij zoekt het in andere substanties, ook dewelke die in een glas gaan.

Na genoeg gedroogd gras gaan je hersens er ook zo uitzien.. helemaal op stoffige droge eilanden zonder zinnige tijdsbesteding.

Voor alle Marley-dissers, twee tips:
* ga eens op zoek naar oude live opnames (Rockpalast oid) op YouTube; eenieder die geen oog heeft voor de impact en het charisma van de man kan zich meteen bij Pearl en of Schoonenberg vervoegen.

* probeer eens de oudere opnames van Bob Marley - op JAD - te vinden en te beluisteren, zoals Groovin' Kingston, Man to Man en Fy-a Fy-a - die zijn veel soberder en dramatischer; ze worden hier op de site ook genoemd.

Over het charisma van de man heb ik met geen woord gerept, had natuurlijk een Che Guevara achtig uiterlijk.. ontelbare t-shirts gingen over de toonbanken.. te dragen door ongewassen potheads met een gezonde aversie tegen autoriteit en werk. Zo ook is Mona Lisa ontelbare keren gekopieerd als mythisch icoon, heb het schilderij nog nooit één spat boeiender gevonden dan het saaie portretje dat het is.

Stijn_Slayer schreef:
Ik denk dat ik niet boven de zes was uitgekomen als ik zo m'n mondeling Engels had gedaan.

Ik rust mijn kaas!

orbit schreef:
Zo ook is Mona Lisa ontelbare keren gekopieerd als mythisch icoon, heb het schilderij nog nooit één spat boeiender gevonden dan het saaie portretje dat het is.

Deez observatie wil ik wel met je delen. De Gioconda heb ik nooit zo imponerend gevonden als Déjeuner sur l'Herbe in het Musée d' Orsay - kwaadwilligen roepen dat dat komt omdat daarop een complete vrouw te zien was (bloot) en die hoes linkt dan weer met Bow Wow Wow (McLaren was daar de viespeuk/kinderverleider).

@Kronos: Met Legend heb je de "hits", maar toch niet het interessantste materiaal en/of de beste uitvoeringen. Luister eens naar "Live!" of zoek "Babylon by Bus" eens op, een goed alternatief voor "Legend".
"Natural Mystic" (The Legend Lives On) is inderdaad ook een goede verzamelaar om iets verder te kijken dan de traditionele hits.
Deze "Catch a Fire" lijkt me toch ook wel de moeite als aanvulling op je twee verzamelaars.

orbit schreef:
[...]helemaal op stoffige droge eilanden zonder zinnige tijdsbesteding

Jamaica zal je alvast niet bedoelen, tropische eilanden zijn nu niet bepaald droog...

En nog steeds begrijp ik de kritiek op dat engels niet. Vergeleken met de omgangstaal in de straten van Jamaica is dat engels van Bob Marley zeer goed verstaanbaar. (Bekijk bijvoorbeeld maar eens The Harder They Come zonder ondertitels...)

Stijn_Slayer
Verstaanbaar, ja, maar dat zijn onze Nederlandse politici in het Engels ook nog wel.

Deze "Catch a Fire" lijkt me toch ook wel de moeite als aanvulling op je twee verzamelaars.

Dat geloof ik graag Cabeza en bedankt voor de tip, maar ik heb gewoon geen behoefte aan een aanvulling op die twee verzamelaars.

Om niet al te koppig te zijn beluister ik nu toch even samples van het album op amazon. Maar ik hoor het al meteen. Een gevoel van weerzin (oh nee, wéér van die reggae) overvalt me meteen.

Alsof de metaalmicroben in mijn bloed allergisch zijn voor dat soort graspollen.

(quote)

Jamaica zal je alvast niet bedoelen, tropische eilanden zijn nu niet bepaald droog...

Jamaica bestaat uit nog wel wat meer dan een kuststrook natuurlijk.. maar tropische eilanden zijn natuurlijk wel funest voor de creativiteit of denkvermogen

Kronos schreef:
Een gevoel van weerzin (oh nee, wéér van die reggae) overvalt me meteen.

Dat verwoord aardig mijn mening over reggae en BM ja..

Toch zijn we het niet eens over Bob Marley, orbit. Op zijn best vind ik hem redelijk fantastisch, maar valt voor mij slechts met mate te genieten.

Over tropisiche eilanden verschillen we ook van mening, maar wat je daarover schrijft is echt te onnozel om verder op te reageren.

Nicci
Kronos schreef:
Ik heb weinig of niets met reggae, maar om Bob Marley kan en wil ik niet geheel omheen. Zoals Cabeza al opmerkt, hij overstijgt ruimschoots het genre.

Ruimschoots. En ik ben niet eens zozeer een liefhebber van de man.

