MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Aquila
O ja, t Was een Belgische lijst (of moet het zijn?)

U weet van de essentiële meesterwerken van Marvin Gaye, Talking Heads, Joni Mitchell, Velvet Underground, Front 242..... wie zegt u?

Grappige keuze en begrijp me niet verkeerd 't was wel 'anders' en 'verfrissend' toen, maar hier nogal misplaatst, me dunkt.

Oh, werkt het zo. Dan verwacht ik De Confetti's ook nog wel in de lijst

Cabeza Borradora schreef:
[...]Want al zal er van bij onze noorderburen wel kritiek komen in de trend van "chauvinistise keuze" - [...] Front 242 valt hier toch wel buiten.[...]

@Aquila: Ik weet niet of je een "noorderbuur" bent, maar dit is het soort van spijtige reacties waar ik op doelde. Okee, Front 242 is geen mainstream pop, maar ze waren wel de grondleggers en een internationaal boegbeeld van een elektronisch subgerne, de EBM. Zou je nog kunnen argumenteren dat dat geen reden is om hier vermeld te worden, ja, als U2 nooit met Achtung Baby op de proppen was gekomen dan toch. Maar dat deden ze wel, met zelfs met een verwijzing door Brian Eno over het album naar de "invloeden" om tot hun sound te komen. Onder die "invloeden" o.a. Insekt, een andere topper binnen hetzelfde EBM milieu van begin jaren negentig. En van waar denk je dat Insekt de mosterdzaden had??

Front 242, een typisch voorbeeld van belgisch ondergewaardeerd/herkend topkwaliteit. En nog steeds razend populair in het milieu (google maar eens wat rond ook op andere dan engelstalige sites.)

Stijn_Slayer
Euh.. is het heel vreemd als ik hier nog nooit van heb gehoord?

Stijn_Slayer schreef:
Euh.. is het heel vreemd als ik hier nog nooit van heb gehoord?

Als je helemaal niks hebt met elektronische muziek misschien niet, anders toch wel.

Aquila schreef:
O ja, t Was een Belgische lijst (of moet het zijn?)

U weet van de essentiële meesterwerken van Marvin Gaye, Talking Heads, Joni Mitchell, Velvet Underground, Front 242..... wie zegt u?[...].

Je zou hetzelfde kunnen zeggen van Can, The Last Poets, Television, Big Star... maar wacht, die waren niet belgisch natuurlijk... Maar vast invloedrijker dan als Front 242

Tijd voor wat bijval.

Zonder Front 242 misschien ook wel geen Chemical Brothers. Zag ze in 2005 op Dour en dat was een strakke show.

Verder moet ik wel zeggen dat ik niet zoveel heb met EBM, al luisterde ik er een jaar of 10 geleden wel een beetje naar. Maar volgens mij is dat in Belgie sowieso veel populairder dan in Nederland.

Dit album ken ik verder niet, wel wat later werk.

In Belgie waarschijnlijk populairder dan in Nederland, maar ze waren toch het meest actief in de U.S.

Ik deed het als nep Cabeza nog niet zo slecht met Rio

Deze is trouwens helemaaaaal geen verrassing

Dit is wel een erge excuusnegerplaat.

Of wacht...

Front 242 - tja; Kuifje en de juwelen van Bianca Castafiore, De Coninck, Hoegaarde, Pol van Himst, Líefmans, Panamarenko, Kapitein Zeppos (Senne Roufaer), Johan en de Alverman, Hugo Claus, Willy V, manneke Pis, pralinen van Leonidas, het jazz-orgel in het café in Poppel, sauce tartare: dat zijn Belgische culturele toevoegingen waar een mens wat mee kan. Ik vind niet dat Front 242 - paar maanden geleden nog wat vinyl van verkocht; tot op de dag van vandaag nie gemist - in dat rijtje past.

Maar wacht, ik ga seffens fritten halen, met sauce tartare en dan neem ik een bolleke op het terras, proost. Volgende week, gaarne beterschap. Duran Duran ware een betere keuze geweest dan deze 'EBM-frontlinie'.

