MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Misterfool schreef:
(quote)

Invloeden komen vaak van kruisbestuivingen en het teruggrijpen naar oudere muziek. Wat prog vaak doet is een kruisbestuiving aangaan met allerlei soorten muziek. Hierdoor vermengen invloeden zich tot een eigen geluid. Prog is echt niet alleen maar het herhalen van oudere progressieve rock. Bovendien het gaat er niet om dat het genre nog verniewend is, het gaat er om dat het genre nog springlevend is en dat zijn wel degelijk twee heel verschillende termen!

Maar goed het is weer de aloude Proggers VS punkers discussie. En bij deze sluit ik me deels bij de mening van Musician aan!

Het probleem bij die discussies is dat ze deels uit onkunde of onbegrip worden gevoerd. En prog is al een soort samenraapsel van allerlei andere invloeden ja, zo kun je iedere band in de geschiedenis wel prog gaan noemen. Feit is dat er verdomde weinig albums meer aanslaan waarop nummers van 17 minuten staan met wat triangels, dwarsfluiten en een verloren orgeltje ergens. Die tijd hebben we gelukkig ook al heel lang achter ons liggen.

Misterfool schreef:
En een poppier en snellere variant van reggea is punk omdat?

Punkinvloeden, jonge man.

Misterfool schreef:
En een poppier en snellere variant van reggea is punk omdat?

Omdat ska nu eenmaal erg uit die hoek kwam eind jaren 70, van snelle en uitgesproken korte nummers met een scherp Brits venijnig randje t/m het uiterlijk van de artiesten in kwestie. Doe Maar is natuurlijk wel onze poldervariant daarop, maar nog steeds erg leuke muziek en grootste Nederlandstalige band ooit.

Misterfool
orbit schreef:

Het probleem bij die discussies is dat ze deels uit onkunde of onbegrip worden gevoerd. En prog is al een soort samenraapsel van allerlei andere invloeden ja, zo kun je iedere band in de geschiedenis wel prog gaan noemen. Feit is dat er verdomde weinig albums meer aanslaan waarop nummers van 17 minuten staan met wat triangels, dwarsfluiten en een verloren orgeltje ergens. Die tijd hebben we gelukkig ook al heel lang achter ons liggen.

Ook onkunde van jouw kant blijkbaar, want het enige wat je doet is een vooroordeel over het genre keer op keer herhalen zonder ook maar enige blijk van enige inzicht in het genre. IK zou zeggen dat die vooroordelen slechts op een sub-genre van prog toepasbaar zijn(Symfonische prog). Krautrock, progressieve electronica, progmetal, Zeuhl, Rio etc. hebben niets van dat!

Misterfool schreef:
(quote)

Ook onkunde van jouw kant blijkbaar, want het enige wat je doet is een vooroordeel over het genre keer op keer herhalen zonder ook maar enige blijk van enige inzicht in het genre. IK zou zeggen dat die vooroordelen slechts op een sub-genre van prog toepasbaar zijn(Symfonische prog). Krautrock, progressieve electronica, progmetal, Zeuhl, Rio etc. hebben niets van dat!

Je noemt toch niet bepaald genres op waarvan ik denk dat de massa's de straat opstromen, dan lijkt de punkinvloed me toch heel wat relevanter in veel hedendaagse bands. Progressieve electronica is sowieso een thema apart en die invloeden zijn weer via allerlei andere kanalen binnengekomen, vaak los van het rockgenre.

Misterfool
Krautrock is daarentegen weer de grond waar later new-wave op verder gebouwt heeft. En die symfonische prog heeft heden ten dage nog steeds veel invloed. Neem een band als Muse, neem een band als Motorpsycho. Neem een Elbow. Neem een Flaming lips. etc.

Slecht weer hè jongens.

Misterfool
Het regent inderdaad behoorlijk hier in lichtenvoorde

Misterfool schreef:
Krautrock is daarentegen weer de grond waar later new-wave op verder gebouwt heeft. En die symfonische prog heeft heden ten dage nog steeds veel invloed. Neem een band als Muse, neem een band als Motorpsycho. Neem een Elbow. Neem een Flaming lips. etc.

