MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Fijne keus deze week, en slechts 8 dagen voor ik de beste man weer eens live aan het werk ga zien (wordt de 5e keer geloof ik). Moet wel bekennen dat het een album van Cale is dat ik veel minder opzet dan de andere albums van hem die ik in m'n bezit heb, maar het is dan ook geen plaat voor elk moment van de dag. Of week. Of maand. Enfin, u begrijpt wel wat ik bedoel, dit is zware kost en dient met mate geconsumeerd te worden.

Aquila
Toch wel een opvallende keuze. Wel vaak geroemd, maar toch wel moeilijke kost. Ben zelf erg dol op John Cale (Paris 1919 en de trilogie bij Island), maar deze altijd wat links laten liggen.

Eigenlijk recent herontdekt en hergewaardeerd al kan ik lang nog niet alles doorvoelen of op waarde schatten. A Close Watch en de opener Taking Life Into Your Hands gaan er wel makkelijk in, mar Risé, Sam en Rimsky-Korsakoff en die Library of Force zijn geen gemakkelijke stukken.

Recentelijk vooral gevallen voor het nummer 'Broken Bird'.

Stalin schreef:
Godver, net als ik op vakantie ben komt er eindelijk weer eens een echt geniaal album van een van 's werelds beste bands voorbij !!!

Talking Heads voor altijd geniaal

(embed)
(embed)
(embed)
(embed)

Stalin toch, ik wist werkelijk niet dat jij ook andere dingen kende dan Frank Zappa.

Slowgaze schreef:
Stalin toch, ik wist werkelijk niet dat jij ook andere dingen kende dan Frank Zappa.

Misschien moet je wat vaker de teksten lezen bij de desbetreffende albums, vrind. Heer Stalin en ik hebben daar al vaker geconverseerd.

Och 50% van Stalin's zijn op TH, aan de andere kant heeft Stalin wel de schijn tegen

Heeft iemand trouwens nog iets vrolijks of opbeurends te melden over Cale's album

Het is zijn plaat met het hoogste gemiddelde hier..

Ooit gehad, Music for a New Society, maar behalve Close Watch vond ik het niet zo denderend. Van John Cale heb ik alleen Fear heb nog in huis gehouden.

Rudi S schreef:
Heeft iemand trouwens nog iets vrolijks of opbeurends te melden over Cale's album

Destijds geheel links laten liggen, later nooit meer aan begonnen. Een dergelijke status past misschien goed bij de sfeer van het album, als ik zo eens goed lees.

Het opbeurende voor Cale moet dus nog komen: ik zal eens naar het album op zoek gaan. Liefde die er niet is kan altijd nog ontluiken...

Same, maar ik heb hem vandaag op deze vrije vrijdag al diverse keren beluisterd en ben onder diepe indruk.

Dat is ook het mooie van dit topic.

Leuk dat deze langs komt. Paris 1919 is een van mijn grote ontdekkingen van dit jaar en ik was dan ook al erg benieuwd geworden naar dit album.

Allemachtig, dat album moet nieuw op z'n minst 50 euro gaan kosten via Amazon! CDwow weet alvast niet waar je het over hebt, net als bol.com.

Als die Cultuurkenner nog eens iets weet met iets leuks om onder de aandacht te brengen... Nee, ik ga niet downloaden, spotifiy of nog meer angstaanjagende pogingen tot muziek uit de muur proberen.

Jammer. Zo'n Island Years boxset is dan weer gewoon te koop voor 7 pond 43. Ik begrijp die onderscheiden nooit.

Via Discogs koop je hem vanaf 6 dollar:

John Cale - Music For A New Society (Vinyl, CD) - Buy at Discogs Marketplace

Ik zie nu pas dat ie op ZE uitgebracht is. Een van de betere labels uit die tijd.

Aquila
Op CD wel al een tijd OOP, die albums van Cale via ZE (en A&M), zo ook Honi Soit als Caribbean Sunset (twijfel even of die uberhaupt op CD bestaat). Zal nog her en der te vinden zijn, maar niet gemakkelijk vermoed ik - ook niet op eBay in elk geval.

herman schreef:

John Cale - Music For A New Society (Vinyl, CD) - Buy at Discogs Marketplace .