Aquila
(quote)

@Aquila: Ik weet niet of je een "noorderbuur" bent, maar dit is het soort van spijtige reacties waar ik op doelde. Okee, Front 242 is geen mainstream pop, maar ze waren wel de grondleggers en een internationaal boegbeeld van een elektronisch subgerne, de EBM. Zou je nog kunnen argumenteren dat dat geen reden is om hier vermeld te worden, ja, als U2 nooit met Achtung Baby op de proppen was gekomen dan toch. Maar dat deden ze wel, met zelfs met een verwijzing door Brian Eno over het album naar de "invloeden" om tot hun sound te komen. Onder die "invloeden" o.a. Insekt, een andere topper binnen hetzelfde EBM milieu van begin jaren negentig. En van waar denk je dat Insekt de mosterdzaden had??

Front 242, een typisch voorbeeld van belgisch ondergewaardeerd/herkend topkwaliteit. En nog steeds razend populair in het milieu (google maar eens wat rond ook op andere dan engelstalige sites.)

Dan heb je het blijkbaar misbegrepen. Ik begrijp de kwaliteiten van Front 242 - maar vind de keuze hier weinig gepast. Het Belgische element is dat er meer electronische muziek te kiezen valt van overzee die minstens even zo invloedrijk was (zo niet meer), maar hier de lijst niet haalt. Dat ze de grondlegger zijn van EBM - het zal. Tal van grondleggers komen hier niet voorbij, dus dat mag geen excuus zijn een keus te rechtvaardigen. Het argument 'zonder xxx, geen yyy' vind ik nogal weinig overtuigend. Elke individu/genie kan ooit wat verzinnen. Was x er niet geweest dan deed y het zelf wel.

Laat er geen misverstand over bestaan. Front 242 staat ook hier gewoon in de kast (wel niet deze - lijkt me ook niet algemeen beschouwd hun beste - wel weer een debuut) - al vind ik Neon Judgment een stuk beter als ik muziek mag kiezen vanuit België. De statuur van Front 242 is wat mager om te blijven staan tussen grootheden - ook tussen Big Star en zeker ook Can. Helden!

Sietse
herman schreef:

Verder moet ik wel zeggen dat ik niet zoveel heb met EBM, al luisterde ik er een jaar of 10 geleden wel een beetje naar. Maar volgens mij is dat in Belgie sowieso veel populairder dan in Nederland.

Klopt. Toen dit uitkwam in België en daar vrij populair werd was het met name electro-akoestisch en noise wat de klok sloeg. Verder ook nog wat new wave en dergelijke maar EBM heeft hier nooit die populariteit gehad die het in de omringende landen wel had (en nog steeds heeft).

Verder totaal onverwachte plaat, die ik vroeger (14 a 15 jaar terug) zeer ok vond maar tegenwoordig kan ik hier vrij weinig mee. Luister dan ook nooit meer naar mijn Front242 albums.

Mwa, vind Front 242 wel een bepalende band voor het genre en daarmee de muziekgeschiedenis, maar zeker geen plaat die hier tussen had gepast, maar dat vind ik van minstens de helft van de andere platen hier ook niet, dus eigenlijk net zo gek of niet als de rest van de lijst tot nu toe.

Stijn_Slayer
(quote)

Als je helemaal niks hebt met elektronische muziek misschien niet, anders toch wel.

Ik ben daar geen kenner van, maar er zijn wel acts die ik waardeer.

Ik zie dat ze op MuMe ook maar 36 stemmen hebben, met niet eens zo'n indrukwekkend gemiddelde. Ik krijg dan toch een beetje de indruk dat 'De Cultuurkenner' quasi-nonchalant meer maakt van een plaatje van eigen bodem dan het is. Wikipedia spreekt dat een beetje tegen, zag ik toen ik even googlede.

In Nederland zijn ze in ieder geval niet echt blijven hangen, zo te zien. Als het op MuMe al zo karig is zal 't daarbuiten nog wel erger zijn.

36 stemmen is niet weinig hoor, zijn zat electronische klassiekers die nog niet eens aan de 10 stemmen komen hier.