Kronos schreef:
Toch zijn we het niet eens over Bob Marley, orbit. Op zijn best vind ik hem redelijk fantastisch, maar valt voor mij slechts met mate te genieten.

Over tropisiche eilanden verschillen we ook van mening, maar wat je daarover schrijft is echt te onnozel om verder op te reageren.

Ik postte het dan ook niet om het met jou eens te zijn, brrr..

orbit schreef:

Ja, dat dus.

@orbit,

Je hebt je vraag weggehaald, maar hier toch een antwoord.

Jamaica

Klimaat: Tropisch; heet, vochtig, matig in het binnenland.

--

Though a small nation, Jamaican culture has a strong global presence. The musical genres reggae, ska, mento, rocksteady, dub, and, more recently, dancehall and ragga all originated in the island's vibrant, popular urban recording industry. Jamaica also played an important role in the development of punk rock, through reggae and ska. Reggae has also influenced American rap music, as they both share their roots as rhythmic, African styles of music. Some rappers, such as The Notorious B.I.G. and Heavy D, are of Jamaican descent. Internationally known reggae musician Bob Marley was also Jamaican.

Many other internationally known artists were born in Jamaica including Millie Small, Lee "Scratch" Perry, Peter Tosh, Bunny Wailer, Big Youth, Jimmy Cliff, Dennis Brown, Desmond Dekker, Beres Hammond, Beenie Man, Shaggy, Grace Jones, Shabba Ranks, Super Cat, Buju Banton, Sean Paul, I Wayne, Bounty Killer and many others. Band artist groups that came from Jamaica include Black Uhuru, Third World Band, Inner Circle, Chalice Reggae Band, Culture, Fab Five and Morgan Heritage. The genre jungle emerged from London's Jamaican diaspora. The birth of hip-hop in New York City, New York also owed much to the city's Jamaican community.

Bron, wiki

Aan vochtige lucht (al van regenwouden gehoord?) en creativiteit geen gebrek op zo'n tropisch eiland, zou ik zeggen.

orbit schreef:
Jamaica bestaat uit nog wel wat meer dan een kuststrook natuurlijk.. maar tropische eilanden zijn natuurlijk wel funest voor de creativiteit of denkvermogen

Gezien je taal en het vermogen daartoe zou ik bijna denken dat je je geboorteplaats beschijft - het is niet humoristisch en echt op het randje van racistisch - haakt aan bij het Goghiaans denkgoed (de filmer, niet de schilder).

Ja, de houding van sommige users hier is wel erg triest. Je zal maar reggae-liefhebber zijn, dan durf je je hier amper nog te vertonen.

Misterfool
Vooroordelen over een genre zullen er toch altijd zijn. We hebben bij de vraag van de dag er zelfs een humoristisch lijstje mee vol gekregen. Reggae is meer dan enkel stonermuziek. Ik vind het persoonlijk over het algemeen erg genietbaar. Erg ritmisch en niet zelden goede teksten met veel sociaal commentaar. Ik verwacht ook dat veel hiphoppers op de site ook wel iets met reggea kunnen. Voor de reggea sceptici: luister eens naar dit album:

The Congos - Heart of the Congos (1977)

Mjuman schreef:
(quote)

Gezien je taal en het vermogen daartoe zou ik bijna denken dat je je geboorteplaats beschijft - het is niet humoristisch en echt op het randje van racistisch - haakt aan bij het Goghiaans denkgoed (de filmer, niet de schilder).

Gaan we de politiek correcte politiepet opzetten dweezel? Ik weet niet wat er racistisch aan is eerlijk gezegd. De hitte en vochtigheidsgraad lijken me prima verklaringen waarom veel tropische eilanden niet voorop lopen in het cultureel gedachtegoed.
En jij bent wel de laatste om iets over taal te mogen oordelen, aangezien je jezelf in elke post bijna finaal klemlult in pogingen erudiet of intelligent over te komen.

herman schreef:
Ja, de houding van sommige users hier is wel erg triest. Je zal maar reggae-liefhebber zijn, dan durf je je hier amper nog te vertonen.

Slaat natuurlijk nergens op. Het lijkt me dat het duidelijk is dat het hier de mening van één persoon betreft en dat de rest blindelings achter ome Bob nonstop aanloopt. Ik vind het saaie muziek, ken nog wel andere acts uit de reggaescène (ik heb het zelfs heel een aantal jaar vrij intens gevolgd).. maar veel daarvan gingen ook wel een beetje ten onder aan het oeverloos herhalen van elkaars truukjes. Er is wel wat interessants mee gedaan door artiesten als Massive Attack en recentere acts, maar met de oude stroming heb ik niks meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:55 uur

geplaatst: vandaag om 10:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.