menu

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
avatar van Rudi S
chevy93 schreef:
Geen voorspellingen deze week?


Zachtjes gaan de paardenvoetjes trippel trappel............

avatar van Rudi S
Rudi S schreef:
The Hissing of Summer Lawns , geweldig album om het toch enigzins slappe Court and Sparks (hoewel dit toch een veel geprezen plaatje is) op te volgen.

Probeer zeker ook het mooie Bleu.

En volgende de week die andere grote dame


Tja Bleu is toch nog wel een stuk mooier, beide nog eens op nieuw afgespeeld.

avatar van GrafGantz
Rudi S schreef:
(quote)


Zachtjes gaan de paardenvoetjes trippel trappel............



(afbeelding)

Wow, in 1x naar 1984, slaan we toch wat mooie jaren over.

avatar van Rudi S
Ik sla niets over hoor, Kinderkoor De Kwikstaartjes - 27 Sinterklaasliedjes (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Helaas slaan we 1976 wel over en dus het debuut vd Ramones, over essentieel gesproken.

Vanaf 1977 wordt het best leuk ja, Costello, Talking heads, Wire, Joy Division.
Andere favorieten zoals The only Ones en Televison zullen wel te min zijn voor dit topic
Maar ook zullen die vreselijke Sex pistols wel voorbij komen, terwijl er toch ook mooie punk albums waren van Buzzcocks, Stiff Little fingers en het poppy debuut van The Undertones.
Maar eerst Patti nog

avatar van Cabeza Borradora
Inderdaad

Horses (1975), Patti Smith


(afbeelding)

Lees de begeleidende tekst uit De Cultuurkenner hier.
(maar wat kan dat stukje nog toevoegen aan het stuk van Slowgaze ??

Het topic overzicht vind je hier.

avatar van Rudi S
Hoewel ik pas kennis maakte met de muziek van Patti Smith na een recensie in Oor van het eveneens prachtige Easter kwam ik snel met terugwerkende krachten bij Horses terecht.
Patti heeft nog veel mooie muziek gemaakt (bv Dream of life is ook erg sterk), maar voor mij blinkt Horses toch echt wel uit in emotie en energie.
Voeg daar bij dat ze ook nog een sterke en trouwe groep had, met talenten om sterke nummers te componeren.

Horses heeft dan ook terecht een plaats in mijn top 10

avatar van Rudi S
Cabeza Borradora schreef:
Inderdaad


Het begeleidende stukje uit De Cultuurkenner volgt later op de dag, heb het momenteel ff te druk hier.



Klopt: Het Weer in Barcelona. Bekijk Weersverwachting van Barcelona | Zoover

avatar van Cabeza Borradora
Bijna juist...


(afbeelding)

avatar van Cabeza Borradora
Back! en tekstje overgetypt bij het album!

Sterk en intens album, dat ik reeds geruime tijd heb. Indertijd opgezocht op aanraden van een goede bekende

avatar van chevy93
Laatst kwam ik ook al op dit album (weet niet meer naar welke aanleiding), maar het trok me niet zo.

avatar van Mjuman
chevy93 schreef:
Laatst kwam ik ook al op dit album (weet niet meer naar welke aanleiding), maar het trok me niet zo.


Verdomd interessant, maar gaat u gerust verder - nog andere egotistical musings? Boertje gelaten, windjes gedaan - biertje gedronken wellicht?

If you have nothing to say, why waste our time saying it here?

@RudiS: die voorspellende gaven van jou, werken die ook met de beurs; of had je gewoon voorkennis?

Ik heb liever Easter - maar dat komt omdat ik dat meer één geheel vind - en Because the Night and me go a long way - het kwam voor mij echt als een schok toen iemand me vertelde dat het een Springsteen song was - ik had niet naar de credits gekeken op het album.

Stijn_Slayer
Tot nu toe de enige van Patti die ik in huis heb, maar ik waardeer Horses zeker. Ik vind 'm een beetje Velvet-esque. Tekstueel ook erg interessant.

Voor alle tips komen dat ik Wave e.d. ook moet beluisteren, dat komt vanzelf wel met de tijd. Ik moet nog hele stapels beluisteren.

avatar van Rudi S
@Mjuman, voorkennis werkt prima op de beurs, heb deze daar niet en dat kost dus vaak pingels.

Horses kon je op wachten denk zo, net zo als Sexpistols en Joy division.
Sign of the times zal zeker ook wel voorbij komen en zo verder.

bennerd
Mjuman schreef:
(quote)

If you have nothing to say, why waste our time saying it here?