Front 242 is helemaal mijn muziek niet. Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het een Belgische band is. Heeft bij mijn weten altijd internationale status gehad. AllMusic is in ieder geval niet Belgisch en daar blijkt Front 242 toch als iets essentieels gezien te worden.

Stijn_Slayer
herman schreef:
36 stemmen is niet weinig hoor, zijn zat electronische klassiekers die nog niet eens aan de 10 stemmen komen hier.

Echt waar?

Dat verklaart dan wel wat. Ik wist niet dat er zo weinig liefhebbers op de site zaten.

Stijn_Slayer schreef:

In Nederland zijn ze in ieder geval niet echt blijven hangen, zo te zien.

Tsja, die indruk heb ik nu ook. Wereldwijd gekend, behalve in het eigenwijze Nederland ...
En ik die vond dat ze zelfs in Belgie zelf nooit de aandacht hebben gekregen die ze verdienden...
Stijn_Slayer schreef:

Als het op MuMe al zo karig is zal 't daarbuiten nog wel erger zijn.

Sorry, maar dat vind ik dan weer een zielige opmerking. De MuMe'rs zijn weer beter dan de andere muziekliefhebbers... Al die kritiek ook altijd op Oor of de muziekpers in't algemeen. De MuMers weten het zoveel beter. Kijk nu naar die recente Toplijstjes ('80; 90; 00) Is daar nu zo'n hemelsbreed verschil in te merken met de lijstjes in mainstream pop/rock bladen als Oor, Rolling Stone e.d.?? Een accent verschilletje hier en daar, maar voor de rest merk ik niet veel meer ruimdenkendheid of interresantere keuzes op. De standaard "alternatieve" mainstream. Er staan trouwens tientallen (of meer) erg belangrijke, goede, en/of historische albums binnen sub-culturen op MuMe waar weinig of geen stemmen bijstaan, plus een hoop albums die er niet eens op terug te vinden zijn. Wat goed vertegenwoordigd is hier is mainstream alternatief, in pop en rock. Dan heb je nog in enkele andere gernes zoals jazz, reggae/world, funk e.d. wat commentaren en wat punten bij albums die hoog scoren op Allmusic. Voor de rest is het armoede troef, en nog een boel werk voor de boeg voordat hier van een goed vertegenwoordigde (in de zin van albums, EN gebruikers) database kan gesproken worden.

herman schreef:

Terwijl ik zit te typen is het alweer met minder woorden duidelijk gemaakt....

Nouja, dat doet niets af aan je betoog natuurlijk.

Als je van mainstream pop/rock houdt zit je hier enorm goed, maar voor sommige electronische genres ben ik hier aangewezen op 1 of soms 2 andere liefhebbers. Zo'n onderscheid als tussen MuMe'rs en andere muziekliefhebbers zou ik ook niet maken, er zijn best grote subculturen die op MusicMeter amper vertegenwoordigd zijn.

Heel pas geleden was in Nederland 'Summer Darkness' bezig, een behoorlijk populair gothic festival in Nederland en daar kom je hier ook bijna niets van tegen op de site.

Terwijl ik zit te typen is het alweer met minder woorden duidelijk gemaakt....

Jawel, maar je opmerking over diversiteit en genres blijft heel valide. Het is hier af en toe een plein met veel rockists en een relatief smalle blik.

En muzikale hel stel ik me voor als een plek waar alleen de albums worden gedraaid die hier meer dan 250 stemmen en een waardering > 4 (gemiddeld) hebben.

(dat laat onverlet dat er ook een enkel album van mijn smaak bij kan zitten)

Stijn_Slayer
@ CB:

Sorry hoor.. In de post boven je zeg ik toch dat ik niet wist dat er zo weinig electronica liefhebbers op de site zaten. Ik dacht dat ze er wel waren toen ik m'n reactie schreef. Ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat de 'massa' de band dan vast niet kent, of alleen de bandnaam of een oud nummer nog ergens in de herinnering heeft.

Kronos schreef:
[...] Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het een Belgische band is. Heeft bij mijn weten altijd internationale status gehad. AllMusic is in ieder geval niet Belgisch en daar blijkt Front 242 toch als iets essentieels gezien te worden.

