menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
geplaatst:
Kronos schreef:
Als je naar electronic zit te luisteren vraag je je wellicht ook niet af of dat ene bliepje uit een X1547r komt of uit een X1548s. Je vindt het bliepje mooi of niet. Natuurlijk, wat over muziek lezen kan boeiend zijn en effect op je luisterervaring hebben. Zij het niet altijd positief. Om muziek te schrijven worden veel trucjes gebruikt. Die wil ik liever niet kennen als luisteraar, want dat gaat al makkelijk ten koste van de magie. Ik weet niet meer welke muzikant het was, maar hij zei dat de beste positie in de hele muziekwereld die van de muziekliefhebber is. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Grappig dat je dat opbrengt: ik ben er zo een die graag hoort wie wat speelt en waarmee hij/zij speelt: gitaar(merken), effectpedalen etc - wellicht een beetje vergaand, maar ik vind dat interessant. Ik hoor bij Derek & The Dominoes het verschil tussen de Les Paul en de Stratocaster; ik vind het leuk om bij Jools Holland te zien dat de gitarist van Magazine (Noko) speelt met dezelfde setup als the late John McGeogh; en bij live opnames van Siouxsie & The Banshees hoor ik het verschil tussen McGeogh op lead en Robert Smith.

Bij electronic is idd veel minder te zien - daarom worden bij dat type muziek ook vaak visuals gebruikt. Toch vind ik ook boeiend om te kijken bij Nivhek of Sieben; beide hanteren de techniek dat ze een fragment spelen, het vastleggen en het in een loop zetten om vervolgens over zichzelf heen te spelen.

Wel is het opvallend dat je nu bij veel concerten met synths heel regelmatig de Nord Stage 2 (of 3) ziet - een opvallende rode, modulaire synthesizer, o.a gebruikt door Julia Holter; in interview gaf ze aan die te gebruiken vanwege het fijne pianodeel. En ook bij synths kan je klankverschillen horen - bijv Oberheim (Depeche Mode) vs Prophet (Talking Heads).

Bij klassiek is het regelmatig zo dat sommige pianisten soms helemaal van slag zijn als ze niet kunnen beschikken over hun eigen - of een bepaalde type, contractueel vastgelegde - vleugel. In programma's staat ook altijd vermeld wanneer de soliste (viool, cello) op een bepaald eeuwenoud instrument speelt.

geplaatst:
Mjuman schreef:
Grappig dat je dat opbrengt: ik ben er zo een die graag hoort wie wat speelt en waarmee hij/zij speelt: gitaar(merken), effectpedalen etc - wellicht een beetje vergaand, maar ik vind dat interessant. Ik hoor bij Derek & The Dominoes het verschil tussen de Les Paul en de Stratocaster

Wat ik bedoel is dat je dat verschil ook kan horen zonder te weten of het ene de Les Paul is en het andere de Stratocaster. Het onderscheiden van klankkleur en dergelijke staat los van het herkennen van een instrument of het type of merk of het bouwjaar.

Enkele voorbeelden waarbij ik achtergrondkennis eerder negatief vind: Toen ik als jonge gast Into the Lungs of Hell van Megadeth leerde kennen vond ik de solo's in dat instrumentaal echt waanzinnig. Toen ik later dat jaar Mustaine de solo's zag spelen was ik minder onder de indruk. Fret tapping, het resultaat klinkt spectaculairder dan het eruit ziet. Nog wat later leerde ik zelf op gitaar dat trucje. Zo goed als Dave werd ik nooit, maar zo onder de indruk als ik eerst was raakte ik nooit meer.
Of toen ik akkoorden en bluesladders leerde spelen. Wat me het meest opviel is hoeveel muziek er al is voor een muzikant er een lied mee maakt. Sommige blues kan ik niet meer aanhoren, omdat ik er alleen nog maar dat bluesschema in terug hoor.
Of lezen hoe Mozart een muziekstuk vaak begint met het twee keer herhalen van een kort thema en er dan een ander op laat volgen. Dat gaat dan extra opvallen en dan denk ik: daar doet hij het weer. Om dezelfde reden kijk ik nooit naar de making-of van een film. Ik hoef niet te weten hoe het gemaakt is. Ik wil betoverd worden.

Sommige info vind ik wel boeiend. De viool van een violist, de piano van een pianist. Die combinatie bepaalt hun unieke geluid maar verklaart het niet. Het draagt dus bij aan het mysterie van de muziek.

geplaatst:
Ik hoorde laatst dit fragment en ik kom er maar niet achter welk stuk dit is.
Hopelijk zitten hier kenners die mij aan een titel kunnen helpen!
Excuses voor de korte opname en de kwaliteit.

we. tl/t-qrOjmTHnQl (spatie even weghalen tussen de punt en de t, ik kan geen links plaatsen)

geplaatst:
Ik begrijp de kritiek wat betreft de gangbare minimal music, maar denk niet dat het enige relatie heeft met de cantates van Bach. Er is door Paul Witteman, een fervent liefhebber van Bach, een vergelijk gemaakt met Bach en, de ten onrechte genoemde minimal music componist, Simeon ten Holt. Ook dit is appels met peren vergelijken. Simeon ten Holt ontwikkeld zich vanuit een A-tonale periode (het stuk A/.ta-lon) naar het tonale, niet a-tonale, Natalon. Ik ben benieuwd wat men vindt van het stuk Natalon in E, gespeeld door Kees Wieringa. Je kunt het o.a. vinden op spotify. Overigens alle lof voor musicmeter.

geplaatst:
ontwikkelt

geplaatst:
ieke schreef:
ontwikkelt

Je kan dat nog corrigeren in je oorspronkelijke bericht.

geplaatst:
ieke schreef:
Ik begrijp de kritiek wat betreft de gangbare minimal music, maar denk niet dat het enige relatie heeft met de cantates van Bach. Er is door Paul Witteman, een fervent liefhebber van Bach, een vergelijk gemaakt met Bach en, de ten onrechte genoemde minimal music componist, Simeon ten Holt. Ook dit is appels met peren vergelijken. Simeon ten Holt ontwikkeld zich vanuit een A-tonale periode (het stuk A/.ta-lon) naar het tonale, niet a-tonale, Natalon. Ik ben benieuwd wat men vindt van het stuk Natalon in E, gespeeld door Kees Wieringa. Je kunt het o.a. vinden op spotify. Overigens alle lof voor musicmeter.

Er wordt wel eens vaker in stukken geopperd dat Bach de minimal music heeft uitgevonden. Ik denk dat het een visie is. Het begrip minimal music wordt ook vaker gebruikt omdat iedereen zich er wel een voorstelling bij kan maken, maar de componisten die men dan noemt maken wel heel uiteenlopende muziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:44 uur

geplaatst: vandaag om 01:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.