Ik voel de nood om weer onvriendelijk te gaan doen.

avatar van guitarwally
Volgens mij zijn we allemaal lid van deze site geworden, omdat we niks te zeggen hadden...

avatar van Cabeza Borradora
Mjuman schreef:

Verdomd interessant, maar gaat u gerust verder - nog andere egotistical musings? Boertje gelaten, windjes gedaan - biertje gedronken wellicht?

If you have nothing to say, why waste our time saying it here?

@RudiS: die voorspellende gaven van jou, werken die ook met de beurs; of had je gewoon voorkennis?

Ik heb liever Easter - maar dat komt omdat ik dat meer één geheel vind - en Because the Night and me go a long way - het kwam voor mij echt als een schok toen iemand me vertelde dat het een Springsteen song was - ik had niet naar de credits gekeken op het album.


Hoe komt het dat ik na het lezen van deze post in de avatar van Mjuman plots dit zie?

(afbeelding)


avatar van Mjuman
Grumpy old men is een bekend begrip; daaronder vallen bijv, ook Rick Wakeman, Ozzy O, een aantal standup comedians. Belgische comedians, Kronos en CB incluis, doen het over het algemeen minder goed in Nederland - de grote uitzondering is de stedelijke bips, Urb-anus.

Ik erger me regelmatig groen grijs en geel aan het verpuberen van de site - ik kom hier voor info, uitwisseling, een enkele keer dollen (da's Utregs), ouwehoeren (da's Nederlands). Ik zijn hier ook lieden die hun sociale deficiet hier komen laven (de zgn haalfunctie),maar breng dan ook wat (informeer anderen, geef tips). Mensen die alleen hier komen voor solipsistische, narcistische bespiegelingen zeggen mij weinig en als ze dan ook nog eens schreeuwen om aandacht, ben ik er redelijk klaar mee.

De allereerste en enige post van Bennerd op dit topic is een anti-mjuman post - hulde! Nix over het album,geen info, niets, zilch. Ik haal hier steeds minder info. Ik begrijp steeds beter waarom mensen soms afhaken.

Ik heb Patti een aantal malen live gezien; ik was redelijk verbaasd dat dit album de lijst had gehaald; vond het meer een incrowd album. Overigens heeft Mapplethorpe een tijdje met Patti samengewoond - in relatief arme omstandigheden.

Misterfool
Ooit heb ik het album gekocht voor $ 2.50 . prima album, maar niet overweldigend.

avatar van guitarwally
Liever puberaal en lollig dan oud en grumpy <-- Enorme knipoog!

avatar van musician
Het is een wat chaotisch topic Mjuman, gelardeerd met veel ongein, waarbij het niveau zelfs kan dalen tot afgezakte broeken, het weer in Barcelona en spotprents.

Er valt over één van de first ladies of rock, Patti Smith, heel wat te memoreren, maar ik begrijp de terughoudendheid.

Desalniettemin is het album Horses geweldig, het had een iets betere ambiance verdiend. Een klassieker die helaas de andere prachtige cd's van Smith (tot nu aan toe) een beetje doet ondersneeuwen. Ik heb vrijwel al haar studiowerk, maar de belangstelling voor veel van haar cd's op musicmeter is jammer genoeg nogal minimaal.

Horses is dan wel een erkend meesterwerk, ik vind het niet Patti's beste. Qua impact scoort de cd natuurlijk wel hoog. Ik gebruik het altijd om aan te geven dat er méér opstandige muziek is geschreven, dat dat niet pas ten tijde van de Sex pistols is ontstaan. En Patti deed het ook zoveel beter, smaakvoller dan de band van Rotten.

Bovendien onafhankelijk, trok zich nergens wat van aan.

Geweldige dichteres, eigenzinnige rockzangeres, prima band. De ware opvolgers van Jim Morrison zijn hier, om allerlei redenen, terug te vinden. Het gehele oeuvre is minimaal 4**** per album waard.

Maar zeer fris album, Horses.

avatar van korenbloem
Ken horses al enige tijd. Maar vind radio Ethiopia toch echt haar betere werk.

avatar van Kronos
Radio Ethiopia ken ik (nog) niet. Maar het meeste dat ik al van Patti Smith heb gehoord vind ik wel erg goed. Zo ook haar latere werk als Trampin'. Enkel haar laatste, Twelve, is echt niet aan mij besteed.

avatar van chevy93
Klopt het dat dit naar VU en Dylan neigt?