Dit herken ik meer dan in zijn ondertussen gekende Mjuman stijl geschreven opmerking:

Mjuman schreef:
Front 242 - tja; Kuifje en de juwelen van Bianca Castafiore, De Coninck, Hoegaarde, Pol van Himst, Líefmans, Panamarenko, Kapitein Zeppos (Senne Roufaer), Johan en de Alverman, Hugo Claus, Willy V, manneke Pis, pralinen van Leonidas, het jazz-orgel in het café in Poppel, sauce tartare: dat zijn Belgische culturele toevoegingen waar een mens wat mee kan. Ik vind niet dat Front 242 - paar maanden geleden nog wat vinyl van verkocht; tot op de dag van vandaag nie gemist - in dat rijtje past.[...]

Behalve dan dat Front 242 inderdaad niet in dat rijtje Belgische culturele toevoegingen past, maar meer in het rijtje Adolphe Sax, Jaques Brel en zelfs Plastic Bertrand. Een rijtje van internationale illustren waarvan heel dikwijls niet geweten is dat ze Belgen zijn.

Kronos schreef:
Front 242 is helemaal mijn muziek niet.

Elektronische muziek is ook helmaal niet mijn specialiteit. Mijn intresse in het gerne reikt niet verder dan in andere gernes waar ik leuke dingen terugvind. Maar ik heb net nog eens naar 'Front by Front' geluisterd, en je hoeft echt niet meer dan een gemiddelde muziekliefhebber te zijn om dingen te horen die je meteen aan Massive Attack, The Prodigy en zelfs "Third" van Portishead doen denken.

Aquila schreef:
[...]Dat ze de grondlegger zijn van EBM - het zal. Tal van grondleggers komen hier niet voorbij, dus dat mag geen excuus zijn een keus te rechtvaardigen. Het argument 'zonder xxx, geen yyy' vind ik nogal weinig overtuigend. Elke individu/genie kan ooit wat verzinnen. Was x er niet geweest dan deed y het zelf wel.[...]

Die x y discussie is natuurlijk geen exclusiviteit hier, ook bij eerdere behandelde albums ter sprake gekomen, en daar ga ik me hier inderdaad niet aan wagen. Want indien niet specifiek door een artiest vermeld, kan je het nooit weten of y iets zelf heeft verzonnen of het van x heeft. Het blijft wel een feit dat 'Front by Front' er was voordat er van die anderen (Massive Attack, The Prodigy...) sprake was. (Over Geography spreek ik me nog niet eens uit, wegens nog niet bekend mee). Als dan ook nog eens zo iemand als Brian Eno naar de EBM refereert, meer bepaald naar Insekt, kan ik moeilijk geloven dat hij ook niet naar Front 242 heeft geluisterd/inspiratie gehaald.

Trouwens vind ik het wel vermoeiend dat ik als muziekliefhebber (met amper meer dan vijf punkplaten) de behoefde voel om de Pistols nominatie te verdedigen, en nu (met nog geen 50 electronische albums in bezit) het moet opnemen voor Front 242. Waar zitten de echte fans van die gernes??

Stijn_Slayer schreef:
@ CB:

Sorry hoor.. In de post boven je zeg ik toch dat ik niet wist dat er zo weinig electronica liefhebbers op de site zaten. Ik dacht dat ze er wel waren toen ik m'n reactie schreef. Ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat de 'massa' de band dan vast niet kent, of alleen de bandnaam of een oud nummer nog ergens in de herinnering heeft.

@Stijn: excuses van mijn kant. Jou post was ook al gepost terwijl ik nog aan't schrijven was. Had hem dus nog niet gelezen,

@CB - Met een aantal industrial acts heb ik niet zoveel meer; naast Front242 geldt dat bijv. ook voor Nitzer Ebb, In the Nursery en de spin-offs van Throbbing Gristle. Dat ligt ongetwijfeld aan mij, want Clock DVA, Twice a Man en Cabaret Voltaire (het meeste) kan ik nog steeds goed verteren.

