MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Punk Album van de Week

zoeken in:
week 01 (14-02-2013): bennerd: More Than Life - Love Let Me Go (2010)
week 02 (21-02-2013): aslan: Nails - Unsilent Death (2010)
week 03 (28-02-2013): trebremmit: NRA - Leaded (1997)
week 04 (07-03-2013): jspr_g: Acres - Acres (2012)
week 05 (14-03-2013): sxesven: The Chariot - Long Live (2010)
week 06 (21-03-2013): McSavah: Gone with the Pain - La Ideología del Vacio (2008)
week 07 (28-03-2013): Don Cappuccino:
week 08 (04-04-2013): Boenga:
week 09 (11-04-2013): platedraaier:
week 10 (18-04-2013): kobe bryant fan:
week 11 (25-04-2013): niels94:
week 12 (02-05-2013): leander?:
week 13 (09-05-2013): Kronos:
week 14 (16-05-2013): Dexter:
week 15 (23-05-2013): essence:
week 16 (30-05-2013): ThirdEyedCitizen:
week 17 (06-06-2013): laboomzaa:

Brooklyn Dodger
Ik doe ook graag mee. Gone with the Pain weer eens uit de kast gepakt en dat blijft erg fijn.

leander?
McSavah schreef:
Hun LP is stiekem nog beter dan La ideología del vacio, maar aangezien leander? deze band al kent, en de gratis download van LIdV, heb ik deze niet genomineerd.

Fijn dat je aan mij hebt gedacht
LIdV nu een paar keer beluisterd, en het bevalt me uitstekend. Fijne Spaanse screamo. Die blijf ik zeker nog even luisteren.

Benieuwd waar Don mee komt, zal er dan toch een keer een punk plaat voorbij komen in het punk album van de week?

Ik heb iets heel anders dan de voorgaande albums. Het zit niet in de metalhoek.

Maar dat weten jullie morgen pas.

Tijd voor mijn album. Na een aantal weken punk met veel metalinvloeden is het tijd voor iets anders. Het is tijd voor punk die een glimlach op je gezicht zet. De groep is het meeste bekend van Nellie The Elephant, maar er is veel meer. Daarom is het Punk Album Van De Week:

(afbeelding)

The Toy Dolls - Absurd-Ditties

The Toy Dolls maken echte pretpunk maar de muzikanten beheersen hun instrumenten zeer goed. Luister maar eens naar Toccata in Dm, een verpunkte versie van een hit van ene Johann Sebastian Bach. Ook wordt Dueling Banjos op de schop gegooid op een grappige manier, namelijk Drooling Banjos.

De teksten zijn humoristisch en de nummers zitten heel goed in elkaar. De rare stem van Olga is wel love it or hate it, ik vind het grappig klinken. Veel luisterplezier! De tekst van When You're Jimmy Saville is trouwens niet meer zo actueel, de Britse kindervriend bleek grijpgrage handjes te hebben.

Het album is trouwens op Grooveshark te beluisteren: Absurd-Ditties

The Toy Dolls die zijn hier wel bekend, wel grappig voor een paar nummers maar een heel album?

Zal het uiteraard wel even proberen.

Alhoewel ik niet echt volledige humoristische punk albums ken, doet het m'n verwachtingen toch dalen; Ik hou net van die emotionele, depressieve punk.
Maar ben benieuwd wat het geeft, na de nieuwe The Strokes eens draaien.

De combinatie humor en muziek...

Kronos schreef:
De combinatie humor en muziek...

Maar de humor leidt niet af van de muziek.

Ik heb The Toy Dolls even beluisterd en meteen besloten dat ik een veel te serieuze oude mens ben om lol te beleven aan dit soort muziek.

Nellie the Elephant ken ik wel. Niet iets wat ik lang ga volhouden, maar een half uurtje moet wel lukken.

Wat betreft humor in muziek; Frank Zappa, Mr. Bungle, Eugene Chadbourne, allemaal prima hoor. Mja ligt er wel aan wat voor humor ook, Toy Dolls is wel erg melig haha.

De humor van Frank Zappa is natuurlijk zeer intelligent.

Goeie muziek. Nooit geweten dat die humoristisch bedoeld is.

ThirdEyedCitizen schreef:
Eugene Chabourne

Ken ik niet.

Flauw Kronos, denk dat Zappa juist flauw en intelligent heel goed wist te mengen. Eugene Chadbourne is blues met rare toonladders op banjo, gitaar en een soort hark.