Muse zie ik als een moderne variant op glamrock met ook wel degelijk punkinvloeden.

Ja we vliegen hier net zo snel door de subgenres en bands heen als ik net naar huis fietste. En d'r zijn hier users die hun id met verve uitdragen. Nog nooit zoveel OHK (oudhollandse kullekoek) over muziek en invloeden bij elkaar gelezen en maar blijven ratelen.

Sta er werkelijk paf van hoe je in één zin: "Neem een band als Muse, neem een band als Motorpsycho. Neem een Elbow. Neem een Flaming lips. etc." de meest uiteenlopende bands onder één vlag wilt scharen: die nare posers (Muse) met die introverts (Elbow) en autthentieke muzikanten (Motorpsycho); ik pleur echt van mijn stoel.

Ga dan eerst eens luisteren en lezen, denk je dan.

Punk is niet zozeer muzikaal van belang maar vooral de do-it-yourself-attitude. Zowat alle succesvolle new wave-bands (U2, the Clash, Joy Division, the Police, the Cure) begonnen kleinschalig als punkbands om hun horizonten nadien te verruimen. Progrock heeft degelijk invloed gehad op vele new wave-bands waaronder de krautrock (was een onderdeel van progrock) alsook bands als Roxy Music. Noem new wave maar progpunk.

Misterfool
LucM schreef:
Punk is niet zozeer muzikaal van belang maar vooral de do-it-yourself-attitude. .

Ik zei dat ik muzikaal de invloed van punk niet hoor. De do-it-your-self houding is er natuurlijk wel, dat ga ik ook niet ontkennen. En punk heeft uiteraard er voor gezorgd dat er ook geluid is voor minder technische bands. Op zich kan ik prima aansluiten bij het bericht van lucM. Een uitspraak die ik wel terugneem is die van dat new-wave niks met punk van doen zou hebben. Dat is niet conform de werkelijkheid. De situatie die Lucm is veel reëler en strookt ook veel meer met mijn luisterervaringen bij de door hem genoemde bands.

Tegen Mjuman zou ik zeggen ga jij maar eens luisteren en lezen, want deze bands zijn wel degelijk beïnvloed door uiteenlopende progbands. Elbow(genesis), Motorpsycho en Flaming Lips(pink floyd) bijvoorbeeld. Muse heb ik niet echt een progband die ze beïnvloed heeft. Niet direct althans(queen is niet direct een progband). Maar ze delen wel degelijk dezelfde instelling als veel progbands en persoonlijk zou ik ze ook in de zelfde hoek scharen.

Hier schijnt de zon

Dat zulke uiteenlopende bands met recht in één zin te plaatsen zijn toont maar dat invloeden niet allesbepalend zijn voor het eindresultaat.

En met Motorpsycho hebben we denk ik een mooi voorbeeld van hoe prog en punk (invloeden) soms ook samen kunnen gaan.

Hier nu ook,maar toch heb ik net een nat pak gehaald.

Opvallend hoe mijn jonge progrock-vriend (links) en de oudere rockvriend (rechts) elkaar de bal toespelen - maar het aplaus blijft uit - om de doodeenvoudige reden dat ze blijven poneren en roepen over invloed - hetgeen het samen noemen van bands zou rechtvaardigen. Zonder daarbij aandacht te schenken aan mijn vragen als: "hoe meet je het"? - redelijk intersubjectief, dan wel te verstaan; "hoor je dat, en waaraan dan wel?" - "instrumentatie, tempi?"

In een redenering wordt zoets aangeduid als "een primitief" en als je die maar vaak genoeg gebruikt, ga je er zelf in geloven - maak het dan helder en aanwijsbaar.

A propos invloed: vet heeft ook invloed: we worden er te zwaar van, indien overdadig gebruikt, we bakken er ons voedsel in, smeren er onze derailleur mee en krijgen er vlekken van in onze kleding. Ik zou het nimmer in mijn hoofd halen om mijn dikke overbuurvrouw, mijn fiets, het lamsrack voor straks (diner) en mijn bezoeldelde hemd onder één label te willen vangen. Sterker nog dat hemd ga ik met Dr. Becker te lijf om die vlek ongedaan te maken, weg invloed.