Ach en de notie essentieel zegt mij niet zoveel. Menig essentieel album (imo) zal zelden een lijst halen; en de notie lijst zegt mij weer niet zoveel - al ligt dat anders met High Fidelity van Nick Hornby - het ultieme boek met lijstjes als leitmotiv.

Prima debuutplaat van Front, en ook mijn persoonlijke favoriet van de groep. Daniel B timmerde al eerder aan de weg onder de naam Prothese, waarvan het front 242-geluid al duidelijk herkenbaar is:

prothese - conditionnel humain

Front 242 had zeker grote invloed, vooral dan over de grenzen heen. Richard 23 van de groep vormde met o.a. Luc Van Acker en Al Jourgensen de Revolting Cocks, die aan de wieg stonden van de Amerikaanse 'industrial', terwijl Front 242 hier vooral als Electronic Body Music-pioniers herinnerd worden.
Waarschijnlijk dus de meest invloedrijke Belgische band, al is het dan in underground-kringen en werden ze destijds alhier doodgezwegen of afgekraakt.

Maar ik ben er ook zeker van dat er in die tijd essentiëler werk verscheen, dat meer in deze lijst thuishoort. Ik denk niet dat Sonic Youth met haar eerste (mini-)album of Front 242 met dit debuut veel zielen voor zich winnen. De liefhebbers kan ik de dubbele CD-versie aanbevelen, met o.a. een VPRO-sessie en de prothese-tracks.

Sietse schreef:

Verder totaal onverwachte plaat, die ik vroeger (14 a 15 jaar terug) zeer ok vond maar tegenwoordig kan ik hier vrij weinig mee. Luister dan ook nooit meer naar mijn Front242 albums.

Mjuman schreef:
@CB - Met een aantal industrial acts heb ik niet zoveel meer; naast Front242 geldt dat bijv. ook voor Nitzer Ebb, In the Nursery en de spin-offs van Throbbing Gristle. Dat ligt ongetwijfeld aan mij, want Clock DVA, Twice a Man en Cabaret Voltaire (het meeste) kan ik nog steeds goed verteren.[...]

Sietse kwam met zijn rockisme opmerking mijns inziens hier (in het topic) een beetje ongelukkig binnenvallen. Maar ergens vaagweg maakt hij wel een punt (wat hier ook al eerder was aangehaald) en dat is dat elk lijstje (logisch) ook beinvloed is door zijn samensteller(s)( smaak / referentiekader / tijdstip / ...) . Dus ook de uiteindelijke keuze van Front 242 moet in dit licht gezien worden: Je hebt daar natuurlijk naast het feit van de meest invloedrijke Belgische band, in een in Belgie samengestelde lijst in het jaartal 1999. Het einde van een deccenium waarin de mix rock/elektronica een belangrijke waarde was geworden in het alternatievere circuit (Chemical Brothers, The Prodigy, Leftfield, Apollo 44, Propellerheads, etc.). In andere omstandigheden zou ik ook mischien eerder Cabaret Voltaire verwachten, of Throbbing Gristle, welke laatste ik in een andere, van opzet gelijkaardige lijst ben tegengekomen. Maar dit alles maakt volgens mij niet dat Front 242 alleen te rechtvaardigen zou zijn omdat het een Belgische lijst betreft. Verre van. Betwistbaar ja, zoals met vele andere keuzes, zoals altijd in dit soort lijstjes, om vele redenen, maar niet uitsluitend om hun origine.

pygmydanny schreef:
[...]
Maar ik ben er ook zeker van dat er in die tijd essentiëler werk verscheen, dat meer in deze lijst thuishoort. Ik denk niet dat Sonic Youth met haar eerste (mini-)album of Front 242 met dit debuut veel zielen voor zich winnen.[...]

Wat maakt bv. het debuut van de Velvet Underground zo anders dan? Ook recht uit het underground circuit, met 10.000 verkochte exemplaren in de periode van release. Als er niet de Andy Warhol connectie was geweest, en de succesrijke solo-carrieres van Lou Reed en John Cale, was dat album bij het groter publiek waarschijnlijk even marginaal gebleven.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.