Mjuman schreef:
Ik erger me regelmatig groen grijs en geel aan het verpuberen van de site - ik kom hier voor info, uitwisseling, een enkele keer dollen (da's Utregs), ouwehoeren (da's Nederlands).
Grappig, toen ik me hier net aanmeldde ergerde ik me aan de stijfheid en vergrijzing van MuMe, maar ik moet zeggen dat er (godzijdank) steeds meer nieuw spul aan komt. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hier niet alleen voor zakelijke dingen komen, maar ook nog in zijn voor lol.

Maar misschien kun je maar een beperkt aantal woorden per dag lezen en dan is mijn post inderdaad vervelend. Als dat zo is excuus.

avatar van Mjuman
Ach, ik heb ook wel eens minder sterke posts zie mijn opmerkingen eerder.

Ik heb meer waardering voor posts waarin iets gezegd wordt over het album, in relatie tot andere albums (van dezeklfde band/artiest), of werk van andere bands, of over typering als genre en in tijd. Te veel posts van het type "moet ik nog draaien/kopen" of "niet gekocht, omdat het me niets leek" zeggen zo weinig en halen voor mij de fun en de snelheid uit de beleving.

Qua vergrijzing: leer er maar mee leven, NL (en België waarschijnlijk ook) is aan het vergrijzen en Patti S. zelf is inmiddels ook aardig grijs geworden.

Met dit album - hoe goed en direct het ook is - blijf ik een moeilijke relatie hebben: het is intens, direct, ongelijkmatig, poetry/spoken word, performance art (die op de plaat is gezet), rock en eerlijk gezegd weet ik er niet altijd goed raad mee. De twee die hierna komen spreken me over de gehele linie meer aan en die ik ook meer als een afgerond geheel. Horses is mij te fragmentarisch, al zijn er fragmenten van een subliem niveau.

Haar boosheid is een enorme sterke kracht (Gloria, Horses, Rock & Roll Nigger), maar wanneer ze op latere albums haar zachtere emotionele kracht toont (Frederic, Privilege) leidt dat ook tot fraaie songs. Ik was blij toen ze in 96 weer albums begon te maken - haar bijdrage op E-bow the Letter van R.E.M. (New Adventures in High Fi) deden me ook de rillingen over de rug lopen, toen ik het voor het eerst hoorde: totaal onverwacht en uitermate treffend.

avatar van musician
chevy93 schreef:
Klopt het dat dit naar VU en Dylan neigt?

Nauwelijks, maar wat let je je eens te gaan verdiepen in haar muziek? Spijt kun je er haast niet van krijgen.

Grappig, toen ik me hier net aanmeldde ergerde ik me aan de stijfheid en vergrijzing van MuMe, maar ik moet zeggen dat er (godzijdank) steeds meer nieuw spul aan komt. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hier niet alleen voor zakelijke dingen komen, maar ook nog in zijn voor lol.

Dit topic kan alleen een beetje goed functioneren als je bereid bent om serieuze informatie over een album op te nemen; mensen als Mjuman mogen je wellicht op de pijnbank leggen maar je weet inzake muziek vervolgens meestal wel waar je aan toe bent. Bij gebrek aan Mjumannen, overleveraars die uiterst zinvolle en terzake kundige informatie aanleveren op musicmeter, kun je de tent hier wel sluiten. Maar goed, dan kun jij altijd nog een site opzetten waar je tenminste de hele dag kunt lachen.

avatar van Cabeza Borradora
chevy93 schreef:
Laatst kwam ik ook al op dit album (weet niet meer naar welke aanleiding), maar het trok me niet zo.


Dankzij deze post en de reactie die het heeft uitgelokt is er ondertussen toch ook weer gesproken over haar muziek.
Dat zullen de toeschouwers aan de zijlijn alvast niet veroorzaken. Vandaar mijn respect voor iedereen die een bijdrage levert, al mag die dan nog zo ridicuul lijken.

Verder is het aan de Mjumannen van deze site om chevy wel naar het album "te trekken", me dunkt.

avatar van Mjuman
De vergelijking is al vaker getrokken: tussen wijn en muziek en laat ik 'em nog maar eens trekken.

Sommige wijnen (vaak uit de 'nieuwe wijnlanden') blijken vanaf de allereerste kennismaking alleszins verteerbaar, ze openen zich en hun smaak lijkt echt afgestemd en actueel - in boerentaal: een allemansvrind. Dat vind je ook bij sommigen albums/songs - het debuut van White Lies vind ik daarvan een goed voorbeeld: een crowd (van alternatief/indie folks) pleaser.