LucM schreef:
Punk is niet zozeer muzikaal van belang maar vooral de do-it-yourself-attitude. Zowat alle succesvolle new wave-bands (U2, the Clash, Joy Division, the Police, the Cure) begonnen kleinschalig als punkbands om hun horizonten nadien te verruimen. Progrock heeft degelijk invloed gehad op vele new wave-bands waaronder de krautrock (was een onderdeel van progrock) alsook bands als Roxy Music. Noem new wave maar progpunk.

Hmm, je duikt een beetje dezelfde richting op als Misterfool.. de echt pure punk is inderdaad redelijk snel weer van de kaart verdwenen. Maar om nu alles met meer dan drie akkoorden meteen prog te gaan noemen is toch echt te kort door de bocht. Er bestaat nog wel wat meer tussen die twee uitersten. Daarom snap ik Mjuman's reactie ook wel, vrijwel alles kun je met enige fantasie wel prog gaan noemen (ook punk trouwens). Beetje scherper zijn op de hokjes aub.

Punk (en meer bepaald Sex Pistols) verdween vrij snel van het toneel maar de rock kreeg alleszins een nieuw elan waarbij de vernieuwing werd overgenomen door de new wave.

orbit schreef:
Daarom snap ik Mjuman's reactie ook wel, vrijwel alles kun je met enige fantasie wel prog gaan noemen (ook punk trouwens). Beetje scherper zijn op de hokjes aub.

Beetje scherper zijn in het onderscheid tussen hokje en invloed. Zie ook het eerdere voorbeeld van Doe Maar. Wel invloeden van punk, maar past natuurlijk niet in punkhokje.

Dat bedoel ik

Oké, maar Mjuman maakt blijkbaar niet dat onderscheid. Hij schaart hokjes en invloeden (waar Misterfool en ik het over hadden) onder één vlag. Hij zou beter eerst zelf eens lezen denk ik dan.

En nu maar luisteren of ik applaus van hem krijg.

Misterfool
Geen applaus wel een cheerleader

Kronos schreef:
Oké, maar Mjuman maakt blijkbaar niet dat onderscheid. Hij schaart hokjes en invloeden (waar Misterfool en ik het over hadden) onder één vlag. Hij zou beter eerst zelf eens lezen denk ik dan.

En nu maar luisteren of ik applaus van hem krijg.

Nee en da's niet persoonlijk - het onderscheid tussen hokje en invloed erken ik echt wel; alleen is het gehanteerde begrip invloed en de wijze van blind - als claim - hanteren ervan door MF geclaimde invloed mij veel te vaag om er überhaupt iets mee te kunnen. Ik heb immers geen antwoord op mijn prangende vragen gehad:

* hoe maak je invloed aantoonbaar - intersubjectief
* waarin uit zich die invloed
* welke relaties zijn daarvoor kenmerkend - gaarne vindplaats en pointer naar audiofragment

En die toejuichingen zijn aardig, maar doen mij denken aan het gezegd van die vaten en hard klinken (again: niet persoonlijk). Nogmaals: gaarne onderbouwing. Ik zou Motorpsycho eerder onder postrock scharen, hoe onhandig dat begrip ook weer is.
Maar voordat ik weer opmijn stokpaarje klim - een taxonomie a la web 3.0 (semantisch, met zinvolle tags) ga ik naar de keuken voor mijn hoofdgerecht en zet ik hier een.

Misschien ben je een beetje jaloers maar als je ook cheerleaders wil moet je je 'prangende vragen' wel consequent stellen. Dus ook wat hokjes aangaat.

* hoe maak je een hokje aantoonbaar - intersubjectief
* waarin uit zich dat hokje
* welke relaties zijn daarvoor kenmerkend - gaarne vindplaats en pointer naar audiofragmenten

Als je daarop het antwoord formuleert heb je het ook aangaande invloeden.

Door het zonnige weer wat achterstand opgelopen... excuse-moi Rudi S.