Op vinyl kom je 'em wel eens tegen

herman schreef:
Ik zie nu pas dat ie op ZE uitgebracht is. Een van de betere labels uit die tijd.

Which reminds me dat ik op MOOWS over ZE nog eens een tweede aflevering moet schrijven - eerder al James White en Lizzy Mercier Descloux (aanrader!!), Was not Was, Lydia Lunch en Suicide iig nog te doen - en misschien die man met die kokosnoten.

musician schreef:
Als die Cultuurkenner nog eens iets weet met iets leuks om onder de aandacht te brengen... Nee, ik ga niet downloaden, spotifiy of nog meer angstaanjagende pogingen tot muziek uit de muur proberen.

Internet uit de muur Hier in Utrecht komt zoiets gewoon uit een bron: The Wishing Well

Het aantal wensen per maand mag je afkopen

ken alleen fear van de man. Maar zal deze eens beluisteren, ben wel erg benieuwd omdat het een voor mij wat 'onverwachte keuze' is

Rudi S schreef:
Och 50% van Stalin's zijn op TH, aan de andere kant heeft Stalin wel de schijn tegen

Zelfs nog met Erik Satie als avatar ?

herman schreef:

John Cale - Music For A New Society (Vinyl, CD) - Buy at Discogs Marketplace

Ja, en het vinyl was ook van goede kwaliteit, zo rond 1982. In ieder geval dank alvast. Ik ga mij er eens op beraden. Misschien een rondje platenzaak, soms willen ze nog wel eens een vergeten exemplaar hebben liggen.

Ik draai hem nu, op cd

Stalin schreef:
(quote)

Zelfs nog met Erik Satie als avatar ?

Dat schijn tegen, sloeg op het stuk of jij alleen maar van Zappa was.
En natuurlijk hebben liefhebbers van Zappa altijd de schijn tegen

Tja, dat hij van TH houdt komt natuurlijk alleen omdat Zappa-adept Adrian Belew een tijdje bij ze meedeed

Ataloona schreef:
Tja, dat hij van TH houdt komt natuurlijk alleen omdat Zappa-adept Adrian Belew een tijdje bij ze meedeed

Klopt, en daarom ben ik ook zo'n groot liefhebber van King Crimson en David Bowie

De plaat van Cale voor deze week is mij erg goed bevallen. Maar toch een opvallende keuze al zeg ik het zelf. Zie hem in weinig andere lijsten terug komen en komt denk ik ook niet terug in de mume top 40 van de jaren 80

Cale is een held.

korenbloem schreef:
De plaat van Cale voor deze week is mij erg goed bevallen. Maar toch een opvallende keuze al zeg ik het zelf. Zie hem in weinig andere lijsten terug komen en komt denk ik ook niet terug in de mume top 40 van de jaren 80

4 keer genoemd en vaak niet hoog is inderdaad niet voldoende, jammer.

k.grubs
De plaat staat nummer 10 in Uncut's Greatest Lost Albums (mei 2010).

En hij staat in de top 10 van de OOP's.

Niet om het een of ander, maar zodra iets de status cult-album heeft bereikt, zorgen platenmaatschappijen met liefde voor ruim voldoende voorraad. Elke klassieker, vanuit elke muzikale richting bekeken, is meestal toch echt wel snel te vinden.

Het feit dat dat blijkbaar niet zo is, geeft aan dat de keuze toch op z'n minst opvallend is. Er is/was bepaald geen constante bron van verkochte cd's, net zo goed als dat er weinig lijsten zijn waarop dit album van John Cale prijkt.

Dat maakt de keuze op zich, de toelichting, natuurlijk prachtig. Alleen jammer dat het album niet is te vinden (behalve voor veel geld).

Ik ken alleen Paris 1919 van de man. En zijn werk bij de VU natuurlijk. Ik zal het album ook maar eens gaan luisteren. korenbloem zei al dat hij erg goed was.

Stijn_Slayer
Ik ken deze ook niet. Ga ik nog wel eens checken, maar eerst wil ik in de nabije toekomst die Island Years aanschaffen.

Ja, dat lijkt me de beste keuze om mee te beginnen

Gast
geplaatst: vandaag om 17:13 uur

geplaatst: vandaag om 17:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.