Mr. Bungle is nogal humoristisch natuurlijk. Veel verwijzingen naar cult films (o.a Blue Vevet), rare zinnen (It's not funny my ass is on fiiiiiire!) en absurde muzikale overgangen natuurlijk

Net Gone with the Pain - La Ideología del Vacio achter de kiezen.
Tja, het raast in een vaart voorbij. Gelukkig maar. Want een halfuur van dat hoeft nu ook weer niet. Echt veel blijft hier niet van hangen, maar ik vond het nu ook weer niet vervelend. Een zo-zo plaatje zal ik maar zeggen

De Toy Dolls zijn erg flauw, maar een verademing na al die schreeuwende metalen emo-punkerts van de afgelopen weken. Ik heb duidelijk een grote boot gemist binnen het genre. Maar of ik daar echt om moet rouwen weet ik nog niet. Het beviel me eigenlijk wel onder die jaren `80 steen.
De Toy Dolls krijgen van mij 3*.
Voorlopig is mijn hoop op Boenga gevestigd voor de echte ontdekking.

Brooklyn Dodger
Toy dolls ach, ik heb ze eens op paaspop gezien en me perfect vermaakt. Op plaat doet het me amper iets, gewoon net te saai en te makkelijk.

Absurd-Ditties: best wel leuk, maar het niveau van de eerste platen van de TD's (Dig that Groove Baby, A Far Out Disc, en enkele van de EP's) wordt hier niet meer gehaald. Minder catchy songs - die bijgevolg veel minder bijblijven -, en Olga die vanaf de 3de LP teveel z'n best moet doen om het stemgeluid van de beginperiode te kunnen halen.

Ik zag ze een paar keer live, en vond het zeker wel een sterke band. Weliswaar met vooral de vele covers die de show moesten dragen - o.a. Drooling Banjo's.

Een paar jaren terug gingen ze de baan op onder de titel 'Our Last Tour ?".
Dit jaar zijn ze er opnieuw (geen Benelux voorlopig) en wordt de tour aangekondigd als LIVE 2013 "The Tour After The Last One" - zie The Toy Dolls Official Website - thetoydolls.com

In elk geval helemaal eens met platedraaiers uitspraak: een verademing na al die schreeuwende metalen emo-punkerts van de afgelopen weken.

platedraaier schreef:

Voorlopig is mijn hoop op Boenga gevestigd voor de echte ontdekking.

Je doet me als stress krijgen; schrik voor schuldgevoelens en slapeloze nachten wanneer het een tegenvaller zal blijken te zijn...

Boenga schreef:
Je doet me als stress krijgen; schrik voor schuldgevoelens en slapeloze nachten wanneer het een tegenvaller zal blijken te zijn...

Even de lat wat hoger leggen noem ik dat.
Volg je hart, dan komt het zeker goed.

Boenga is aan de beurt!

Excuses, ik was al helemaal niet meer mee in de datumlijst.
Goed, een van m'n favoriete bands van de laatste bijna 20 jaar:
Inner Terrestrials - Tales of Terror (2012)
Ik vrees dat m'n gebrek aan pc-kennis me hier weer even parten speelt; ik vind niet direct een site waar je alle nummers kan horen. Maar wanneer je "Inner terrestrials Tales of Terror" ingeeft op YouTube, vind je makkelijk alle nummers terug - telkens met de foto van de albumhoes.

Een paar weetjes:

- Ska: al ergens in de jaren '80 geïntroduceerd in de punkscene. Culture Shock, met zanger Dick van The Subhumans, was 1 van de eerste bands
YouTube - CULTURE SHOCK go wild(my son)

- de drummer, Paco, weegt zo 'n 200kg en is de originele drummer van Conflict - ik weet niet zeker of hij dat nog steeds het geval is.
YouTube - Inner Terrestrials - We Run Things
Positief: blijft zitten achter de drums tot na het laatste bisnummer. Pas als hij zich vertrekt weet je zeker dat het optreden voorbij is.
Op de Tales of Terror-LP heeft men de drumklank blijkbaar steviger gemixt, maar op alle andere platen + live is het opvallend dat hij niet in staat is om echt hard te slaan - toch wel heel anders dan de 'gemiddelde' punk drummer.