Rudi S schreef:
Deze was dus eigenlijk vorige week aan de beurt, maar Cabeza kan dus duidelijk niet tegen zijn verlies

(afbeelding)

Me eerst uitschelden voor "leider", en nu bestempelen als bedrieger en slechte verliezer... Maar Rudi jongen toch.. wat heb ik je ooit misdaan??

P.S. Dat vergeelde krantenpapier geeft het toch wat meer voornaamheid dan onze cyber versie vind ik.

Rudi S schreef:

laat ik mezelf maar een keer citeren

Mijn pet af voor je toewijding. Leuk dat je hem nog eens speciaal aandachtig hebt beluisterd. Heb ik zelf ook weer gedaan, en vind hem weer wat beter ook. Later ga ik het album eens bespreken, uitsluitend betreffende het muzikale aspect, los van zijn historische context. Valt toch wel best veel over te zeggen.

Rudi S schreef:

En wie staan er sinds jaar en dag op 2 in Barcelona
http://www.musicmeter.nl/user/22173

Daar een top 10 van de allerbeste albums aller tijden samenstellen volkomen onmogelijk is, heb ik mijn toplijst samengesteld uit albums die de meeste impact op mijn muziekkeuze en richtingen hebben uitgeoefend. En de Pistols inderdaad, al jaren op twee, maar eerst wel met de laagste score uit mijn lijstje (3,5). Ik vond het vroeger in zijn geheel zelfs niet eens zo'n goed album. Maar de impact qua sfeer, uitstraling en attidude van de singles gaf me toen een onuitwisbaar "eureka!" gevoel. Later moest ik iets ervan in muziek kunnen terugvinden om mij echt te bekoren, en zelfs nu is dat dikwijls nog zo. Ondertussen vind ik het album veel beter dan toendertijd. Wel als fuif-plaat, want gevaarlijke rock'n'roll is het al lang niet meer natuurlijk.
Ter duiding ook nog even vermelden dat ik na de Pistols tot een tiental jaar geleden nooit geen enkel ander punk album heb gekocht, en dat ik hen nog steeds - ondanks hun status - qua muziek de meest a-typische punkband vind die ik ken.

Kronos schreef:
Misschien ben je een beetje jaloers maar als je ook cheerleaders wil moet je je 'prangende vragen' wel consequent stellen. Dus ook wat hokjes aangaat.

* hoe maak je een hokje aantoonbaar - intersubjectief
* waarin uit zich dat hokje
* welke relaties zijn daarvoor kenmerkend - gaarne vindplaats en pointer naar audiofragmenten

Als je daarop het antwoord formuleert heb je het ook aangaande invloeden.

* Door meerdere accorderingen per hokje = telbaar
* Een hokje is een vierkant en acteert ook wel een 'vink'-vak
* door een vink te plaatsen ga je akkoord

Normaal denk ik eerder 'outside the box' - het ging mij eerder om de stelligheid van claimen van MF.

Overigens is er een bijzonder topic in de maak - met een gewaardeerd mede-user - over US vs UK; nadere toelichting volgt.

Mju, je bent een knappe man, maar je argumenten, al dan niet opgesteld in psuedo-Joyciaans geneuzel, raken vaak kant noch wal, jij R.D. (Rare Dingo).

herman schreef:
(quote)

Ik mag toch hopen dat ze voor Remain in Light kiezen.

Slowgaze schreef:
En het is vrijdag! Gaan we nu Rebecca Black behandelen, Rudi? Alsjeblieft?
Dan zal ik de invloed van Walt Whitman op de tekst van Friday analyseren.

Ik ben geen topic-dinges dat is Cabeza, en die doet het erug goed, vrendjes Cabeza ?
Maar ook de topic-dinges kan weinig (NIETS) aan de keuze of volgorde veranderen.

Die lieve dichter is wel boeiend.

Ik snap trouwens niet waarom er zoveel discussie's oplaaien over het bestempelen van muziek. Mij kan het namelijk zeer weinig schelen hoe de muziekstijl heet waar ik naar luister en waar de invloeden vandaan komen, zolang ik het maar mooi vind. Of zeg ik nu iets heel doms?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:44 uur

geplaatst: vandaag om 09:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.