Horses is nimmer bedoeld geweest als crowd pleaser; daarvoor is het te intens (een intensiteit die het imo deelt met Berlin),het zit dicht op je huid; ik vind het een onevenwichtig album. Maar goed eenieder die ooit een Fitou (rood Zuidfrans) heeft gedronken weet dat dat een heel 'koppige' eigenzinnige wijn is, die je in eerste instantie niet makkelijk leert kennen met een pepertje erin.

Daar ligt de parallel met dit album; durf door te draaien, schrik niet; probeer de teksten te decoderen, verbanden te zien. Het is eigenlijk een multiple art form werk - destijds ooit een interview gelezen met Lenny Kaye en die stelde dat Patti 'way beyond the rest of the band was' en dat zette me een beetje op het verkeerde been. Probeer haar beeldentaal te grijpen, haar verontwaardiging te bevatten. Een aantal dingen blijven mij bij van dit album: beeldende, verontwaardiging, oprechtheid, en the sense of urgency: het moet nu gebeuren.

En het moment in je eigen tijd en stemming bepaalt wanneer je zelf naar iets kunt of wilt luisteren. De grote voorsprong van vandaag de dag is iig dat iets nauwelijks OP is: er is altijd wel ergens een plek te vinden waar je iets kunt 'vinden'. Dat maakt muziek leren kennen een stuk gemakkelijker. En het nodigt je ook uit om je blik niet tot één genre (hoe breed ook) te beperken.

Degenen die nog (bijna) niets hebben van Patti wil ik wijzen op dit item de eerste 5 albums voor 10,71 GBP met verzendkosten dan 12,50 GBP ca 14 euro. En dat lijkt me echt een koopje voor zoveel goed werk. In deze serie zitten nog meer artiesten (ook The Byrds)

Overigens hulde aan Slowgaze - een dichter in de dop - voor zijn mooie bespreking van dit album.

--edit --
in dit boek vertelt Patti over haar relatie met Robert Mapplethorpe

avatar van chevy93
Mjuman schreef:
Te veel posts van het type "moet ik nog draaien/kopen" of "niet gekocht, omdat het me niets leek" zeggen zo weinig en halen voor mij de fun en de snelheid uit de beleving.
Jij kan er niks mee, ik vaak wel. Ik plaats het regelmatig bij albums in de hoop dat er iemand reageert die, ofwel mijn smaak goed kent of iemand waarmee ik (enige) overeenkomsten qua smaak zie.

musician schreef:
Nauwelijks, maar wat let je je eens te gaan verdiepen in haar muziek? Spijt kun je er haast niet van krijgen.
Dat klopt, maar mijn verlanglijstje is dusdanig groot dat ik prioriteiten moet stellen en deze scoort daarin niet bepaald hoog. Ook al heb ik nu vakantie en kan ik meer muziek luisteren (en films kijken, maar dat is voor moviemeter), ik zal eerder een ander aan bod gekomen album beluisteren dan deze.

Cabeza Borradora schreef:
Verder is het aan de Mjumannen van deze site om chevy wel naar het album "te trekken", me dunkt.
Dat hoop ik eigenlijk wel. Voor velen is dit topic een topic wat veel "oh ja"-gevoelens oproept. Voor mij is het eerder een topic vol met vraagtekens. En de voornaamste vraag voor mij is Waarom?
Waarom verdient dit album zoveel lof?
Waarom is dit nou zo essentieel?
Waarom zou ik dit per se moeten luisteren?
Waarom heeft dit veel mensen geïnspireerd/beïnvloed?
etc.

Om antwoord te krijgen op die vragen kijk ik in dit topic en probeer ik (waar mogelijk) actief mee te doen. Anders kan ik net zo goed het overzicht overnemen en dan op m'n dooie gemakje de lijst afwerken. Daarom heb ik hier verhalen te lezen over redenen waarom ik dit album zou moeten luisteren. Dat is ook een stuk leuker dan 3,5 bericht over een album en daarna een week stilte.

avatar van Slowgaze
Dank je, Mju en jou ook zeker, Cabeza. Mijn mening over Horses is inmiddels dus uitgebreid terug te vinden bij het album zelf en als ik zo vrij mag zijn dan raad ik dat Chevy aan om daar eens antwoorden op zijn geponeerde vragen te vinden. Mocht je dan nog vragen hebben, dan kun je die nog altijd aan me stellen, Chevy. Snappie-vouz?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:28 uur

geplaatst: vandaag om 07:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.