- Ook opmerkelijk: zanger-gitarist Jay gebruikt nooit een plectrum. Z'n stijl is een plezier om naar te kijken; zie de volgende (weliswaar amateuristische) beelden:
YouTube - Inner Terrestrials - "Enter The Dragon" live @ Rockin Street Festival 13.02.10

M'n persoonlijke voorkeuren:
YouTube - Inner Terrestrials Run Things Tales Of Terror
YouTube - Inner Terrestrials Smoke Tales Of Terror
YouTube - Inner Terrestrials - Boundaries

De snellere nummers zijn oké, maar zijn imho toch een stuk minder origineel en variabel; o.a.
YouTube - Inner Terrestrials Thirty Pieces Tales Of Terror

Combinatie van de 2 genres is dan weer beter:
YouTube - Inner Terrestrials - Tales of Terror [Explicit] - Tales Of Terror

Download, maar daar staan alleen samples:
Tales of Terror [Explicit]: Inner Terrestrials: Amazon.co.uk: MP3 Downloads

En tot slot nog een filmpje opgenomen in Groningen:
YouTube - INNER TERRESTRIALS

Het album is relatief gemakkelijk te vinden op internet, ze.
Ik denk niet dat dit volledig mijn ding gaat zijn.

Leuke keuze Boenga. Ik ken ze pas sinds kort, via het "Maak kennis met punk" topic. Waarschijnlijk ook door jou aangedragen. Deze laatste heb ik nog niet gehoord, maar hij staat op spotify. dus nu aan het luisteren.

Brooklyn Dodger
mij doet het bitter weinig

Nu ik ook nog het boek '1001 albums die je gehoord moet hebben!' chronologisch aan het doorspitten ben kom ik hier helemaal niet meer aan toe. Ik schrap mezelf dus maar gewoon van de lijst.

week 01 (14-02-2013): bennerd: More Than Life - Love Let Me Go (2010)
week 02 (21-02-2013): aslan: Nails - Unsilent Death (2010)
week 03 (28-02-2013): trebremmit: NRA - Leaded (1997)
week 04 (07-03-2013): jspr_g: Acres - Acres (2012)
week 05 (14-03-2013): sxesven: The Chariot - Long Live (2010)
week 06 (21-03-2013): McSavah: Gone with the Pain - La Ideología del Vacio (2008)
week 07 (28-03-2013): Don Cappuccino:
week 08 (04-04-2013): Boenga:
week 09 (11-04-2013): platedraaier:
week 10 (18-04-2013): kobe bryant fan:
week 11 (25-04-2013): niels94:
week 12 (02-05-2013): leander?:
week 13 (09-05-2013): Dexter:
week 14 (16-05-2013): essence:
week 15 (23-05-2013): ThirdEyedCitizen:
week 16 (30-05-2013): laboomzaa:

Jammer Kronos , maar misschien kun je in 2032 weer aanhaken.

Het punk album van deze week is er één uit de oude doos.
De Rondos - Red Attack

(afbeelding)
"Punkerder" dan dit is het in Nederland volgens mij nooit geworden. Wim ter Weele(Tegenwoordig spelend in De Kift). Eén van de oprichters, verteld hier wat over het ontstaan en de geschiedenis van deze band.

Voor mij was dit samen met de Dead Kennedys en The Exploited zo rond 1981 de ontdekking van de punk. Toen was de band al een jaar uit elkaar, maar ja in die tijd geen internet en weinig punk op de radio. Wel een cassettebandje van de Rondos via de vriend van mijn zus en lp`s van o.a. The Dead Kennedys en The Exploited bij Concerto in Amsterdam.

Hier een stukje uit 2009, waarin ze oefenen voor een reunie.

Voor geinteresseerrden: In 2010 is er een boxje uitgekomen met het complete werk van The Rondos.

(afbeelding)

En nog even een linkje naar de officiele website van de band:
http://rondos.nl/intro.php

Het beste wat tot nu toe gepresenteerd werd op dit forum (m'n eigen inzending even buiten beschouwing gelaten )
Goeie teksten, en overtuigde mensen (ter Weele) in elk geval) met een flinke dosis idealisme.
Die achtergrond geeft de waarde van de muziek, die niet bepaald van topkwaliteit is, een flinke duw naar boven. De Crass-invloeden zijn inderdaad, zoals platedraaier al opmerkte, uitdrukkelijk aanwezig.

platedraaier schreef:
Jammer Kronos , maar misschien kun je in 2032 weer aanhaken.

Als punk dan nog niet dood is.

Rondos geluisterd, kan er niets mee. Uitgebreidere mening bij de plaat zelf.

Brooklyn Dodger
AAh de rondos, ik ben nog in bezit van platen door mijn pa *:). Prachtige punkplaat

Gast
geplaatst: vandaag om 16:49 uur

geplaatst: vandaag om 16:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.